گروه‌های معارضین وصله‌های ناچسب سوریه هستند و هیچ جایگاه مردمی و در بین هیچ قشری از ملت سوریه ندارند.

گروه بین الملل مشرق - در نشست روز گذشته ژنو2، مقامات غربی همگی بر یک نکته تأکید داشتند که "اتفاقات سوریه خواست مردم سوریه برای تغییر است و این انقلابی مردمی است که دولت آن را به خشونت کشیده است". اتهامی که هر عقل سلیمی با نگاهی به صحنه میدانی سوریه، بی‌اساس بودن آن را به وضوح مشاهده می‌کند. گرچه بشار اسد در داخل مخالفانی هم داشته و دارد، اما حوادث سه سال گذشته در این کشور، موجب تغییر دیدگاه بسیاری از مخالفان بشار اسد شده و کسانی که روزی خواهان تغییر در نظام سوریه بودند، امروز در صورت برگزاری انتخابات، شاید اولین انتخابشان بشار اسد باشد.

از یک دانشجوی مقطع دکتری سوری در خصوص نظرش درباره بحران این کشور و دیدگاه مردم سوریه نسبت به اتفاقات سه سال اخیر پرسیدیم. از وی سؤال کردیم که اگر می‌توانست در ژنو 2 شرکت کند، چه خواسته‌ای از معارضان و آمریکا داشت. گفت‌وگوی خبرنگار مشرق با یک جوان تحصیلکرده سوری در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

مشرق: لطفا خودتان را معرفی کنید.

من "رنیم" دانشجوی دکتری زبان انگلیسی در سوریه هستم

مشرق: شما در حال حاضر و پس از سه سال درگیری خونین در کشورتان هنوز در سوریه زندگی می‌کنید. لطفا بفرمایید گروه های مخالف دولت سوریه که در کنفرانس ژنو2 حاضر هستند نمایند کدام قشر از مردم سوریه هستند؟ شما یک دانشجوی سوری غیرعلوی هستید..آیا این گروه‌ها نماینده شما هستند؟

دانشجوی سوری: گروه‌های معارضی در مذاکرات ژنو 2 به نمایندگی از القاعده و تروریست‌ها در این مذاکرات حاضر شدند و جایگاهیی میان بخش وسیعی از مردم ندارند. این مساله ربطی به علوی بودن یا نبودن ندارد. آن‌ها به علوی و غیرعلوی رحم نمی‌کنند.

مشرق: نظرتان درباره مواضع ایران در بحران کشورتان چیست؟ آیا به نظر شما تلاش‌های ایران و حمایت از دولت قانونی بشار اسد را دخالت در امور داخلی کشور خود می‌دانید؟ فکر می‌کنید چرا ایران به مذاکرات دعوت نشد؟

دانشجوی سوری: ایران مواضع خیلی قوی و حمایت‌های بسیار خوبی در قبال مردم و دولت سوریه داشته است و غربی ها این رویکرد را نمی‌پسندند. ایران پس از سه سال بدون تغییر موضع، همچنان حامی دولت است. امروز کشورهای بسیاری مستقیما به سوریه نیروی‌های تروریستی فرستاده‌اند و دخالتی آشکار انجام می‌دهند. در حالی که ایران تنها قصد حمایت از دولت و حفظ جان مردم سوریه در برابر تروریست‌ها را دارد.

مشرق: گروه‌های معارض و گروه‌های وابسته به القاعده چه جایگاهی در میان مردم سوریه دارند؟ در میان افراد تحصیل‌کرده چه دیدگاهی وجود دارد؟

دانشجوی سوری: این گروه‌ها وصله‌های ناچسب سوریه هستند و هیچ جایگاه مردمی و در هیچ قشری از ملت سوریه ندارند و اگر حمایت‌های مالی و نظامی آمریکا و عربستان نباشد بلافاصله نابود می‌شوند.

مشرق: اگر از شما به عنوان یک جوان سوری در کنفرانس دعوت می‌شد از آمریکا و گروه‌های مخالف چه سؤال یا درخواستی داشتید؟

دانشجوی سوری: من اگر در این کنفرانس بودم این را می‌گفتم که بگذارید مردم سوریه خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند و اگر مشکلی وجود دارد خودشان آن را حل کنند. ما نیازی به دلسوزی آمریکا و تروریست‌ها نداریم. آمریکایی‌ها بروند و به زندانیان گوانتانامو رسیدگی کنند و جواب مادرانی که بچه‌های آنها بر اثر بمب‌های اورانیومی ناقص به دنیا آمده‌اند را بدهند. اتفاقی که در سوریه افتاد به هیچ عنوان یک انقلاب مردمی نبود، بلکه نقشه کثیفی بود که غربی‌ها از قبل طرح‌ریزی کرده بودند.

بشار اسد حتما پیروز این تهاجم است و به زودی سوریه به نگین خاورمیانه تبدیل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    مي گفتم جهاد نكاح و تجاوز آشكار تكفيري ها به زانان و دختران سوري و. ويراني خانه هايشان جنايت عليه بشريت با حمايت عربستلن اسرائيل و قطر و امريكا و تركيه و ....است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس