کد خبر 272378
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۸

سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفت: وزیر خارجه در نشست این کمیسیون اعلام کرده حدود 30 میلیون یورو برای انجام وظایف ذاتی وزارت خارجه کم در لایحه بودجه 93 کم داریم.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی از نشست عصر امروز این کمیسیون پرداخت و اظهار داشت: بررسی بودجه وزارت کشور با حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و معاونین وی در دستور کار امروز کمیسیون قرار داشت.

وی افزود: در این جلسه وزیر کشور توضیحاتی پیرامون مأموریت‌ها و فعالیت‌های وزارت کشور ارائه کرد و سپس معاونین وی از پینشهادات وزارتخانه برای لایحه بودجه 93 دفاع کردند و بنا شد کمیسیون پیشنهادات را در جلسات هماهنگی بررسی و پیگیری کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: در ادامه جلسه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و معاونان وی برای بررسی اعتبارات این وزارتخانه در لایحه بودجه 93، در کمیسیون حضور پیدا کردند. پیش از شروع بررسی بودجه وزارت خارجه، جلالی رئیس مرکز پژوهش‌ها توضیحات مفصلی در زمینه سفر هیئت پارلمانی اروپایی ارائه کرد.

«جلالی گفت که پارلمان اروپایی نهاد مهمی در عرصه بین‌المللی است و عدم حضور جمهوری اسلامی در نهاد مذکور، موجب حضور مخالفان نظام می‌شود و از این طریق اطلاعات غلط و غیرواقعی مطرح می‌کنند، سفر هیئت پارلمان اروپایی شش سال است که قرار بود، انجام شود و در این مدت بیش از هشت بار گفت‌وگو برای سفر مذکور صورت گرفت و چون نوبت اروپایی‌ها بود، باید هیئت اروپایی به ایران می‌آمد بعد هیئت پارلمانی ایرانی می‌رفت، در اسفند سال گذشته توافق کردیم، سفر در نیمه دوم سال 92 برگزار شود و در همه گفت‌وگوها و توافقات هیچ پیش‌شرطی مطرح نبوده است تا اینکه آخرین جلسه هماهنگی روز سه‌شنبه قبل از سفر با حضور مسئولینی از وزارت اطلاعات و وزارت خارجه برگزار شد.»

تقوی خاطرنشان کرد: جلالی همچنین تأکید کرد که در این جلسه مطرح شد که آنها درخواست ملاقات با نسرین ستوده و جعفر پناهی را به وزارت خارجه داده بودند و در تماسی که با آقای محمدجواد لاریجانی گرفتیم، او تأیید کرد که ما قول ملاقات را داده‌ایم، در همین جلسه ما به عنوان دعوت‌کننده و مجلس اعلام کردیم که ما با چنین ملاقاتی مخالفیم و حالا هم اعلام می‌کنیم که مرکز پژوهش‌ها و مجلس دقیقاً مطابق برنامه تنظیمی خودش با هیئت برخورد کرده و پیش رفته است و هیچ مسئولیتی در قبال ملاقات‌های پنهانی هیئت اروپایی نداریم. مجلس تلاش کرد ملاقات‌های بسیار خوبی را برای هیئت پارلمانی اروپایی طراحی و پیش‌بینی کند و اجرا هم شد و نتایج و دستاوردهای بسیار خوبی هم داشت، ولیکن ما این ملاقات را هم محکوم می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه ملاقات پنهانی هیئت پارلمانی اروپایی با فعالان فتنه 88، نوذر شفیعی، آقامحمدی و جوکار اظهارنظر کردند و اقدام هیئت اروپایی را اقدام مداخله‌جویانه و نادرستی دانستند، در ادامه بحث نیز آقایان جهانگیرزاده و کوثری اظهارنظر کردند.

نقوی تصریح کرد: در ادامه جلسه، وزیر امور خارجه ابتدا پیرامون اعتبارات وزارت خارجه توضیحی ارائه کرد و گفت که بیشتر هزینه‌های وزارت خارجه ارزی است و انتظار داریم کمیسیون توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد، با توجه به وضع موجود، پیشنهادات مطرح شده در لایحه دولت، با توجه به حمایت جدی دولت، حدود 30 میلیون یورو برای انجام وظایف ذاتی وزارت خارجه کم داریم، به هر حال وزارت خارجه پیشانی نظام در عرصه بین‌المللی است و برنامه‌های گسترده‌ای در حوزه سیاست خارجی و مسئولیت‌های مهمی را بر عهده دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون اعلام کرد که بر حساسیت کار وزارت خارجه کاملاً واقف است و نیازمند اطلاعات دقیق و توجیه لازم برای برنامه‌ها هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس