غذای ایرانی یکی از نکاتی است که توریست‌هایی که به ایران می‌آیند برای همیشه از آن در خاطرات خود از سفر به ایران یاد می‌کنند، اما جای خالی آن در کشورهای دیگر بسیار احساس می شود.

گروه بین‌الملل مشرق - در همه کشورهای دنیا اگر در خیابان از کسی آدرس نزدیک‌ترین رستوران ترکی یا لبنانی را بپرسید، به شما معرفی می‌کند یا حتی اگر بلد نباشند این اسامی برای آنها واژه‌های غریبی نیستند. غذا، خود می‌تواند سفیری ارزشمند برای کشورها باشد و کارکرد کباب ترکی و فلافل برای کشورهای ترکیه و لبنان کمتر از عملکرد وابسته‌های فرهنگی سفارتخانه‌ای این کشورها نیست.

ذهنیت مردمی که به این رستوران‌ها مراجعه می‌کنند و غذاهایی نسبتا ارزان و با کیفیت ترکی یا لبنانی عرضه می‌کنند می‌تواند به سرعت و نسبت به آن کشور تغییر کند.

جای خالی دیپلماسی غذایی در قلب اروپا+تصاویر
چلوکبابی افغانی در شهر لوزان سوئیس

غذای ایرانی یکی از نکاتی است که توریست‌هایی که به ایران می‌آیند برای همیشه از آن در خاطرات خود از سفر به ایران یاد می‌کنند.

حمایت سفارت‌خانه‌های ایران در کشورهای جهان برای ترویج رستوران‌ها و غذای ایرانی در این کشورها می‌تواند به جای برگزاری نمایشگاه‌های فرمایشی یا نمایشی در سفارت‌خانه‌ها در مناسبت‌های مختلف که به زحمت به تعداد انگشتان دست مردم برای دیدن آن مراجعه کنند به مکانی تبدیل شود که مردم کشورهای خارجی برای حضور در آن و استفاده از غذا پول بدهند و صف ببندند.

در شهرهای ژنو و لوزان سوئیس که ایرانی‌های زیادی هم زندگی نمی کنند، بسیاری از افرادی که متوجه حضور خبرنگاران ایرانی در کشورشان می‌شدند اول به دوستان خوب ایرانی‌شان اشاره می‌کنند و سپس طعم غذای ایرانی است که در خاطرشان ماندگار شده است.

جای خالی دیپلماسی غذایی در قلب اروپا+تصاویر

رستوران‌های ایرانی و چلوکباب معروف‌ترین غذای ایرانی می‌تواند نقش بسیار مهمی در معرفی فرهنگ ایرانی به ملت‌های جهان ایفا کند.  در حالی که رستوران‌های زنجیره‌ای آمریکایی در دورافتاده‌ترین کشورهای جهان نماینده فرهنگ این کشور هستند، هنوز دیپلماسی غذایی جایی در دستور کار نمایندگی‌های ایران پیدا نکرده است. اقدامی که اگر حمایت بشود علاوه بر  اشتغال‌زایی در خارج از کشور می‌تواند فرهنگ و غذای ایرانی را به سفره مردم در خارج از ایران بیاورد.

تصاویر و فیلم زیر یک چلوکبابی کوچکی در شهر لوزان در کشور سوئیس با نام رستوران هرات است که توسط یک مدیر افغانی اداره می‌شود.

{$sepehr_album_9285}

فیلم آماده کردن دیس های چلوکباب در رستوران هرات ژنو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    0 0
    مشکل این است که اگر سفارتخانه ها در خارج از یک چلوکبابی هم حمایت کنند آن چلوکبابی از سوی گروههای ضد انقلاب به عنوان جاسوس و بسیجی و عامل ححکومت معرفی شده و نابود می شود. به دلیل همین مساله چنین دیپلماسیهایی امکان پذیر نیست.
  • م ص ر ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    0 0
    مشرق جان! دلت خوشه هاااا... کدوم یک از مسئولین کشور و امور خارجه ما تو این فازااا هستن؟ همین تاسیس رستوران و عرضه غذاهای ایرانی تو کشورهای دیگه، نه تنها هزینه نداره، بلکه میتونه کلی هم درآمد داشته باشه و کلی مزایا و خاصیت دیگه... اصلا یه سرمایه اولیه به خود من بدن تا تو لس آنجلس و لندن و اوکلاهاما و فرانکفورت و مونیخ اکبر جوجه میزنم و کنارش هم کله پزی فراهانی و دو سه تا رستوران که از میرزاقاسمی و باقالا قاتوق بگیر تا کباب ترش و قیمه بادمجان... یعنی مک دونالد باید درشو گل بگیره...
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    0 0
    دیپلماسی غذا در وهله اول در سبد کالا روزانه معنا پیدا می کند.بخصوص میوه و سبزیجات.مثلا اینجا یک زمان کیوی ایرانی میامد که هم ریز و هم رسیده بود که زود خراب میشد من می دیدم که این مشتری های روس اول به پرچم کشور صادرکننده نگاه می کنند و بعد منصرف می شدند.اما الان چند وقت خیار ایرانی آمده خدا پدر صادر کننده اش را بیامرزد آبروی ایرانی را خریده.
  • مصطفی خدابخشی ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    0 0
    دقیقا به موضوع خوبی اشاره کردید. غذا هم می تونه سفیر فرهنگ و اصالت ایرانی باشه. بسیاری از کشورها با غذاهاشون به درآ»دزایی و بلد کردن اسمشون در جهان اقدام می کنند. به نظرم سفارتخانه ها در اینجا نقش اساسی دارند و می تونن با هدایت گری و ساماندهی رستوران هایی در این زمینه که در اختیار بخش خصوصی هست تو این فرهنگسازی گام بردارن
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    0 0
    به به
  • مهدی90085 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    0 0
    من گرسنه بودم فقط برای عکس ها کلیک کردم
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    0 0
    مسئولین ما خلاق نیستند. بیشتر دنبال مسائل سیاسی هستند، باید نگاه شان گسترده تر و هوشمندانه تر باشد.
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    0 0
    "م ص ر"توکه تواین فازهستی همه این کاراهمت میخواداگه پول وامکانات دیگر به توبدن چه تضمینی داره که کارایی که گفتی انجام بدی
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    0 0
    فکر بسیار خوبی است ولی نمی دانم چرا تا به آن توجه نشده است
  • زهرا سادات ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    0 0
    نه این کباب نیست. مشرق عزیز برو بازار تهران عکس کبابی و رستوران اونجا را بزار مرسی.که سفیر ها از اون میل می کنند.
  • بیژن دبیری ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    سلام من با نظر نویسنده مطلب فوق کاملا موافقم ! مردم کشورهای مختلف وقتی غذاهای سایر ملل را می خورند بلافاصله در باره آن کشور و مسایل سیاسی و فرهنگی و حتی موقعیت جغرافیایی آن کشور صحبت می کنند . خود من وقتی در رستورانهای ایرانی خارچ از کشور غذا می خوردم با خانواده یی از کشور روسیه بحث مفصلی در خصوص آداب و رسوم ایرنیان داشتیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس