به گزارش مشرق، دکتر پرویز شفیع همچون استادش دکتر کلیم صدیقی، از حامیان اهل سنت انقلاب اسلامی ایران است. با ایشان در مورد تاثیر انقلاب اسلامی بر مردم شبه قاره به گفتگو نشستیم.
به نظر شما تفاوت جهان پیش و پس از انقلاب اسلامی در ایران چیست؟
پیش از انقلاب اسلامی در ایران، ایدئولوژی های فراگیر موجود ماتریالیسم و امپریالیسم بود. در سیصد سال گذشته تمام فلسفه های غربی از از این دو نشات می گرفت که عمده ترین آنها عبارتند از : کاپیتالیسم، لیبرالیسم، کمونیسم، سوسیالیسم.
تمامی اینها مذهب را نفی می کنند. تمام رقابتهای اقتصادی و سیاسی که منجر به جنگهای گسترده شد، در واقع جنگ بین فلسفه ماتریالیستی و امپریالیستی بود. هیچ گاه، هیچ فرد یا فلسفه ای این فلسفه ماتریالیستی و تقابل آن با امپریالیسم را به چالش نکشاند.
انقلاب اسلامی ایران این وضعیت را تغییر داد. انقلاب یک مسیر سومی را پیشنهاد داد و بنای فلسفه ماتریالیستی و نگاه جهانی اش را به لرزه درآورد. ایدئولوژی جمهوری اسلامی نوعی الهام الهی داشت و با فلسفه ماتریالیستی و نگاه جهانی اش به مخالفت ایستاد.
تفاوت میان فلسفه ماتریالیستی غربی و ایدئولوژی اسلامیِ بر گرفته از مبانی الهی به اندازه حادثه کربلا روشن و واضح بود. نه تنها این به چالش کشیدن فلسفه ماتریالیستی به مستضعفین مسلمان و غیر مسلمان جهان امید داد، بلکه به آنها برنامه دقیقی از نحوه احیای دوباره عظمت و احترام شان داد و حقوق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنان را باز پس گرفت و آزادی و استقلال حقیقی را به آنان بخشید که بتوانند ارباب تصمیمات خود باشند. این مهمترین تغییر و دریچه امیدی است که از انقلاب اسلامی ایران حاصل شد.
تاثیرات پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر کشورهای منطقه و به خصوص مسلمانان شبه قاره چیست؟
درست مثل مردم عادی در سطح جهانی که یک ایدئولوژی آلترناتیو در قالب اسلام دارند، در سطح منطقه نیز شرایط قبلی برای کشورهای همسایه ایران نابود شده است. با توجه به اینکه این منطقه تحت سیطره امپریالیسم ایالات متحده و فلسفه ماتریالیستی اش بوده و هست، مردم عادی در منطقه علیه دیکتاتوری غیرقانونی پادشاهان و اربابان نظامی تحت حمایت غرب به پا خاستند.
در شبه قاره، نفرت از فلسفه ماتریالیسم و امپریالیسم ایالات متحده اکنون به اوج خود رسیده است. به حدی که بیش از 80 درصد از سیاست های آمریکا در کشور خود متنفرند و احترام و عظمت و استقلال ایران در سیاست های داخلی و خارجی را تحسین می کنند.
موضع مسلمانان پاکستان نسبت به انقلاب چیست؟
اکثریت قاطع مسلمانان پاکستان از انقلاب اسلامی ایران حمایت می کنند و بیش از 90 درصد تمایل دارند این انقلاب را در سرزمین خود نیز اجرا کنند. این هشداری بود برای آمریکا و طرفداران شان در پاکستان – ژنرال ضیاالحق –.
CIA برنامه ای را که قرار بود ژنرال ضیا آن را اجرایی کند با حمایت عربستان سعودی طرح ریزی کرد که طی آن فاصله بین شیعه و سنی آرام آرام با تمهیدات اجرایی و سیاسی افزایش پیدا کند که در نهایت منجر به معرفی شیعیان به عنوان کفار گردد. این امر منجر به وجود آمدن گروهک های تروریستی در اوایل دهه 80 میلادی شد. به علاوه ملحق شدن ماموران امنیتی به این گروهک ها در برچسب زنی به شیعیان به عنوان کفار و قتل آنان نیز موثر بود. در میانه دهه 90 میلادی طالبان نیز با همین ماموریت پدید آمد. این برنامه که به کمک CIA و عربستان قوت گرفته بود باعث تخریب و نابودی همه ممالک شد اما آنها از رسیدن به هدفشان باز ماندند.
یکی دیگر از ابزاری که توسط CIA و عربستان استفاده می شد بنیان گذاری دموکراسی قلابی بود که با آن مالکان فاسد و فئودال بتوانند به کمک انتخابات نمایشی وارد چرخه قدرت شده و در جهت منافع آمریکا تلاش کنند. آنان تمام تلاش خود را می کنند که عشق شیعیان یا اهل سنت را به انقلاب اسلامی ایران از میان بردارند. اکثریت قابل توجهی از اهالی پاکستان هنوز امیدوارند بتوانند از انقلاب اسلامی ایران الهام بگیرند.
در صورت امکان در مورد نظر آقای کلیم صدیقی درباره انقلاب و تلاش هایی که در این راستا انجام داده است کمی شرح دهید
انقلاب اسلامی ایران برای تمام دنیا به ویژه جهان اهل سنت کاملا غافلگیر کننده بود. بنابراین اگر این انقلاب، انقلابی اسلامی است باید مفهوم این انقلاب برای آنان شرح داده شود. هیچ کس اطلاع عمیقی از پدیده ی انقلاب نداشت و از تاریخچه حاکمیت مسلمانان آگاهی نداشت. خداوند متعال به دکتر کلیم صدیقی نگاهی ویژه داشت که نه تنها وی توانست آن را درک کند بلکه توانست آن را شرح دهد به نحوی که نه تنها در ایران از آن استقبال و تائید شد بلکه تلاش کرد این پدیده را در کشور خود باز سازی کنند.
به این منظور، دکتر صدیقی مقالات و کتب متعددی نوشت که توضیح دهد انقلاب اسلامی ایران بر خلاف ادعای CIA و عربستان نه شیعه بود و نه سنی بلکه یک انقلاب خاص و خالص اسلامی بود. وی حتی کنفرانس های متعددی برگزار کرد و علما و افراد تحصیل کرده عادی را گرد هم آورد که نه تنها انقلاب اسلامی را بدون تردید بپذیرند که حتی برای رسیدن به آن در سرزمین خود نیز تلاش کنند.
از همان مقاطع ابتدایی انقلاب اسلامی، دکتر صدیقی شخصا به صورت مستقیم با رهبران این انقلاب در ارتباط بود. سپس امام با میهمان او شدن و در کنار او نشستن در مراسمات عمومی اقدامات وی را به رسمیت شناخت. وی همچنین مجله خبری کرسنت اینترنشنال که کماکان توسط پیروان وی در حال انتشار در جهان است را پایه ریزی کرد.
مسلمانان اهل سنت چقدر از انقلاب اسلامی حمایت کردند؟
سرتاسر جامعه اهل سنت دقیقا به همان شکل تقسیم بندی می شد که ایرانِ قبل از انقلاب اسلامی بود. به این شکل که پادشاهان یا دیکتاتوران نظامی و حامیان آنها کمتر از 1 درصد جامعه را تشکیل می دهند و 99 درصد باقی مانده در دسته ی اهل سنت طبقه بندی می شوند. با ارائه این ساختار اجتماعی طبیعی بود که مستضعفینِ اهل سنت از انقلاب اسلامی ایران حمایت کنند و هنوز هم می کنند.
اگر خاطره ای از آن روزها دارید، بسیار خوشحال می شویم که با ما در میان بگذارید.
من ظهور انقلاب اسلامی را در شبکه US TV نگاه می کردم که برنامه اصلی آن متناسب با علایق مردم آمریکا پوشش اخبار حوادث طبیعی و وقایع تاریخی بود. ما و برادران ایرانی مان بسیار از ساواکِ شاه احتیاط می کردیم. این اخبار تک تک تظاهرات و راهپیمایی های ایرانیان علیه شاه و حمایت آمریکا از آن را نشان می داد. من با دیدن این صحنه ها احساس غرور می کردم و بیش از پیش انگیزه پیدا می کردم. هر روز آمریکا خبر بدی دریافت می کرد و کم کم به این باور می رسید که ایران از کنترل آنان خارج می شود. در نهایت، من مطمئن هستم اگر هدف اصیل باشد و مقاصد خالصانه و الهی باشد کمک الهی اجتناب ناپذیر است. موفقیت و طول عمر انقلاب اسلامی ایران ثابت کرد که امداد الهی همواره یکی از ویژگی های تعریف شده آن بوده است.
منبع: اخوت
به نظر شما تفاوت جهان پیش و پس از انقلاب اسلامی در ایران چیست؟
پیش از انقلاب اسلامی در ایران، ایدئولوژی های فراگیر موجود ماتریالیسم و امپریالیسم بود. در سیصد سال گذشته تمام فلسفه های غربی از از این دو نشات می گرفت که عمده ترین آنها عبارتند از : کاپیتالیسم، لیبرالیسم، کمونیسم، سوسیالیسم.
تمامی اینها مذهب را نفی می کنند. تمام رقابتهای اقتصادی و سیاسی که منجر به جنگهای گسترده شد، در واقع جنگ بین فلسفه ماتریالیستی و امپریالیستی بود. هیچ گاه، هیچ فرد یا فلسفه ای این فلسفه ماتریالیستی و تقابل آن با امپریالیسم را به چالش نکشاند.
انقلاب اسلامی ایران این وضعیت را تغییر داد. انقلاب یک مسیر سومی را پیشنهاد داد و بنای فلسفه ماتریالیستی و نگاه جهانی اش را به لرزه درآورد. ایدئولوژی جمهوری اسلامی نوعی الهام الهی داشت و با فلسفه ماتریالیستی و نگاه جهانی اش به مخالفت ایستاد.
تفاوت میان فلسفه ماتریالیستی غربی و ایدئولوژی اسلامیِ بر گرفته از مبانی الهی به اندازه حادثه کربلا روشن و واضح بود. نه تنها این به چالش کشیدن فلسفه ماتریالیستی به مستضعفین مسلمان و غیر مسلمان جهان امید داد، بلکه به آنها برنامه دقیقی از نحوه احیای دوباره عظمت و احترام شان داد و حقوق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنان را باز پس گرفت و آزادی و استقلال حقیقی را به آنان بخشید که بتوانند ارباب تصمیمات خود باشند. این مهمترین تغییر و دریچه امیدی است که از انقلاب اسلامی ایران حاصل شد.
تاثیرات پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر کشورهای منطقه و به خصوص مسلمانان شبه قاره چیست؟
درست مثل مردم عادی در سطح جهانی که یک ایدئولوژی آلترناتیو در قالب اسلام دارند، در سطح منطقه نیز شرایط قبلی برای کشورهای همسایه ایران نابود شده است. با توجه به اینکه این منطقه تحت سیطره امپریالیسم ایالات متحده و فلسفه ماتریالیستی اش بوده و هست، مردم عادی در منطقه علیه دیکتاتوری غیرقانونی پادشاهان و اربابان نظامی تحت حمایت غرب به پا خاستند.
در شبه قاره، نفرت از فلسفه ماتریالیسم و امپریالیسم ایالات متحده اکنون به اوج خود رسیده است. به حدی که بیش از 80 درصد از سیاست های آمریکا در کشور خود متنفرند و احترام و عظمت و استقلال ایران در سیاست های داخلی و خارجی را تحسین می کنند.
موضع مسلمانان پاکستان نسبت به انقلاب چیست؟
اکثریت قاطع مسلمانان پاکستان از انقلاب اسلامی ایران حمایت می کنند و بیش از 90 درصد تمایل دارند این انقلاب را در سرزمین خود نیز اجرا کنند. این هشداری بود برای آمریکا و طرفداران شان در پاکستان – ژنرال ضیاالحق –.
CIA برنامه ای را که قرار بود ژنرال ضیا آن را اجرایی کند با حمایت عربستان سعودی طرح ریزی کرد که طی آن فاصله بین شیعه و سنی آرام آرام با تمهیدات اجرایی و سیاسی افزایش پیدا کند که در نهایت منجر به معرفی شیعیان به عنوان کفار گردد. این امر منجر به وجود آمدن گروهک های تروریستی در اوایل دهه 80 میلادی شد. به علاوه ملحق شدن ماموران امنیتی به این گروهک ها در برچسب زنی به شیعیان به عنوان کفار و قتل آنان نیز موثر بود. در میانه دهه 90 میلادی طالبان نیز با همین ماموریت پدید آمد. این برنامه که به کمک CIA و عربستان قوت گرفته بود باعث تخریب و نابودی همه ممالک شد اما آنها از رسیدن به هدفشان باز ماندند.
یکی دیگر از ابزاری که توسط CIA و عربستان استفاده می شد بنیان گذاری دموکراسی قلابی بود که با آن مالکان فاسد و فئودال بتوانند به کمک انتخابات نمایشی وارد چرخه قدرت شده و در جهت منافع آمریکا تلاش کنند. آنان تمام تلاش خود را می کنند که عشق شیعیان یا اهل سنت را به انقلاب اسلامی ایران از میان بردارند. اکثریت قابل توجهی از اهالی پاکستان هنوز امیدوارند بتوانند از انقلاب اسلامی ایران الهام بگیرند.
در صورت امکان در مورد نظر آقای کلیم صدیقی درباره انقلاب و تلاش هایی که در این راستا انجام داده است کمی شرح دهید
انقلاب اسلامی ایران برای تمام دنیا به ویژه جهان اهل سنت کاملا غافلگیر کننده بود. بنابراین اگر این انقلاب، انقلابی اسلامی است باید مفهوم این انقلاب برای آنان شرح داده شود. هیچ کس اطلاع عمیقی از پدیده ی انقلاب نداشت و از تاریخچه حاکمیت مسلمانان آگاهی نداشت. خداوند متعال به دکتر کلیم صدیقی نگاهی ویژه داشت که نه تنها وی توانست آن را درک کند بلکه توانست آن را شرح دهد به نحوی که نه تنها در ایران از آن استقبال و تائید شد بلکه تلاش کرد این پدیده را در کشور خود باز سازی کنند.
به این منظور، دکتر صدیقی مقالات و کتب متعددی نوشت که توضیح دهد انقلاب اسلامی ایران بر خلاف ادعای CIA و عربستان نه شیعه بود و نه سنی بلکه یک انقلاب خاص و خالص اسلامی بود. وی حتی کنفرانس های متعددی برگزار کرد و علما و افراد تحصیل کرده عادی را گرد هم آورد که نه تنها انقلاب اسلامی را بدون تردید بپذیرند که حتی برای رسیدن به آن در سرزمین خود نیز تلاش کنند.
از همان مقاطع ابتدایی انقلاب اسلامی، دکتر صدیقی شخصا به صورت مستقیم با رهبران این انقلاب در ارتباط بود. سپس امام با میهمان او شدن و در کنار او نشستن در مراسمات عمومی اقدامات وی را به رسمیت شناخت. وی همچنین مجله خبری کرسنت اینترنشنال که کماکان توسط پیروان وی در حال انتشار در جهان است را پایه ریزی کرد.
مسلمانان اهل سنت چقدر از انقلاب اسلامی حمایت کردند؟
سرتاسر جامعه اهل سنت دقیقا به همان شکل تقسیم بندی می شد که ایرانِ قبل از انقلاب اسلامی بود. به این شکل که پادشاهان یا دیکتاتوران نظامی و حامیان آنها کمتر از 1 درصد جامعه را تشکیل می دهند و 99 درصد باقی مانده در دسته ی اهل سنت طبقه بندی می شوند. با ارائه این ساختار اجتماعی طبیعی بود که مستضعفینِ اهل سنت از انقلاب اسلامی ایران حمایت کنند و هنوز هم می کنند.
اگر خاطره ای از آن روزها دارید، بسیار خوشحال می شویم که با ما در میان بگذارید.
من ظهور انقلاب اسلامی را در شبکه US TV نگاه می کردم که برنامه اصلی آن متناسب با علایق مردم آمریکا پوشش اخبار حوادث طبیعی و وقایع تاریخی بود. ما و برادران ایرانی مان بسیار از ساواکِ شاه احتیاط می کردیم. این اخبار تک تک تظاهرات و راهپیمایی های ایرانیان علیه شاه و حمایت آمریکا از آن را نشان می داد. من با دیدن این صحنه ها احساس غرور می کردم و بیش از پیش انگیزه پیدا می کردم. هر روز آمریکا خبر بدی دریافت می کرد و کم کم به این باور می رسید که ایران از کنترل آنان خارج می شود. در نهایت، من مطمئن هستم اگر هدف اصیل باشد و مقاصد خالصانه و الهی باشد کمک الهی اجتناب ناپذیر است. موفقیت و طول عمر انقلاب اسلامی ایران ثابت کرد که امداد الهی همواره یکی از ویژگی های تعریف شده آن بوده است.
منبع: اخوت