نمایندگان مجلس در صحن علنی به وزیر ارشاد نیز کارت زرد دادند و دولت یازدهم را سه اخطاره کردند.

به گزارش مشرق، یکصد و نهمین جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور 239 تن از نمایندگان ساعت 09:03 /بمانددر بهارستان برگزار شد و هیچ کدام از نمایندگان در جلسه امروز خانه ملت تأخیر نداشتند.

**برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس با حضور وزیر بهداشت

پیش از آغاز جلسه علنی امروز، نمایندگان با سید قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جلسه غیر علنی را پیرامون وضعیت بهداشت و سلامت برگزار کردند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از قرائت دستور جلسه امروز اظهار داشت: امروز به دلیل گزارشی که جناب آقای قاضی‌زاده هاشمی در مورد وضعیت بهداشت و درمان و سلامت جامعه به مجلس ارائه کردند، جلسه را با یک ساعت تاخیر آغاز کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حساسیت موضوع لازم بود که این گزارشات در مورد مسائل موجود دقیقا شنیده شود و راهکارهایی که کاوش کردند، مطرح شود تا انشاءالله با همکاری مجلس و دولت در زمینه درمان و سلامت جامعه گام‌های اساسی‌تری برداشته شود.

**دستور جلسه امروز خانه ملت

پس از به صدا درآمدن زنگ آغاز جلسه، محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه مجلس دستور جلسه امروز را بدین شرح اعلام کرد: ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، گزارش کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس درمورد طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیئت‌ها، گزارش کمیسیون آموزش در مورد طرح نظام رتبه‌بندی معلمان، گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان، گزارش کمیسیون قضایی وحقوقی درمورد طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1387 و سوال آقای حمید رسایی نماینده تهران، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.

**ادامه رسیدگی به لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درمورد لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی نخستین دستور کار امروز نمایندگان مجلس بود و نمایندگان، و مواد 11، 12 و 13 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

بهارستان‌نشینان در ماده‌ای تصویب کردند در صورتی که ادعای اعصار فردی از سوی دادگاه پذیرفته شود، دادگاه می‌تواند دین را با توجه به نرخ تورم و یا وضعیت معیشت محکوم‌علیه تقسیط کند.

**دین مدیون در صورت پذیرش اعسار تقسیط می‌شود

در این ماده آمده است: در صورت پذیرش ادعای اعسار، چنانچه مدیون متمکن از پرداخت به نحو اقساط شناخته شود دادگاه ضمن صدور حکم اعسار با ملاحظه وضعیت او مهلت مناسبی برای پرداخت می‌دهد و یا حکم تقسیط بدهی را صادر می‌کند. در تعیین اقساط باید میزان درآمد مدیون و معیشت ضروری او لحاظ شده و به نحوی باشد که او توانایی پرداخت آن را داشته باشد.

تبصره 1- صدور حکم تقسیط محکوم‌به یا دادن مهلت به مدیون مانع استیفای بخش اجرا نشده آن از اموالی که از محکوم‌علیه به دست می‌آید یا مطالبات وی نیست.

تبصره2- هر یک از محکوم‌له یا محکوم‌علیه می‌تواند با تقدیم دادخواست تعدیل اقساط را از دادگاه بخواهند. دادگاه با عنایت به نرخ تورم براساس اعلام مراجع رسمی قانونی کشور یا تغییر در وضعیت معیشت و یا درآمد محکوم‌علیه نسبت به تعدیل میزان اقساط اقدام می‌کند. این ماده 176 رای موافق بدون رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

**نمایندگان محکومیت‌های رد ادعای اعسار افراد در دادگاه را مشخص کردند

وکلای ملت در ماده‌ای تصویب کردند: اگر دعوای اعسار رد شود، دادگاه در ضمن حکم به رد دعوی، مدعی اعسار را به پرداخت وجوه زیر محکوم می‌کند:

1- حق‌الوکاله وکیل معاضدتی در صورت استفاده از وکیل معاضدتی در حق دولت

2- خسارت وارد شده بر خوانده دعوی اعسار مشروط به درخواست وی

این ماده با 177 رای موافق، 2 رای مخالف، 3 رای ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در صحن به تصویب وکلای ملت رسید.

نمایندگان همچنین در ماده دیگری تصویب کردند: دعوی اعسار در مورد محکوم‌به در دادگاه نخستین رسیدگی‌کننده به دعوای اصلی یا دادگاه صادرکننده اجرائیه و به طرفیت محکوم‌له اقامه می‌شود. این ماده نیزبا 168 رای موافق یک رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

**دعوای اعسار خارج از نوبت رسیدگی می‌شود

در یکی دیگر از موادی که به تصویب وکلای ملت رسید، آمده است: دعوای اعسار غیرمالی است و در مرحله بدوی و تجدیدنظر خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

این ماده با 165 رای موافق،‌ 6 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

**موافقت مجلس با بررسی فوری طرحی درباره موسسات قرآنی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان، دو فوریت طرح استفساریه بند 66 قانون بودجه سال 1392 کل کشور را مورد بررسی قرار دادند.

براساس این طرح استفساریه و در صورت تصویب نهایی آن در صحن علنی، موسسات فرهنگی قرآن و عترت که به صورت عام‌المنفعه و غیرانتفاعی با مجوز وزارت ارشاد فعالیت می‌کنند، مشمول بند 66 قانون بودجه سال جاری می‌شوند.

براساس بند 66 قانون بودجه سال جاری، هزینه مصرف با رعایت الگوی مصرف و حق انشعاب برق، آب و گاز برای حوزه‌های علمیه، مساجد، داروخانه‌ها، حسینیه‌ها و اماکن دینی اقلیت‌های دینی مصرح در قانون‌اساسی رایگان است.

وکلای ملت با 133 رای موافق، 49 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در صحن علنی با دوفوریت طرح مذکور مخالفت کردند و یک‌فوریت آن را با 141 رای موافق، 32 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر به تصویب رساندند.

در جریان بررسی دوفوریت طرح استفساریه بند 66 قانون بودجه سال جاری، لاله افتخاری نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس طی سخنانی به عنوان طراح این طرح، گفت: دارالقرآن‌هایی که در بند 66 قانون بودجه ذکر شده، یک لفظ عام هستند و مصداق آن حتی به تعداد انگشت‌های دست هم نمی‌رسد، بنابراین ما با این طرح استفساریه در واقع تصریح کردیم که موسسات مردمی و کانون‌های قرآن و عترت هم که دارای مجوز هستند، بتوانند از انشعاب رایگان آب، برق و گاز استفاده کنند.

وی ادامه داد: این موضوع به ترویج فرهنگ قرآنی کمک می‌کند و ابهامی که در این بند وجود داشته سبب ایجاد دوگانگی در اجرا شده که این طرح استفساریه این ابهام را برطرف می‌کند.

همچنین مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس در مخالفت با دو فوریت طرح مذکور، گفت: حق انشعاب آب، برق و گاز برای حوزه‌های علمیه و مساجد و دارالقرآن‌ها رایگان است که البته این موضوع ضرورت بود و با اینکه شرکت‌های آبفا و برق و گاز در تامین هزینه‌های خود دچار مشکل هستند، اما ما این مصوبه را در قانون بودجه لحاظ کردیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم موسسات فرهنگی غیرانتفاعی یا موسسات مردم‌نهاد قرآنی هم مشمول بند فوق کنیم، بار مالی بسیاری به شرکت‌های خدماتی وارد می‌شود. در عین حال که آمار و تعداد این موسسات هم مشخص نیست، لذا این موضوع نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد و بنده با دوفوریت آن مخالفم.

در ادامه جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز به عنوان موافق دوفوریت این طرح، گفت: تعداد دارالقرآن‌ها در سراسر کشور بسیار کم است و به عنوان مثال در استان ما حتی دو یا 3 دارالقرآن هم وجود ندارد اما اماکن بسیاری هستند که می‌خواهند قرآن را به فرزندان ما آموزش دهند و تعدادشان هم زیاد است و هزینه‌های این اماکن را مومنین باید پرداخت کنند لذا ما به عنوان نمایندگان مجلس باید به این اماکن کمک کنیم البته شروطی هم برای این موسسات گذاشته شده و این موسسات حتما باید دارای مجوز باشند.

در ادامه محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس به عنوان مخالف دیگر دوفوریت این طرح، گفت: اگر قرار است ما بخواهیم هزینه‌های آب و برق و گاز برخی اماکن را رایگان کنیم چرا هزینه‌های مدارس، دانشگاه‌ها، منازل خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) و بهزیستی را رایگان نکنیم؟

وی افزود: شرکت‌های آبفا، برق و گاز دچار مشکلات مالی هستند و چرا باید این شرکت‌ها هزینه کنند کسی که می‌خواهد کار قرآنی انجام دهد در واقع با خدا معامله کرده و حالا از جیبش هم برای خدا هزینه کند نه اینکه این موسسات با خدا معامله انجام دهند اما هزینه‌اش را بیت‌المال پرداخت کند.

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس هم در سخنانی به عنوان موافق دیگر دوفوریت این طرح، گفت: امروز کشور ما مورد هجوم شبیخون و تهاجم فرهنگی دشمنان قرار گرفته و تنها چیزی که می‌تواند با این تهاجم فرهنگی مقابله کند کارهای قرآنی است.

وی خاطرنشان کرد: دارالقرآن‌ها و موسساتی که به امور قرآنی می‌پردازند باید مورد حمایت قرار گیرند تا تعداد آنها افزایش یابد. رایگان کردن هزینه‌های انشعاب این موسسات خرج کردن نیست بلکه ذخیره کردن است.

**جمعی از فعالان ارشد فرهنگی سوریه مهمان امروز خانه ملت

در ادامه جلسه امروز شاهین محمد صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی مهمانان را قرائت و به آنها خوش‌آمد گفت؛ براین اساس جمعی از فعالان ارشد فرهنگی و اجتماعی کشور سوریه مهمان امروز خانه ملت بودند.

**نطق 31 دقیقه‌ای ناطقان میان دستور

در ادامه حجت‌الاسلام سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور را مطرح کرد. براین اساس حجت‌الاسلام سید محمد علی موسوی نماینده مردم خدابنده، مؤید حسینی صدر نماینده مردم خوی در مجلس، محمد جواد نظری مهر نماینده مردم کردکوی، عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل در مجلس و حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس به عنوان ناطقان میان دستور در صحن علنی سخنرانی کردند.

**تشبیه علی مطهری به پسر نوح(ع)

حجت‌الاسلام سید محمد علی موسوی نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور با اشاره به نطق علی مطهری در خصوص فتنه اظهار داشت: آقای مطهری در نطق میان دستور خود در 8 دی ماه فتنه 88 را مورد بی‌ارزشی تلقی کرد و گفت که موضوع فتنه را ورد زبان قرار دادید.

وی ادامه داد: می‌پرسم که جناب آقای مطهری آیا سزاوار است که جنایات گروه فرقان که قاتل آیت‌الله شهید مطهری بود را به دست فراموشی بسپارید؟

نماینده مردم خدابنده در پایان خطاب به علی مطهری خاطرنشان کرد: اگر احترام مقام و مسئولیت شما را نگه نمی‌داشتم، می‌گفتم که پسر نوح با بدان بنشست.

**حسینی صدر: پیشنهاد نامگذاری یک روز به نام جوانمردی

مؤید حسینی صدر نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور در صحن علنی با بیان اینکه نباید چشم بسته به آمریکا اعتماد کرد، اظهار داشت: بنای کشور ما ایجاد آرامش در کشورهای مسلمان از جمله ترکیه است.

وی به برخی مشکلات کشور اشاره کرد و افزود: آلودگی هوا، بحران آب، رانت‌خواری و ثروت‌های باد آورده، پارتی بازی، بی ادبی در برخی ادارات، بیکاری و گرانی، افزایش ناآرامی در جامعه ذهن مردم را به خود مشغول کرده است و مردم منتظرند ببینند دولت برای تمشیت مردم چه کارهایی می خواهد انجام دهد.

ر نماینده مردم خوی در مجلس با بیان اینکه این روزها سالروز جهان پهلوان تختی است و پوریای ولی هنوز یک آرامگاه ندارد، پیشنهاد داد که مجلس و دولت یک روز را به عنوان روز جوانمردی نامگذاری کند.

**یوسفیان ملا: ضرورت تشکیل پلیس قضایی در کشور

عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل در مجلس در صحن علنی امروز در نطق میان دستور با بیان اینکه کارشناسی در قانون بودجه به ویژه در احکام و برنامه‌ها مورد توجه است، گفت: این کارشناسی تاکنون تقریبا بی‌نظیر بوده و نگاه قانون از هر منظری ابتکاری است.

وی در خصوص ضرورت تشکیل پلیس قضایی افزود: در قانون برنامه پنج ساله توسعه به ایجاد پلیس قضایی تأکید شده که متأسفانه اقدامی در جهت آن انجام نشده است.

نماینده مردم آمل در مجلس خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار نظام بانکی کشور از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و متأسفانه عمده فساد مالی کشور از بانک‌ها شکل گرفته و هیچ پرونده فساد مالی در کشور وجود ندارد که از مسیر بانک‌ها عبور نکرده باشد.

**کامران: مجمع تشخیص طرح رسیدگی به دارایی مسئولان نظام را کنار گذاشته است

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس، گفت: القاعده را آمریکایی‌ها ایجاد کردند و هنوز در آن مانده‌اند؛ مشاهده کردید که تکفیری‌ها نه به مسیحی، نه سنی و نه شیعه رحم می‌کنند و سر از بدن انسان‌ها بر می‌دارند، لذا باید گفت آنها مسلمان نما و لائیک هستند.

وی ادامه داد: دیدید که حتی وقتی تکفیری‌ها دیدند ماجد الماجد نفوذی‌شان است، به او سم دادند و به هیچ‌کس رحم نکردند؛ درود بر مالکی که با قاطعیت وارد شد و ما باید از او دفاع کنیم چرا که این جریان تکفیری‌ها جریان ناسالمی هستند، البته جمهوری اسلامی ایران پایه‌گذار هفته وحدت بود و مقام معظم رهبری در سفر به کردستان تأکید کردند سنی فلسطینی و شیعه لبنانی هر دو علیه صهیونیست‌ها می‌جنگند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس، گفت: در رابطه با سوریه نیز پس از 3 سال دنیا به این نتیجه رسید که راه‌حل این بحران سیاسی است و جمهوری اسلامی ایران مشروط به ژنو می‌آید.

کامران با اشاره به حضور وزیر بهداشت در جلسه غیر علنی، افزود: آقای وزیر بهداشت نگفت که چگونه می‌خواهد تبعیض را برطرف کند؛ نباید در درمان تبعیض به وجود آید؛ یعنی در درمان سرباز و سردار، پولدار و بی‌پول، وزیر و وکیل و مردم و رئیس مجلس باید به صورت یکسان عمل شود نه اینکه اگر استانداری مریض شد، 10 دکتر برای مداوای او بالای سرش بروند.

وی در خصوص ارجاع طرح رسیدگی به دارایی مسئولان نظام به کمیسیون ویژه مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأکید کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام با چه بیّنه‌ای طرح رسیدگی به دارایی مسئولان نظام را کنار گذاشته و آن را به کمیته‌ای ارجاع داده است؟ زمانی که مجلس و شورای نگهبان اختلاف داشته باشند، باید بگوید آری یا نه.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: اموال مسئولان را بررسی کردن مگر چه اشکالی دارد؛ باید مردم شفاف بدانند که دارایی افراد چگونه افزایش پیدا می‌کند؛ از طرف دیگر ما باید قانون ممنوعیت دو شغله‌ها را اجرایی کنیم.

کامران در خصوص مشکلات استان‌ حوزه انتخابیه خود، گفت: اصفهان هر سال هزار میلیارد تومان مالیات می‌پردازد. باید از وزیر اقتصاد پرسید با چه شاخصه‌ای این میزان مالیات اخذ می‌شود؟ براساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، اصفهان در پرداخت درآمد به دولت دوم و در بودجه آخر است. اصفهانی که این همه شهید داده اشت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطرنشان کرد: حق‌ آب کشاورزانی که از زاینده‌رود برداشت می‌کنند در مهر زنانشان است؛ آقای وزیر نیرو شما نمی‌توانید آن را بفروشید.آب به سرقت رفته است و می‌توان در زاینده‌رود توپ بازی کرد چرا سوء مدیریت دارید و برای همین آب موجود به صورت صحیح مدیریت نمی‌کنید؟

**اعلام وصول‌ لایحه منشور سازمان همکاری اقتصادی 8 کشور در حال توسعه

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان موارد اعلام وصولی از سوی هیئت‌رئیسه را قرائت کرد.

به گفته وی، لایحه تصویب پروتکل حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی ناشی از منابع فعالیت‌های مستقر در خشکی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت محیط زیست دریایی دریای خزر اعلام وصول شد.

این عضو هیئت‌رئیسه، گفت: لایحه منشور سازمان همکاری اقتصادی 8 کشور در حال توسعه که از سوی دولت رسیده، اعلام وصول می‌شود.

سبحانی‌نیا خاطرنشان کرد: طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی و طرح اصلاح مواد 104 و 158 قانون آئین‌نامه داخلی مجلس اعلام وصول می‌شود.

**مطهری: متن خوشامدگویی مجلس به هیئت‌های پارلمانی کشورهای عربی نباید انگلیسی باشد

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان، در تذکری خطاب به هیئت رئیسه مجلس گفت: زمانی که هیئت‌هایی از کشورهای عربی میهمان مجلس شورای اسلامی هستند، متن خوشامدی که در ال‌سی‌دی مجلس نقش می‌بندد باید به زبان عربی باشد، اما متاسفانه ما به زبان انگلیسی به آنها خوش‌آمد می‌گوییم.

وی با بیان اینکه زبان عربی زبان دوم ما است، با اشاره به حضور هیئتی از کشور سوریه در صحن علنی مجلس گفت: امروز که هیئتی از فعالان فرهنگی و اجتماعی کشور سوریه به مجلس آمده بود، باز هم متن خوشامد‌گویی به زبان انگلیسی استفاده شد. البته من این موضوع را قبلا هم تذکر داده بودم، اما امروز دوباره شاهد این موضوع بودیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس برهمین اساس تصریح کرد: در نطق اخیر رهبر انقلاب هم تاکید داشتند که از الفاظ بیگانه استفاده نکنیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس که ریاست صحن علنی را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: تذکر واردی است و روابط‌عمومی مجلس باید آن را اصلاح کند و ما هم پیگیری می‌کنیم.

**حضور جنتی در صحن علنی امروز

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز خود سوال ملی حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس را از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار خود قرار دادند.

در متن سوال رسایی از وزیر فرهنگ و ارشاد آمده بود: دلیل تساهل و تسامحی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر توهین به مقدسات از یک طرف و از سوی دیگر ترویج اباحه‌گری و پرداختن به موضوعات محل اختلاف و غیرضروری در پیش گرفته، چیست؟

رسایی مشخصا اظهارنظر وزیر ارشاد در مورد تک‌خوانی خانم‌ها و سرمقاله روزنامه بهار یک روز قبل از عید غدیر خم اعتراض داشت.

**رسایی: دگراندیش‌ها می‌خواهند پشت شعار اعتدال مخفی شوند

حمید رسایی نماینده مردم تهران در توضیحات خود اظهار داشت: بنده از آقای جنتی که با حضورشان توضیحاتی را ارائه کردند تشکر می‌کنم و انشاءالله نتیجه این سوال در راستای دفاع از اسلام، انقلاب، ارزش‌های دینی و اصلاح امور باشد.

وی ادامه داد: بنده در دولت قبل از وزیر ارشاد سوال کرده بودم که سوال به صحن آمده بود و پیش از این نیز از آقای جنتی سوالی کرده بودم که با توضیحات وی در کمیسیون قانع شدم، اما در مورد این سوال نمی‌توانستم با توضیحاتشان قانع شوم.

رسایی با بیان اینکه انقلاب ما ریشه فرهنگی داشت، تصریح کرد: در 10 سال اول انقلاب با بمب‌گذاری و جنگ روبه‌رو بودیم و بعد از آن نیز دشمنان به سمت تهاجم اقتصادی، محاصره اقتصادی و تحریم‌ها روی آوردند و بعد از اینکه این دو مرحله جواب نداد، وارد جنگ نرم شدند و کم‌کم تهاجم فرهنگی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب شبیخون فرهنگی راه افتاد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: در این دوره که با دوره دوم دولت سازندگی هم‌نوایی شد، رهبر انقلاب فریاد می‌زدند که تهاجم فرهنگی است، اما برخی توجه نکردند و خوشبینانه به این قضایا نگاه می‌کردند. همه به یاد دارید وقتی دولت اصلاحات روی کار آمد، توسعه سیاسی و فرهنگی از مهمترین شعارهایش بود، ولی به دلیل نگاه غلط در این حوزه و مماشات مسئولین وقت و تساهل و تسامحی که در زمینه فرهنگ حاکم بود، کم‌کم اباحه‌گری در نشریات حاکم شد. رهبر انقلاب نیز بعد از چند سال که تحرکات این جریان را دیدند در جمع جوانان پرشور آن روز فرمودند برخی روزنامه‌ها به شارلاتانیسم مطبوعاتی تبدیل شده‌اند و فرمودند که اینها ارزش‌ها، مقدسات و نهادهای نظام را هدف گرفتند و اینها پایگاه دشمن شدند و کار اصلی این رسانه‌ها هتک حرمت مقدسات، ارزش‌های انقلابی و کم‌کردن حساسیت‌ها نسبت به این امور بود.

وی تصریح کرد: مسعود بهنود که یکی از همین عوامل بود و از دوران طاغوت در نشریات باقی مانده بود، در زمانی که بازداشت شد در دادگاه گفت: ما در زمان سازندگی و در زمانی که فضا بسیار بسته بود، در نشریات درجه چندم زرد و نشریات آرایشی مخصوص بانوان قلم می‌زدیم و بعد از دوم خرداد به برکت تساهل و تسامح توانستیم به روزنامه‌های سراسری راه پیدا کنیم و صراحتا گفت که وظیفه ما در آنجا از بین بردن ایمان مردم بود.

رسایی با بیان اینکه 14 عنوان تالیف در این حوزه دارم و این حوزه را می‌شناسم، تصریح کرد: بنده آدم‌های این حوزه را می‌شناسم و از تحرکات آنها خبر دارم. متاسفانه وزارت ارشاد وقت آن روز در برابر این حرکات نه‌تنها مقابله نکرد، بلکه همراهی و حمایت کرد. رهبر انقلاب فرمودند این رسانه‌ها پایگاه دشمن‌اند، اما وزیر ارشاد وقت که امروز در بی‌بی‌سی می‌نشیند، وقیحانه گفت وظیفه ما در وزارت ارشاد دفاع و حمایت از مطبوعات است.

وی ادامه داد: آقای جنتی این سخنان را در گوش خود حفظ کنید. مهاجرانی می‌گفت اینجا وزارت ارشاد است، نه وزارت اطلاعات در حالی که طبق قانون یکی از وظایف وزارت ارشاد نظارت و جلوگیری از رسانه‌هایی است که هتک حرمت به مقدسات می‌کنند. برخی مواضع امروز، آن بو را می‌دهد و ما از این مساله نگرانیم. بنده در نطق خود اعلام کردم که دغدغه دارم و امروز می‌بینم که آن دغدغه‌ها در آن حوزه‌ها در حال عملی شدن است و الحمدلله‌ امروز مشت آن جریان باز شده است و خود آقای جنتی نیز می‌داند و آنها را می‌شناسد و با آنها مخالف است.

نماینده مردم تهران یادآور شد: امروز می‌بینیم همان جریان در بی‌بی‌سی، صدای آمریکا و در رسانه‌های صهیونیستی هستند. کشور ما آن دوره پرآشوب را پشت سر گذاشت و رهبر انقلاب، مراجع و علما در برابر این جریان ایستادند و علما از آنها ناسزا شنیدند و مسئولین وقت ارشاد آن روز مقاومت کردند. سوال این است: آیا دوباره قرار است به چنین جریاناتی میدان داده شود و قلم‌به دستانی دوباره برگردند و ماموریت سست‌کردن ارزش‌های مردم را داشته باشند و آیا قرار است به اسم آزادی، مقدسات را زیر سوال قرار دهند و آیا وزارت ارشاد تحت تاثیر جوسازی این جماعت قرار می‌گیرد و مرعوب این جریانات شود و از تیترها و تهاجمات آنها بترسد؟

وی خاطرنشان کرد: امروز خطی راه افتاده است و آن خط زیر سوال بردن مقدسات است. القای شبهه در اعتقادات دینی، به سخره گرفتن احکام و ارزش‌های انقلاب است و در این 6 ماهه افزایش پیدا کرده و بنده به صورت مستمر با آمار و ذکر صفحه می‌توانم به شما بگویم که چه جریانی در مطبوعات حرکت می‌کند و متاسفانه برخی مسئولین در وزارت ارشاد که زیرمجموعه آقای جنتی هستند، توجهی ندارند.

رسایی با اشاره به سرمقاله روزنامه بهار گفت: اتفاق تلخی در آستانه عیدغدیر امسال رخ داد و سرمقاله یکی از افراطی‌ترین روزنامه‌های کشور به یادداشتی اختصاص پیدا کرد که این یادداشت قصد داشت ثابت کند ائمه اطهار و جانشینان به حق رسول‌الله (ص) حق حاکمیت سیاسی ندارند. آقای جنتی تیتر این یادداشت اصلا غلط‌انداز نبود و تیتر آن در مورد حق حاکمیت سیاسی امام معصوم بود. در این یادداشت به صراحت امامت که از اصول دین شیعیان است با اسناد مجهول و ضعیف انکار شد که این اسناد بارها توسط علمای بزرگ شیعه رد شده است و نویسنده هتاک هیچ اشاره‌ای به اسناد متقنی نکرد که امامت را ثابت می‌کند و با نوعی وهابیت شیعی که متاسفانه فرقه‌ای در برخی جریانات سیاسی است، حرکت می‌کرد. در همان روز عیدغدیر در سطح وسیعی پیامک شد و در رسانه‌ها منتشر شد و همه ناراحت و ناراضی بودند.

نماینده مردم تهران  ادامه داد: آغاز دوباره حمله جریان دگراندیش که روزگاری پشت سر شعار اصلاح‌طلبی پنهان شده بود، امروز نیز در پشت شعار اعتدال‌گرایی پنهان شده در حالی که نشریات وابسته به این تفکر نه دیروز اصلاحات را قبول داشتند و نه امروز اعتدال را قبول دارند و نه دیروز رئیس‌جمهور وقت را قبول داشتند که امروز آن رئیس‌جمهور را به جایی رساندند که دیگر هیچ آبرویی ندارد و نه امروز این جریانی که پشت شعار اعتدال پنهان شده آقای روحانی را قبول دارد. آقای روحانی خودش زخم خورده این جریان است. در آن دوران گفتند حق حاکمیت به معنای حقوقی برای خداوند اشکالات فراوان دارد و حق حاکمیت برای مردم است و قرآن هیچ حق حاکمیتی برای پیامبر تصریح نکرده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به نمونه‌های توهین به مقدسات در روزنامه‌های زنجیره‌ای دوره اصلاحات اظهار داشت: هیئت نظارت بر مطبوعات در واکنش به سرمقاله روزنامه بهار با توجه به عصبانیت روزنامه بهار وارد میدان شد و در جلسه متاسفانه ابتدا آرا 3 به 3 شد و نصفی از اعضا رای به توقیف به این نشریه هتاک نمی‌دهند و نهایتا با تغییر نظر یکی از اعضا این نشریه برای بار سوم توقیف می‌شود. پیش از این نیز همین روزنامه 2 بار به علت مطالب منتشر شده توقیف شده بود و آقای وزیر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی می‌گوید: از توقیف این روزنامه متاثر شدم.

رسایی افزود: خبرنگاری از وی می‌پرسد آیا قول می‌دهید روند توقیف نشریات سیر نزولی داشته باشد که آقای وزیر می‌گوید حتما همین‌طور خواهد بود و خبرنگاری می‌پرسد آیا اگر دانشجویی تخلف کند باید دانشگاه را بست که وزیر می‌گوید خیر، اما بنده به آقای جنتی می‌گویم اگر رستورانی غذای فاسد به مردم داد و یا داروخانه‌ای داروی فاسد آورد، باید چه کار کرد؟ آیا باید فقط به برخورد با مدیر اکتفا کرد؟ پس چرا این مکان‌ها را پلمپ می‌کنند؟ این به دلیل آن است که در جامعه امنیت ایجاد شود.

رسایی با طرح این سوال که چرا باید رسانه‌ها را یک ارزش مطلق جلوه بدهیم، گفت: رسانه‌ای ارزش دارد که در مسیر تعالی حرکت کند و چرا باید از برخورد با رسانه‌هایی که به مقدسات توهین می‌کنند خجالت بکشیم. آقای جنتی بنده در کمیسیون نیز به شما گفتم وزیری که به انگلیس پناه برد، شبیه سخنان شما را می‌گفت و شما باید از این مورد بترسید. شما می‌گویید بنده متولی مطبوعات هستم اما بنده می‌گویم شما در ابتدا شیعه هستید و متولی مذهب هستید و طبق قسمی که رئیس‌جمهور در مجلس خورده، شما باید از مذهب رسمی کشور دفاع کنید.

وی افزود: وقتی مذهب رسمی را زیر سوال بردند چطور شما می‌گویید وظیفه‌ای نداشتم؟ وقتی خبرنگاری از شما سوال می‌کند باید سر خود را بالا بگیرید و بگویید نشریات به مقدسات توهین نکنند تا توقیف نشوند. این مساله خیلی روشن است. ما نیز از توقیف نشریات راضی نیستیم، اما وقتی به مقدسات توهین می‌کنند، باید با آنها برخورد شود.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: دولت بیش از اینکه دغدغه آزادی بیان هتاکانه و اهانت‌کنندگان را داشته باشد، باید دغدغه حفظ دین و ارزش‌های انقلابی را داشته باشد و این مهم است. هدف این یادداشت این بود که وقتی امام معصوم حق حاکمیت سیاسی نداشته باشد، پس ولی فقیه که معصوم نیست قطعا حق حاکمیت ندارد. برادران وزارت ارشاد چرا این موضوع را نفهمیده‌اید؟ مسلم نیز معصوم نبود، اما بر مردم کوفه واجب بود که از وی تبعیت کنند.

**پخش کلیپی از ترویج سطح زندگی غربی در برخی مطبوعات در صحن علنی مجلس

در جریان این سوال حمید رسایی، اسلایدی از صفحات برخی مطبوعات که در راستای ترویج سبک زندگی غربی، معرفی خواننده‌های مبتذل و معرفی سریال‌های مبتذل ماهواره‌ای بود، پخش شد.

این تصاویر نشان می‌داد که برخی از مطبوعات کشور بر روی جلدهای خود از چهره‌های بازیگران زن بدحجاب استفاده می‌کنند و یا با معرفی خواننده‌های غربی سعی در ترویج زندگی غربی دارند.

همچنین در این اسلایدها تصاویری از نمایشگاه مد و لباس که در سفارت اندونزی در تهران برگزار شده بود و دو تن از همسران وزرای دولت نیز در آن حضور داشتند، پخش شد.

این اسلاید به انتقاد از عملکرد روزنامه بهار در چاپ مقاله‌ای در ایام عید غدیر سال جاری پرداخت.

**جنتی: توقیف روزنامه بهار اشد مجازات بود

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی امروز در پاسخ به سوال حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس مبنی بر تساهل و تسامح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر توهین به مقدسات از یک طرف و از سوی دیگر ترویج اباحه‌گری با پرداختن به موضوعات محل اختلاف و غیرضروری در پیش گرفته است، چیست، اظهار داشت: سوال آقای رسایی دارای دو بخش یعنی مربوط به تک خوانی بانوان و همچنین روزنامه بهار است.

وی ادامه داد: براسا آنچه در گزارش کمیسیون فرهنگی آمده است، بنده بدواً هیچ اظهارنظر ابتدایی نداشتم. پس از طرح برخی مسائل از طرف موسیقی‌دانان که در نهایت موجب موضع‌گیری آیت‌الله مکارم شیرازی و طرح این موضوع در جامعه شد، خبرنگاران از من این سوال را کردند که تک خوانی خانم‌ها چگونه است؟ من نیز نظر برخی از علما را ارائه کردم.

وزیر ارشاد افزود: در فتواهای علما قید این است که تک خوانی و جمع‌خوانی بانوان هیچ فرقی با یکدیگر ندارد، یعنی مهم این است که مفسده‌انگیز نباشد. ولی برخی از رسانه‌ها تلاش کردند که قسمت دوم را حذف کنند و تنها بگویند که تک خوانی اشکالی ندارد در حالی است که آنچه مشهور است، قید مفسده‌انگیز است.

وی با اشاره به سؤال رسایی مبنی بر اینکه هر نوع خوانندگی خانم‌ها مفسده‌انگیز است، تأکید کرد: این نظری قابل احترام است، اما ما معتقدیم برخی موارد مثل همان تیتراژ  لالایی که در پایان فیلم مختار خوانده شدو برای آن هم استفتایی صورت گرفت و گفتند که اشکالی ندارد ، موارد دیگری هم وجود دارد که مفسده‌انگیز نباشد.

جنتی با بیان اینکه در این زمینه مراجع مختلف یعنی حضرت امام(ره) و آیت‌الله اراکی در گذشته و سایر مراجع حاضر نظراتی دارند، گفت: آنچه برای ما دارای اهمیت است، نظر مقام معظم رهبری است و آن برای ما ملاک محسوب می‌شود.

وی در مورد خصوص بخش دیگری از سوال حمید رسایی در مورد روزنامه بهار اظهار داشتت: مقاله‌ای که در روزنامه بهار در آستانه روز عید غدیر منتشر شد، به هیچ عنوان قابل دفاع نیست چراکه آنچه در مقاله آمده بود، مخالف مذهب رسمی کشور محسوب می‌شود.

وزیر ارشاد با اشاره به مطرح شدن توهین مقاله بهار در هیئت نظارت مطبوعات گفت: در هیئت نظارت بر مطبوعات تصمیم بر این گرفته شد که روزنامه بهار توقیف شود و این اشد مجازات برای این روزنامه یعنی توقیف بود.

جنتی ادامه داد: در این خصوص آقای رسایی مطرح کرد که چرا نظر بنده در جمع اعضای هیئت نظارت این بوده که نباید روزنامه بهار توقیف شود و اینکه به اظهارنظر بنده در جایی دیگر استناد کرده که بنده نسبت به این توقیف اظهار تاسف کرده‌ام.

وی اظهار داشت: براساس توضیحات سردبیر روزنامه بهار توجهی به محتوای مقاله چاپ شده صورت نگرفت، چراکه عنوان مقاله غلط‌ انگیز بوده که در مورد ولایت و رهبری امیرالمومنین (ع)‌ بود و فکر می‌کردند مقاله‌ای در آستانه عیدغدیر آمده که باید چاپ شود، اما بعد از چاپ متوجه خطای خود شدند و بلافاصله مدیرمسئول روزنامه به خطای خود اعتراف و معذرت‌خواهی رسمی کرد و فردای آن روز نیز 3 مقاله دیگر علیه آن مقاله چاپ شده منتشر شد.

وزیر ارشاد گفت: پس از آن مدیر مسئول روزنامه اعلام کرد که حاضر است خودش برای این خطای انجام شده روزنامه را برای مدتی تعطیل کند. لذا برخی اعضای هیئت نظارت متوجه شدند که این کار عامدانه و عالمانه انجام نشده است.

جنتی با بیان اینکه بر این اساس 2 نظر در هیئت نظارت بود که در نهایت منجر به توقیف روزنامه بهار شد، اظهار داشت: من برای این موضوع اظهار تاسف کردم که نباید به سمت توقیف روزنامه‌ها رفت. چراکه راه‌های دیگری مانند تذکر شفاهی، کتبی و ارجاع به دادگاه و در نهایت توقیف و لغو پروانه وجود دارد و هنر این نیست که بلافاصله روزنامه‌ای را توقیف کنیم، بلکه باید تا آنجایی که می‌توان موارد دیگر را اعمال کرد.

وی تأکید کرد: با توجه به عمدی نبودن انتشار این مقاله و اشتباه در انتشار، به نظر می‌رسید که این مورد جزء موارد تخفیف به شمار می‌رفت و نباید اشد مجازات را در نظر گرفته می‌شد. همچنین براساس آیین‌نامه داخلی مجلس آنچه نمایندگان می‌توانند از وزرا سوال کنند، در مورد وظایف وزیر و نه اظهار نظرش است. بنده وظیفه‌ام را به درستی انجام داده و موضوع را به هیات نظارت جهت بررسی ارجاع دادم که در نهایت به توقیف نیز منجر شد. ما باید تلاش کنیم بهانه‌ای به دست رسانه‌های بیگانه ندهیم که آن‌ها بگویند در ایران دائما روزنامه‌ها توقیف می‌شود و خبری از آزادی مطبوعات نیست.

 علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از توضیحات رسایی اظهار داشت: من دغدغه آقای رسایی را نسبت به حفظ ارزش‌های اسلامی و دینی درک می‌کنم اما این احتمال را بدهید که کسی که فرزند حوزه علمیه و با سوابق مشخص قبل از انقلاب و بعد از انقلاب است، آن قدر دغدغه در مسئولیتش داشته باشد که از ارزش‌های دینی و انقلابی دفاع کند.

وی با بیان اینکه تمام تلاشمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسداری از ارزش‌های انقلاب و اسلام است، تأکید کرد: مقاله چاپ شده در روزنامه بهار به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و به همین دلیل سرانجام به توقیف روزنامه بهار انجامید و  اگر احساس می‌شد که انتشار مقاله در روزنامه بهار عمدی بوده، ممکن بود حتی به لغو امتیاز روزنامه بهار بینجامد.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه قطعاً ما اجازه نمی‌دهیم در حوزه مطبوعات به مقدسات نظام دینی ما توهین شود، تصریح کرد: نماینده سؤال کننده این موضوع را مطرح کرد که بنده چرا از توقیف روزنامه بهار اظهار تاسف کردم. این موضوع به این دلیل بود که وقتی روزنامه‌ای توقیف می‌شود، حدود 150 نفر بیکار می‌شوند؛ ما باید کاری کنیم که از جریمه‌های دیگر استفاده شود و یکی از پیشنهادات این بود که مدیرمسئول روزنامه بهار تغییر کند که این تنبیه بزرگی بود.

جنتی با اشاره به مطرح شدن موضوع تخلفات روزنامه 9 دی در هیئت نظارت بر مطبوعات در روز گذشته گفت: این روزنامه‌ متعلق به آقای رسایی است. در این روزنامه 4 مورد نشر اکاذیب، هفت مورد سیاه نمایی، یک مورد انتشار مطالبی علیه امنیت ملی و یک مورد توهین به مسئولان نظام با کشیدن کاریکاتور وزیر ارشاد در حالی که دست در دست شیطان دارد، منتشر شده است و براساس قانون این موارد باید به توقیف روزنامه منجر شود، اما با این نگرش که باید توقیف کمتری انجام شود، روزنامه 9 دی توقیف نشد.

وی ادامه داد: در مورد تک خوانی بانوان باید بگویم که حتی نمی‌توانیم یک مورد را ارائه کنیم که بانویی در جایی تک خوانی کرده است. ما مراقب این موضوع هستیم و اجازه نخواهیم داد که در این مورد کار خلاف شرع و مفسده انگیزی انجام شود و تلاشم بر این است که کاملاً نظرات مجلس و دغدغه‌های نمایندگان در نظر گرفته شود.

وزیر ارشاد در پایان با اشاره به پخش کلیپی از ترویج سطح زندگی غربی در برخی مطبوعات و در صحن علنی مجلس خاطرنشان کرد: آنچه پخش شد، تصویر بانویی است که در خارج از کشور تک خوانی کرده است و عکس را به گونه‌ای منتشر کرده‌اند که انگار در داخل کشور این اتفاق رخ داده است لذا اگر می‌توانید یک سند ارائه دهید که ما مجوز این کار را داده‌ایم و چنین اقدامی صورت گرفته است.


**سومین کارت مجلس به دولت

در نهایت بهارستان‌نشینان با 105 رای موافق، 97 رای مخالف و 18 رای ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در صحن که از توضیحات وزیر ارشاد قانع نشدند، لذا به وزیر ارشاد کارت زرد دادند.

**تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان

در ادامه 5 تن از نمایندگان تذکرات شفاهی خود به مسئولان اجرایی را مطرح و پس از آن ضرغام صادقی تذکرات کتبی را در صحن علنی مجلس قرائت کرد.

**وزرا به وعده‌های خود در روز رای اعتماد عمل نکنند، ناچار به استیضاح و سوال می‌شویم

احمد شوهانی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی اظهار داشت: نمایندگان مناطق محروم از معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری سوال دارند که چگونه و از چه طریقی می‌خواهند مشکل عدم تعادل مناطق را برطرف کنند.

وی ادامه داد: این سوال مطرح است که دولت در خصوص کم کردن شکاف عمیق مناطق برخوردار و کمتر توسعه یافته چه کاری می‌خواهد انجام دهد،  چرا که بخش خصوصی به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب تمایلی به حضور در این مراسم ندارد و این زیرساخت‌ها را دولت باید فراهم کند.

نماینده مردم ایلام در مجلس افزود: اعتبارات عمرانی برای رفع عدم تعادل بین کل کشور توزیع می‌شود و در لایحه بودجه امسال پروژه‌های بالای 80 درصد تاکید شده است اما مناطق محروم نیاز به پروژه‌های جدید دارند و انتظار ما از دولت بیشتر از این است.

شوهانی با اشاره به ابلاغ بخشنامه دولت در خصوص جلوگیری از تبدیل وضعیت مستخدمین دولت گفت: دولت یازدهم در خصوص تبدیل‌ وضعیت و برگشت مستخدمین دولتی که دولت قبل آن را مصوب کرد، ابلاغیه‌ای صادر کرده و از تبدیل وضعیت شرکتی‌ها به قراردادی جلوگیری به عمل آورده که این موضوع موجب نارضایتی جوانان و مردم شده است. لذا انتظار تجدید نظر داریم.

وی گفت: مردمان مناطق مرزنشین از رئیس جمهور انتظار دارند که اجازه ندهد یک شرکت مافیایی حق مسلم مرزنشینان را از آنها بگیرد و ما انتظار داریم موانع تردد مسافرت انفرادی به عتبات برداشته شود؛ در چند روز مانده به اربعین حسینی حدود 250 هزار نفر از مرز مهران به صورت انفرادی به عراق رفتند اما به بهانه ناامنی این حق مسلم را از مرزنشینان گرفتند. بنابراین ما انتظار داریم وزارت امور خارجه از طریق رایزنی با عراق زمینه ایجاد کنسولگری در ایلام را فراهم کند.

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی اظهار داشت: امیدواریم تیم مذاکره کننده هسته‌ای از حاصل خون شهدا قهرمانانه پاسداری کند و به مدیران ارشد تذکر می‌دهم که مشکلات کشور تنها با تامین پول درمان نمی‌شود.

وی ادامه داد: بلکه 3 موضوع مهم تحولات ساختاری، برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح که رئیس جمهور بر آن تاکید دارد، ریشه تمام مشکلات است و در هر بخشی که به این 3 مهم توجه شود، موجبات اقتدار ایران فراهم می‌شود.

نماینده مردم همدان در مجلس با اشاره به مشکل بیکاری در کشور تاکید کرد: بیکاری جوانان تحصیلکرده به سمت قله هرم بیکاری کشور در حرکت است که باید با شکل‌گیری بسیج مدیریتی تمام امکانات و توانمندی‌ها برای حل آن به کار گرفته شود.

حجت‌الله سوری نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در صحن علنی به وزیر کشور در خصوص لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس تذکر داد و گفت: امیدوارم این لایحه به دور از حاشیه، فشار سیاسی و لابی قدرت ارسال شود.

وی در تذکری به رئیس جمهور افزود: وزرا در اخذ رای اعتماد به مجلس شفاهی و کتبی برنامه دادند و حالا باید جوابگوی آن باشند؛ بهتر است از نفوذ معنوی دکتر روحانی استفاده نکنند و محدود کردن مجلس نیز به مصلحت کشور و دولت یازدهم نیست.

نماینده مردم سلسله و دلفان در تذکری به وزیر راه ادامه داد: آقای وزیر؛ دیگر به توسعه مسکن مهر و اجتماعی نیاز نداریم، شما باید به فکر قبرستانهایی باشید که هر روز تصادفات جاده‌ای آنها را پر می‌کند؛ به رئیس جمهور می‌گویم که اگر وزرا به وظیفه خود عمل نکنند ما نمایندگان ناچار می‌شویم از آنها سوال و استیضاح کنیم.

سوری در پایان گفت: از آقای ربیعی سوال می‌کنم که با توجه به اینکه نرخ بیکاری در شهرستان کوهدشت بالاتر از 4 برابر نرخ معدل بیکاری در کشور است می‌خواهد چه اقدامی برای رفع آن بکند.

در پایان احمدرضا دستغیب نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با اشاره به حوادث 48 ساعته گذشته در شیراز ناشی از بارش برف اظهار داشت: باید تمهیدات لازم در مورد بارش سنگین برف در شیراز صورت می‌گرفت؛ چرا باید تاوان بی‌تدبیری مسئولان را مردم و کارگردان دستگاه‌های مختلف بدهند.

وی با بیان اینکه آب، برق و گاز شیراز در دو روز گذشته قطع بوده است خاطرنشان کرد: مردم ما و مسئولان را برای زمان بحران می‌خواهند. بنابراین چرا تا به حال چاره‌ای برای این موضوعات اندیشیده نشده است.

**تذکر جوکار در مورد رفت و آمد هیئت‌های پارلمانی به کشور

پیش از قرائت تذکرات کتبی توسط ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی محمد صالح جوکار تذکر آیین نامه‌ای را پیرامون حضور هیئت‌های پارلمانی مطرح کرد.

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس اظهار داشت: ما این سفرها را منشاء خیر می‌دانیم ولی چند نکته درباره آنها وجود دارد که بایستی مورد توجه قرار گیرد ولی باید این سؤال‌ها را مطرح کرد که این هیئت‌ها با چه هدفی به ایران سفر می‌کنند و ماموریت آنها چیست و برنامه سفر آنها توسط چه کسی تنظیم می‌شود و دستگاه‌های امنیتی چه نظارتی بر روی این هیأت‌ها دارند؟

وی ادامه داد: اقدامات امنیتی هیئت پارلمانی اروپا توسط چه دستگاهی باید پاسخ داده شود؛ تماس این هیئت‌ها با برخی جریانات خاص بر چه مبنایی صورت می‌گیرد؛ بخش بزرگی از فتنه توسط کشورهای اروپایی انجام می‌شد.

نماینده مردم یزد با بیان اینکه ما امروز بیم داریم که سفر این هیئت‌ها موجب ایجاد فتنه‌ شود که در این زمینه باید دستگاه‌های ذیربط نظارت‌های جدی داشته باشند.

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه  علنی امروز را بر عهده داشت در پاسخ به این اخطار جوکار اظهار داشت: هیئت‌های پارلمانی در چارچوب روابط پارلمانی می‌توانند تعامل و سفر کنند.

وی افزود: حماسه سیاسی جایگاه سیاسی نظام را ارتقا داده است و شاهد جایگاه فاخر کشور هستیم که این حضورها به دلیل همین جایگاه فاخر است اما به مسئولان توصیه می‌شود که نسبت به این اخطار توجه داشته باشند تا سفرهای هیئت‌های پارلمانی موجب ارتقاء جایگاه نظام شود.

**پایان جلسه علنی امروز/ جلسه بعدی، فردا

حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی امروز خانه ملت را برعهده داشت، زنگ پایان جلسه امروز را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را روز ساعت 8 صبح فردا چهارشنبه 18 دی ماه اعلام کرد.


*تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    این ها گروهبان هستند نه زنرال
  • میلاد ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    دوست داریم مطهری
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    درود بر جنتی ..
  • حميد ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    وزير ارشاد اگه خطش مثبت بود كه تو دولت روحاني نبود خووووووو ديدگاهش مورد پسند اقايون نفوذدار در دولت بوده حتما ديگه
  • محمد ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    اينكه وزير ارشاد علناً از خوانندگي زنان كه امري قطعاً حرام است، دفاع مي‌كند و اصلاً در اينگونه موارد، حاضر نيست به اصول جمهوري اسلامي پايبند باشد، يك موضوع را نشان مي‌دهد: دولت فعلي دوست دارد با برخورد مجلس مواجه شود تا از فضاي پيش آمده، براي موج‌سواري و مظلوم‌نمايي در انتخابات آتي مجلس استفاده كند. وگرنه يك صاحب تالار هم مي‌داند تك خواني زنان حرام است و مراعات مي‌كند. پس مجلس بايد ضمن هوشياري و برخورد با ناهنجاري‌هاي اخير، جلوي سوء استفاده‌هاي رسانه‌اي دولت را بگيرد.
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس برهمین اساس تصریح کرد: در نطق اخیر رهبر انقلاب هم تاکید داشتند که از الفاظ بیگانه استفاده نکنیم. میشه بفرمایید استفاده از کلمات بیگانه که از سوی رهبری مطرح شده چه ربطی به پیام خوش امد به زبان عربی داره .ده همینجوری از بقیه سخنان رهبری تبعیت میکنی علی اقا
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    0 0
    با سلام خواهشمند است به نمایندگان مجلس در استانها بگوئید به وزیر کار تذکر دهند با توجه به کاهش 18 درصدی دستمزدکارگران وبازنشستگان تامین اجتماعی طی 4سال گذشته نسبت به تورم،،، امسال لااقل کمتر از تورم نباشد به مصداق پیشگری بهتر از درمان به وزیر و دونماینده دیگر منتخب وزیر در شورای عالی کارقبل از تصمیم گیری تذکر دهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس