به گزارش مشرق از ستاد خبري بيست و نهمين جشنواره بينالمللي فيلم فجر، نشست خبري فيلم انيميشن «قلب سيمرغ» به کارگرداني وحيد نصيريان، پس از اکران فيلم در مجموعه برج ميلاد برگزار شد.
در اين نشست که به مديريت رامتين شهبازي برگزار شد، نصيريان، مهدي ابوهاشم نويسنده، پيام آزادي آهنگساز، شفيع آقامحمديان تهيهکننده، امير سحرخيز سوپروايزر (جلوههاي رايانهاي)، مهرداد رئيسي مدير دوبلاژ و الهام پاوهنژاد و امين قاضي صداپيشگان حضور داشتند.
در ابتدا نصيريان درباره زمان ساخت فيلم توضيح داد: ساخت اين پروژه با يک ماه اختلاف چهار سال به طول انجاميد. شش ماه از اين زمان به دليل وسواس، به ساخت موسيقي، صداگذاري، دوبله و... اختصاص يافت.
در ادامه شفيع آقامحمديان درباره توليد اين دست فيلمهاي خاص (انيميشن بلند) و مقوله اکران آنها که به شدت مغفول باقي مانده توضيح داد: مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي، در سال توان توليد دو فيلم بلند انيميشن را دارد. «قلب سيمرغ» اولين پروژه اين مرکز است و فعلا منتظر نتيجه آن در اکران عمومي هستيم.
وي افزود: بنا به شرايط خاص اين فيلم بايد درباره زمان اکران بسيار دقت و بررسي شود. کل اين پروژه يک تجربه بزرگ براي من در کنار تمام گروه اجرايي بود.
سپس ابوهاشم يکي از نويسندگان «قلب سيمرغ» درباره نگارش اين فيلمنامه و اقتباس آن از شاهنامه توضيح داد: در ابتدا اين يک ايده چهار خطي از نصيريان بود که به دستم رسيد. ما با هم رويش کار کرديم و شش ماه طول کشيد تا به متن اوليه رسيديم.
وي ادامه داد: پس از طي مراحل اداري به اين نتيجه رسيديم که شخصيتها و فضاها را دوباره بازنويسي کنيم. در اين مرحله آقاي نوروزي هم به گروه ما اضافه شد تا به اين فيلمنامهاي که ساخته شد رسيديم. درباره منابع هم بايد بگويم که ابتدا شاهنامه و سپس کتابهايي بود که درباره تاريخ وفرهنگ اسطورهاي ما نوشته شده بود. در فيلمنامه برخي نکات وجود دارد که در خود شاهنامه مطرح نشده بود چه در مورد مفهوم چه در مورد کاراکترها. ما با استفاده از همان منافع غيرشاهنامهاي به خلق آنها پرداختيم.
سحرخيز مدير جلوههاي ويژه کامپيوتري درباره تکنيک کار خود گفت: سه سال پيش تکنيکهايي در انيميشن به کار ميرفت که شايد امروزه کهنه شده باشد. الان که فيلم را نگاه ميکردم دوست داشتم که کار پيشرفتهتري از نظر تکنيک انجام ميدادم اما آن موقع به دليل محدوديت منابع سختافزاري و نرمافزاري مجبور به خلق روشهايي شديم که از تکنيک رايج دور بود. به نظرم ميشود اين روشها را مکتوب کرد و در اختيار جوانان علاقمند و خلاق گذاشت.
در ادامه رئيسي درباره کار با بازيگران مطرح سينما و تلويزيون چون رضا کيانيان، پرويز پورحسيني، حميد فرخنژاد و بخصوص داشتن لهجه آباداني فرخنژاد به جاي «رخش» گفت: وجود لهجه به صلاحديد کارگردان براي رخش انتخاب شد که اين کار کمي هم به ايجاد فضاي طنز کار کمک کرد. همچنين کار با اين بزرگان که به نوعي اولين تجربه کار دوبله برايشان محسوب ميشود، بسيار عالي و بينقص بود. اغلب برداشتهاي ما در همان ضبط اول انجام شد.
سپس پاوهنژاد درباره تجربه صداپيشگي خود در «قلب سيمرغ» و به جاي سه شخصيت توضيح داد: با مقوله صداپيشگي بيگانه نبودم. تجربه بازي در نمايشهاي راديويي و دوبله به جاي خودم در يکي از سريالها را داشتم اما در کار انيميشن قطعاً کار اولم بود که بسيار هم تجربه شيريني بود.
امين قاضي از گويندگان انجمن گويندگان جوان که به جاي شخصيت اصلي فيلم (رها) صحبت کرد، درباره اين تجربه خود گفت: اولين بار بود که در اين سالها در کنار بزرگان سينما و تلويزيون به کار دوبله ميپرداختم. از آقاي کيانيان درباره ايفاي واقعيتر نقشم در اين فيلم بسيار آموختم.
در ادامه اين نشست آزادي، آهنگساز فيلم درباره نحوه فعاليت خود توضيح داد: قبل از پروژه «قلب سيمرغ» براي بازيهاي رايانهاي آهنگسازي کرده بودم. پس از اين که فيلمنامه را خواندم و متوجه شدم که برداشت مستقيمي از شاهنامه نيست، از سازهاي ارکسترال براي ايجاد فضاهاي اسطورهاي و سازهايي چون ني و کمانچه براي صحنههاي عاطفي و در درجه بعدي از سازهاي کوبهاي چون دمام، دهل و دف براي صحنههاي جنگ و نبرد بهره بردم.
نصيريان درباره گروه مخاطب سني اين فيلم توضيح داد: از ابتداي ساخت پروژه به اين که گروه سني خاصي را مخاطب خود بدانيم، فکر نکرديم. شايد هم اين اشتباه باشد اما رفته رفته در طول ساخت کار متوجه شديم که رده سني نوجوان و بزرگسال مخاطبان اصلي اين فيلم هستند و نه کودکان. دليل اين که طنز را وارد کار کرديم هم تلطيف فضا و ايجاد تعادل بين بخش اسطورهاي و ذهنيت مخاطبان نوجوان امروز بود.
در پايان اين جلسه، آقامحمديان ازهزينه زماني اين فيلم به عنوان بيشترين هزينه ياد کرد و مسائل مالي را در درجه بعدي قرار داد و گفت: دوستان در ساخت اين پروژه بسيار صرفهجويي کردند و اين بزرگترين تجربه با حضور هنرمندان سينما، نوازندگان و بقيه عوامل بود. اميدوارم اين اخلاق سازندگان فيلم الگويي باشد براي کساني که ساخت فيلمهاي انيميشن با هزينه کم را محال ميدانند.
سپس با اصرار خبرنگاران وحاضران در جلسه نصيريان هزينه ساخت فيلم را با توجه به دستمزدها 670 ميليون تومان اعلام کرد.
در نشست خبري فيلم «قلب سيمرغ» ضمن قدرداني از صرفهجويي سازندگان اين فيلم، صرف هزينه زير يک ميلياردي براي اين فيلم الگويي براي فيلمسازاني دانسته شد که ساخت فيلمهاي کمهزينه با تکنيک انيميشن را محال ميدانند.