پذیرش این ادعا که اوباما می‌خواهد افکار عمومی کنگره تندروی ایالات متحده را بیان مطالب یک‌سره غیرواقعی توجیه کند، ملازم با پذیرش یک سیاست پرخطر داخلی از سوی رئیس‌جمهور آمریکاست که نه با عقل سیاسی هم‌خوانی دارد و نه با سوابق گذشته وی و دولتش تناسب دارد.

گروه بین‌الملل مشرق – آنان که اخبار و تحلیل‌های متعاقب توافق ژنو را پیگیری می‌کنند، حتما هم تفاسیر و تهدیدات مقامات آمریکایی پس از حصول توافق را خوانده و شنیده‌اند و هم توضیح مقامات وزارت امور خارجه در خصوص این اظهارات و تهدیدات را. از نظر مقامات وزارت امور خارجه کشورمان، آنچه آمریکایی‌ها در خصوص توافق ژنو می‌گویند «مصرف داخلی» دارد. معنای این سخن آن است که باراک اوباما، جان کری و دیگر مقامات آمریکایی پس از توافق ژنو به‌دنبال آن هستند تا با برخی توجیهات عموما همراه با لحن تند و گزنده، افکار عمومی آمریکا را آرام کنند.

آنچه این روزها وقتی اعضای تیم هسته‌ای دولت یازدهم در قبال انتقادات داخلی می‌گویند، بیشتر مستند به خشم مقامات رژیم صهیونیستی از توافق ژنو است. حتی بعضا لحن این دوستان به جایی می‌رسد که منتقدین داخلی را به هم‌موضع بودن با سران تل‌آویو متهم کرده و می‌پندارند که منتقدان آب به آسیاب دشمن می‌ریزند. اما وقتی کار به جملات بعضا صریح مقامات واشنگتن در قبال توافق ژنو می‌رسد، علاوه بر دفاع از متن توافق، بر این باور تاکید می‌کنند که این جماعت دولت‌مرد آمریکایی به‌دنبال آن هستند که افکار عمومی خود را توجیه کنند.

در خصوص نوع برخورد با منتقدان داخلی سخن زیاد است و مجالی دیگر می‌طلبد. به هر روی منتقدین تا به حال آن‌قدر متانت داشته‌اند که در برابر هم‌موضع اسرائیل خوانده شدن، طرف مقابل را به سنگر گرفتن در پشت مواضع نتانیاهو متهم نکنند. اما در خصوص سخنان بعضا صریحی که در خصوص توافق از مقامات آمریکایی شنیده می‌شود و اینکه آیا این مواضع صرفا به‌دنبال توجیه افکار عمومی جامعه و کنگره آمریکاست یا خیر، این گزارش حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.

پیش از ورود به بررسی دقیق‌تر این ادعا، لازم به ذکر است که به هر حال و به شکل عمومی، مقامات آمریکایی نه فقط در خصوص توافق ژنو بلکه در خصوص تصمیمات دیگرشان نیز به دنبال اقناع افکار عمومی هستند. افکار عمومی برای سران کاخ سفید مهم است و آنها همواره تلاش می‌کنند تا حمایت افکار عمومی را پشت سر خود داشته باشند. لذا بعید نیست در خصوص توافق ژنو نیز بعضا سخنانی بر زبان آنها رانده شده باشد که هدف از آنها توجیه افکار عمومی باشد. اما سوال اینجاست که آیا همه این مواضع با هدف اقناع داخلی اتخاذ شده‌اند یا نباید تا این حد به تئوری مصرف داخلی خوش‌بین بود؟

* محورهای کلان سخنان مقامات آمریکایی

در شرایط فعلی و پس از حصول توافق ژنو، صحبت‌های ضدایرانی مقامات آمریکایی دست‌کم دارای 4 محور زیر است:

الف – ناچیز بودن مقیاس تسهیل تحریم‌ها و حفظ ساختار آنها

ب – روی میز بودن تمام گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی

ج – به‌رسمیت شناخته نشدن حق غنی‌سازی اورانیوم برای ایران

د – معطوف بودن مذاکرات جامع به کاهش ابعاد برنامه هسته‌ای ایران از جمله اسقاط سانتریفیوژهای ایران

در میان این چهار محور، جز محور دوم که تکرار ادعای تکراری و نخ‌نمای سال‌های اخیر آمریکایی‌هاست و ادله متقنی مبنی بر بلوف بودن آن وجود دارد، هر سه محور دیگر می‌توانند محل اعتنا و تامل باشند. 

در میان صحبت‌های مقامات آمریکایی بعضا نکات مثبتی هم مشاهده می‌شود که اذعان باراک اوباما، رئیس دولت ایالات متحده به اینکه کشورش قادر نخواهد بود برنامه هسته‌ای ایران را به طور کامل برچیند و چنین خواسته‌ای بیش از حد آرمان‌گرایانه است، از آن جمله است. اوباما گفته است که اگر دست او بود یک پیچ و مهره هم از برنامه هسته‌ای ایران باقی نمی‌گذاشت اما همان‌طور که او نمی‌تواند انتظار داشته باشد که کنگره همه لوایح مدنظرش را تصویب کند، نمی‌تواند انتظار برچیده شدن کامل برنامه هسته‌ای ایران را نیز داشت. این اذعان اوباما در واقع اعتراف به این است که ایران با پافشاری 10 ساله خود توانسته است بخشی از واقعیاتی را که دولت‌مردان آمریکایی پیش روی خود می‌دیدند، به‌نفع خود تغییر دهد.

اتفاقا ادعای مصرف داخلی داشتن این بخش از سخنان باراک اوباما دور از واقعیت نیست. اوباما برای قانع کردن تندروهایی که در کنگره تعداد آنها کم نیست، به صراحت به آنها می‌گوید که خواسته آنها درباره برنامه هسته‌ای ایران عملی نیست. این به‌نوعی آب پاکی ریختن بر دست افکار عمومی آمریکایی مخالف توافق ژنو است و چه استدلالی بهتر از این؟

اوباما وقتی در خصوص کوتاه آمدن‌های خود در برابر ایران سخن می‌گوید به ناچار مجبور است به دنبال اقناع افکار عمومی کنگره و احتمالا بخش‌های دیگری از نخبگان سیاسی و جامعه آمریکا باشد اما آن‌گاه که از ادبیات تند استفاده می‌کند هم آیا چنین منظوری دارد؟

* افکار عمومی کنگره و نخبگان یا افکار عمومی جامعه آمریکا؟

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، در یکی از برنامه‌های تلویزیونی خود ابراز داشته که بر اساس برخی نظرسنجی‌ها افکار عمومی جامعه آمریکا اکثرا از فرآیند دیپلماسی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای حمایت می‌کنند. اگرچه در این خصوص نظرسنجی‌هایی با نتایج متفاوت وجود دارند، اما اگر بنا را بر همان نظرسنجی یا نظرسنجی‌های مدنظر آقای وزیر بگذاریم، معنا نخواهد داشت که رئیس‌جمهور ایالات متحده از لحن تند و تهدیدآمیز برای اقناع افکار عمومی استفاده کند.

اگر افکار عمومی جامعه آمریکا حسب نظر ظریف با فرآیند دیپلماتیک منجر به توافق ژنو موافق است، دیگر معنی ندارد که برای اقناع یا اطمینان‌بخشی به آنها تاکید شود که حق غنی‌سازی ایران مورد شناسایی قرار نگرفته و یا ساختار تحریم‌ها فرونپاشیده است. این امر واضح‌تر از آن است که نیاز به توضیح داشته باشد.

بنابراین چاره‌ای جز این باقی نمی‌ماند که دولت‌مردان آمریکا اگر واقعا به دنبال توجیه باشند، باید به دنبال توجیه نخبگان سیاسی و بالاخص تندروهای کنگره باشند که البته نباید به اشتباه آنها را تنها از حزب جمهوری‌خواه دانست بلکه بسیاری از دموکرات‌ها نیز با آنها همراه‌اند.

اکنون سوال دیگری مطرح می‌شود؛ چنین روش‌هایی آیا واقعا برای توجیه کنگره و نخبگان سیاسی مخالف معقول است؟

* نخبگان سیاسی آمریکا و مقوله توجیه!

اگر اوباما به دنبال آن باشد که با وعده‌های دروغین و بلوف، افکار نخبگان سیاسی آمریکا را بفریبد و با خود همراه کند باید گفت که راه خطرناک و صعبی را در پیش گرفته است. اگر تصور کنیم اوباما و کری بدون اینکه حواسشان به مطالبات احتمالی آینده کنگره باشد می‌گویند که حق غنی‌سازی ایران را به‌رسمیت نمی‌شناسند و حتی قصد اسقاط بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران را دارند و نمی‌گذارند ساختار تحریم‌ها دچار فروپاشی شود، دست‌کم در حال بازی با آبروی سیاسی خود در میان نخبگان سیاسی ایالات متحده هستند.

قطعا اگر روزی ثابت شود که ساختار تحریم‌ها علی‌رغم گفته‌های دولت‌مردان آمریکا فروپاشیده یا حق غنی‌سازی ایران محترم شمرده شده است و یا قرار نیست آمریکایی‌ها در خصوص اسقاط سانتریفیوژها در مذاکرات جامع با ایران بحث کنند، راه برای کنگره آمریکا جهت بازخواست همه‌جانبه و تند دولت بازخواهد شد. بدیهی است که اگر آقای اوباما به‌عنوان یک بازیگر سیاسی عاقل مطرح باشد، از چنین تقابلی پرهیز می‌کند.

خصوصیت کنگره آمریکا و نخبگان سیاسی این کشور آن است که می‌توانند رئیس‌جمهور و کابینه را مورد بازخواست و مواخذه قرار دهند. این خصوصیت کمتر در افکار عمومی جامعه عام آمریکا می‌تواند مشاهده شود. عقل حکم می‌کند که راه بر چنین مواخذه‌هایی بسته شود. سوابق اوباما و هم‌قطارانش بیانگر آن نیست که به‌دنبال آن باشند که خود را در معرض اتهام نخبگان سیاسی و کنگره قرار دهند. قضاوت نمی‌کنیم که چنین امری واجد صحت هست یا نه اما اگر منصف باشیم، دست‌کم احتمال آن کم است.

* جمع‌بندی

این ادعا که سخنان مقامات آمریکایی پس از توافق ژنو بیشتر مصرف داخلی دارد و با هدف توجیه افکار عمومی بر زبان رانده می‌شود، شاید در خصوص بخش‌هایی از این سخنان صحیح باشد اما صحت آن در خصوص مجموع این اظهارات فاقد احتمال قابل اعتناست.

پذیرش این ادعا که اوباما می‌خواهد افکار عمومی کنگره تندروی ایالات متحده را بیان مطالب یک‌سره غیرواقعی توجیه کند، ملازم با پذیرش یک سیاست پرخطر داخلی از سوی رئیس‌جمهور آمریکاست که نه با عقل سیاسی هم‌خوانی دارد و نه با سوابق گذشته وی و دولتش تناسب دارد.

به‌نظر می‌رسد دست‌کم بخش‌هایی از سخنان و تهدیدات تند دولت‌مردان آمریکایی در خصوص ایران که پس از توافق ژنو بر زبان آورده شده‌اند، در آینده در صحنه عمل مشاهده خواهند شد چرا که کنگره و نخبگان سیاسی آمریکا در ساختار متکثر سیاسی این کشور، توان بازخواست از دولت را دارند.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    سلام. مي‌دانم متن طولانيست، ليكن حدس زدم با فرستادن متن اصلي، چاپ نكنيد. خواستم نظرم را به اين شكل، به اشتراك بگذارم. روي سخنم با كوران و كران نيست. بعضي‌ها با اصل حرف حق مشكل دارند، چون اصلاً در وجود حق و باطل شك دارند. و اما اصل حرف: شما در يك تيم فوتبال وسط يك رقابت مهم قرار داريد. نتيجه 2 بر صفر به نفع حريف است. با اين نتيجه، از دور رقابت‌ها حذف مي‌شويد. توپ در اكثر دقايق بازي در اختيار شماست، ولي روزنه‌اي در دفاع حريف نمي‌يابيد و نمي‌توانيد به هدف اصلي خود يعني گل زدن برسيد. اگر به همين منوال بازي كنيد، تيم حريف در عين حال كه توپ را به شما داده، زمان را خريده و در نهايت شما با آمار فوق العاده در اختيار داشتن توپ، بازنده‌ايد! آيا مربي تيم مي‌تواند با افتخار بگويد تيمش موفق بوده، چون اكثر دقايق بازي توپ را در اختيار داشته؟! خير، چرا كه در فوتبال، هدف پيروزي است نه حفظ توپ! در ساختار نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي ايران، هدف عبارتست از حفظ عزت و كرامت اسلامي- ايراني، ايستادگي در برابر مشكلات داخلي و خارجي بدون زير بار حرف زور رفتن، صدور شعائر انقلاب به ساير نقاط جهان، اسلامي زيستن و اسلامي ماندن، اتكا به ظريفت دروني براي حل مشكلات، ايجاد بهبود نسبي در اوضاع و سپس ايجاد رفاه عمومي و در نهايت ايجاد مدينه فاضله به عنوان الگوي ساير كشورهاي دنيا. گل‌هايي كه ايران اسلامي بايد وارد دروازه حريفان كند، طبق فرهنگ چندصد ساله عزت‌آفرين ايران، اين‌ها هستند. اكنون اين سؤال مطرح است كه چرا آمريكا در شرايط پيش روي خود در ايران، بايد زير توافق ژنو بزند و به تعهداتش پايبند نباشد؟! آمريكا مي‌خواست از بلندپروازي‌هاي ايران جلوگيري كند. به گفته اوباما، آن‌ها براي اولين بار در 10 سال اخير توانستند جلوي پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران را بگيرند! آمريكا مي‌خواست در ايران دودستگي و انشقاق ايجاد شده و گروه طرفدار آمريكا، قدرت يابد. متأسفانه اين امر نيز به دليل نديدن دست چدني آمريكا توسط دولت جديد و حاميان آن محقق شده است. موضع ايران در قبال محور مقاومت در ماه‌هاي اخير، ضعيف شده است. اين هم گل ديگر آمريكا! هر چقدر كه رهبري ايران در ماه‌هاي اخير، رژيم غاصب صهيونيستي را نزد افكار عمومي زير سؤال برده است، رئيس جمهور اسلامي ايران، موضع منفعلانه پيش گرفته است! اين هم گل ديگر آمريكا!! در افق نهايي توافقنامه ژنو، ايران بايد پرونده هسته‌اي را تا ابد، نه در آژانس بين المللي انرژي اتمي بلكه در موافقت گروه قلدر 5+1 جستجو كند. موافقت تمام طرفين، براي امور داخلي ايران در حوزه هسته‌اي در آينده، طبق متن الزاميست. اين هم زير سؤال رفتن قانون اساسي به دست خودمان! پرونده‌هاي موشكي و حقوق بشر هم طبق گفته مسئولين غربي در روزهاي اخير، در راه است! حال شما قضاوت كنيد. چرا آمريكا و همپيمانانش بايد از توافقي به اين چاق و چله‌اي، نگران باشند و زير آن بزنند؟! پيش بيني حقير اينست كه با اطمينان 95 درصد، در آينده تحريم‌ها يكي يكي برداشته شده و اموال بلوكه شده خودمان را به خودمان باز مي‌گردانند. چرا؟! چون بالاخره مستعمره مجدد غرب شديم. تمام هدف دشمنان ما اين بود كه محقق شد. ديگر دليلي براي تحريم و توقيف اموال وجود ندارد. پس جواب سؤال شما در تيتر خبر اينست: منتظر برداشته شدن مجازات‌هاي آمريكا باشيد كه رخ خواهد داد. اما در پس ذهن داشته باشيد كه هزينه اين شكل بدست آوردن نان، برابر بود با جمهوريت + اسلاميت + انسانيت ما. اكنون 2 سؤال باقي مانده است: 1. اگر اينطور است، دليل مخالفت‌هاي رژيم صهيونيستي با اين توافق و نيز تحريم‌هاي جديد آمريكا چيست؟ جواب اينست كه دشمنان با اين اقدامات زيگزاگي، اولاً تلاش مي‌كنند در سفره‌اي كه جديداً پهن شده، سهم بيشتري كسب كنند، ثانياً اين تناقضات، مصرف داخلي دارد، اما نه براي آن‌ها، بلكه براي شرايط داخلي ايران. بدين صورت، جمع بزرگي از مردم با فريب خوردن از نق نق‌هاي دروغين آمريكا و رژيم صهيونيستي، عطش بيشتري براي به نتيجه رسيدن چنين توافقي نشان مي‌دهند. وگرنه ثابت شد هيچ دليلي وجود ندارد چنين توافقي براي صهيونيست‌هاي حرام‌زاده نجس و خود آمريكا، بد باشد. 2. اگر اينطور است، چرا رهبري معظم انقلاب اسلامي حضرت امام خامنه‌اي، جلوي اقدامات دولت را نمي‌گيرند؟ جواب اين سؤال، نزد رهبري است، اما آنچه ما از آخرين سخنراني رهبري در مقابل 50 هزار فرمانده بسيجي شنيديم اين بود كه رهبري فرمودند: بنده در جريان جزئيات نيستم، اما خطوط قرمزي هست كه مسئولين موظفند رعايت كنند. اين در جريان جزئيات نبودن رهبري، حرف خيلي بزرگيست. غرض آن بود كه ثابت كنم اگر همه تحريم‌ها برداشته شوند و اصل و سود تمام اموال بلوكه شده ايران برگردانده شود و تمام نفت ايران يكجا خريداري شود و انبوهي هواپيماي مسافربري درجه يك به ايران فروخته شود، باز هم ما شش هيچ عقبيم و فقط توپ محض دل خوش كنك در اختيار ماست! آمريكا از چنين ايران سرسپرده‌اي خوشش مي‌آيد. وقت آنست در ايام اربعين حسيني، از خود سؤال كنيم آيا خداوند قادر و متعال، از چنين ايراني خوشش مي‌آيد؟!
  • م ص ی ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    امام خمینی: آمریکا فقط تشره! یک هیبت تو خالی! دیدن دولتشون ضعیف جلوه کرده اسنودن رو پیش کشیدن که ملت جهان رو متوهم کنن! الآن هم که تهدید می‌کنن! ولی باید گفت تهدیداتشون (کاغذ)هوا پاره‌ای بیش نیست! خودشون هم می‌دونن که هیچ غلطی نمی‌تونن بکنن!
  • امیر ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    حیف که حرف امام تو نظرته وگرنه بهت منفی می دادم
  • بهمن ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    من با نظرت کاری نئارم و بهش احترام میذارم اما این جمله ات که گفتی تهدیداشون کاغذ پاره هست منو خیلی ناراحت کرد چون یاد حرفای محمود انداخت . اونم میگفت ولی وفتی داشت میرفت گفت تحریم ها خیلی آزارمون داد. محمود همه رو سر کار گذاشته بود داداش
  • حسین ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    به چه زبونی باید گفت که اینها میخوان وارد بشن آروم و بی‌ صدا کارشون را بکنن و حسابی‌ که جا افتادن و به هدفشون رسیدن و احساس کردن که به اندازه وابسته شدیم اون وقت تازه قصد دارن از موقعییت استفاده کنن و تهدیدات و چهره واقعی‌ خودشون را نشون بدن اون زن بی‌ فرهنگ کرونبرگ نماینده پارلمان اروپا که جلوی مقامات ما حتّی حاضر نشد وایسه،راسم احترام و حتّی روی پا ایستادن موردی هست که تو سوئد دانمارک‌ یا هر جای دیگری رسم هست و حتّی احتیاج به بیان اون نیست این زن دیروز یا پریروز با رسانه‌ و مجلات دانمارک‌ صحبت کرده و صحبتش یه مفهوم عمیق داشت و به صورت غیر مستقیم میگفت الان که ایرانی‌‌ها از لاک دفاعی خارج شدن باید بهشون نزدیک شد صحبت کرد و کم کم به تفاهم رسید! بعد که مسائل عادی شد و به تفاهم رسیدیم اون وقت می‌شه تمام خواسته‌ها و خواسته‌های مهم (واقعی‌) را از اونها در خواست کنیم (یعنی‌ بیشتر فشار بیاریم که به خواسته مون برسیم) شبیه به همین صحبت‌ها را هم با BBC فارسی داشت ولی‌ با لحن موذیانه و فریبکارانه تر و ملایم تر خوب ببینید این مساله‌ای هست که فهمیدن اون احتیاج به دیپلمات بودن یا حتّی تحصیلات بسیار بالا نداره ، هر ایرانی‌ میتونه این را درک میکنه ولی‌ مهم اونهایی هستن که آزادگی را هم میفهمند اسکدیناویها که بسیار ملایم تر هستن اینطور باشن شما خودتون حساب کنید که آمریکایی‌ و انگلیسی‌ چه برنامه دارند و چه خوابی‌ دیدن!
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    وضعیت کنونی کشور وبسیاری از مشکلاتی که داریم مرهون همان زحمات وایده های شخصی است که این قطعنامه ها را کاغذ پاره خواند !!! حالا کجاست تا ببیند که برای بی اثر کردن یکی از این کاغذ پاره ها چقدر باید زحمت کشید وزمان بگذرد وهزینه کنیم؟؟؟
  • lion2007 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    رفقای شماهاکه هیزم بیارمعرکه ومشوقان خارجی هابرای تحریمهابودن مگرظریف نگفت اگر توافق ژنورو خراب کنند همون کاغذ باره ها این گونه حرفها مصرف دیپلماتیک داره وهمیشه ازش استفاده می کنن شما فکر میکنید اگر به توافق قطعی برسیم طرف مقابل چه قدر بهش پایبندمیمونه؟ صداموکی تحریک کردوبیانیه الجزایروجلودوربین پاره کرد/؟ حتمااونم احمدی نژادبهش گفته بد!آره؟ باباحجال بکشیداینقدر خوش بین به دشمن نباشین مفتی مزدوری نکنین ببینید سر تروریستهای سوریه چی میادعبرت بگیرید.ام کوگوش شنوا وچشم بینا
  • صرفا جهت اطلاع ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    تحریم نظر میشی!!
  • هادی ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    می ترسم به خاطر مصرف داخلی یک روزی هم به ایران حمله کنن و دوستان ساده لوح ما باز بگویند مصرف داخلی دارد.
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    بابا غیر از تهدید نظامی، همه ادعاهای دیگه این یانکی ها کاملاً مطابق متن توافقنامه ژنوه. پس دولت به جای فرافکنی به انتقادات و شبهات توافقنامه پاسخ دهد.
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    فرضیاتت درسته ولی نتیجه گیریت غلطه. یانکی ها باهوش تر از این حرفها هستند که با یک تغییر رویکرد در دولت ایران همه برگ های برنده خود را خرج کنند. اگه اینکه شما میگی آنها تمام تحریم ها را حذف میکنند صحیح باشد که نیست، اتفاقاً پیروزی بزرگی برای ایران خواهد بود و کلاه گشادی سر آمریکا رفته است. آنها فرق بین حاکمیت و دولت را در ایران خوب میدانند. البته ممکن است در سال چهارم دولت فعلی، به خاطر کمک به پیروزی دولت در انتخابات فشارها را کاهش دهد ولی همه چیز بستگی به رفتار دولت و مردم ایران و دولت آینده آمریکا دارد. در نهایت فراموش نکن که اولاً آمریکایی ها ذات استکباری خود را نمیتوانند مخفی کنند و ثانیاً حکومت و ملت ایران برخلاف برخی دولت ها هنگامی که کاملاً بفهمند دارند تحقیر میشوند رفتارشان را عوض خواهند کرد.
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    بسیاری از غنایم ایران طی این 8سال که به خون دل به بار نشست طی 4 روز به تدبیر این دولت بر باد رفت
  • ناشناس ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    افسوس میخورم برا وقتیکه گذاشتم و کامنت به این طولانی وچرتی را خوندم. الان فکر میکنم که خیلی بهتره که سیاست را کوچه بازار جمع کنیم تا هر کسی وارد حوزه های تخصصی نشه.
  • ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    این پاراگراف آخر خوب اومدی چون مشاورهای عالی بر عکس لبو فروشها و راننده تاکسی ها از درک این موارد عاجزند چون بینی دو متری خود بزرگ بینی شان جلوی دیدشان را گرفته .
  • لیلی ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    مشکل اصلی امریکا و صیهونیست با جمهوری اسلامی ایران است و برنامه ی هسته ای را بهانه کرده اند انها خواهان نابودی ایران اسلامی مستقل هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس