چه راهی بهتر از یک تجربه موفق؟کسی که در تاریخ موفق شد به مدال خادمی ارباب نایل شود. کسی که او را همه با عنوان خادم الحسین می شناسند. روزگاری خادم ابوذر و سرانجام خادم حسین علیه السلام: «جون»؛ غلام امام. همان غلام سیاه امام حسین که زیاد از او شنیده اید...

گروه فرهنگی مشرق - به جای نوشتن اساسنامه و شرح وظایف و رسالت برای خادمین هیات، کافیست خادم خود حسین علیه السلام معرفی شود. خادمی که عمری پابه پای امام زیسته و آیین نوکری آموخته و هم البته می آموزد."

هنگامی که نام اساسنامه به میان می آید، ذهن را به سمت یک مسیر و تشکیلات سیستماتیک می برد که در راس آن یک مدیر عامل و سپس هیات مدیره و در مراتب بعدی کارمندان و نیروهای انسانی آن تشکیلات در صف ایستاده و به وظایف خود طبق همان اساسنامه عمل می کنند. سر باز زدن از اساسنامه شاید تبعاتی را به دنبال داشته باشد که جبران آن مشکل باشد.اما بارگاه و حضور حضرت حسین (ع) اساسنامه ای دارد از جنس دل، عشق و اخلاص. اساسنامه ای که پای دل در میان است و پیروان این اساسنامه از هر قشری که باشند عاشقانه به آن عمل می کنند و خادم بی چون و چرای ارباب خود یعنی حضرت حسین بن علی هستند.
"خادم ارباب کیست؟" عنوان کتابی است که به قلم سید علی اصغر علوی و توسط انتشارات خیزش نو، منتشر شده است که حاوی مطالبی در باب خدمت به آستان سید و سرور شهیدان است. این کتاب در واقع با تاسی از زندگی حضرت جون بن حوی، غلام سیاه حضرت که در روز عاشورا به شهادت رسید تنظیم و نوشته شده است. نویسنده در این کتاب علت انتخاب "جون" را به عنوان یک الگو در خدمت به ارباب اینگونه بیان می کند:
"چه راهی بهتر از یک تجربه موفق؟  
کسی که در تاریخ موفق شد به مدال خادمی ارباب نایل شود.  
کسی که او را همه با عنوان خادم الحسین می شناسند.
روزگاری خادم ابوذر و سرانجام خادم حسین علیه السلام:
«جون»؛ غلام امام.
همان غلام سیاه امام حسین که زیاد از او شنیده اید...
اویی که عاشورا شناس بزرگ تاریخ –امام زمان- اینگونه به او سلام می دهد:
السلام علی جون بن حوی بن حری مولی ابی ذر الغفاری
-از اهالی نوبه سودان، حدودا 65 ساله
-نخست مسیحی بود و به اسلام گروید.
-مدتی غلام فضل بن عباس بود و سپس غلام ابوذر شد و به همین عنوان نیز شهرت یافت.
-از مدینه به مکه و از مکه تا کربلا همسفر و هم رکاب مولایش حسین بود."

از ویژگی های بارز این کتاب می توان به نثر خاص آن اشاره کرد. بیانی که امروزه بیشتر از زبان پبرغلامان آستان سیدالشهدا(ع) می شنویم در تار و پود این کتاب نهفته و سعی شده حریم خادم و ارباب کاملا رعایت شود. حریمی که حرف های عاطفی و احساسی در آن آشکار است و خادم در پی آن است که تا آخرین لحظه در رکاب ارباب خویش نفس بزند و کار کند. در این کتاب علاوه بر حرف های عاطفی که بین خادم و ارباب گفته می شود، مشخصات یک خادم نیز آورده شده است:
"خادم یعنی کسی که کارهای امام را انجام می دهد، کارهای زمین مانده امام را.
خادم یعنی اجیر، امور خادم در دست اربابش است: مسکن، غذا، بیمه، اجاره و... را همه مدیون ارباب است.
خادم یعنی کسی که هم می نوشد و هم می نوشاند؛ اگر به مهمانی کسی بروی، می گوید: بنشین تا برایت غذا بیاورم.
اما اگر با تو رفیق صمیمی باشد می گوید: بیا داخل آشپزخانه و خودت از خودت پذیرایی کن. در ضمن به من هم کمک بده. هم می نوشد هم می نوشاند. هم می رسد هم می رساند.
خادم یعنی موقوفه امام شدن، خادم دربست امام شدن.ما حقوق مان را گرفته ایم، حالا وقت کار است؛ در مقام دوستی و عشق که اینگونه سخن نمی گویند: مزد، حقوق، دستمزد و ...
قصه، قصه تکلیف است."


اما یکی دیگر از نکاتی که خواندن این کتاب را آسان و دلچسب کرده است، تیترها و عنوان هایی است که از ابتدای کتاب تا پایان، در صفحات مختلف مشاهده می شود. تیترهایی که این کتاب را تبدیل به یک مجموعه کرده و خواننده می تواند قسمت های مختلف کتاب را در هر زمانی که دوست دارد مطالعه کند. بی شک با در دست گرفتن این کتاب آن هم در ایامی که عزای حسین (ع) دل ها را شیداتر از همیشه کرده است، تا آخرین واژه با کتاب همراه می شوید و از مطالب آموزنده، احساسی و زیبای این کتاب لذت می برید.

"خادم ارباب کیست؟" با 90 صفحه و مطالب خواندنی بسیار و قیمت بسیار مناسب، می تواند معنویات خدمت به آستان ملک پاسبان حضرت اباعبدالله الحسین در این شب ها را شیرین تر و خستگی ناپذیرتر کند. باشد که با خواندن این کتاب، مسیر درستی در نوکری سیدالشهدا را بیابیم.  
"خادم ارباب کیست" در کتابفروشی های سراسر کشور در دسترس علاقه مندان کتاب قرار دارد. شما می توانید این کتاب را پس از تماس با مرکز پخش خیزش نو به شماره تلفن 66977580 در هرجای کشور و بدون پرداخت هزینه پستی دریافت کنید.


مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس