کد خبر 272553
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۶

«حیدر شفیعی» ذاکر آذری‌زبان و تعزیه‌خوان اباعبدالله الحسین(ع) در شهرستان نقده می‌گوید: شکر خدا پسرم هم راه مرا ادامه داده و با اینکه کشاورز است اما مداحی می‌کند و صدایش هم از من بهتر است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، ماه محرم و صفر با سوگواری و عزا از 1400 سال پیش تاکنون عجین بوده است و بعد از واقعه عاشورا مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) تلاش خود را به کار بسته‌اند تا پیام ثارالله را نسل به نسل منتقل کنند. برپایی یازدهمین همایش پیرغلامان حسینی در استان گلستان فرصتی را فراهم آورد که از نزدیک پای سخن این ذاکران سینه‌سوخته بنشینیم و از زبان آن‌ها علت این عشق خروشان به سید و سالار شهیدان را جویا شویم.

آنچه در ادامه می‌آید،‌ ماحصل گفت‌وگو با «حیدر شفیعی» مداح و ذاکر اهل بیت(ع) است. او می‌گوید که بیشتر نوحه‌هایش به زبان آذری و بعد فارسی است و نخستین کسی بود که در روستایشان مداحی، سینه زنی و عزاداری برای اباعبدالله (ع) را راه اندازی کرده است.

 

 

*حاج آقا لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

-حیدر شفیعی متولد سال 1315 هستم و تقریباً 78 سال دارم. ساکن روستای تازه قلعه در شهرستان نقده از استان آذربایجان غربی هستم.

*ماشاء‌الله خیلی سالم و سرپا هستید...

ـ خدا را شکر، 52 سال است که مداحی می‌کنم.

مداحی و دسته‌های عزاداری را در روستایمان به راه انداختم

* چه کسی برای روی آوردن به مداحی تشویقتان کرد؟ پدرتان؟

-خیر من خودم در ماه محرم علاقه‌مند عزاداری‌ها بودم، سال ششم ابتدایی به نوحه‌خوانی گرایش پیدا کردم متأسفانه روستایمان آن دوران اصلاً خبری از عزاداری محرم نبود بنابراین من این رسم را ایجاد کردم و دسته و سینه‌زنی راه اندازی کردیم ما هم مثل دیگر روستاها و شهرها در این حوزه فعال شدیم و مداح زیادی پرورش دادیم که آنها هم افراد شجاع، با ایمان و علاقه‌مند عزاداری شدند از آن سال‌ها به بعد دیگر مداحی را رها نکردم.

* چه زبان‌هایی می‌خوانید؟

- فقط آذری و بعضی وقت‌ها هم فارسی می‌خوانم.

*از نوحه‌ چه کسانی بیشتر استفاده می‌کنید؟

-من از منابع عاشورا و کربلا زیاد کتاب دارم و استفاده می‌کنم.

*سبک شما چیست؟ خودتان سبکی دارید یا از آثار دیگران می‌خوانید؟

- ما خودمان آهنگ‌سازی می‌کنیم، هر نوحه‌ای می‌خوانم درباره آهنگ آن نظر می‌دهم.

*چند فرزند دارید؟

-من یک پسر و پنج دختر دارم.

*پسرتان هم در این راه گام برداشته است؟

- پسرم کشاورز است اما مداحی هم می‌کند و راه من را ادامه داده است.

*صدایش از شما بهتر است؟

-بله از من هم بهتر است.

*خدا نگهشان دارد. جلوی خودش هم می‌گویید؟

-بله

در ماه محرم تعزیه می‌خوانم

- بسیار عالی. حاج آقا به تعزیه هم علاقه دارید، هیچ زمان تعزیه هم خوانده‌اید؟

- بله در ماه محرم می‌خوانم.

*نقش چه کسی را می‌خوانید؟

-هر روز با نام خاصی است من هم هر کسی که بشود چون حضرت قاسم، علی‌اکبر، امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و ... را می‌خوانم.

*خودتان به روضه چه کسی بیشتر علاقه دارید؟

-ابوالفضل العباس و خانم زینب (ص). خود امام حسین (ع) فرموده که هر مداحی اول باید از خیمه‌‌های من شروع کند من هم از خیمه‌ها آغاز می‌کنم.

*بیشتر روضه می‌خوانید یا سینه زنی؟

-اول سینه زنی و بعد روضه‌خوانی

*آداب خاص و سبک خاصی آذری‌ها در ماه محرم و عزاداری چیست؟

-مردم روستای ما که عادت خاص و خوبی دارند ماه محرم را زنده نگه داشته‌اند و با شکوه برنامه اجرا می‌کنند و به مردم احسان می‌کنند.

*راجع به مداحی‌های سبک جدید نظرتان چیست؟ برخی انگار ترانه می‌خوانند...

-خب با این ترانه‌خوانی‌ها مخالفم این آسیب به ماه محرم می‌زند، شرعاً زنجیر زدن یا نوحه خوانی شبیه ترانه جایز نیست و حرام است، باید یک نوعی مداحان بخوانند که نوحه شبیه ترانه نباشد.

*در بین مداحان خودتان به چه کسی علاقه دارید؟

-سلیم مؤذن‌زاده، داود علیزاده و حاج محمدباقر تمدن را دوست دارم، اینها الگوی ما هستند.

مداح تقوا داشته باشد و بداند که برای چه مداحی می‌کند

*چه توصیه‌ای برای مداحان جوان دارید؟

-جوانان ابتدا باید خود را اصلاح کنند، تقوا داشته باشند. از نماز شروع کنند تا به بصیرت برسند وگرنه کار مداحی جایز نیست. مداح باید تقوا داشته باشد و عبادت گر باشد بداند که امام حسین (ع) برای چه چیز سرش را از دست داد و از اموال و دارایی‌اش گذشت، امام حسین (ع) برای قرآن، نماز، خمس و زکات قیام کرد که اگر این کار را نمی‌کرد دینش از دست می‌رفت و از قرآن اثری باقی نمی‌ماند.

*با تشکر از شما.

-خواهش می‌کنم.


مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس