لازم است که بعد از این دولت به تبعات اقدامات و موضع‌گیری خود را در همه عرصه‌ها واقف باشد و با استفاده از افراد باسواد، با تدبير، متخصص و عملگرا، به گونه‌اي اقدام كند تا مرتكب عملی خلاف مصالح ملی کشور نشود.

گروه سیاسی مشرق - با وجود اینکه بی نظمی و نابسامانی‌های صورت گرفته در توزیع سبد کالا و تشکیل صف‌های طولانی در مقابل فروشگاه‌های توزیع کننده، از جانب افراد و رسانه‌ها مورد نقد قرار گرفته است، اما عموم این نقدها یک بعدی و بدون توجه به جوانب مختلف این مسئله است. اثرات مخرب بی‌تدبیری دولت در توزیع سبد کالا تنها به داخل کشور محدود نمی‌شود بلکه در نگاهی همه جانبه، عرصه دیپلماسی کشور نیز متأثر از این اثرات مخرب خواهد شد.

تأثیر اجرای نادرست طرح سبد کالا بر دیپلماسی
چه كسي مسؤول بي‌تدبيري و ايجاد نااميدي و ارسال تصوير زشت زننده از ايران به خارج است؟

اثرات داخلی بی‌تدبیری دولت

سردرگمی بسیاری از مردم برای اطلاع از نحوه اجرای این طرح، توزیع تبعیض آمیز و عدم اختصاص مکانهای مناسب برای توزیع که موجب تشکیل صف های طولانی در هوای سرد شد، اعتراض‌های گسترده مردمی را به دنبال داشت. نکته قابل توجه این است که افرادی که قبل از این اقدامات دولت دهم در پرداخت یارانه را "گداپروری" و در تناقض با "کرامت" انسانی مردم می نامیدند، اکنون سکوت کرده و هیچ اظهار نظری نمی کنند.

خدشه وارد شدن به کرامت مردمی که در صف طولانی برای دریافت کالا ایستاده اند قسمتی از خسارت های وارد شده در این طرح به مردم است؛ قسمت دیگر خبرهایی است که از جان باختن و مصدومیت هموطنان ما بر اساس ازدحام در صف‌های توزیع کالا به گوش می‌رسد.

تأثیر اجرای نادرست طرح سبد کالا بر دیپلماسی
چرا دولت با بي‌تدبيري مطلق، اسباب خوراك رسانه‌هاي بيگانه براي
 مسخره كردن ايران و ايراني فراهم كرده است؟


بی‌تدبیری دولت چه تأثیری بر دیپلماسی دارد؟

اما مسئله ای که در بین نقدهای مطرح شده در رسانه‌ها کمتر به آن پرداخته شده، اثرات مخرب اجرای نامناسب این طرح بر عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور است. توضیح این مسئله نیازمند مقدماتی است که در ادامه گفته خواهد شد.

اصلی‌ترین هدفی که هر دولتی در عرصه بین الملل و تعاملات خود با دیگر دولت‌ها دنبال می کند کسب منافع ملی است؛ هر دولتی که بتواند منافع بیشتری در تعاملات خود کسب کند موفق‌تر عمل کرده است. در این بین دولتهایی که در سطح بالاتری از قدرت و اقتدار ملی قرار گرفته اند، توان تأثیرگذاری بیشتری خواهند داشت و در رقابت با دیگر دولتها منافع و امتیازات بیشتری را کسب می کنند.

اما در جهان امروز قدرت و اقتدار ملی در واقعیت به تنهایی نمی تواند مؤلفه ای تأثیرگذار برای کسب امتیاز و منافع بیشتر باشد؛ آنچه که مهم است تصویری است که هر دولتی از خود به نمایش می گذارد. ممکن است دولتی در واقع مؤلفه های لازم برای قدرت و اقتدار درونی را داشته باشد اما نتواسته باشد این ذهنیت را برای دولت‌های دیگر ایجاد کرده باشد. چنین دولتی قادر نخواهد بود در ارتباط و تعامل با دیگر دولت‌ها به اهداف خود که کسب حداکثر منافع است برسد. اما بر عکس دولتی که با وجود نواقص و مشکلات، دست به تصویر سازی مناسبی از شرایط درونی زده باشد، در چانه زنی و مذاکرات دیپلماتیک موفق خواهد بود.

یکی از مصادیق قدرت و اقتدار ملی در جموری اسلامی اتحاد و همراهی مردم با دولت و استناد مذاکره کنندگان در مذاکرات و چانه زنی های دیپلماتیک به این مسئله است. "اینکه تحریم و مشکلات اقتصادی باعث نخواهد شد که مردم از درخواست خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای دست بکشند و این مردم هستند که از مسئولین دیپلماسی کشور پافشاری بر غنی سازی و حق هسته ای را مطالبه می کنند" این جملات و این تصویر سازی از مردم همواره یکی از پشتوانه‌های اساسی دیپلماتهای کشورمان در مذاکرات بوده است که نشانی از وجود اتحاد بین مردم و مسئولین برای طرف های دیگر مذاکره بوده و از درخواست های بی مورد برای گرفتن امتیاز بیشتر از ایران جلوگیری به عمل می آورد.

علاءالدین بروجردی رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قبل از این در مصاحبه ای با مشرق به این موضوع اشاره کرده بود و در مورد صحبت های خود به جک استراو در سفر هیات پارلمانی انگلیس به ایران گفته بود:

"غربی‌ها به این نتیجه رسیدند که ایران دارد کار خودش را می‌کند. تحریم‌ها واقعا تاثیرگذار نیست. ما با آنها مطرح کردیم که خب شما در مسیر از محل اقامت تا مجلس، اوضاع مردم را چگونه دیدید؟ آیا مردم برای برطرف کردن مایحتاج عادی خود در صف‌های طولانی جمع شده بودند یا حالت شهر، حالت عادی بود؟ تحریم عملا نه فقط تاثیر نگذاشت که موجب شکوفایی استعدادهای ملی و دانشمندان و جوانان ما شد."

با این فرض صف‌های طولانی مردم برای دریافت کالا در شهرهای مختلف ایران در بین مذاکرات حساسی که بین ایران و 1+5 برقرار است پالس هایی برای طرف مقابل ایران ارسال خواهد کرد که به نفع ایران نبوده و دست مذاکره کنندگان را در مذاکرات آتی خالی خواهد کرد.

تصویری که از ایران به خاطر عدم تدبیر دولت در اجرای صحیح این طرح به غرب ارسال شد، ایرانی است با مشکلات فراوان اقتصادی که ناشی از تحریم هاست و ایران به دنبال رفع این تحریم ها در اولین فرصت خواهد بود؛ به خاطر همین ذهنیت، طرف غربی بیشترین امتیازات را از ایران طلب خواهد کرد. چرا که تصور می کند شکست مذاکرات هزینه زیادی برای ایران به دنبال دارد و دولت ایران از جانب مردم خود تحت فشار است. البته این مسئله به این معنا نیست که منکر وجود مشکلات اقتصادی در کشور شویم اما برای موفق بودن در مذاکرات و چانه زنی های دیپلماتیک لازم است که بهترین تصویر از دولت و جامعه ایران در ذهن طرف دیگر مذاکره ایجاد شود.

این موضوع بلافاصله مورد توجه دیپلمات های غربی قرار گرفت به طوری که وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع کنگره به طرح سبد کالا در ایران اشاره می کند و می گوید: " شما در اخبار دیدید که ایران اخیرا به طور قابل مشاهده‌ای غذا بین مردم فقیر جامعه اش توزیع کرده تا نشان‌ دهد کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها تاثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است. همانطور که روحانی قول داده بود، این پول قرار است در جهات دیگری مصرف نشود."


چه كسي مسؤول بي‌تدبيري و مسخره‌شدن ايرانيان توسط غرب است؟
تا چه زماني بي‌تدبيري‌ها و بي‌سوادي‌هاي دولت يازدهم در مسئله داخلي و
 سياست خارجي بايد به ضرر مردم تمام شود؟

عدم‌برنامه ریزی صحیح دولت برای اجرای صحیح این طرح که باعث ایجاد تصویر و ذهنیت نامناسب در بین طرف مقابل مذاکره شد، در کنار برخی موضع گیری های نامناسب مسئولین مبنی بر "خالی بودن خزانه" و "بدهی‌های فراوان دولت" در آستانه مذاکرات حساس ایران و 1+5 در یک راستا عمل می کنند.

برداشتی که طرف غربی از این اتفاقات و موضع گیری‌ها خواهد کرد این است که "دولت" و "مردم" از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها به ستوه آمده‌اند و برای همین به دنبال برچیده شدن سریع این تحریم‌ها به هر قیمتی هستند؛ در صورتی که این تنها ذهنیتی است که ممکن است دیپلمات‌های غربی به دلیل برخی اشتباهات داخلی نسبت به ایران پیدا کنند و واقعیت این است که مردم و دولت در ایران علی رغم مشکلات اقتصادی موجود خط قرمزهایی دارند که از آن عبور نخواهند کرد.

برخی اقدامات و موضع گیری‌های ناشيانه و اشتباه در داخل می‌تواند تصویر و ذهنیتی از ایران برای دیگر کشورها ایجاد کند که با واقعیت مطابق نیست و تنها دست دیپلمات‌های ایرانی در مذاکرات را خالی می‌کند.

بنابراین لازم است که بعد از این دولت به تبعات اقدامات و موضع‌گیری خود در همه عرصه‌ها واقف باشد و با استفاده از افراد باسواد، با تدبير، متخصص و عملگرا، به گونه‌اي اقدام كند تا مرتكب عملی خلاف مصالح ملی کشور نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 100
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    تو مملکتی که بستر مناظره آزاد و شنیدن صدای مردم از تریبون های رسمی وجود نداشته باشه همین میشه که مردم تو کامنتها میوفتن به جون هم
  • سيد ميثم ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    روحاني بايد جواب بده و بگه چرا دولت چنين حماقتي مرتكب شد و بايد وزير متخلف رو بركنار كنه
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    غلام همت آن نازنینم که کار خیر بی روی وریا میکرد,با همه کم وکاستیش احمدی خیلی بهتر میتونست مدیریت کنه
  • محمد ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    جواب را باید اقای احمدی نژاد و تندروها بدن چرا مردم رو به این روز انداختن که حالا نتیجش اینه
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    ایول این حرف شما کاملا صحیح است
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    آقاي روحاني با شعار دولت تدبير و اميد آراء مردم را كسب كرد . حال كه بي تدبيري اين دولت در بحث توزيع كالاهاي اساسي عيان شد تلاش كنند اميد مردم قطع نشود و تبديل به نااميدي نشود.
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    اصول گرایان و دولت قبل مسئول تمام این اتفاقات است - چون دولت تازه کار و برنامه های خود را شروع کرده است - مگر دولت قبلی که روی کار امد از این خبرها بود؟؟؟؟
  • آشنا ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    یادمان نرفته است صف های مُرغ و برنج را...!!!
  • اصلاح طلب ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    قرار بود روحانی خوبیهای احمدی نژاد داشته باشه هم اشتباهاتش نکنه,اما میبینیم که نه تنها شمه از نیمچه تدبیر احمدی نژادنداره بلکه اشتباهاتش خیلی مهلک تر از اونه,امیدوارم خدا هدایتشون کنه وکشور از این حالت دربیاد
  • علیرضا ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    مشرق این صفهای طولانی ، نشانه درک مردم از مفهوم تدبیر و امیدی است که دولت منتخبشون در عصر تولید علم ، مفهوم جدید تولید کرده و عملا داره به مردم تفهیم می کنه باور نداری از 118 بپرس .
  • محمد ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    سلام در اين چند سال مردم صورت خود را با سيلي سرخ مي كردند تا دشمن اميدوار نشود. تا جسور نشود و ... به نظر من دولت با اين كار مي خواهد نظام را زير فشار قرار دهد تا امتيازاتي كه در آينده مي خواهد بدهد توجيه داشته باشد. حالم بهم ميخوره از اين همه تدبير
  • حمید ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    بله... کاملا درست می گید... این موضوع باید خیلی بهتر از این مدیریت می شد. این طرز برخورد با مردم خوب و مظلوم ایران اصلا درست نیست. البته فراموش نکنیم که در دورانهای قبل هم این اشتباهات بسیار زیاد رخ داده (مثل قضیه ساندیس و کیک معروف، همین قضیه یارانه 45 هزارتومنی!!! و بسیاری دیگر)
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    مشرق جان ما که جزء این مردم هستیم سوادنداریم نظربدهیم،بگذارغربیها هرچه میخوان بلغورکنند،ماکه مشکل حادی نمبینیم ،صف های چند هزار نفری برای سبد چیزی نیست ،این هم خودش یک سرگرمی است ،که از اینها توی مملکت کم داشتیم..........
  • پسرخوش تیپ ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    دررررررررررود بر حسن روحانی تو حال گرفتن از احمدی نژاد خیلیییییییی ماهرتره
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    پخش بیحساب پول و افزایش نقدینگی و تورم که مدیریت نیست . اگه قرار بود به همه پول بدن برای همیشه اصلا هدفمندی یارانه ها یعنی چی !؟
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    "این موضوع بلافاصله مورد توجه دیپلمات های غربی قرار گرفت به طوری که وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع کنگره به طرح سبد کالا در ایران اشاره می کند و می گوید: " شما در اخبار دیدید که ایران اخیرا به طور قابل مشاهده‌ای غذا بین مردم فقیر جامعه اش توزیع کرده تا نشان‌ دهد کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها تاثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است. همانطور که روحانی قول داده بود، این پول قرار است در جهات دیگری مصرف نشود." " واویلا!!!!!!!
  • اسماعیل ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    بقول رسایی یکی از نماینده های مجلس، این تدبیر بود نه بی تدبیری وقتی این جریان روی کار اومد باور من این بود که اگر خود آقای روحانی معتقد واقعی به نظام و رهبری باشه ولی جریانی که ایشون را سر کار آورده اینطور نیست. (البته تا قبل از سخنرانی قرای جناب دکتر درباره منتقدان بی سواد) واقعا تاسف باره... من کارگرم و با زیر 1 میلیون حقوق ولی این سبد حقارتو به فرض دادن، نمی گیرم. کاریکاتور فارس هم جالب بود اول کوپن بعد بن بعد کارت بانکی... طرف گفت حالا برعکس ببخشید زیاد شد
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    سلام من یک کارگربازنشسته از کار افتاده هستم،الحمدالله این سبد به ما داده نشد.والحمدالله هزاران بار شکر که نه به سیدمحمد ومحمود وحسن رای ندادم،رای من فقط سرداروسرباز مطیع رهبر حاج آقا محسن بوده........اما صداقات بهترین راه نجات است.....
  • بی سواد ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    بدون شک ، تک تک مسئولان فوق العاده باسواد دولت خیلی راستگوی تدبیر و امید مسئول این تحقیر هستند.
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    خوب داداش پرسیدن نداره مسئولش دولت قبله همش تقصیر احمدی نژاده،گیر افتادن مردم تو برف و عدم کمک رسانی به آنها هم تقصیر احمدی نژاد و دولت قبله.اصلا دولت پیرمردها تقصیر نداره
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    تو مملکتی که بحران معیشت و گرسنگی بیداد میکنه و از طرفی هر روز بیشتر از روز قبل مردم از فرهنگ انسانیت و .... فاصله می گیرند چه انتظاری می رود آیا واقعا دولت برای نشان ندادن تاثیر فرهنگ ایجاد شده در جامعه باید رسانه ها را سانسور کند یا مواردی مثل سبد کالا را مخفیانه به دست مردم برساند تا دنیا نبیند دولت مردان ما چه به روز فرهنگ و معیشت مردم آورده اند ، آیا این مردم همان مردم اول انقلاب هستند که برای هم احترام قائل بودند و برای هم از خود گذشتگی می کردند ! اکنون شاهد زخمی شدن انسانها در صفهای طویل عرضه رایگان غذا هستیم با تمام نابسامانیهای اختصاص سبد کالا
  • نادان ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    اي كاش دانا بودم
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    این چهره مخدوش جای خود. هرروز افاضات شاه کلید داره بیشتر میشه. ظریف با قطعیت هلوکاستو تایید کرد و نظری هم در خصوص اسراییل نداد!
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    الحق که مخالفان روحانی خیلی بی سوادند
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    من بیسوادم پس بهتره لالمونی بگیرم!
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    در اینکه این کار دولت واقعا هیچ توجیهی نداره هیچ شکی نیست اما شما هم خوب دارید بزرگش می کنید و از آب گل آلود ماهی می گیرید . . .
  • علی ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    ساعتها زیر بارش برف و باران در صف هایی چند ردیفه و کیلومتری نتیجه ی چه تدبیری است . روحانی باید از خانم های خانه داری که کلی بهشون در این بی تدبیریها جفا شده عذر خواهی و طلب بخشش کند .
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    با سانسور نمیتونید نقش خوتون در آبروبری از ایران با انتشار عکسها نادیده بگیرید مشرقیون !
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    واقعا کاش احمدی‌ یک دوره دیگه انتخاب میشد تا کار را واسه همیشه تموم میکرد
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    اينقدر لجوجانه جواب ندين قبول كنيد كه اين نحوه توزيع كالا درست نبود همانطوركه دردولت قبلي هم برخي سياستهاش درست نبود وهمه هم قبول داشتن .
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    چه قدر روتون زیاده شماها؟؟؟
  • یاد کوپن به خیر ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    دوستان !!! خوب شاید این تدبیر رییس جمهور برای این بوده تا مردم را به یاد حال و هوای دهه جنگ بیاندازه تا یاد و خاطره سبک زندگی صف کوپنی دوران دفاع مقدس از یاد مردم نره و قدر نعمتهاشون بیشتر بدونن. اینکه بد نیست ، هههههههههست؟؟؟
  • منتقد ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    آقای ناشناس خیلی عذر میخوام شما حق را می شناسید که از آن دم می زنید ؟
  • بسیجی ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    تمامی مشرقی ها سایت ف... در حال لجن پراکنی بر علیه تمام مقدسات اسلامی و اصولگرایان واقعی با مراجعه به سایت فوق دشمن بهتر بشناسید و جوابشو بدین که فکر نکنن بیشمارن
  • لیلا ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    خاک توی سرت ما که ساندیس نخوردیم لابد شما خوردید
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    شوراي نگهبان
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    اینکه می گفتن بلدم بلدم این بود فقط بلدن قمپز در کنن ,نه تنها تحریم ها رفع نشد بلکه غرور وعزتمون رو هم به باد دادن
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    اشتباهات دوران احمدی نژاد رو هم باید بندازیم گردن خاتمی؟؟؟؟
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    شما ناجی تفکر هم فکرانت هستی خداییش نمردیم و یک حرف حساب از زبان یک اصلاح طلب شنیدیم
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    هر چند نتونستی به صورت علمی و ادبی منظورت رو بیان کنی ولی به جان مادرم اینا نه تدبیر حالیشونه نه میخوان که با تدبیر عمل کنن همه چیز بوی توطئه میده...والاااااااااااا
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    یارانه 45 تومنی رو داری با سبد و صف مقایسه میکنی؟؟؟؟؟
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    وااااااااااااااااا؟جدی میگی؟
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    بعد اونوقت کامنتها تریبون به حساب نمیاد؟
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    شما که با سوادی نظرتو بگو ما فیض ببریم
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    دوست عزیز اون که پول میریخت به حساب ها رفته... الان برو تو صف کالا وایسا تا زیر پات علف سبز بشه... بدو تنبلی نکن آفرین ..
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    اصن تو خوبی بابا
  • میترا1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    کی مقصره ؟ همونی که گفت خزانه خالیه و باعث تشویش اذهان عمومی شد ! مشرق جون تائید کن
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    احسنت!
  • نادیا ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    اقاجان مردم گرسنه اند و زیر فشار می فهمید ... به خدا اگر بفهمید.
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    اون مرغ و برنجی که شماها اسمش رو میارید، از روی گندی بود که یاران مافیایی همین جریان توزیع کننده ی برنج به سر مردم آورده بودند.
  • نادیا ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    اقا جان خودمون رو که دیگه قرار نیست گول بزنیم مردم گرسنه اند و زیر فشار میفهمید... به خدا اگر بفهمید.
  • اسکندر زنگنه ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    من 30 سال در نظام بازرگانی کار کردم امروز مدیریت بازرگانی کشور را افراد کوچک احاطه کردند مطمعن هستم مدیران کل و معاونان وزیر حتی یک نفر نبود بگوید اوردن مردم به صف بدون تامین کالا و در یکیدو فروشگاه کار درستی نیست من میدانم فردا صدها صورتجلسه تنظیم میشه که تخم مرغها گندیده بودند پنیرها کپک داشتند برنجها نم کشیدند ماشینها چپ شدند کارت خوان قاطی کرد و....همه هم درسته ولی کسی نیست که الان بگه چون حالا میشه چاره اندیشید بعد وصله میزنند چندین ساله که تدبیر رخته و برگشتش خیلی امید میخواد
  • آدمیزاد ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    این حرف شما صحیح نیست چون در سایتهای بین المللی همچون یوتوب و غیره که هیچ سانسوری نیست نیز مردم دائم در حال فحش دادن و توهین و زشتگویی به همه زبانهای دنیا هستند.
  • ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    بزرگترهای بی سوات ما به ما کم سوات ها همیشه می گفتندی که به نیازمندان به گونه ای کمک و یاری برسانندی که به آبرو و کرامت انسانی شان خدشه ای وارد نیاوردندی. حالا آقایان ادیب و حقوق دان و پی اچ د ی دار و دکترمهندس انیشتن ماب، با در اختیار داشتن دستگاههای عریض و طویل، چهار کیلو مرغ، سی تا تخم مرغ یک لیتر روغن و ده کیلو برنج هندی رو به طریقی به دست مردم می رسانند که کرامت مردم را در انظار دوست و دشمن در سراسر دنیا به سخره میگیرند. بعد هم دانشمند و متفکرشان گفتندی 5000 نفر بودندی که در بدن دولت خوب عمل نکردندی و بایستندی که اخراج شوندندندندی. حال بیابید زرگر مس فروش را.
  • بی طرف ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    با این بی تدبیری علاوه بر توهین به مردم، امنیت ملی رو هم تهدید کردن. امیدواریم سهوی بوده باشه!!!
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    كسانيكه معتقدند پخش پول باعث ايجاد نقدينگي و تورم ميشود، بهتر است داوطلبانه كل حقوق و دسمتزدشان را به شكل كالا تحويل بگيرند تا ديگر كسي حرف چرند را به اسم نظريه اقتصادي مطرح نكند. پول در دست مردم نه تنها بد نبود، بلكه باعق رونق صنايع هم بود. آنچه باعث تورم است، نقدينگي نيست، بلكه استفاده نادرست از پول در بازارهاي كاذب است، آن هم پول قلمبه، نه 45 هزار تومان يارانه. لعنت بر سبد كالاي كمونيستي... لعنت بر سبد كالاي كمونيستي... لعنت بر سبد كالاي تحميلي... درودر بر نقدينگي كه حق انتخاب را به مردم دهد.
  • سیدمهدی موسوی ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    سبد کالای که پشتش قهقه غربی هست واقعا" تاج سر دولت تدبیر و امید بود !!! حالا خوبه جناب روحانی توی جلسه رای اغتماد به کابینه ای که بیشتر شبیه خانه سالمندان بود گفت ما فرصت آزمون و خطا نداریم لذا نیروهای کارکشته و با تجربه را آوردیم !!! با تجربه اینها که نعمت زاده هست این جوری کار کرده وای به حال سایر تدبیریون !!! دولت اگر راه کار خواست بهش یه راه کار می دهم بروند یک هفته بنشینند فکر کنند تا بفهمند کار باید بکنند البته ما که بازرگانی و مدیریت مالی خوانده ایم بی سواد هستیم دیگر !!!
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    شما رسواگر فتنه نیستی؟ اگه آره خیلی دمت گرم
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    حمید آقا ظاهراً شما بجای اینکه توی جامعه باشی، سعی می کنی جامعه ایران را از ماهواره ها رصد کنی. ساندیس و کیک معروف که گفتی تو ماهواره ها معروفه. ما که در عمل چیزی ندیدیم. البته مشکل مدیریتی را قبول دارم که در دولت قبلی بود. اما این دولت داره آبروریزی و عزت فروشی می کنه.
  • سرباز ولایت 2 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    ناشناس 14:01 شما که با سواد هستید چرا؟ از شما بعید هست ! شما که صواط دالی ما ندالیم فول رو میلیختین تو حساب بلت هستیم خلید کنیم
  • سرباز ولایت 2 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    آخه شما که مدعی هستید هاشمی و خاتمی ... شده حامی دولت هستند شما که تجربه 16 سال دولت را پشتت داری شما چرا دیگه ؟ . روحانی برنامه ای برای مملکت ندارد فقط میخواهد با رابطه با شیطان بزرگ خودنمایی کند رئیس جمهور : مولا کاخ و ویلا نداشت البته هاشمی حامی دولت ! میگه بحث خلافت یک مسئله تاریخی هست !!!!
  • محمد ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    آبروریزی انجام شده نشان از سواد بالای آقایان داره اما خیلی بدتر از این صفها، اینه که در برابر زیاده گویی های مقامات آمریکایی لالمونی گرفته اند و خیلی به ندرت اونم از یک موضع ضعیف و تأسف آور چیزی می گن. این وادادگی، اون چیزی است که خدا می دونه اگر هر روز از افسوسش گریه کنیم جا داره.
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    اصولگرایان دین فروش طی هشت سال نفاق خود را به نمایش گذاشتند وبلایی سرمردم آوردند که قابل وصف نیست حالا سبد کالا را پیراهن عثمان کرده اند البته کور خوانده اند مردم هیچگاه به این راهزنان رای نداده و نخواهند داد
  • سرباز ولایت 2 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    100% توطئه هست اون از صحبت های دشمنان مشخص هست
  • علی ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    این دولت چکیده ی دولت های اصلاحات و کارگزاران می باشد .شعار آن دو دولت این بود ده در صد مردم که مسیولین باشند را داشته باشید . بزنید دهان بقیه را با تحقیر و عدم رسیدگی به مشکلاتشان و .......... سرویس کنید اما نمی دانند دوران عوض شده اخبار ا طلاعات ظرف چند دقیقه سراسر ایران منتشر می شود امروز مردم خادم می خواهند نه ارباب خاین ،
  • ارش ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    جواب و باید کسی بده که تو هشت سال گذشته مردم رو به جایی رسونده که حاضرن واسه چیزی به این ناچیزی تو سرمای زیر صفر صف بکشن .فقر از دری وارد بشه دین وایمان از در دیگه خارج میشه عزیز دل برادر ... mashregh joone khodet chap kon
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    کار ها هیچوقت تمام نمیشود
  • manamhamintor ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    on zamani ke rohani kandid shod va tamaame resaanehaaye ... be tarif o tamjid azoon pardakhtand, bayad fekr injaro mikardin
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    احمدی نژاد یارانه داد خیلی بیشتر از سبد کالا به کسی هم توهین نشد
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    35 ساله که سختی داریم اما تن به ذلت نداده ایم تا به حال. البته تا به حال
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    ماله کشی نفرمایید. گند کار همه جا رو گرفته
  • آدمیزاد ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    جناب "manhamhamintor" تغییر کیبرد لاتین به فارسی در برنامه ویندوز هست که براحتی میتوانید آنرا انجام دهید و اگر از آندروید استفاده میکنید میتوانید برنامه های رایگان برای نوشتن به فارسی را دانلود کنید.من خودم در نزدیک جنگلهای آمازون توانستم به فارسی بنویسم شما که در هلند هستید که راحتتر خواهید توانست راهی برای فارسی نوشتن پیدا کنید.
  • رضا ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    اونایی که میگفتن دولت قبل آبروی ایران رو برده،الان آبروی ایران رو بردن....خداازشون نگذره الان بی بی سی مونده در مورد کدوم یکی ازاین ها خبر پخش کنه وسیاه نمایی کنه
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    این نوع توزیع کالا هر چند به من تعلق نگرفت بهتر است. حداقل منافعش اینه که کالاهای دریافتی را میخورند و سوء تغذیه رفع میشود. و افراد نمیروند سیگار و کارت شارژ ایرانسل و لباس و کفش و کلاه بخرند. ولی حداقل کاری که میشد کرد این بود که بر اساس نام خانوادگی افراد را زمانبندی برای دریافت کالا میکردید.
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    برادرا خواهرا! آرامش خودتون رو حفظ کنید. فقط مطالعه کنید ببنید چی بچیه. الکی هم به جون هم نیفتید. ما با فرد کار نداریم. روحانی یا احمدی نژاد یا x یا y. اینها مهم نیست. هم اینه که قضیه چیه که دارن سبد میدن؟ مطالعه کنید و خودتون رو بخاطر x و y عذاب نکنید. مهم فقط و فقط اینه که کارا خوب پیش بره. هرجا کار خوب پیش بره. خوبه هر جا بد پیش بره بده.
  • yasi ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    واقعا متاسفم ملت گدا پرور.
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    درجواب بسیجی :مازیر بیرق اتحادیه اروپا وامریکا سینه نمیزنیم اموسی به دینش عیسی هم به دینش اگر به قول دوستمون رسواگرفتنه معروف سایت ف...هستید اصلا دمت گرم نداری چون با تحلیل های آب دوق خیاری ات فقط مایه تمسخر وخنده کاربرانش هستی!
  • ابراهیم ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    روحانی در خصوص فیلم فجر: ماباید فیلمهایی بسازیم که صف های طولانی برای دیدنش تشکیل شود دیدید: اینا عشق اینن که ما توصف طولانی واسیم!
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    رو که نیست، سنگ پتی قزوینه! بازم میگن مقصر بی تدبیری و بی آبرویی ها احمدی نژاد است. یادتون نره این کابینه قبلا کابینه کیا بوده و چند سال چه کاره بوده!! عمد در کار است. تخریب ایران و ایرانی هدفشونه
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    دمت گرم
  • معین ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    از بچه ده ساله هم میپرسیدن چطور این یبد کالا را توزیع کنیم با شناختی که از جامعه داشت این کارو نمیکردن من موندم این دولت یک مشاور و جامعه شناس نداره متاسفم
  • باران ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    آره دیگه الانم موندیم تو آمپاس. آمپاس نه هااا آمپااااس D:
  • باران ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    شما هنوز هم وطنان خودمون رو نشناختین؟ کلا هرچی مفت باشه حتی اگه کوفت باشه پایه که چه عرض کنم چهارپایه ان! مثل همون سینما درواقع مسوولین مردم رو نشناختن که هرچی رو رایگان اعلام کنن مردم با کله زنبیل میذارن و باید فکر همه جاشو کنن حتی اورژانس و ... مشکل و خوشگل اینه که خیلیاشون مشکل مالی حاد ندارن. بیشتر فک کنم نگرون آینده باشن!
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    حتی اگر با پرچم امریکا هم بیای نمیتونی شخصیت افراطی خودت رو پنهان کنی
  • ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    هر چند اصل قضیه خوب بود ولی توزیعش خیلی بد بود. بهتر بود افراد بر اساس نام خانوادگی جهت دریافت اعلام میشدتد.
  • افشین تهران ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    عزیزم بزرگ هست لازم نیست که بزرگس کنن.
  • افشین تهران ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    شما الان پشت سیستم در حال فشاری .
  • افشین تهران ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    خدایش شماها روی سنگ پای قزوین را هم سفید کردید.اینکه رای میدن یا نه ......خواهیم دید ودر ضمن دین فروش ....کلی خندیدیم.از کی داداش میگیری که توهمت انقدر باحاله.
  • محمد ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    جواب بده ؟ چی رو جواب بده ؟ این که معلومه کارهاشون کاملا تعمدی انجام میشه ب بم جان! ..... نامردی منتشر نکنی همه حیثیت ما رو دادن اونوقت ما دو کلام هم نتونیم بگیم
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    همان کس که گفت گوجه فرنگی سر کوچه ما ارزان است وبه سوالات مردم وخودشان خندید ورفت.....
  • زمانی ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    فقط خجالت وتاسف
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    ننگ بر این تدبیر!
  • محمد22 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    جواب ناديا اصن مردم گرسنه 10 كيلو برنج به كجاي زندگي مردم اثر ميكنه؟ يكم انصاف رو تو بازار بشه هم خريد خيلي خوبه
  • علی ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    این عقده گشایی هاشمی از شکست انتخابات سال 84 از احمدی نژاده ولی مدام داره گند میزنه و خراب می کنه و مکروا و مکرالله والله خیر الماکرین
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    خوب معلومه بی سوادها دیگه!!!
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    دلت خوشه داداش اینا سوزنشون رو احمدی نژاد گیر کرده فعلا
  • مهدی ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    میدونید تو کشور ما تدبیر وجود داره نه اینده اندیشی طرف شب میخوابه خواب میبینه بعدش از خواب خوشش میاد بی هیچ مطالعه و تفکر به جایی. به معرض اجراش میزاره به خدا خیلی خیلی بیشتر از این حق ملت ماست این یارانه یا سبد کالا در بربر حق واقعی مردم چیزی بسیار ناچیزیه ولی حق واقعی مردم یه جایی میره نباید بره
  • Anti Devil ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    0 0
    کی گفته که ما به اصولگرایان رای میدیم. اصولگراها مثل اصلاحطلبها هستند. مجلس 10 مجلس امتحان پس داده هاست و نه جای مرتجعین و جلبکهای فتنه. ما حزبی عمل نمیکنیم مثل شما جلبکهای سبز
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    0 0
    شما نمی دونی و نمی تونی هم بفهمی رکود و گرسنگی چیه ؟ در ضمن دولت های 9 و 10 بیان جواب بدن فکر کردی ما هم نمی فهمیم وقتی کارگر شرکت باشی و نزدیک 1 سال حقوق نگرفته باشی به طور کامل درک می کنی
  • ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    0 0
    سعی کن بفهمی دیگه چاره ای نمونده جز مذاکره 10 سال با بدترین تحریم های تاریخ انتظار معجزه های حضرت موسی و ...... رو داشتی از آقای روحانی من خودم با این طرح موافقم باید اوضاع رو آروم کرد و فقط از اقای دکتر می خوام با منطق باشن و هیچ اتویی به اونها توسط صحبتهاشون ندهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس