کد خبر 290751
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹

این اردوگاه به دلیل داشتن مساحتی کوچک تر نسبت به دیگر اردوگاه های شهر موصل، در میان اسرا به «موصل کوچک» شهرت یافت.

گروه جهاد و مقاومت مشرق به نقل از سایت جامع آزادگان: اردوگاه ۳ الف موصل در آذرماه ۱۳۶۲ با انتقال ۷۰۱ تن از اسرای اردوگاه های رمادی و موصل تأسیس شد. بعثی ها اردوگاه های اسرای ایرانی را براساس شهر یا استانی که در آن قرار گرفته بودند، نام گذاری می کردند و به همین علت، اردوگاه هایی را که در شهر موصل قرار داشت، موصل ۱،۲،۳ و... نامیدند.
 
این اردوگاه، چهارمین اردوگاه اسرا در شهر موصل بود که از سوی نیروهای بعثی، موصل ۴ نام گذاری شد. کمیته بین المللی صلیب سرخ پس از ثبت نام اسرا، اردوگاه های موصل را به ترتیب قرار گرفتن در کنار اردوگاه ۲ موصل، اردوگاه ۳ نامیدند. این اردوگاه به دلیل داشتن مساحتی کوچک تر نسبت به دیگر اردوگاه های شهر موصل، در میان اسرا به «موصل کوچک» شهرت یافت.
 
مقطع اول موصل۴، اردوگاه ۳ الف در آبان ماه ۱۳۶۲ با انتقال ۱۵۰ تن از اسرای اردوگاه ۴ موصل، به همراه حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر ابوترابی فرد، ۲۰۰ تن از اسرای اردوگاه ۱ موصل، ۲۵۱ تن از اسرای اردوگاه ۲ الف موصل و ۱۵۰ تن از اسرای اردوگاه ۸ رمادی(عنبر)، با حدود ۷۵۱ تن تدسیس شد. فرمانده بعثی این اردوگاه سرگرد ضیاء بهار و ارشد ایرانی اردوگاه، معصومی بود.
 
نیروهای بعثی پس از گذشت حدود ۷۰ روز از تاریخ تأسیس این اردوگاه، اسرا را به اردوگاه های موصل و رمادی منتقل کردند و با شروع عملیات خیبر تعدادی از اسرای این عملیات را در این اردوگاه اسکان دادند و پس از چند روز در اسفندماه ۱۳۶۲، با انتقال اسرای عملیات خیبر به مقطع دوم موصل و تأسیس اردوگاه ۲ موصل، اردوگاه ۳ الف موصل را منحل کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس