به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری حوزه ، آیتالله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید صبح روز چهارشنبه در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به ادامه تفسیر مبارکه «یس» پرداخت و با اشاره به آیه «أَأَتَّخِذُ مِن دُونِهِ آلِهَةً إِن یُرِدْنِ الرَّحْمَن بِضُرٍّ لاَّ تُغْنِ عَنِّی شَفَاعَتُهُمْ شَیْئًا وَلاَ یُنقِذُونِ»، گفت: همه آلههها از دو مسأله انقاد و شفاعت عاجز هستند.
وی با بیان اینکه اثر توحید توکل است، ابراز کرد: کسانی که ایمان به توحید دارند متوکل هستند؛ انسان اگر توکل داشت موحد و اگر توکل نداشت مشرک است.
این مرجع تقلید با اشاره به مراتب توحید و شرک، اظهار داشت: آنهایی که موحد خالص هستند به مقام توکل رسیدهاند و به وحدانیت خدا ایمان دارند.
آیتالله وحید خراسانی با اشاره به آیه «وَإِن یَمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»، گفت: آنچه به انسان میرسد یا ضرّ و یا خیر است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: از آیه فوق استفاده میشود که هر خیر و ضرّی از سوی خداوند و متعال است، اگر خدا ضرری بفرستد کسی جز خداوند نمیتواند آنرا برطرف کند و اگر خیری بدهد بخشش او را ردّ کنندهای نیست.
وی با بیان اینکه بهترین مقام این است که انسان پستی و وادادگی خود نزد خداوند را متوجه شود، افزود: اگر انسان بداند که علماً و عملاً به حقایق نرسیده و بداند که نمیداند و بفهمد که نفهمیده این بالاترین نعمت است.
این مرجع تقلید با اشاره به معنای توکل، اظهار کرد: توکل به قدری مهم است که پیامبر(ص) از جبرئیل این مسأله را سؤال کرد و جبرئیل جواب داد توکل مرکب از علم و عمل است.
آیتالله وحید خراسانی ادامه داد: در روایتی از امام علی(ع) آمده است که پیامبر(ص) در شب معراج از خدا سؤال کرد که کدام اعمال افضل است و خداوند فرمود؛ افضل از توکل و رضا به قضای الهی نیست.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه افزود: اگر کسی از همه برید و به خدا معتصم شد خداوند او را از کید و کینه دشمنان میرهاند؛اگر به توحید رسیدیم به توکل خواهیم رسید اما اگر بویی از توحید و خداشناسی نبرده باشیم بویی از حقایق قرآنی نخواهیم برد.
وی با تأکید بر اینکه همه چیز در قرآن و روایات است به طلاب توصیه کرد که وقت خود را صرف قرآن و روایات کنند و خاطرنشان کرد: بنده سالها نزد فیلسوف بزرگ مرحوم میرزا مهدی آشتیانی و مرحوم میرزا ابوالقاسم الهی که فیلسوف خراسان بود، فلسفه را تلمذ کردم چون از اول عاشق این رشته بودم اما بعد از مدتی فهمیدیم آنچه گمشده فقط در کتاب و سنت است.
وی با بیان اینکه اثر توحید توکل است، ابراز کرد: کسانی که ایمان به توحید دارند متوکل هستند؛ انسان اگر توکل داشت موحد و اگر توکل نداشت مشرک است.
این مرجع تقلید با اشاره به مراتب توحید و شرک، اظهار داشت: آنهایی که موحد خالص هستند به مقام توکل رسیدهاند و به وحدانیت خدا ایمان دارند.
آیتالله وحید خراسانی با اشاره به آیه «وَإِن یَمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»، گفت: آنچه به انسان میرسد یا ضرّ و یا خیر است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: از آیه فوق استفاده میشود که هر خیر و ضرّی از سوی خداوند و متعال است، اگر خدا ضرری بفرستد کسی جز خداوند نمیتواند آنرا برطرف کند و اگر خیری بدهد بخشش او را ردّ کنندهای نیست.
وی با بیان اینکه بهترین مقام این است که انسان پستی و وادادگی خود نزد خداوند را متوجه شود، افزود: اگر انسان بداند که علماً و عملاً به حقایق نرسیده و بداند که نمیداند و بفهمد که نفهمیده این بالاترین نعمت است.
این مرجع تقلید با اشاره به معنای توکل، اظهار کرد: توکل به قدری مهم است که پیامبر(ص) از جبرئیل این مسأله را سؤال کرد و جبرئیل جواب داد توکل مرکب از علم و عمل است.
آیتالله وحید خراسانی ادامه داد: در روایتی از امام علی(ع) آمده است که پیامبر(ص) در شب معراج از خدا سؤال کرد که کدام اعمال افضل است و خداوند فرمود؛ افضل از توکل و رضا به قضای الهی نیست.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه افزود: اگر کسی از همه برید و به خدا معتصم شد خداوند او را از کید و کینه دشمنان میرهاند؛اگر به توحید رسیدیم به توکل خواهیم رسید اما اگر بویی از توحید و خداشناسی نبرده باشیم بویی از حقایق قرآنی نخواهیم برد.
وی با تأکید بر اینکه همه چیز در قرآن و روایات است به طلاب توصیه کرد که وقت خود را صرف قرآن و روایات کنند و خاطرنشان کرد: بنده سالها نزد فیلسوف بزرگ مرحوم میرزا مهدی آشتیانی و مرحوم میرزا ابوالقاسم الهی که فیلسوف خراسان بود، فلسفه را تلمذ کردم چون از اول عاشق این رشته بودم اما بعد از مدتی فهمیدیم آنچه گمشده فقط در کتاب و سنت است.