محمد‌رضا عارف كه به فاصله كوتاهي بعد‌ از انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 ‌مجد‌د‌ا فعاليت‌هاي خود‌ را از سر گرفته، اين روزها پذيراي پي‌د‌ر‌پي گروه‌هاي سياسي اصلاح‌طلب خصوصا جوانان و د‌انشجويان است.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


حذف‌30 درصد از یارانه‌بگیران هدفمندی واقعی می‌شود؟

بر اساس گزارش روزنامه کیهان، اجرای هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم، قیمت حامل‌های انرژی برای سال آینده، میزان پرداخت یارانه و حذف برخی یارانه‌بگیران از موضوعات مهمی است که مردم در انتظار تصمیمات مسئولان هستند.
به گزارش خبرنگار کیهان، دولت در نظر دارد با توجه به اجرای قانون هدفمندی در فاز اول، فاز دوم را دقیق‌تر و با رفع کاستی‌های فاز اول اجرایی کند. یکی از راهکارهای دولت در این زمینه پرداخت یارانه نقدی به کسانی است که مستحق دریافت آن هستند. این روزها حرف و حدیث‌هایی در این زمینه شنیده می‌شود که مردم را با سوالات متعددی در این زمینه روبرو کرده است. هر چند رقم پرداختی یارانه نقدی - 45 هزار تومان - به گفته مردم شاید بخش کوچکی از مشکلات اقتصادی آنها را حل نماید ولی عادت به دریافت یارانه نقدی باعث شده مردم برای این پول حساب باز کنند. افراد نیازمند واقعی جامعه یارانه‌ نقدی را حلال‌ بخشی از مشکلات خود می‌دانند،  از طرفی گران شدن اجناس و حتی گرانی آب و برق و بنزین و... نیز نمی‌تواند مخارج سنگین خانوارها را پوشش دهد و حتی برخی از شهروندان معتقدند دولت بجای پرداخت یارانه نقدی، قیمت‌ها را کنترل کند، یعنی این پول به بخش تولید برود و در یک بازار رقابتی، قیمت اجناس کاهش پیدا کند و قدرت خرید مردم بالا برود.
مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور درباره خود انصرافی برخی یارانه‌بگیران می‌گوید: دولت تلاش دارد با راه‌اندازی کمپینی، برخی افراد قدرتمند را از دریافت یارانه نقدی منصرف کند.
محسن بهرامی ‌افزود: دولت قصد دارد  تا در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پایشی در یارانه‌بگیران انجام دهد، چرا که هم‌اکنون حتی بیش از جمعیت ایران، افراد یارانه‌بگیر داریم که این افزایش مربوط به افراد چند شناسنامه، افرادی که هم‌اکنون در خارج کشور به سر می‌برند و اتباع خارجی است که در حال حاضر در ایران مشغول به کار و فعالیت هستند.


اهداف آمريكا از مذاكرات نهايي هسته‌اي

گزارش تحليلي «تهران‌امروز» از طرح واشنگتن موسوم به «عقب نشيني در برابر عقب‌نشيني»
همزمان با نزديك شدن دور تازه گفت و گو بين ايران و گروه 5+1 براي توافق نهايي هسته‌اي، برخي مقامات سابق و فعلي آمريكا نشانه هايي بروز داده اند كه هدف نهايي آنها از گفت‌و‌گوهاي جديد را نشان مي‌دهد. دنيس رايس ديپلمات كهنه‌كار آمريكايي كه مدتي نيز از سوي باراك اوباما رئيس‌جمهوري آمريكا به‌عنوان هماهنگ‌كننده امور ايران و آمريكا منصوب شده بود، طي يادداشتي در سايت پوليتيكو نوشته است كه توافق هسته‌اي شش ماه براساس تعليق در برابر تعليق تنظيم شد ليكن توافق نهايي هسته‌اي مي بايستي در چارچوب «عقب‌نشيني در برابر عقب‌نشيني» به‌دست آيد. آنچه كه دنيس رايس بر قلم آورده انتظار دولت آمريكا از مذاكرات جديد هسته‌اي را نشان مي‌دهد. ظاهرا آمريكايي‌ها اميدوارند در مذاكرات جديد ايران را متقاعد كنند که بخش مهمي از تاسيسات هسته اي خود مانند سايت اراك و فردو را برچيند و تعداد سانتريفيوژهاي خود را نيز به ميزان قابل‌ملاحظه‌اي كاهش داده تا متقابلا تحريم‌هاي عمده عليه ايران نيز لغو شود. تاكنون چنين ايده‌اي با استقبال ايران مواجه نشده است.


نه به آن تحریم انتخابات نه به این دستپاچگی بی‌هنگام

عضو بنیاد باران و مشاور انتخاباتی محمدرضا عارف، راز دستپاچگی اصلاح‌طلبان و تقلای انتخاباتی زودهنگام این طیف را فاش کرد.

عضو بنیاد باران و مشاور انتخاباتی محمدرضا عارف، راز دستپاچگی اصلاح‌طلبان و تقلای انتخاباتی زودهنگام این طیف را فاش کرد. حسن رسولی در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف بود. او اخیرا مصاحبه‌ای با روزنامه خبر درباره انتخابات مجلس دهم انجام داده و زمان این انتخابات را یک سال جلو کشیده است!

کیهان نوشت: انتخابات مجلس نهم 12 اسفند 1390 برگزار گردید و این مجلس، هفتم خرداد 1391 دایر گردید و بنابراین طبق قانون تا هفت خرداد 1395 فعالیت خواهد کرد. اما عضو بنیاد به ظاهر غیرسیاسی باران می‌گوید: حدودا 16 ماه دیگر تا افتتاح مجلس دهم باقی است. بر اساس قانون اساسی 7 خرداد 95 دوره قانونی مجلس نهم تمام می‌شود و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد. از این 16 ماه چنانچه 6 ماهش را کسر کنیم که در آن متولیان، مجریان و ناظران انتخابات درگیر فراهم‌سازی مقدمات انتخابات هستند، عملا تا جدی شدن امر انتخابات در کشور 10 ماه باقی است.(!)
او همچنین پیش‌بینی کرد که اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان با یکدیگر ائتلاف کنند.
به نظر می‌رسد با این اظهارات شتابزده، علت هول شدن اصلاح‌طلبان و زین کردن رسانه‌های وابسته برای انتخابات مجلس دهم- آن هم بیش از 2 سال زودتر از موعد مقرر- را بهتر بتوان درک کرد. این رسانه‌ها، با ربط و بی ربط می‌کوشند نوع مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، ورزشی، هنری و ... را به انتخابات مجلس مربوط کنند.

 تلاش برای بازگرداندن شور سیاسی به احزاب
 
روزنامه آرمان نوشت: نماینده حزب اعتماد ملی اعلام کرد: سه‌شنبه هفته آینده جلسه‌ای با حضور وزیر کشور، معاون سیاسی وزیر و اعضای كمیسیون ماده ۱۰احزاب با ۱۳ تن از دبیران کل احزاب مطرح برای تصمیم‌گیری درخصوص وضعیت آینده خانه احزاب برگزار خواهد شد. محمد جواد حق‌شناس گفت: از من دعوت شده تا سه‌شنبه هفته آینده (15/11/92) در این جلسه حضور یابم. گفتنی است باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان، حق‌شناس نماینده اعتمادملی و طاهرنژاد نماینده حزب کارگزاران، جزو این 13نفر هستند. چندی قبل در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب جلسه‌ای برای بررسی وضعیت خانه احزاب تشکیل شده بود. ظاهرا برخلاف آنچه در ابتدای فعالیت وزارت کشور با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی مبنی بر بی‌توجهی به فعالیت احزاب گفته می‌شد، این وزارتخانه این روزها تلاش زیادی برای احیای فعالیت مجدد احزاب دارد و در تلاش است احزابی که در 8 سال گذشته هر یک به نوعی فعالیت خود را متوقف یا کاهش داده بودند را بار دیگر به عرصه بیاورد. چنانکه روز گذشته وزیر کشور به نقش احزاب اشاره کرد و گفت: احزاب باید پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشند و شفاف عمل کنند.


توجیه اکبر ترکان به جای عذرخواهی

به گزارش روزنامه وطن امروز، اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور که چندی پیش در اظهاراتی توهین‌آمیز، مردمی که به روحانی رای نداده بوده‌اند، را یک جریان قانونگریز دانسته بود، روز گذشته درباره اظهارات خود توضیحاتی ارائه داد. ترکان البته بدون پذیرش اهانت خود به نیمی از شرکت‌کنندگان در انتخابات 24 خرداد، مدعی شد منظور او سیاسیون بوده‌اند و نه مردم! وی درباره اظهارات خود گفت: متاسفانه برخی رسانه‌ها رعایت امانت را نکردند. آنچه در روزنامه آرمان منتشر شده مورد تایید بنده است و سرجای خود باقی است. من هیچ وقت نگفتم کسانی که به روحانی رای نداده‌اند تصمیم دارند در برابر قانون بایستند و به نظر من کسانی که چنین تعبیری کردند نهایت بی‌اخلاقی و غیرحرفه‌ای بودنشان را نشان دادند و امانت مطلب را رعایت نکردند.

 کشف عامل ترس کشاورزان از کد ملي براي توليد

خراسان نوشت: بر اساس گزارش يک نهاد مسئول در خصوص مشکلات موجود در زمينه اخذ کد ملي براي توليدکنندگان بخش کشاورزي، مشخص شده با وجود معافيت مالياتي بخش کشاورزي، کشاورزان به دلايلي نادرست همچون هراس از اخذ ماليات احتمالي، ارتباط دادن کد ملي مذکور با ميزان يارانه دريافتي و تشخيص درآمد واقعي آنها، از دريافت و ارائه کد مذکور امتناع کرده و ترجيح مي دهند محصولات خود را به دلالان واگذار کنند.

عزم جزم عارف براي انتخابات

محمد‌رضا عارف كه به فاصله كوتاهي بعد‌ از انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 ‌مجد‌د‌ا فعاليت‌هاي خود‌ را از سر گرفته، اين روزها پذيراي پي‌د‌ر‌پي گروه‌هاي سياسي اصلاح‌طلب خصوصا جوانان و د‌انشجويان است. عارف اخيرا د‌يد‌اري با «نمايند‌گان احزاب عضو جبهه اصلاح‌طلبان سراسر كشور» د‌اشت و د‌ر سخناني خواستار آن شد‌ كه «رويكرد‌ و جهت‌گيري‌هاي اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس مشخص باشد‌.» رئيس بنياد‌ اميد‌ ايرانيان چند‌ي قبل نيز د‌ر د‌يد‌ار با جمعي از اصلاح‌طلبان گفته بود‌ كه تصميم د‌ارد‌ با قد‌رت د‌ر د‌همين د‌وره انتخابات مجلس شوراي اسلامي شركند‌ كند‌. اين را محمد‌ ‌زارع‌فومني د‌بير كل جبهه مرد‌مي اصلاحات از اين د‌يد‌ار منتشر كرد‌ه بود‌. نكته د‌يگري كه فومني به آن اشاره د‌اشت عزم عارف براي كسب كرسي رياست مجلس است. وي د‌ر اين خصوص تصريح د‌اشت كه «ما معتقد‌يم كه عارف بايد‌ د‌ر انتخابات مجلس ورود‌ پيد‌ا كند‌ و براي رياست مجلس د‌هم آماد‌ه شود‌.» اين د‌ر حالي است كه چند‌ي قبل خبر رسيد‌ه بود‌ كه بزرگان اصلاح‌طلب تلاش د‌ارند‌ عارف را توجيه كنند‌ كه از شهر يزد‌ د‌ر انتخابات كاند‌يد‌ا شد‌ه و از سر ليستي اصلاح‌طلبان بگذرد‌.

به گزارش تهران امروز
، مصطفي كواكبيان دبيركل حزب مردم‌سالاري و رئيس جبهه اصلاح‌طلبان  پيرامون احتمال تشكيل حزب از سوي محمدضا عارف گفت: من صحبتی با ایشان داشتم. تصورم این است که آقای عارف در قالب همان بنیاد امید ایرانیان بیشتر فعال خواهد بود تا در قالب یک حزب، چون بالاخره تشکیل حزب در کشور خیلی سخت است و لذا خیلی از مشاوران وی پیشنهاد داده‌اند که حزب تشکیل ندهد و بیشتر در قالب همان بنیاد فعال باشد.

كواكبيان در ادامه اين گفت‌وگو درباره احتمال كانديداتوري عارف براي انتخابات مجلس نيز گفت: ایشان هم معتقد به این است که ما یک مجلس تخصصی به اصطلاح مردمی و با کار کارشناسی قوی‌تری لازم داریم و لذا باید برنامه‌ریزی کنیم که هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان معتدل بتوانند در مجلس دهم جایگاه خوبی داشته باشند و ما هم تقریبا با وی(عارف) یک‌جور فکر می‌کنیم، منتهی ما معتقد هستیم که به هر حال تا زمانی که احزاب در مجلس به صورت شفاف ظهور و بروز نداشته باشند مشکلاتی خواهیم داشت. حزب مردم‌سالاری قرار است کار خود را انجام دهد و دوستان بنیاد امید ایرانیان و حتی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کار خودشان را داشته باشند و حداقل الان نیروهایی را شناسایی کنند و برای بستن لیست‌ها، فرصت هست تا گفت‌وگوهای جدی‌تری را داشته باشیم.

اختصاص وام هاي بانک دولتي به مديران دستگاه خاص

خراسان نوشت: بر اساس بررسي هاي يک نهاد نظارتي، مشخص شده ميلياردها تومان از منابع يک بانک دولتي براي پرداخت وام قرض الحسنه، صرفا در اختيار يکي از دستگاههاي اجرايي قرار مي گيرد که مسئولان آن نقش موثري در هيئت مديره اين بانک دارند و بر اساس دستورات مسئولان اين بانک، مبلغي قابل توجه نيز در اختيار ستاد مرکزي اين نهاد قرار گرفته تا براي پرداخت وام به کارمندان آن هزينه شود.

تفسیر شما از این اظهارات وزیر امور خارجه چیست؟

خانم افخم در نشست خبری خود اظهار داشت از سخنان ظریف وزیرامور خارجه تفسیر نادرستی شده است. در همین رابطه سخنان وزیر امور خارجه و همچنین معاون پارلمانی رئیس‌جمهور عیناً در ادامه می‌آید. وطن امروز نوشت: در دور اول مذاکرات ژنو در نیمه دوم آبان‌ماه امسال، وقتی پس از 3 روز مذاکره طرفین به توافق نرسیده و مذاکرات را به هفته بعد موکول کردند، محمدجواد ظریف به میان خبرنگاران آمد و در اظهارنظری عجیب درباره منتقدان برخی مواضع تیم مذاکره‌کننده در مذاکرات گفت: امیدواریم در داخل کشور همصدایی با رژیم اسرائیل نداشته باشیم.این اظهارنظر ظریف که در واقع منتقدان محتوای مذاکرات را به همراهی با صهیونیست‌ها متهم می‌کرد، دستاویزی شد تا رسانه‌های حامی دولت همواره در حمله به منتقدان، آنان را به همراهی با اسرائیل متهم کنند. همچنین مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در اظهاراتی جالب توجه در مراسمي كه به مناسبت ميلاد پيامبر اكرم(ص) و امام صادق(ع) در كانون توحيد برگزار شده بود، منتقدان دولت در عرصه سیاست خارجی را همسو با رسانه‌های صهیونیستی توصیف کرد و این نکته را یک ملاک و معیار برای غلط بودن انتقادات عنوان کرده و گفته است: از کسانی که دانسته یا ندانسته، همگام با رسانه‌های صهیونیستی از تلاش پرثمر دولت و اقداماتی که برای رفع مشکل تحریم توسط دولت انجام می‌شود، ابراز نگرانی می‌کنند و درباره تضعیف تیم مذاکره‌کننده مشغول به کارشکنی هستند و اگر زورشان برسد چوب لای چرخ دولت می‌گذارند، می‌پرسم آیا این با آموزه‌های امام و رهبری و پیامبر اکرم(ص) سازگار است؟

هم اندیشی لاریجانی با نمایندگان برای تعامل با دولت

روزنامه ایران نوشت:
خبر اول این که بعد از برخی مواضع تند علیه دولت در مجلس، تلاش‌هایی از هر دو سو برای مدیریت تحولات مربوط به دو قوه انجام شده است. براساس اطلاعات خبرنگار ایران علی لاریجانی رئیس مجلس سه شنبه گذشته با 20 نفر از نمایندگان مجلس جلسه‌ای برگزار کرده که محور و عنوان آن «هم اندیشی و تعامل بیشتر بین دولت و مجلس» بوده است.دکتر لاریجانی در این جلسه اظهار داشته که با توجه به اوضاع منطقه‌ای و مشکلات موجود بخصوص در حوزه اقتصاد، دامن زدن به اختلافات رافع مشکلات نیست. رئیس مجلس تأکید کرده که در چنین شرایطی اگر روابط دولت و مجلس توأم با تنش و چالش شود قضاوت مردم نسبت به هر دو قوه قضاوت خوبی نخواهد بود.


 از لاریجانی بپرسید

روزنامه شرق نوشت: لطفا به «رییس مجلس» مراجعه کنید. این، درونمایه پیام روز گذشته سخنگوی وزارت‌خارجه به برخی نمایندگان منتقد بود که اصرار دارند از متن کامل مذاکرات «ژنو» باخبر شوند. اینطور که «مرضیه افخم» گفته، این نمایندگان حالا دیگر لازم نیست راه زیادی برای اطلاع از متن مذاکرات طی کنند؛ کافی است در اتاق علی لاریجانی، رییس مجلس را بزنند. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه روز گذشته مطابق سه‌شنبه هر هفته، در نشست خبری خود درباره نامه 160نماینده مجلس درخصوص اطلاع‌رسانی نسبت به روند اجرای توافقنامه ژنو گفت: «متن برنامه اقدام مشترک به محض نهایی‌شدن اعلام و در سایت وزارت امورخارجه قرار داده شد. درباره نحوه اجرای آن نیز جزییات مربوط به آن به‌صورت«NON PAPER» بوده و شفاهی است و سندی به‌صورت مشخص ندارد زیرا مذاکرات، شفاهی است در عین حال اطلاعات کامل مربوط به آن در اختیار رییس محترم مجلس‌شورای‌اسلامی قرار گرفته است و بر اساس صلاحدید ایشان در اختیار کمیسیون‌ها و نمایندگان قرار خواهد گرفت.»کسانی که جویای اخبار «آلماتی» نبودند بعد از چند دور مذاکرات و نهایتا توافق هسته‌ای ژنو میان ایران و شش‌قدرت جهانی، از فردای توافق بر آن شدند که از جزییات این مذاکرات باخبر شوند. واکنش‌ها در داخل بالا گرفته بود و مخالفان مذاکرات، هم به محتوای مذاکرات و هم به نحوه انجام آن اعتراض داشتند. آنها می‌خواستند بدانند «پشت درهای بسته مذاکرات چه گذشته است؟».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    این ترکان اگه خیلی آدم خوبی باشه از این اظهار نظرا نمیکنه ! عذر خواهی پیشکش وهرگز از اینگونه افراد انتظار عذرخواهی نیست !
  • حاج احمد ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    انکس که نداند ونداند که نداند در جهل مرکب تا ابد الدهر بماند
  • مهدی ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    ای کاش ترکان بجای اینکه برای دولت هزینه درست کنه و به مردم - و بقول خودش به سیاسیون - توهین کنه ، یه کلمه عذرخواهی می کرد.
  • محمد ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    جناب آقای عارف به جای حرص و جوش خوردن برای صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی، اول تکلیف خودش با فتنه گران و کسانیکه در تهران، شورش در شهر راه انداختند و بانک و بسیج آتش زدند، مشخص کند. از شورای نگهبان هم میخواهم با قاطعیت بیشتری عمل کند و مصلحت این و آن را نکند. اخلاق و قانون گرایی خیلی بیشتر از این ها می ارزد. اگر فیلتر شورای شما ضعیف باشد، هر کسی به امید مصلحت اندیشی شما، هر غلطی می کند و ککش هم نمی گزد. ضمناً آقای عارف! شما که ماشاء الله 8 سال معاون اول آقای خاتمی بودید. از اول انقلاب هم سر این سفره پلاس بودید. کار جدیدی هم مانده که انجام نداده باشید؟ بهتر نیست شما سیاستمداران کمی هم استراحت کنید تا نیروهای جدید با افکار و ایده های جدید بیایند؟! بلکه کشور تکانی بخورد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس