رئيس سازمان سيا اعلام کرد، براي ديپلماسي، جاسوسي، امنيت داخلي و اقتصاد آمريکا ضرورت دارد که زبان غيرانگليسي به دانشجويان ياد دهيم، که در اين زمينه با شکست مواجه شده ايم.

به گزارش مشرق، "لئون پانتا" رئيس سيا، از دانشمندان خواست تا به يادگيري زبان غيرانگليسي در آمريکا کمک کنند.

براساس اعلام نياز وزارت دفاع آمريکا، جهت گيري آموزش عالي براي آموزش زبان مورد نياز مشخص مي شود و دانش آموختگان زبان هاي غير انگليسي به خدمت وزارت دفاع و سرويس هاي جاسوسي آمريکا مي روند. آمريکا در زمينه آموزش زبان غير انگليسي به دانشجويانش با مشکل مواجه شده و نيازهاي سياست خارجي و نظامي آمريکا در اين زمينه برآورده نمي شود.

هافينگتون پست در اين زمينه نوشت: به منظور رقابتي تر کردن آمريکا در جهان و ايمن کردن آن از حملات خارجي، مردم آمريکا بايد بسرعت روشي را که با آن زبان خارجي ياد مي‌گيرند را تغيير دهند.

اين حرف اصلي "لئون پانتا" مدير سازمان سيا، "آرني دانکان" وزير آموزش و پرورش و ديگر سران دولتي بود که در جمع بيش از 300 معلم زبان خارجي مطرح شد، که در نشست زبان خارجي سيا در مرکز کنفرانس دانشگاه مريلند جمع شده بودند.
پانتا اين گونه صحبت کرد و با تشويق حاضرين همراه شد: اگر ما واقعا مي‌خواهيم آمريکايي داشته باشيم که در آينده موفق باشد، با توجه به آموزش زبان خارجي، من بر اين باورم که آمريکا بايد آغاز يادگيري زبان را در سن پايين الزامي کند و نهايتا، ما بايد آموزش زبان اجباري را به عنوان شرط لازم براي فارغ التحصيلي از دانشگاه در نظر بگيريم.

با اينکه اين کنفرانس بشدت روي اين که چگونه آموزش عالي مي‌تواند مهارت‌هاي زبان خارجي جاسوس‌هاي آينده آمريکا و تحليلگران اطلاعاتي را ايجاد کند و آموزش دهد، شرکت کنندگان در اين همايش موافق بودند که بهترين زمان براي آموزش دانشجويان يک زبان خارجي سالها قبل از ورود آنها به دانشگاه است.

رئيس سازمان سيا ادامه داد: معلمان کي-12 بايد نه تنها بر خواندن، نوشتن و رياضي تمرکز کند بلکه بايد روي واقعيت هم تمرکز کنند، واقعيت جهاني که ما در آن زندگي مي‌کنيم. اين کشور نمي‌تواند صرفا منتظر باشد که بقيه جهان انگليسي صحبت کنند. ما بايد چند زبانه شويم.

وي افزود: اين امر براي منافع اقتصادي ما حياتي و براي ديپلماسي ما ضروري است. چند زبانه بودن براي امنيت ملي ما ضروري است تا بدين ترتيب از زبان مردمي که در سراسر جهان با آنها تعامل مي‌کنيم، استفاده شود.

"آرني دانکان" وزير آموزش آمريکا به آمارهايي اشاره کرد که نشان مي‌دهد آموزش زبان در ايالات متحده به طور کلي رو به کاهش است و اينکه دانشگاه‌ها، مربيان زبان خارجي کافي، يا دانشجويان با مدارک زبان خارجي به جامعه تحويل نمي‌دهند.

وي گفت: در حال حاضر، بسياري از کالج‌ها و دانشگاه‌ها شروع به کاهش برنامه‌هاي زبان خارجي يا حذف آنها کرده‌اند. و حتي در دانشگاه‌هايي که برنامه‌هاي زبانشان دست نخورده باقي مانده، اين اولويت اغلب در راه اشتباهي قرار داد.

دانکان اظهار تاسف کرد که 95 درصد دانشجويان کالج در يک رشته خارجي براي مطالعه يک زبان اروپايي ثبت نام مي‌کنند، اما کمتر از يک درصد دانشجويان در حال مطالعه زباني هستند که وزارت دفاع آمريکا آن را به براي امنيت ملي ضروري ارزيابي مي‌کند، زبان‌هايي مانند عربي يا پشتون.

او گفت که اين قانون همانگونه که توسط دولت پيش بيني شده، شامل 265 ميليون دلار کمک‌هاي رقابتي براي تقويت آموزش زبان‌هاي خارجي، هنر و ديگر موارد است.

وي بويژه از 3 درصد موسسات آموزش عالي آمريکا که از طريق ماده 4 بودجه دريافت مي‌کنند تا "زبان‌هاي راهبردي" را آموزش دهند، که شامل نيمي از ثبت نام شدگان غيرفارغ التحصيل و بيش از سه چهارم ثبت نام شدگان فارغ التحصيل در زبان‌هاي نادر هستند، تمجيد کرد.

دکتر "کليفورد ال. استنلي" معاون وزير دفاع در امور پرسنل و آمادگي، با موضوع فوق توافق کرد اما افزود: تلاش براي بهبود و توسعه آموزش زبان خارجي در ايالات متحده بايد در سطح پيش از کي (pre-K) آغاز شود و نه فقط در سطح کي-12.

"دکتر کيرا گور" مدير "برنامه فراگيري زبان دوم در دانشگاه مريلند" بر اين باور است که 5 سالگي به طور کلي به عنوان سن نهايي براي قابليت يادگيري و مکالمه يک زبان خارجي محسوب مي‌شود، بدون اينکه فرد از يک فرد غيربومي تشخيص داده شود.

"گيلبرت دابليو. مرکس" مدير "مرکز دوک در امور مطالعات بين‌امللي دانشگاه دوک" گفت: متاسفانه تعداد کمي از دانش آموزان علاقه به گذراندن دوره آموزش زبان خارجي در دوره پيش کي يا کي-12 دارند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس