اثبات دست داشتن عربستان در انفجار یک سفارتخانه قاعدتا منجر به منزوی شدن این کشور در بعد دیپلماسی می‌شد. بر همین اساس انتظار بود دستگاه دیپلماسی ایران گروهی را به ریاست شخص وزیر خارجه یا یکی از معاونان وی به بیروت اعزام کرده و تمهیدات لازم را برای ممانعت از اجرایی شدن سناریوی مرگ جعبه سیاه اطلاعاتی عربستان به کار ببندد.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


حسین شریعتمداری:
در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 تقلب شده است!

حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: اصلاح طلبان  با انتساب دروغین آقای دکتر روحانی به خود، دست به تقلب دیگری در انتخابات ریاست جمهوری 92 زده و مدعیان اصلاحات و اصحاب فتنه را پیروز انتخابات معرفی می‌کردند! و هرگز به روی نامبارک خود نمی‌آوردند که اگر برای پیروزی مدعیان اصلاحات کمترین احتمالی قائل بودند، نامزد رسمی خود آقای دکتر عارف را  مجبور به استعفاء نمی‌کردند و با صراحت از رأی حداکثر 7 درصدی مدعیان اصلاحات خبر نمی‌دادند و....
دکتر روحانی با اظهارات صریح و شایسته تقدیر خود نشان داد که ادعای سران و عوامل فتنه و برخی از مدعیان اصلاحات درباره انتساب ایشان به این جماعت آلوده فقط یک دروغ شاخدار است که از دومین تقلب بزرگ فتنه‌گران در انتخابات ریاست جمهوری خبر می‌دهد.


 «سرنخ» کور شد

روزنامه شرق نوشت: سرنخ کور شد. یک‌روز پس از درخواست ایران از لبنان برای مشارکت در بازجویی «ماجد الماجد»، رییس گردان‌های عبدالله عزام، که از او به‌عنوان «سرنخ» حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت یاد می‌شود، رسانه‌ها خبر از فوت او دادند. «گردان‌ عبدالله عزام» مسوولیت عملیات حمله به سفارت ایران در بیروت را برعهده گرفت که از سوی تروریست سعودی، «ماجد الماجد» رهبری می‌شده است. در جریان این حمله که اواخر آبان گذشته انجام شد، 26نفر از جمله رایزن فرهنگی ایران در بیروت کشته شدند. خبر دستگیری این تروریست که در فهرست افراد تحت‌تعقیب قرار داشت، چند روز پیش، در حالی منتشر شد که در ابتدا با ابهاماتی روبه‌رو بود.

چهارشنبه گذشته وزیردفاع لبنان، با تایید خبر بازداشت او اعلام کرد حدود 10روز پیش او در دام ماموران اداره اطلاعات ارتش لبنان افتاده است. روز گذشته پس از آنکه رسانه‌ها خبر مرگ «ماجد الماجد» را منتشر کردند، فرماندهی ارتش لبنان اعلام کرد: «ماجد الماجد صبح امروز در بیمارستان نظامی مرکزی در حین معالجه به دلیل وخامت حالش فوت کرده است.» همچنین قاضی «صقرصقر»، نماینده دولت در دادگاه نظامی در یک کنفرانس خبری گفته است که یک نماینده از پزشکی قانونی را مامور کرده است تا هویت جسد ماجد الماجد را تایید کند و دلایل مرگ وی را اعلام کند. گفته می‌شود این تروریست اهل عربستان‌سعودی، دچار بیماری کلیوی بوده و بر اثر همین بیماری درگذشته است.

طرح سؤال از وزرا چقدر هزينه دارد؟

بر اساس گزارش روزنامه ایران، رخبر اول اين كه طرح سؤال نمايندگان از هر يك از وزرا زماني از فعاليت مجلس را در صحن و كميسيون‌هاي تخصصي به خود اختصاص مي‌دهد اما گويا هزينه مالي طرح سؤال و پاسخگويي به آن نيز قابل محاسبه است. مصطفي كواكبيان در مجلس هشتم گفته بود كه هر دقيقه مجلس 15 ميليون تومان هزينه در بر دارد كه بر اساس اين برآورد طرح سؤال از هر وزير در صحن علني مجلس يك ميليارد و 50 ميليون تومان هزينه دارد. خبرآنلاين در گزارش خود اين مبلغ را بر اساس محاسبه‌اي به دست آورده است كه نشان مي‌دهد زمان 30 دقيقه‌اي وزير براي پاسخ به سؤال در كميسيون450 ميليون تومان، زمان 5 دقيقه‌اي سخنگوي كميسيون براي توضيح سؤال در صحن مجلس 75 ميليون تومان، زمان 15 دقيقه‌اي وزير براي پاسخ به سؤال در صحن 225 ميليون تومان، زمان 15 دقيقه‌اي نماينده سؤال‌كننده در صحن 225 ميليون تومان و زمان 5 دقيقه‌اي براي رأي‌گيري 75 ميليون تومان هزينه دارد.


اقتدار منطقه‌ای ایران چالش شماره یک اوباما در سال 2014

روزنامه کیهان نوشت: «چالش هسته‌ای ایران اولویت شماره یک اوباما در سال 2014 است اما به نظر می‌رسد رسیدن به توافقی در این باره با ایران غیرممکن باشد.»جیمز لیندسی مدیر بخش مطالعات در شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیلی با بیان اینکه رسیدن به توافق دائمی با ایران اولویت اصلی دولت اوباما در سال 2014 است، خاطرنشان کرد مذاکرات دشواری در پیش است و رسیدن به توافق نهایی ممکن است ناممکن باشد.لیندسی درباره دورنمای تحولات مربوط به سوریه و موضوع هسته‌ای ایران گفت: خاورمیانه همچنان چالش‌های گوناگونی پیش روی دولت باراک ‌اوباما قرار می‌دهد. اوضاع تا حد زیادی همانطور به نظر می‌رسند که در سال 2013 بودند اما جزئیات به نوعی تغییر کرده‌اند. با به دست آمدن توافق موقتی ژنو با ایران در ماه نوامبر (آذر ماه)، دولت آمریکا این فرصت را دارد که به توافقی جامع‌تر در خصوص پایان دادن یا به شدت محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران برسد.


مرگ مشکوک جعبه سياه حمله به سفارت ایران

ماجد الماجد مُرد. به همین سادگی! او شاه‌کلید حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت و مخزن‌الاسرار بندر بن سلطان در حمایت‌های اطلاعاتی و امنیتی از تروریست‌های القاعده، النصره و داعش بود. الماجد سرکرده گردان‌های تروریستی عبدالله عزام بود که با حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت 26 نفر را شهید و 146تن را زخمی کردند. در این حمله رایزن فرهنگی ایران در بیروت نیز به شهادت رسید. روز گذشته و درست یک هفته پس از دستگیری در مرز لبنان و سوریه و در حالی که پیش‌تر نسبت به طراحی سناریوی قتل او هشدارهایی داده شده بود؛ خبرگزاری‌های لبنانی خبر مرگ او را مخابره کردند. «صدای لبنان» اولین رسانه‌ای بود که صبح دیروز این خبر را منتشر کرد اما به جزئیات مرگ این شاه‌مهره اطلاعاتی سعودی اشاره‌ای نکرد. العربیه، شبکه تلویزیونی آل‌سعود نیز بلافاصله به نقل از صدای لبنان این خبر را منتشر کرد. و پس از آن همه منابع خبری در لبنان و منطقه مرگ سرکرده گروه تروریستی عبدالله عزام را تایید کردند. ارتش لبنان نیز دقایقی بعد با انتشار اطلاعیه‌ای رسما مرگ این تروریست سرشناس سعودی را تایید کرد. قاضی «صقر صقر» نماینده دولت در دادگاه نظامی لبنان نیز خبر مرگ ماجد الماجد را تایید کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، آنها گفته‌اند مرگ این تروریست سعودی به علت بیماری کلیوی بوده است. این ادعا در حالی است که ماجد پس از یک دوره درمان کامل، در حالی که عازم سوریه بود در مرز لبنان با این کشور دستگیر شد. منابع خبری لبنان بلافاصله پس از انتشار این خبر، مرگ ماجد را مشکوک و سناریوی بندر بن سلطان دانسته‌اند.


متقلب بزرگ 88 کیست؟

حسین قدیانی طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت:
شعار «بخشش» را دیگران سر می‌دهند اما این ما بودیم که حیا به خرج دادیم در قبال آن‌همه بی‌حیایی... که می‌دانستند تقلب نشده و همراهی کردند با ادعای تقلب! من به جد بر این گمانم که سال 88 اتفاقا تقلب بسیار گسترده‌ای حادث شد، منتها نه در انتخابات، که بعد از انتخابات. از مهم‌ترین متقلبین سال 88 یکی هم همین جناب خاتمی است. تقلب خاتمی در قلب جوانانی بود که به تأسی از خواصی چون خودش، واقعا باور کرده بودند در انتخابات 88 تقلب رخ داده. تقلب از این بدتر؟! تقلب از این بدتر که خود چون خواص هستی، کنج دنج بنشینی و عده‌ای جوان ذاتا پاک، هزینه دوز و کلک تو را بدهند؟! تقلب از این بدتر که با همان شعارهای انقلاب، آمده بودند به جنگ انقلاب؟! تقلب از این بدتر که هم علیه 40 میلیون رای ملت، هم علیه 24 میلیون رای اکثریت، واقعیت و حقیقت را قلب کردند؟!... و تقلب از این بدتر که «دوست» را به ثمن بخس فروختند به «دشمن»؟! در آخر، توصیه‌ای دارم به آقای خاتمی که شک ندارم من‌باب «شرط بلاغ» به صلاح دنیا و آخرت اوست. توصیه این است؛ همین سخنان اخیرا منتشر شده را، این بار نه در فلان جلسه خصوصی، بلکه در پیشگاه ملت ایران بیان کند.

اصولگرايان در انتخابات مجلس به وحدت مي‌رسند

تهران امروز نوشت: روح الله حسينيان نماينده مجلس اظهار داشت: كليه جناح‌هاي اصولگرا به خاطر مسائل و مشكلاتي كه با روي كار آمدن دولت جديد در حال شكل گيري است قطعا در انتخابات آينده مجلس شوراي اسلامي به اجماع خواهند رسيد. وي در تشريح اين مسائل و مشكلات گفت: نحوه مديريت كشور، حركت كشور به سمت سازش و تلاش در راستاي تشنج مجدد فتنه‌گران مسائلي است كه موجب وحدت اصولگرايان در انتخابات آينده خواهد شد زيرا اين آسيب‌ها در كمين كشور، انقلاب و نظام قرار گرفته است. عضو جبهه پايداري با اشاره به جلسات جداگانه جامعه مدرسين حوزه علميه قم، جامعه روحانيت مبارز و جبهه پيروان گفت: آسيب‌شناسي اقدامات اين جريان‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري گذشته و پيش‌بيني آسيب‌هايي كه ممكن است در انتخابات مجلس آينده گريبان اصولگرايان را بگيرد، محور اصلي اين جلسات است

 آخرین جزئیات حضور آقای میلیاردر در اوین
 
آرمان روابط عمومی نوشت: آخرین جزئیات حضور میلیاردر جوان در بازداشتگاه اوین در گفت‌وگوی فارس با یکی از مسئولان دستگاه قضایی کشور تشریح شد. شامگاه دوشنبه 9دی ماه خبر دستگیری بابک زنجانی میلیاردر جوان ایرانی منتشر شد. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور بدون اشاره به جزئیات اتهامات این فرد گفت: وی از سوی دادستانی تهران بازداشت شده است. در خبرهای تکمیلی آمده بود که پرونده‌ این فرد از سوی سازمان بازرسی کل کشور تکمیل شده و وی به واسطه بیم از فرار بازداشت شده است. اما خبرهایی درباره نحوه نگهداری این فرد در زندان اوین از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شده بود که حکایت از آن داشت وی امکانات خاصی را در اختیار دارد. با توجه به این اخبار، فارس به سراغ یکی از مسئولان دستگاه قضایی رفته تا از وی درباره این شایعات پرس و جو کرده و آخرین اطلاعات را به دست بیاورد. این مقام آگاه گفت: بابک زنجانی با توجه به قراره صادر شده تحویل زندان اوین شده است و در انفرادی به سر می‌برد.

عدم دعوت از جبهه پايداري

سيداميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي عضو شوراي مركزي جبهه پايداري با بيان اينكه به‌طور رسمي از جبهه پايداري براي شركت در جلسات آقاي تقوي دعوت نشده است گفت: آقايان شخصيت‌هايي كه از نظر آنها مناسب آن جلسه بودند را دعوت كردند. وي اظهار داشت: اگر هم دعوتي صورت گرفته باشد اينطور بوده كه خودشان دونفر از جبهه پايداري كه فكر مي‌كردند براي اين جلسه مفيد هستند را دعوت كرده‌اند. به گزارش روزنامه تهران امروز، اخيرا جلساتي با محوريت حجت‌الاسلام تقوي عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت و با حضور برخي چهره‌هاي اصولگرا به منظور هم انديشي براي وحدت اصولگرايان آغاز شده است. در اين جلسه تعدادي از وزراي دولت دهم و برخي اعضاي جبهه پيروان خط امام و رهبري، اعضاي جامعه روحانيت حضور دارند اما چهره‌هايي همچون حدادعادل و برخي طيف‌هاي اصولگرا مانند جمعيت رهپويان و ايثارگران و جبهه پايداري تاكنون در اين جلسات حاضر نشده‌اند.


سناریوی مرگ جعبه سیاه اطلاعاتی عربستان چه بود؟

روزنامه وطن امروز نوشت:  دستگیری ماجد الماجد برای جمهوری اسلامی ایران یک اتفاق بسیار ارزشمند بود. طی سالیان گذشته اسناد و اطلاعات قابل توجهی از دست داشتن سرویس اطلاعاتی سعودی در برخی ناامنی‌های شرق کشور به‌دست آمده بود. گنجینه اطلاعات عبدالمالک ریگی یکی از این منابع بود اما افشای پشت پرده آنچه در بیروت و در مقابل سفارت ایران رخ داد؛ می‌توانست یک ضربه مهلک بر پیکر حکومت ‌سعودی باشد. مشارکت ایران در روند بازجویی از ماجد الماجد می‌توانست اطلاعات بسیار گرانقدری را نصیب ایران کند. اطلاعاتی که طرح آن در دادگاه‌های بین‌المللی منجر به اثبات حمایت عملی حکومت عربستان از تروریسم در منطقه می‌شد. اثبات دست داشتن عربستان در انفجار یک سفارتخانه قاعدتا منجر به منزوی شدن این کشور در بعد دیپلماسی می‌شد. از سوی دیگر طرح دعوی از حکومت عربستان، می‌توانست تضمینی باشد برای کاهش شیطنت‌های سعودی در شرق ایران. اصطلاحا کیس ماجد برای همین یک اولویت امنیتی - دیپلماتیک بود. بر همین اساس انتظار بود دستگاه دیپلماسی ایران گروهی را به ریاست شخص وزیر خارجه یا یکی از معاونان وی به بیروت اعزام کرده و تمهیدات لازم را برای ممانعت از اجرایی شدن سناریوی مرگ جعبه سیاه اطلاعاتی عربستان به کار ببندد. با این حال و به‌رغم اهمیت این موضوع، متاسفانه عربستان‌سعودی در رقابت با ایران بر سر مورد ماجد الماجد تحرکات وسیع‌تری را انجام داد و در نهایت نیز گنجینه اسرار شاه ماهی بندر بن‌سلطان با مرگ مشكوكش گشوده نشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مجنون ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    آل سعود سگ آمریکا در منطقه خاورمیانه است
  • mohtaj ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    ما از همون ریگی خبیث هم به اندازه کافی در افشای حقایق و جنایات عربستان سعودی استفاده نکردیم حالا انتظار داشنید از یک مارمولک خور که ان هم دست ارتش لبنان و نه حزب الله بود چیزی دستگیرمون بشه همون بهتر که سقط کرد تا زودتر به سزای اعمالش برسه (البته از دید سلفیها اون الان در کنار حورالعینها هست!!!)
  • lion2007 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    این یاروبیش ازآنچه مافکرمیکنیم باارزش بودوخدامیدانداولا مرده یا نه واگرمرده جسدش باید مشاهده شودوآیا این خودملعونش است یانه وحتی جسدکثیفش هم نبایدبه دست عربستان برسدوهمچنین علت مرگ رابایدبررسی کنند.حتما توسط نیروهای اسرائیلی نفوذی این کارصورت گرفته وگنجی بودکه ازدست رفت
  • مجید اردبیلی ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    ایران باید از عربستان غرامت دریافت کند عربستان باید تاوان اینکار را بدهد
  • عبدالرضا ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    چه بگم از اعلام فوت الماجد بعید می دانم این سلفی مرده باشد وبس چون برام علامت سوال شده ؟!!
  • الخلیج الفارسی ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    اگر یک ایرانی را به اتهامی مشابه این می گرفتند، آل سعود همه را بر علیه ما بسیج می کرد.lion2007 راست می گه از کجا معلوم مرده؟ جنازش باید توسط ایران(قربانی اصلی حملات وی)بررسی بشه یا توسط حزب الله تا ثابت بشه خودشه! این بندر و نیروهاش کثیف تر از اونیه که فکر می کردیم!
  • الخلیج الفارسی ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    یه چیز یادم رفت بگم!! تیتر اول برخی روزنامه ها چرا هیچ ربطی به این خبر فتنه انگیزی عربستان نداره!!!! بخصوص اونا که ازشون انتظار میره!!! برادر بزرگوار، عزیز دلم، جناب آقای بوووووووووووووووووووووووووووووووق فتنه روز را بشناس فتنه روز را!!!!!!!!!!!!!!!!!آل سعود عامل اصلی بیچارگی ملتها در خاورمیانه است!
  • بنده خدا ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    مرگ بر آل سعود پست تر از حیوان
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    غرامت ؟؟؟؟!!!!! بگم برات کارت به کارت کنه؟؟؟
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    فعلا که آقایون به فکر تنش زدایی و روابط گسترده تر هستن
  • علی ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    سگ اسرائیل بیشتر برازنده اش است چون آمریکا را هم اسرئیلیها مدیریت میکنند
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    حتما اطلاعات مهمی داشته که به این سرعت کشتنش این که لبنان نتونسته ازش محافظت کنه نشون از سیستم ضعیف اطلاعاتی لبنان داره
  • شناس ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    0 0
    کاری نداره نمی خاد مسئولین اقدام کنند شاید توانایی ندارند و یا ...ما که تک تکمون توانایی داریم چراپولامون رو سرازیر جیباشون بکنیم رفتن به عربستان رو تحریم کنیم لااقل اگه کاری از دستون بر نمیاد در همین حد که میشه کار کرد
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    0 0
    خدا آل سعود رو لعنت کنه. ان شاء الله همه ی فرزندان ذکور عبدالعزیز کم کم به درک واصل خواهند شد و حکومت آل سعود بی عقبه خواهد ماند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس