گروه فرهنگی مشرق - در حالی که ناتالی پورتمن به دنبال ساخت نخستین فیلمش در قامت یک کارگردان است، ارتدوکسهای یهودی رژیم اشغالگر قدس به فیلم او اعتراض میکنند. این اتفاق در شرایطی میافتد که ناتالی پورتمن پاسپورت اسرائیلی دارد و حتی به زبان عبری هم مسلط است. اما حتی این دو خصوصیت هم باعث نشده تا ارتدوکسهای یهودی به فیلم او لقب یک «تهاجم خارجی» را ندهند.
فیلم جدید ناتالی پورتمن «داستان عشق و تاریکی» نام دارد و اقتباسی از کتابی به همین نام است که توسط یک نویسنده اسرائیلی به نام «ایمس از» نوشته شده است. این کتاب داستان زندگی «ایمس از» است و با آغاز حیات وی در سرزمینهای تحت قیمومیت انگلستان در فلسطین شروع میشود و بعد به اشغال فلسطین توسط صهیونیتستها میپردازد.
اصلیت «ایمس از» به اروپای شرقی بر میگردد. او حتی با نام خانوادگی کلاوسنر شناخته میشده اما خانوادهاش پس از ساکن شدن در سرزمینهای اشغالی «از» که نامی عبری است را برای خود انتخاب میکنند. زندگی او از آن جهت برای کتاب و سپس فیلم شدن، جذابیت دارد که وی با بسیاری از چهرههای سرشناس اسرائیلی در ارتباط بوده است. به عنوان مثال زلدا شاعر اهل رژیم اشغالگر قدس معلم او است. اما چیزی که خشم الترا ارتدوکسهای یهودی را با خود داشته، نه این زندگی نامه، که نحوه پرداخت ماجراها است.
به نظر میرسد این کتاب حاوی لحنی انتقادی است به آنچه در فلسطین بر سر یهودیها آمده است. «از» در قسمتی از کتاب نقل میکند که پدرش میگفت: وقتی در اروپا زندگی میکردیم روی همه دیوارها نوشته شده بود: «یهودی، به فلسطین برو» اما وقتی به فلسطین آمدیم روی همه دیوارها نوشته بود: «یهودی از فلسطین برو.» اما به نظر میرسد که باز هم این همه ماجرا نیست.
ایمس از یکی از سرشناسترین اسرائیلیهایی است که «چاره دو کشوری» را پذیرفته و سعی در تبلیغ آن دارد. این راه حل که توسط سازمان ملل هم برای جنگ بین فلسطینیان و اسرائیلیها پذیرفته شده به صورت مختصر به تاسیس دو کشور به نامهای رژیم اشغالگر قدس و فلسطین اشاره میکند و اینکه همه کشورها این دو را به رسمیت بشناسند. طبیعی است که تندروهای یهودی چندان با این موضوع موافق نیستند.
پیش از این ریچل آزاریا معاون شهردار اورشلیم در مصاحبهای که با شبکه 10 تلویزیون رژیم اشغالگر قدس داشته از نامههایی صحبت کرده که به او رسیده و با لحنهای آتشین بر ضد ناتالی پورتمن و گروهش تاختهاند. ظاهرا ناتالی پورتمن در پشت صحنه هر پروژهای میرود مشکلی برای پروژه پیش میآید. پیش از این ساخت فیلم سینمایی «جین یک اسلحه دارد» هم که قرار بود به تهیه کنندگی پورتمن ساخته شود به دلایل گوناگون به تعویق افتاد.
فیلم جدید ناتالی پورتمن «داستان عشق و تاریکی» نام دارد و اقتباسی از کتابی به همین نام است که توسط یک نویسنده اسرائیلی به نام «ایمس از» نوشته شده است. این کتاب داستان زندگی «ایمس از» است و با آغاز حیات وی در سرزمینهای تحت قیمومیت انگلستان در فلسطین شروع میشود و بعد به اشغال فلسطین توسط صهیونیتستها میپردازد.
اصلیت «ایمس از» به اروپای شرقی بر میگردد. او حتی با نام خانوادگی کلاوسنر شناخته میشده اما خانوادهاش پس از ساکن شدن در سرزمینهای اشغالی «از» که نامی عبری است را برای خود انتخاب میکنند. زندگی او از آن جهت برای کتاب و سپس فیلم شدن، جذابیت دارد که وی با بسیاری از چهرههای سرشناس اسرائیلی در ارتباط بوده است. به عنوان مثال زلدا شاعر اهل رژیم اشغالگر قدس معلم او است. اما چیزی که خشم الترا ارتدوکسهای یهودی را با خود داشته، نه این زندگی نامه، که نحوه پرداخت ماجراها است.
به نظر میرسد این کتاب حاوی لحنی انتقادی است به آنچه در فلسطین بر سر یهودیها آمده است. «از» در قسمتی از کتاب نقل میکند که پدرش میگفت: وقتی در اروپا زندگی میکردیم روی همه دیوارها نوشته شده بود: «یهودی، به فلسطین برو» اما وقتی به فلسطین آمدیم روی همه دیوارها نوشته بود: «یهودی از فلسطین برو.» اما به نظر میرسد که باز هم این همه ماجرا نیست.
ایمس از یکی از سرشناسترین اسرائیلیهایی است که «چاره دو کشوری» را پذیرفته و سعی در تبلیغ آن دارد. این راه حل که توسط سازمان ملل هم برای جنگ بین فلسطینیان و اسرائیلیها پذیرفته شده به صورت مختصر به تاسیس دو کشور به نامهای رژیم اشغالگر قدس و فلسطین اشاره میکند و اینکه همه کشورها این دو را به رسمیت بشناسند. طبیعی است که تندروهای یهودی چندان با این موضوع موافق نیستند.
پیش از این ریچل آزاریا معاون شهردار اورشلیم در مصاحبهای که با شبکه 10 تلویزیون رژیم اشغالگر قدس داشته از نامههایی صحبت کرده که به او رسیده و با لحنهای آتشین بر ضد ناتالی پورتمن و گروهش تاختهاند. ظاهرا ناتالی پورتمن در پشت صحنه هر پروژهای میرود مشکلی برای پروژه پیش میآید. پیش از این ساخت فیلم سینمایی «جین یک اسلحه دارد» هم که قرار بود به تهیه کنندگی پورتمن ساخته شود به دلایل گوناگون به تعویق افتاد.