یک واقعیت ژئو پلتیک جدید شکل گرفته است و آن محور شیعی به رهبری ایران است.

به گزارش مشرق،  موشه یعلون وزیر امنیت دخلی رژیم صهیونیستی طی سخنانی در کنفرانس سالانه موسسه مطالعات امنیت ملی اسراییل ابعاد رشد قدرت و جایگاه ژئوپلتیکی ایران در منطقه را شرح داده است.

نکات مهم سخنرانی وی چنین است:

1- یعلون گفت سیاست تل آویو عدم دخالت در سوریه است اما این امر 3 استثنا دارد: 1-دست یافتن حزب الله به سلاح پیشرفته 2- انتقال سلاح پیشرفته از جمله سلاح شیمیایی به طرفهایی که به تعبیر وی دشمن هستند و 3- تعرض به حاکمیت اسرائیل در بلندیهای جولان

2- در حالیکه جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی امریکا روز 9 بهمن تعداد جنگجویان خارجی در سوریه را 7 هزار نفر اعلام کرده، یعلون می گوید تعداد کل جنگجویان وابسته به القاعده در سوریه، 30 هزار نفر است.

3- یعلون ادعا کرده اعراب اکنون بیش از اسراییل از برنامه هسته ای ایران می ترسند. وی گفته است: «هیج ارتباطی بین نزاع فلسطینی اسرائیلی و بین پرونده هسته ای ایران وجود ندارد. وی فاش کرد سران عرب در دیدارهایشان پشت درهای بسته مساله فلسطین را مطرح نمی کنند و برنامه هسته ای ایران اعراب را می ترساند بی آنکه هیچ ارتباطی با مساله فلسطین داشته باشد. وی هشدار داد حماس دیر یا زود کرانه غربی را تحت کنترل خود در خواهد آورد همانطور که در نوار غزه عمل کرد».

4- یعلون از توافق مرحله ای بین ایران و 1+5 به شدت انتقاد کرد و گفت آنها با این کار یک فرصت تاریخی را هدر دادند. نظام ایران با اشتیاق به سوی شیطان بزرگ آمد و گفت وگو کرد اما تهران امروز از انزوای سیاسی آزاد شده است. وی افزود جمهوری اسلامی بازیگر مرکزی در حل بحران سوریه است و از نظام بشار اسد و کارهایی که انجام می دهد و همچنین از حزب الله حمایت می کند.

5- وی همچنین از اینکه دولت امریکا درباره برنامه های موشکی و منطقه ای به ایران فشار نیاورده انتقاد کرده و گفته است: «توافق مرحله ای با ایران فرصتی به آن داد تا غنی سازی سه و نیم درصدی انجام دهد و این به معنی حفظ اساس تحول بسوی بمب هسته ای است. هیچ کس مانع ایران برای توسعه موشکهای دور برد نشد. این موشکها 10 هزار کیلومتر برد دارد. همچنین ایران به حمایت از تروریسم در افغانستان، سوریه، لبنان و مناطق فلسطینی ادامه می دهد زیرا از محدودیتهای بین المللی و فشارهای اقتصادی آزاد شده است».

6- یعلون ارزیابی اطلاعاتی جدید اسراییل درباره تهدید ایران را چنین بیان کرده است: «ارزیابیهای اسرائیل نشان می دهد ایران تا سه سال دیگر به یک کشور شبه هسته ای تبدیل خواهد شد و بلندپروازیهای راهبردی ایران تغییر نکرده است . این بلندپروازیهای راهبردی همان صدور انقلاب اسلامی و سلطه بر منطقه است که براساس سیاست برنامه ریزی شده از جمله تروریسم است و در آینده نیز شامل چتر هسته ای خواهد بود». وی همچنین نظام ایران را یک نظام آخرالزمانی خوانده که باید متوقف شود.

7- موشه یعلون در این سخنان اعترافی مهم مطرح کرده و گفته است که دموکراسی در منطقه مهم ترین نگرانی اسراییل است: «پیش بینی می شود منطقه به یک منطقه بی ثبات طولانی مدت تبدیل شود و ما از اشتباه جدید غرب نگرانیم؛ یعنی دمکراسی از طریق صندوقهای رای. کشورهای عربی از سقوط اخوان المسلمین در مصر بسیار خوشحال شدند. وی افزود حکومت آنها بر مصر یک شکست فاحش بود».

8- وی درباره وضعیت ژئوپلتیک منطقه گفته است: «یک واقعیت ژئو پلتیک جدید شکل گرفته است و آن محور شیعی به رهبری ایران است که از سوی روسیه حمایت می شود. این محور بسیار قوی است و درمقابل آن محور سنی قرار دارد که اخوان المسلمین را یک تهدید می داند . این محور شامل مصر ، اردن ، عربستان سعودی و بحرین است و قطر و ترکیه را شامل نمی شود زیر این دو یک محور سوم اما کوچک را تشکیل می دهند که از اخوان المسلمین و حماس حمایت می کنند. محور سنی دشمنان مشترکی دارد. ایران ، اخوان المسلمین ، القاعده و این محور با آمریکا رابطه دارد».

9- وزیر امنیت داخلی اسراییل همچنین در انتقاد از راهبرد جدید امریکا در منطقه گفته است: «آمریکا نمی خواهد از امروز نقش پلیس را در منطقه بازی کند اما هنوز تنها قدرت برتر جهان است که تصمیم گرفت از منطقه دور شود. از عراق خارج شد و عراق تحت سلطه ایران قرار گرفت. دخالت نکردن آمریکا در سوریه زمینه را برای روسیه برای دخالت قدرتمندانه در سرزمین شام فراهم کرد».

*ایران هسته ای

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    0 0
    اسراییل یا رژیم صهیونیستی
  • robo ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    0 0
    رژیم منحوس صهیونیستی ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس