به گزارش مشرق به نقل از مرکز خبر حوزه، آنچه در ذيل ميآيد، پاسخ آيتالله جوادي آملي به پرسشهايي پيرامون مهدويت است.
* مسئله وجود مقدس امام زمان(عج) از نظر فلسفي چگونه توجيه ميشود؟ آيا دليل فلسفي بر اثبات وجود آن حضرت وجود دارد؟
درباره وجود مبارک حضرت حجّت(عج) «برهان عقلي بر امکان» اقامه ميشود؛ يعني بر اساس حکم عقل، ممکن است انسان کاملي عمر طولاني داشته باشد.
ما به ديدن عمرهاي کوتاه عادت کردهايم. اما اگر شخصي، از همه علل و عوامل طبيعي آگاه باشد و آنچه براي او سودمند است، فراهم کند و از آنچه براي او زيانبار است بپرهيزد، ميتواند عمر طولاني داشته باشد. اين مسئله خارق عادت است؛ نه خارق عقل. «معجزه» هم چيزي خارق عادت است، نه خارق عقل. علم نيز به چنين چيزي راه نيافته است، زيرا علم به امور عادي راه دارد؛ نه امور غير عادي. کرامت نيز در امور خلاف عادت جاري است.
* حيات حضرت ولي عصر(عليهالسلام) از نظر علمي چگونه توجيه ميشود؟
اول: حيات طولاني امام زمان(عليهالسلام) بر خلاف عادت است، نه بر خلاف علّيّت؛ يعني به طور عادي کسي نميتواند، هزار يا ده هزار سال زندگي کند؛ اما به صورت غير عادي (خرق عادت) اين کار ممکن است.
دوم: اگر بدانيم انسان چيست و چه کسي بدن او را اداره ميکند، اصلاً اين پرسش براي ما مطرح نميشود؛ براي مثال براي عرفا و حکماي بزرگ، اصلاً چنين پرسشهايي مطرح نميشود.
بنده زماني به دندانپزشک محترمي مراجعه کردم. او ميگفت دندانهاي بعضي صد سال سالم ميماند و نميپوسد؛ ولي اگر فولاد صد سال شب و روز کار کند، فرسوده ميشود. چون اگر فولاد و آهن فرسوده شود، ديگر چيزي جايگزين آن نميشود؛ امّا دندان انسان هر روز عوض ميشود و هر روز سلولهاي جديدي جاي سلولهاي مرده و قديمي را ميگيرد.
با اين توضيح، همه ذرات بدن در حرکت و تعويض است و روح آدمي همه حرکات اين ذرات را تحت کنترل دارد. حال اگر روح انسان کاملي، بر خلاف عادت (نظم عادي)، بهترين سلولها را جايگزين کند و دقيقترين کنترلها را روي قسمتهاي مختلف بدن داشته باشد، يک انسان کامل ميتواند، ميليونها سال زنده بماند (اين مطلبي است که در علم پزشکي امروز به اثبات رسيده است).
مُلاي رومي طي مثالي ميگويد: اگر شما روز يا شبي در کنار نهر رواني که آب آن به آرامي در حرکت است، بنشينيد و تصوير خورشيد يا ماه را در آن ببينيد، متوجه ميشويد که صدها عکس ميآيد و ميرود و شما همچنان خيال ميکنيد که ساعتها با عکس نخست روبهرو بودهايد، در حالي که آينهها و عکسهاي متعدد، هر لحظه ميآمدند و ميرفتند.
آب مبدَل شد در اين جو چند بار ...... عکس ماه و عکس اختر برقرار
اين بزرگوار در جاي ديگر ميگويد:
اي برادر تو همان انديشهاي ............. ما بقي تو استخوان و ريشهاي
بنابراين، اگر کسي روح و سلطه آن بر بدن خود را بشناسد، و سَيَلان، حرکات و تعويض ذرات بدن را تحت کنترل روح بداند و نيز کمي با حکمت و عرفان آشنا شود، اين اشکال که چگونه يک انسان ميتواند يک يا دو ميليون سال يا بيشتر بماند، براي او مطرح نميشود. اگر پيوند روح با خالق جهان هستي به اندازهاي بود که قدرت خاصي ما فوق قدرت افراد عادي يافت، ميتواند همان طور که بدن خود را ميگرداند، خارج از بدن خود را هم اداره کند، زيرا خارج از روح او هم حکم بدن او را دارد.
وجود مبارک اميرمؤمنان(ع) در خطبه قاصعه نهجالبلاغه ميفرمايد: من در حضور پيامبر اکرمصلي الله عليه و آله و سلم بودم که مشرکان حجاز به پيامبر اکرمصلي الله عليه و آله و سلم گفتند، اگر تو پيامبري معجزهاي (حسّي) بياور تا تو را بپذيريم. آنگاه گفتند: دستور بده نيمي از درختي که روبروي تو است، از نيمه ديگر جدا شود و به حضور تو بيايد. حضرت فرمود: اگر اين کار را انجام بدهم، ايمان ميآوريد؟ گفتند: بلي. حضرت علي(عليهالسلام) در ادامه ميفرمايد: من ديدم که اين درخت دو نيم شد و نيمي از آن در جاي خود ايستاد و نيم ديگر حرکت کرد و جلو آمد، به طوري که شاخههاي آن روي دوش ما قرار گرفت.
مشرکان گفتند: دستور بده نيمه ديگر آن هم از جاي خود حرکت کند و نزد تو بيايد. پيامبر اکرمصلي الله عليه و آله و سلم اين کار را هم انجام دادند. بعد گفتند: دستور بده دو نيمه درخت به هم متصل شود و در جاي اول قرار گيرد؛ با اين همه، مشرکين باز هم ايمان نياوردند.
همه کرامات محال عادي هستند؛ نه محال عقلي که محال عقلي (مانند 2×2=5) کرامت يا اعجازبردار نيست؛ به هر حال، حيات حضرت وليعصر(عج) محال عادي است؛ نه محال عقلي.
* دليل قرآني وجود حضرت حُجّت (عج) چيست؟
مرحوم کليني (رضوان اللّه عليه) در کتاب شريف کافي طي بابي از ائمه(عليهمالسلام) نقل کرده است که به سوره قدر احتجاج کنيد، زيرا در سوره قدر آمده است، هر سال ليلة القدري دارد و فرشتگان در شب قدر، هر سال با همراهي روح (جبرئيل سلام اللّه عليه)، همه احکام و امور را به زمين نازل ميکنند.
وقتي فرشتگان احکام و امور را به زمين ميآورند، بايد آن را به کسي بسپارند، چون افراد عادي نميتوانند ميزبان فرشتگان باشند و احکام صادره را تحويل بگيرند، پس تنها کسي که در روي زمين مهماندار فرشتگان و تحويل گيرنده اين امور و مقدّرات است، وجود مبارک ولي عصر(عليهالسلام) است، بنابراين با توجه به رواياتي که مرحوم کليني نقل کرد، از نظر قرآن، در شب قدر که همه فرشتگان به همراهي جبرئيل(سلام اللّه عليه) يا روح، مقدّرات امور را نازل ميکنند، بايد آن را به کسي بسپارند و به او گزارش بدهند؛ گيرنده اين امور وجود مبارک ولي عصر(ارواحنا فداه) است.
* چگونه ميتوان امام زمان(عج) را شناخت؟
شناخت بر دو قسم است: «شناخت تاريخي» و «شناخت واقعي» که از قسم نخست مهمتر است. مسئله مهم اين است که ما آن حضرت را به حقيقت بشناسيم و ايشان نيز ما را ببيند؛ نه اينکه ما حضرت را ببينيم.
در زمان پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم (که مقامش از همه امامان بالاتر است) عده زيادي آن وجود مبارک را ميديدند، اما خداي سبحان درباره آنها فرمود: «و تراهم ينظُرُون اِليک و هُم لايُبصرون»؛ آنها را ميبيني که به تو مينگرند؛ ولي تو را نميبينند. اهل نظر هستند، اما اهل بصيرت نيستند. هنر اين است که به گونهاي باشيم که وجود مبارک امام زمان(عليهالسلام) ما را ببينند.
در قرآن کريم آمده است: خدا که بر همه چيز بصير است، در روز قيامت به عدهاي نگاه نميکند: «ولايُکلّمهم اللّه و لاينظرُ اِليهم يومَ القيامةِ و لايزکّيهم» و نگاه تشريفي خود را نسبت به عدهاي اعمال نميکند.
اگر ما در مسير صحيح حرکت کنيم، آن حضرت ما را ميبيند.