کد خبر 284232
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۲:۲۱

روسیه و ایران در حال آماده ‌شدن برای مرحله‌ جدیدی از همکاری اقتصادی خود هستند. لغو تحریمهای غرب علیه ایران درها را برای یکسری فرصتهای بزرگ اقتصادی در بسیاری از بخش‌های ایران از جمله انرژی و صنایع نفت ایجاد کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از صدای روسیه، امروز روسیه یکی از 10 شریک اصلی اقتصادی ایران است، اما با توجه به پتانسیل موجود مبادله کالا بین دو کشور بسیار کمتر از آن چیزی است که می‌تواند باشد. سال گذشته تبادل کالا بین دو کشور با 40 درصد کاهش به دو میلیارد دلار رسید.

لواز جاگاریان سفیر روسیه در ایران اعلام کرده که دلیل اصلی این کاهش، تحریمهای یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران است. روسیه این تحریمها را غیرقانونی می‌داند و بارها آن را اعلام کرده است.

رجب ظفراف مدیر مرکز مطالعات ایران مدرن گفت: با توجه به لغو برخی از تحریم‌ها تهران آماده تعمیق همکاری‌های خود است.

ظفراف افزود: ایران همیشه علاقه‌مند به روابط عمیق و باثبات با روسیه بوده است و این حقیقت که روسیه روز به روز قوی‌تر می‌شود به ایران در تقویت مواضع خود کمک می‌کند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند: زمانی که تحریم‌ها علیه ایران لغو شود ایران به سمت غرب خواهد رفت و در خصوص یکسری از مسائل مواضع ضد روسی اتخاذ خواهد کرد. اما آنها اشتباه می‌کنند زیرا بین ایران و غرب خطی وجود دارد که هیچگاه از روی آن عبور نخواهد شد زیرا ارزشهای کلیدی فرهنگ و تفکر ایران را تهدید می‌کند.

ظفراف گفت: به رغم تمام این سختی‌ها روسیه و ایران پروژه عظیم نیروگاه هسته‌ای بوشهر را اجرا کردند و در نتیجه ایران به تنها کشور خاورمیانه با نیروگاه برق هسته‌ای تبدیل شد. بی ‌شک مناسبات روسیه و ایران پتانسیل بالایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: ایران برنامه‌ای در زمینه‌ توسعه میادین انرژی دارد که توسط دولت آماده شده است. براساس این برنامه ایران قصد دارد 20 نیروگاه هسته‌ای با ظرفیت کلی حداقل 20 هزار مگاوات برق در آینده نزدیک احداث کند.هزینه این کار دست کم 65 تا 70 میلیارد دلار خواهد بود.

صحبت‌ها درباره احداث واحد دوم نیروگاه بوشهر در جریان است. احداث این پروژه ممکن است همین امسال شروع شود.توافق مهم دیگر در زمینه پروژه‌های نفتی احتمالا به زودی انجام می‌شود.

پیشتر گزارش‌هایی مبنی بر احتمال خرید نفت روسیه از ایران در ازای صادرات کالاها منتشر شده است.

آنا کوکوروا تحلیلگر شرکت سرمایه‌گذاری آلپاری گفت: به لحاظ تئوری دو کشور مزایای قابل توجهی از این قرار‌داد کسب خواهند کرد.

کوکوروا افزود: این قرار‌داد احتمالا روابط با شرکای شرقی را افزایش خواهد داد. ما قادر خواهیم بود که کالاهایمان را با نفت ایران مبادله کنیم که باعث تحریک تولید در روسیه و فروش نفت ایران در اروپا خواهد شد.

این امر همچنین روی بخش نفت و تعدیل شرایط برای فعالیت شرکت‌های نفتی ایرانی در روسیه را باز می‌کند.

گازپروم و لوک اویل پیش‌تر اعلام کرده‌اند که نسبت به پروژه‌های نفتی ایران علاقه‌مند هستند.

لوک اویل و شرکت نروژی استات اویل قبل از شروع تحریم‌ها میدان نفتی اناران را توسعه می‌دادند.

ایران قصد دارد بخشهای اقتصادی تازه ای ایجاد کند و روسیه میتواند در این راستا به ایران کمک کند. اما هرگونه تلاش برای نزدیکی دو طرف واکنش منفی واشنگتن را به همراه داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس