کد خبر 270781
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اعلام اینکه تامین سربازان مورد نیاز نیروهای مسلح با مشکل مواجه شده است گفت: این احتمال وجود دارد که در سال 93 تمام یا بخشی از کسر خدمت ها برداشته شود و مدت خدمت سربازی به 24 ماه برسد.

 به گزارش مشرق به نقل از مهر، سردار موسی کمالی در نشست خبری با خبرنگاران که پیش از ظهر یکشنبه 24 آذر برگزار شد درباره آخرین مقررات مربوط به خدمت سربازی اعلام کرد: آخرین قانون خدمت وظیفه عمومی در تاریخ 22 آبان ماه سال 90 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و تا کنون سه آیین نامه آن تحت 7 عنوان آیین نامه اجرایی قانون خدمت وظیفه عمومی، آیی نامه اجرایی معافیت کفالت، ایثارگران و امدادجویان و آیین نامه معافیت تحصیلی تصویب و ابلاغ شده است و دو آیین نامه با عنوان معاینه و معافیت پزشکی و بیمه خدمات درمانی کارکنان وظیفه در کمیسیون مربوط در دولت در دست بررسی است، پیش بینی می شود حدود 20 تا 25 درصد معافیتهای پزشکی کاهش پیدا کند و بقیه آیین نامه ها نیز به مرور تبیین و در سر مراحل تصویب قرار خواهد گرفت تا زمینه های اجرای کامل قانون خدمت وظیفه عمومی فراهم شود.

وی همچنین درباره مدت خدمت دوره ضرورت نیز گفت: بر اساس بند الف ماده 4 قانون خدمت وظیفه عمومی مدت خدمت سربازی 24 ماه است و در صورتی که مشمول مازاد یا کمتر از تعداد مورد نیاز باشد ستاد کل می تواند آن را به کمتر یا بیشتر 24 ماه تغییر دهد. در سالهای گذشته با توجه به آمار موالید و تامین نیاز نیروهای مسلح مدت خدمت بین 14 تا 18 ماه بوده است و اکنون به ازای خدمت در مناطق عملیاتی و امنیتی 6 ماه، مناطق محروم و بد آب و هوا 5 ماه و سایر مناطق نیروهای مسلح 3 ماه کسب خدمت بین 18 تا 21 ماه است.

وی ادامه داد: موالید کشور سیر نزولی دارد برای نمونه موالید سال 59 حدود 2 میلیون و 451 هزار نفر، سال 60 حدود 2 میلیون و 419 هزار نفر، سال 63 تعداد دو میلیون و 68 هزار نفر، سال 65 تعداد دو میلیون و 256 هزار نفر، سال 68 تعداد یک میلیون و 789 هزار نفر، سال 70 تعداد یک میلیون و 592 هزار نفر، سال 74 تعداد یک میلیون و 305 هزار نفر، سال 78 تعداد یک میلیون و 174 هزار نفر و سال 80 تعداد یک میلیون و 100 هزار نفر بوده است. بنابراین با بررسی های به عمل آمده تامین سربازان مورد نیاز نیروهای مسلح با مشکل مواجه شده است. در نتیجه این احتمال وجود دارد که در سال 93 تمام یا بخشی از کسر خدمت ها برداشته شده و خدمت به 24 ماه برسد. بنابراین این برداشتن کسر خدمت شامل کسانی که تا پایان سال 92 وارد خدمت شده اند نمی شود.

سردار کمالی همچنین با بیان اینکه تقسیم مشمولان وظیفه در دو مرحله انجام می شود گفت: در مرحله اول نیروی محل خدمت (ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و ...) و محل آموزش آنان مشخص می شود. در مرحله دوم همه سربازان بعد از آموزش به سراسر کشور تقسیم می شوند.

وی ادامه داد: پادگانهای آموزشی در بعضی از شهرها وجود دارند ولی اعزام مشمول به یک پادگان به منزله خدمت در آن شهر نیست. بعضاً جوانان وقتی به پادگان عجب شیر یا بیرجند یا کرمان اختصاص می یابند نگران می شوند در حالیکه آنها بعد از آموزش تقسیم خواهند شد. همان طور که وقتی کسی به پادگانی در تهران اعزام می شود ممکن است پس از اتمام آموزش برای خدمت به شهرهای دیگر واگذار شود.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: ملاک تقسیم مشمولین نیاز یگان های مختلف نیروهای مسلح که در شهرهای مختلف استقرار دارند و همچنین وضعیت خود سرباز از قبیل تخصص، تاهل، تک فرزند ذکور، مشکلات خانوادگی و ... است و حداکثر تلاش می شود سربازان در نزدیک استان محل سکونت خود به کار گرفته شوند مگر این که نحوه استقرار نیروهای مسلح چنین اجازه ای را ندهد.

جوانان بر اساس مقررات موجود تکلیف سربازی خود را مشخص کنند

سردار کمالی به جوانان در خانواده ها تاکید کرد که بر اساس قوانین و مقررات موجود و خبرهایی که از سوی ستاد کل و سازمان وظیفه عمومی اعلام می شود در خصوص تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کنند و به خبرهایی که بیشتر در حد نظریه و پیشنهاد است توجهی نکنند.
البته ستاد کل این خبرها را نیز رصد خواهد کرد. به عنوان مثال کسی بدون اینکه از مسایل امنیتی و دفاعی کشور، موالید، نیاز نیروهای مسلح، تهدیدات، راهبرد دفاعی، وضعیت اقتصادی و واقعیات موجود اطلاعی داشته باشد اعلام کند خدمت باید داوطلبانه یا حرفه ای شود اینها در عالم غیرواقعی شاید خوب است ولی وقتی بر اساس واقعیات موجود ملاحظه می شود سربازان وظیفه با حداقل بودجه و اعتبارات در تولید امنیت نقش کلیدی ایفا می کنند و اگر قرار باشد این نقش به کارکنان پیمانی سپرده شود حداقل در بحث حقوق و مزایا اعتبار نیروهای مسلح باید بالغ بر 10 برابر افزایش داشته باشد در حالی که تامین این اعتبار اکنون غیرممکن است.

وی گفت: حقوق سربازان حدود 65 تا 121 هزار تومان است و با حداقل حقوق پرسنل پیمانی تفاوت اساسی دارند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره کاهش مدت خدمت سربازان متاهل نیز گفت: طرح کمیسیون فرهنگی مجلس درباره کاهش مدت خدمت سربازی متاهلان در دست بررسی است در عین حال معتقدیم که مشکل تاخیر ازدواج جوانان سربازی نیست چون نرخ رشد در دهه 60 با 27 ماه خدمت سربازی بوده است

کمالی ادامه داد: حدود 70 درصد جوانان بین 18 تا 20 ساله هستند که به خدمت سربازی می روند و بین سنین 21 تا 22 ساله ترخیص می شوند در حالی که متوسط سن ازدواج بیشتر است.

پرونده خرید خدمت سربازی بسته شده است

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره خرید خدمت سربازی نیز گفت: به دلیل تبعیض آمیز بودن آن خرید سربازی به هیچوجه مورد نظر ستاد کل نیروهای مسلح نیست و پرونده آن بسته شده است. همچنین درباره مشمولان خارج از کشور خرید خدمت وجود داشت که آن هم از سال 92 منتفی شد.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این که استقبال جوانان به خدمت سربازی برخلاف تصور عامه بسیار خوب است گفت: 80 تا 85 درصد جوانان به موقع به سربازی می آیند و تنها 10 تا 15 درصد آنها مرتکب غیبت می شوند، البته تعدادی از آنها که اصلاً مراجعه نمی کند بسیار محدود است.

وی درباره سربازان فراری گفت: در مرحله اول اعلام کردیم سربازانی که تا پایان سال 86 فرار کرده اند مورد عفو قرار می گیرند انتظار بود این افراد مراجعه کند اما برخی از افراد اعلام حضور نکردند. مجوز دوباره ای گرفتیم و برای آن اعلام کردیم که تا سوم خرداد ماه سال 92 هر کسی که مراجعه کند مشمول عفو خواهد شد و اگر کسی بعد از این تاریخ مراجعه کند ابتدا باید به وضعیت او رسیدگی شود و درباره به کارگیری او تصمیم گیری شود.

سردار کمالی همچنین در مورد معافیت قانون سه برادری نیز گفت: از آنجا که نیروی مازاد نداریم قانون سه برادری از سال 90 لغو شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • جواد ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    کاش همون سربازی حرفه ای که رضایی میگفت رو عملی میکردند. با این خبر میش گفت که نسل سوخته جزغاله داره میشه. ای خدا
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    واقعا شماها میدونید چه به سر این جوون ها میارید با این خدمت سربازی طولانی مدت در حال حاضر و حقوق های بسیار بسیار کم؟!! تازه میخواهید بیشترش هم بکنید؟
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    متاسفم
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    برده داری مقدس و نظام اجباری رضاخانی اسلامیزه شده !!!!!!
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    این ژنرال اصلا خودش خدمت نظام اجباری رایگان داشته این قدر بلبل زبانی می کند
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    پشت میز نشستن چ صفایی داره با زندگی جوونا بازی کردن و کسری برداشتن و مدت خدمت سربازی زیاد کردن بازی نکنید میگن ازدواج بین 18 تا 22 سال تموم میشه بعد ازدواج میکنن . اخه کی رو دیدی که اینطوری باشه ؟؟؟ اره توی کتابا اینطوریه ولی چشما رو باز کنید کتاب کتابه . زندگی واقعی زندگی واقعیه مشرق تو رو خدا چاپش کن شاید یکی اینو بخونه .
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    تعداد زیادی از سربازان عملا به عنوان ابدارچی یا گماشته افسران و درجه داران به کشور خدمت میکنند. تباهی عمر.
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    از یک طرف می گن ازدواج تسهیل بشه.تز طرف دیگه اینکارارو می کنن.اصلا می خواین کل عمرمونو سرباز شما بشیم جناب سردار.واقعا سوختم چون کلی برنامه ریزی کرده بودم واسه زندگیم.از شما نمی گذرم.
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    اجرای سربازی حرفه ای بودجه زیادی میخواد . عملی نیست . اینم مال رضایی نیست . همه میدونن .
  • جوال دوز ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری میرسد. آقای سردار کمالی وقتی شما افزایش موالید رو در سال ۶۰ با سال ۹۲ مقایسه می کنید آدم خندش میگیره. اولا در سال ۶۰ و بعد از انقلاب تا حدود ده سال سیاست های کنترل جمعیت اعمال نمیشد. ثانیا بعد از انقلاب فرهنگی در سطح جامعه حکم فرما بود که مردم رو به سمت فرزند آوری تشویق میکرد. که اون فرهنگ فعلا وجود نداره. ثالثا شما چه طور خودتون رو آگاه میدونید و دلایل موجود در ۳۰ سال پیش رو عطف به امروز کرده و راضی از پیش قاضی بیرون میآیید. اگر اینطور است چرا هر روز قانون سربازی رو عوض میکنید مگر نمی شود گفت در فلان سال هم فلان قانون و یا فلان معافیت اعمال شد پس به همون دلیل امروز هم ادامه پیدا کند ؟ خودتون دلیل رو بهتر می دونید پس من نگم ! رابعا شما باز آماری در مورد سن سربازان دادید که مایه خنده هست. سربازی که در سن ۲۱ تا ۲۲ سالگی مرخص میشه: ۱- تحصیلات عالیه ندارد پس اگر بخواهد پس از آن به تحصیل بپردازد برای فقط کارشناسی ۴ سال وقت میگذارد و برای سایر مقاطع قس علی هذا قیاس. ۲- جوان پس از آن باید به دنبال شغلی بگردد که ۲ سال پیش از آن توسط بسیاری از بانوان صاحب کار تصاحب شده ۳- برای جوان خوش شانس حداقل زمان برای پیدا کردن شغل مناسب شش ماه هست. ۴- جوانی که نتواند حداقل هایی که در این اوضاع اقتصادی هزینه اش باز هم زیاد است را فراهم کند نمی تواند به فکر ازدواج باشد. ۵- فاصله تحصیلی و اقتصادی که در مدت ۲ سال بین قشر جوان زن و مرد ایجاد شده باعث عدم اقبال بانوان به سمت این دست جوانان می شود. به علاوه اگر فرض بر اتمام تحصیل و بعد از آن سربازی رفتن باشد که دیگر وا اسفا. جوان در حین تحصیل کار میکند و تجربه کسب میکند، بعد از اتمام سنوات تحصیلی باید کار را رها کرده به سربازی بپردازد. درصد دانشجویان مشمولی که در حین تحصیل ازدواج کرده و بچه دار می شوند چقدر است ؟ آیا این درصد قابل وقع است ؟ که در محاسبات به عنوان جمعیت فرزند آور و مولد روی آن حساب کرده و بگوییم پس سربازی دلیل پیر شدن جمعیت نیست ؟ کارشناسی + سربازی = حداقل ۶ سال کارشناسی ارشد + سربازی = حداقل ۸ سال دکتری + سربازی = حداقل ۱۰ سال ۶+ ۲۰ = ۲۶ سالگی آغاز راه است. حالا اگر بالاتر از کارشناسی باشد که دیگر هیچ. فرض کنیم کسی ۲۶ سالگی ازدواج کرد شما با چه تضمینی می گویید بلافاصله بچه دار میشود ؟ که باعث رشد جمعیت شود ؟ اما اگر فرض بر حذف و یا حرفه ای شدن سربازی باشد. دانشجو در حین تحصیل کار نیز می کند، به دلیل اطمینان نسبی از وضع آینده ازدواج کرده و مطمئنا در گپی که در سربازی میگذرانده برای فرزند آوری آماده شده چه بسا در ۲ سال چندین فرزند به دنیا آورد. ۲ سال سربازی باعث نقطه سر خط در زندگی جوانان می شود ولا غیر. چون قبل و بعد از آن داشته ها و بدست آورده های انسان کاملا زیر و رو شده. شغلی که بدست آوردی در حین تحصیل باید رها شود، تحصیلی که به خاطرش حداقل ۴ سال درس خواندی به علت دوری از شاکله علمی تا حدودی خاک خورده و نیاز به بازپروری دارد و ...
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    دوست عزیز نا شناس گیرم که اینطور باشه اما این دلیل نمیشه کل صورت مسئله رو پاک کرد و چیزی که اشتباه هست و هزینه های معنوی اون به مراتب بیشتر از هزینه های مادی سربازی حرفه ای هست رو همچنان بهش اصرار ورزید.
  • قـــقــنـــوس ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    جون من راحت باش؛ بگو به یک حمال مجانی و اجباری به مدت دو سال نیازمندیم !!!
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    یکی از علت های اعتیاد خدمت سربازی است- جوانی را می شناسم در زندان بود آمده بود مرخصی از زندان پرسیدم چرا معتاد شدی آن هم به هروئین گفت در خدمت سربازی با رفقایم که به مرخصی می آمدیم دورهم جمع می شدیم و برای تخلیه مشکلات روحی روانی خدمت به مواد مخدر پناه میبردیم این نتیجه نظام اجباری که بلای جان جوانان کشور شده است
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    لعنت به روح نجس رضا خان بی مخ
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    رضاخان برای کشور مصونیت ایجاد کرد که بعدها به درد خورد در جنگ ایران و عراق.مسولین اسلامی فعلی کشور دارند خرابکاری میکنند.
  • ایلیا ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    من فقط دوست دارم قیامت این مسئولان نظام وظیفه رو ببینم که دم پل صراط باید به تمام کسانی که سربازی رفتن جواب پس بدن!
  • یه جوون ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    خدا ازتون نگذره خودتون که راحت نشستین پشت میز نمیدونید دارید چه بلایی سر ما میارید
  • عباس ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    این کارباعث افزایش بیشتر ازدواج میشه من واقعا متاسفم که تو راهبرد ها ی دولت تا به این حد بی برنامه گی موج میزنه دست وپا رو از هر لحاظ بستید بعد میگید چرا راه نمیری بابا تو که داری گره رو محکم تر میکنی
  • محمود ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    0 0
    سلام.دانشجویان چقدر باید خدمت کنند؟مدت خدمت دانشجویان چقدر هستش؟
  • جابر ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    0 0
    امیدوارم جناب آقای کمالی درک کنند جوانی که در سن 21 سالگی با دو سال خدمت ترخیص میشود، حداقل باید دو سال شبانه روزی کار کند تا بتواند حداقل امکانات مورد نیاز برای ازدواج را فراهم کند.پس آیا دلیل بالا بودن سن ازدواج این نیست؟!
  • مریم ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    چرابرای سربازمتهل سه ماه کم نمیکنید.?
  • moein ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    به امید روزی که خدمت 10ماه ودر ایرانی ازاد انجام شود مرگ بر استکبار
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    خدا لعنتشون کنه
  • ناصر ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    من الان سرباز هستم واقعا عمر حرام کردن همین
  • محسن ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    0 0
    باسلام خدمت همه ی دوستان من ۱۵ماه خدمتم الان بهتراز اینم نمیشه خیلی خوش میگذره منکه حال میکنم
  • سرهنگ ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    حال کن داداش. بنظرم یه کاری کن اضاف بخوری بیشتر حال کنی.
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    عزیز دل . ما یه هم کوچه داشتیم که پسرش حرف نشنو بود رفت سربازی بعد چند ماه مادرش به جان مسئولین دعا میکرد که بچمو سر به راه کردن .در ثانی سرباز در زندگی موفق تر است تا کسی که تو پنبه بزرگ شده ...
  • معصومه ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    من می خواستم بدونم که آیا خدمت کسی که داخل نیرو دریایی سپاه افتاده بعد از اتمام دوره آموزشی به شهر خودش که تهران باشه برمی گرده برای ادامه سربازیش؟
  • حجت تمام ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    خدا شفاتون بده با نظراتون
  • بدشانس ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    سلام خداوکیلی چرا ما سربازا رو اینقد ازیت میکنید.منظورم همین کسری بابت جبهه پدران هست من متولد 73 هستم بخاطر همین 6 ماه کسری رو از دست میدم اخه میگن تا سال 72 تعلق میگیره انصافا خودتون قضاوت کنین من که پدرم جبهه بوده باید بخاطر اینکه چند روز دیر بدنیا اومدم کسری بهم تعلق نگیره اما دیگران بخاطر تاریخ تولدشون باید کسری بگیرن.خواهش میکنم به متولدین 73 هم کسری بدین لطفا
  • محسن ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    0 0
    سلام به همه ی دوستان میخواستم ازاونایی که ازسربازی انتقادهایی میکنن ومیگن چرا به سربازی باید بریم!!!بپرسم الان جریانی مثل جریان عراق ویاسوریه درشهراونا اتفاق بیفته اونا چگونه میتونن بدون آموزش و...درمقابل دشمنا جهادبکنن وازخواهرومادرشون دفاع کنن وثانیا اینو بدونن اگه جمعیت سربازان ایران نبود تابه حال به طورحتمی دشمنانمان به ماحمله کرده بودن وقدرت مقابله نداشتیم وتعدادنیروی هرکشورقدرت آن کشور رونشان میده ودلیل فشارآوردن فرماندهان ارتش و...درچندسال اخیرباتوجه به اوضاع نابسامان کنونی خاورمیانه وایجادآمادگی لازم برای نیروها درهمه ی شرایط میباشد!!!
  • امین ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    ایا معافیت فرزند دوم نظامییان پا بر حاست؟
  • سرباز ارتش ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    سلام به همه دوستان خوبم . خدایش من چند روز دیگه اعزام هستم خیلی برام سخت هست که برم سربازی و لی چه کنم باید رفت . خدا کنه کسری گیرم بیاد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس