کد خبر 286292
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۸

بیمارستان‌های سوختگی کشور و سیستم گرمایش150 هزار مدرسه غیراستاندارد است. روشهای درمانی ما مربوط به ۳۰ سال پیش است. سالانه 150 هزار نفر در کشور می‌سوزند که از این تعداد 3 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

 به گزارش مشرق، محمد‌جواد فاطمی،رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشست خبری کنگره سوختگی اظهار داشت: هر از ‌گاهی حادثه‌ای در کشور رخ می‌دهد که تبدیل به بحران می‌شود. حادثه خیابان جمهوری، دانش‌آموزان شین‌آباد، مسجد ارگ و سعادت‌آباد که دیروز رخ داد و 3 نفر کشته به جای گذاشت از آن جمله‌اند.

وی افزود: در ایران تابع جو هستیم و حوادث را پیشگیری نمی‌کنیم. در سوختگی، پیشگیری حرف اول را می‌زند. ما حوادث را مدیریت نمی‌کنیم و این موجب ایجاد بحران می‌شود. متأسفانه درمان ناقص است و اکثر کسانی که با سوانح سوختگی مواجه می‌شوند یا می‌میرند و آنهایی که زنده می‌مانند، معلول جسمی می‌شوند که آنها را در اجتماع رها می‌کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه سوانح سوختگی موجب از دست رفتن میزان سالهای عمر می‌شود. این اتفاق مرگ و چه معلولیت را در پی داشته باشد موجب میزان از دست رفتن سالهای زندگی و تحمیل بار جسمی و روانی برای اجتماع می‌شود.

وی اذعان داشت: سوختگی بیشتر از دیابت، فشار خون و ام‌اس صدمه می‌زند. سالانه 150 هزار نفر می‌سوزند که از این تعداد 3 هزار نفر جان خود را از دست داده و تعداد زیادی نیز معلول می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: چرا مدارس ما باید آتش بگیرد و اگر آتش گرفتند چرا پله اضطراری وجود ندارد. اتومبیل ما می‌سوزد، خانه ما می‌سوزد، مدرسه ما می‌سوزد حتی شورای شهر ما هم آتش می‌گیرد.

وی افزود: در سال گذشته 200 نفر بر اثر برق‌گرفتگی در بیمارستان شهید مطهری بستری شدند که از این تعداد 65 درصد یک اندامشان را از دست دادند.

وی گفت: شایع‌ترین عامل سوختگی عدم پیشگیری و درمان ناکافی است. در درمان سوختگی نه پرستیژ وجود دارد و نه پول. بیمارستان‌های سوختگی بدهکارند. بیمار سوختگی از نظر عاطفی پزشک و پرستار را درگیر می‌کند و بوی بد ناشی از جراحات سوختگی موجب می‌شود تا کسی در این بخش تمایلی به اشتغال نداشته باشد.

 

وی ادامه داد: تمام مراکز درمان سوختگی مشکل بودجه دارند بنابراین اکثر درمان‌ها ناکافی است و چون پیگیری وجود ندارد و جراحی ترمیمی گران است در نتیجه مریض درمان ناقص گرفته و وجود مشکلات جسمی و روانی موجب از هم پاشیدگی خانواده‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: برخی بیماران هستند که به دلیل شدت جراحات فرزندانشان تمایل به دیدنشان ندارند. متأسفانه خودکشی در بیمارانی که شدت جراحت دارند زیاد است. مرکز تحقیقات سوختگی هدف خود را ارتقاء جایگاه سوختگی می‌داند و بر این اساس هشتم و نهم اسفند سال جاری کنگره‌ای در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: ما چیزی شبیه بیمارستان سوختگی در جهان نداریم و فقط ایران و هند هستند که بیمارستان سوختگی دارند.

وی افزود: در مورد کودکان شین‌آباد برای 12 کودک شین‌آبادی 5 میلیارد تومان هزینه درمان برای 5 سال در نظر گرفته شده است که با احتساب هزینه ایاب و ذهاب و هتل رقمی نزدیک به 10 میلیارد تومان می‌شود. با این پول سیستم گرمایشی چند مدرسه را می‌توانستیم تجهیز کنیم.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر 150 هزار مدرسه غیراستاندارد از نظر سیستم گرمایشی وجود دارد. جناب وزیر آموزش و پرورش قبل از سوختگی بروید و مدارس را تجهیز کنید.

 وی گفت: مگر شهرداری ناظر ندارد که سیستم‌های برق قبل از انجام پروژه‌های ساختمانی روکش‌دار شود. برای روکش‌دار کردن سیستم‌های برق فکر نمی‌کنم شاید بیش از 500 هزار تومان پول لازم نباشد اما سوختگی ناشی از برق رقم‌های میلیونی را در پی دارد. همین الان در بیمارستان شهید مطهری کارگری افغانی وجود دارد که بر اثر سوختگی دو دست و یک پایش قطع شده است و 35 میلیون هزینه برای درمان او اختصاص داده شده است.

وی گفت: در سوختگی تخت ایجاد کردن اصل نیست و باید پیشگیری کنیم. وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و سایر وزارتخانه‌ها و سازمان نظام مهندسی نیز در این مهم نقش دارند. بنابراین یک اراده ملی و سیاسی فراتر از همه دستگاه‌ها نیاز است. نهاد ریاست جمهوری موظف است کارگروه ملی پیشگیری از سوختگی ایجاد کند. کشورهای دیگر از آمارهای سوختگی ما تعجب می‌کنند. ایالت‌های آمریکا یک بخش سوختگی در بیمارستان‌هایشان دارند و امروزه سوختگی در دنیا فقط در بیمارستان‌های نظامی وجود دارد.

وی اذعان داشت: ما نباید بیمارستان سوختگی تک تخصصی داشته باشیم چون سوختگی به غدد، جراحی و غیره نیز وابسته است. بیمار سوختگی ممکن است به دلیل استرس، خونریزی دستگاه گوارش پیدا کند. بر این اساس می‌توان قانونی را وضع کرد که 10 تخت سوختگی در بیمارستان‌های جنرال وجود داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برخی سوختگی‌های 30 درصدی نیز به دلیل عفونت‌های ناشی از جراحت می‌میرند. دختر جوانی در همین بیمارستان با 14 درصد سوختگی در دو ساق پایش فوت کرد.

 وی ادامه داد: به دلیل عدم تطابق بیمار با سوختگی و رها شدن او در جامعه بیمار حاضر نمی‌شود پیراهنی بپوشد که جای سوختگی‌اش معلوم باشد. اگر نظام سلامت ما برنامه‌ریزی درستی داشته باشد و توزیع تخت و متخصص را عادلانه کند بیماری برای درمان سوختگی از کردستان به تهران نمی‌آید.

 وی گفت: باید به سبک تاسیس واحد‌های سوختگی در بیمارستان‌های جنرال، تربیت متخصص مورد نیاز، اختصاص نیروی ویژه و حمایت از بیمار سوختگی و همچنین رایگان کردن درمان سوختگی و مهمتر از همه پیشگیری از آن بپردازیم. معمولاً کنگره‌ها برای ارتقاء دانش هستند. در کنگره سوختگی علاوه بر این باید به سطح هوشیاری جامعه و مسئولان بیفزاییم.

وی تصریح کرد: متأسفانه همه مسئولان و مردم ما جوگیر هستند و زیربنایی فکر نمی‌کنند. رسانه‌ها باید کمک کنند تا مردم نسبت به سوختگی حساس شوند.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در خانه‌ای سنسور را از کار انداخته‌اند چون می‌خواستند کباب بزنند و دود ناشی از آن منجر به آژیر سنسور می‌شد. ما باید اول به فکر ایمنی باشیم. کدام یک از ما قبل از آتش‌سوزی از کپسول استفاده می‌کند تا هنگام آتش‌سوزی نحوه کار با آن را بداند؟ کداممان می‌دانیم اگر خانه‌مان آتش گرفت از کجا فرار کنیم؟ خیلی از کارهای کوچک هستند که اگر فرهنگ‌سازی شود جلوی آتش‌سوزی گرفته می‌شود.

وی با انتقاد از وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سفری به طالقان دیدم که بخاری قطره‌ای کنار خیابان فروخته می‌شود. چرا وزارت صنعت اجازه تولید این بخاری را می‌دهد؟ چرا نباید از بخاری‌ای که کاربراتور دارد استفاده کنیم؟

 

فاطمی گفت:‌ سوختگی مثل سرطانی است که خوب نمی‌شود. فردی که می‌سوزد دست‌هایش خشک می‌شود و نمی‌تواند بهداشت فردی‌اش را انجام دهد. رسانه شاخک و آنتن اجتماع است. متأسفانه صدا و سیمای ما سریال‌هایی می‌سازد که مخاطب ندارد و  برخی از بیکاری آنها را تماشا می‌کنند. تا زمانی که سوختگی دغدغه رسانه‌های ما نباشد ما همین وضع را خواهیم داشت. اگر همه پولمان را به پیشگیری بگذاریم ضرر نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: بیمارستان توحید به دلیل غیراستاندارد بودن تعطیل شد هرچند که اگر بخواهیم طبق استانداردهای جهانی نگاه کنیم اکثر بیمارستان‌های سوانح سوختگی ما غیراستاندارد هستند.

وی افزود: امید به زنده بودن ناشی از جراحات سوانح و سوختگی می‌گوید از هر دو بیماری که می‌سوزد یکی امید به زندگی دارد. درصد امید به زنده بودن در کشورهای توسعه یافته 95 درصد است. یعنی از دو بیمار با 95 درصد سوختگی یکی زنده می‌ماند.

 وی ادامه داد: در کشور ما در خوشبینانه‌ترین حالت این رقم 60 درصد است یعنی از هر دو بیماری که 60 درصد سوختگی دارد یک نفر می‌میرد. درمان‌های ما مربوط به 30 سال گذشته است. مریض سوختگی یا فقیر است یا مقصر نیست. آیا آنهایی که در اتوبوس اتوبان قم سوختند مقصرند؟نظام باید پول آنان را بدهد.

 وی گفت: ما میزگردی به نام چالش‌های سوختگی در ایران داریم که روز اول کنگره ارائه می‌شود. در زمان وزارت دکتر باقری لنکرانی کمیته سوختگی تشکیل شد اما به دلیل عدم برخورداری از چارت سازمانی بعد از مدتی منحل شد. اینها ارتباط بین بخشی قوی و فراتر از وزارت بهداشت است.

 فاطمی افزود:‌در حال حاضر فرانشیز بیمار طبق قانون 10 درصد است اما هزینه‌ای که مریض باید بپردازد به بالای 50 درصد می‌رسد. هزینه منگنه‌ای که پوست را با آن می‌دوزند به عهده بیمار است. نهاد ریاست جمهوری می‌تواند در این خصوص به همه ارگان‌ها دستور دهد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس