کد خبر 275929
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۱

رضا امیرخانی، نویسنده مشهور ادبیات داستانی یکی از هنرمندانی بود که در حضور حسن روحانی سخن گفت.

به گزارش مشرق به نقل تسنیم، رضا امیرخانی نویسنده مطرح ادبیات داستانی انقلاب یکی از افرادی بود که در جلسه امشب دیدار هنرمندان و نویسندگان با رئیس جمهور سخنرانی کرد.
 
امیرخانی با بیان این مطلب "طالع بخت سخن من در برابر رؤسای جمهور هر 16 سال یک بار طلوع می‌کند" گفت: 16 سال پیش اولین باری بود که در مقابل یک رئیس جمهور یعنی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطالبی را مطرح می‌کردم، اکنون بعد از این مدت مجدداً شرایطی فراهم آمده تا به سخنرانی در برابر یک رئیس جمهور دیگر یعنی آقای روحانی بپردازم. این فرصت را قدر می‌نهم و در طالع شانزده سال یک‌بار این ستاره بختی می‌بینم و حکمتی.
 
امیرخانی ادامه داد: جناب آقای رئیس جمهور، بنده امروز در محضر شما به‌نمایندگی از قبیله ادبیات سخن می‌گویم، قبیله‌ای که شترانم در آن است. مردمان نه‌فقط در این ملک که در جا‌ی‌جای عالم، بیش از نیمی از زمان مطالعه خود را به خواندن داستان می‌گذرانند. داستان مهم‌ترین بخش صنعت نشر هر کشور است.
 
این نویسنده انقلاب با بیان "ادبیات داستانی در کشور ما یکی از پرمخاطب‌ترین گونه‌های ادبیات برشمرده می‌شود" گفت: صنعت نشر ایران اگرچه خودنمایی سایر صنایع فرهنگی خاصه سینما را ندارد اما اعداد مشت پر کن و آمار قابل اعتنای مکتومی دارد. ادعا می‌کنم میان همه صنایع فرهنگی کشور، صنعت نشر، مردمی‌ترین صنعت است. اگر کنار نگاه به سایر صنایع به صنعت نشر در گونه ادبیات داستانی نگاه شود درمی‌یابیم که صنعت نشر مردمی ادبیات داستانی با سایر صنایع تفاوت‌هایی دارد.
 
امیرخانی با بیان اینکه حلقه انتهایی سینما و مخاطب سالن سینما است و بدین ترتیب 70 درصد سینما با توجه به وجود سالن‌های دولتی در خدمت دولت است، گفت: این رویکرد درباره ادبیات پاسخگو نخواهد بود چرا که حلقه انتهایی چرخه کتاب و مخاطب، کتاب‌فروشی است و بخش زیادی از کتاب‌فروشی‌های ما توسط مردم مدیریت می‌شود. به این ترتیب بیش از 90 درصد تولید، توزیع و توزیع اثر در ادبیات به‌دست مردم است، چیزی که در سایر صنایع بسیار کمتر است، کم‌تر فیلمی است که بخش خصوصی بدون حمایت‌های پنهان دولتی قادر به تولید و توزیع آن باشد و کم‌تر کتاب موفقی است که خارج از سازوکار مردمی نگارش، توزیع و فروش به توفیق دست یافته باشد.
 
این نویسنده ادبیات داستانی ادامه داد: صنعتی که این‌چنین مردمی پیش می‌رود بیش از سایر صنایع به توجه نیاز دارد. سؤال اساسی اینجاست: چرا ادبیات داستانی دیده نمی‌شود؟ دلیل روشن است، به‌دلیل انبوه عناوین کتب ارشادساخته! چند عنوان کتاب به دست مردم می‌رسد؟ جواب روشن است، به‌تعداد کتب موجود در قفسه‌های کتاب‌فروشی. این رقم بین هزار تا دو هزار عنوان است. حال آن که ارشاد آمار تولید کتاب را در سال بیش از 50 هزار عنوان اعلام می‌کند. 48 هزار عنوان از این کتاب‌ها، کتب غیرحرفه‌ای در صنعت نشر هستند.
 
امیرخانی ادامه داد: مگر قفسه کتاب‌فروشی‌ها چه‌مقدار ظرفیت دارد که بتواند هرساله ولو تنها برای همین دو هزار کتاب جای خالی داشته باشد. اگر به این مسئله توجه نشود همان مشکلی پیش می‌آید که در دولت‌های گذشته هم برای ادبیات داستانی رقم خورده است.
 
نویسنده کتاب «من‌او» ادامه داد: اگر خوشبینانه نگاه کنیم و تصور را بر این بگذاریم که در این زمینه خاطی، قاصر و مقصری وجود نداشته باشد و این کار به‌درستی انجام می‌شود و می‌توان گفت اگر عملکرد‌ها به‌درستی هم صورت پذیرد باز هم 95 درصد انرژی ارشاد هرز می‌رود و فقط 5 درصد صرف کتب حرفه‌ای می‌شود.
 
امیرخانی با بیان "معتقدم تمام همت ارشاد باید روی آن 2هزار اثری باشد که به‌طور متوسط سالانه مورد اقبال مردم قرار می‌گیرد نه هرچه منتشر می‌شود" گفت: این بزرگ‌ترین کاری است که به‌نظر من در دوره فعلی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به آن توجه کند. فدراسیون فوتبال هم در وهله اول موظف است به حمایت از تیم ملی کشور، بعد از آن لیگ‌های برتر و پایین‌تر... اما در رفتار ارشاد اطفال بازی‌گوش فوتبالیست خیابانی با ملی‌پوشان تفاوتی ندارند.
 
این نویسنده ادبیات داستانی انقلاب در ادامه سخنان خود به پایگاه‌های وزارت ارشاد در شهرستان‌ها و شهرهای دیگر اشاره کرد و گفت: ارشاد در همه شهرستان‌ها و شهرها پایگاه دارد، در مراکز استان‌ها دستگاه دارد، اما معتقدم ارشاد در شهرستان‌ها سرگاه ندارد و بهترین ترجمه برای سرگاه همان اتاق فکر است.
 
امیرخانی ادامه داد:‌ معتقدم بیشتر از نویسندگان به حضور ناشران در این سرگاه‌ها نیاز داریم. تجربه گذشته من و حضورم در انجمن‌های مختلف به من می‌گوید که اگر صرفاً یک اتحادیه نویسندگان قوی داشته باشیم ادبیات پیشرفت چندانی نخواهد داشت و این نویسنده با عضویت در این اتحادیه‌ها فردیتش را از دست می‌دهد و نهایتاً به ماشین امضای بیانیه‌های سیاسی تبدیل می‌شود.
 
این نویسنده ادبیات انقلاب ادامه داد: اما اگر بتوان وضعیت نشر را سامان بهتری بدهیم و از حضور ناشران قوی بیشتری برخوردار باشیم طبیعتاً تأثیر آن میان نویسندگان نیز متجلی خواهد شد و نویسندگان حتی به تشویق برای رقابت با یکدیگر نیز واداشته می‌شوند.
 
امیرخانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان "معتقدم باید اجازه دهیم اقوال گوناگون مطرح شود" گفت: اگر چنین فضایی را فراهم آوریم خود مردم قول احسن را برخواهند گزید.
 
این نویسنده داستانی انقلاب مجدداً بر این نکته تأکید کرد: فکر می‌کنم شنیده شدن همه صداها و اقوال گوناگون می‌تواند به رشد و بالندگی فرهنگی کشور کمک کند، و اضافه کرد: در این زمینه هرگونه حمایت از نویسندگان منجر به حمایت از قول حسن خواهد شد. اما حمایت از ناشر مردم را به‌سمتی راهنمایی می‌کند که خود قول احسن را برگزینند. حمایت از نویسنده، حمایت از قول حسن است، اما حمایت از ناشر، حمایت از اعتبار احسن است. خداوندگار کلمات، از ما شنیدن قول حسن را نخواسته است. شنیدن اقوال گونه‌گون و رنگ‌رنگ را خواسته است و پس از آن، انتخاب بهترین را.
 
وی در بخش پایانی سخنان خود به ماجرای حضور لشکری از جنّیان در محضر امام حسین(ع) در روز عاشورا که پرده‌خوانان آن را نقل می‌کنند، اشاره کرد و خطاب به رئیس جمهور گفت: آن روز عده‌ای از جنّیان آمدند تا به هواداری حضرت حسین به جنگ با یزیدیان بروند اما امام(ع) به آنان اجازه نداد و گفتند: حرب شما از فتوّت به‌دور است چرا که شما دشمنان را می‌بینید و آنها شما را نمی‌بینند. آقای روحانی، از شما می‌خواهم که داور، حامی، ممیّز و دیگر بخش‌های ارشاد را از لشکر اجنّه انتخاب نکنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس