به ادعاي این نشریه کانادایی به نقل از آسوشیتدپرس، بخش عمده توافق ۲۴ نوامبر که میان قدرت‌های جهانی و ایران صورت گرفت، ناشی از یک سری جلسات محرمانه بین مقامات آمریکایی و ایرانی در کشور عُمان و دیگرکشورهاي خاورمیانه بوده که از بیش از هشت ماه پيش، در جریان بوده است.

به گزارش گروه بين‌الملل مشرق، نشریه "گلوب‌اند میل" چاپ کانادا با انتشار گزارشي ادعا کرد؛ قانونگذاران آمریکایی در حال جمع‌آوری پرسش درباره دیپلماسی محرمانه آمریکا با ایران که به دستیابی به توافق هسته‌ای درماه گذشته منجر شد، هستند. این نمایندگان، خواستار شفافیت بیشتر در این خصوص شده و از اينکه چنین مذاکراتی در خفا انجام شده، ابراز تأسف کرده‌اند.

به ادعاي این نشریه کانادایی به نقل از آسوشیتدپرس، بخش عمده توافق ۲۴ نوامبر که میان قدرت‌های جهانی و ایران صورت گرفت، ناشی از یک سری جلسات محرمانه بین مقامات آمریکایی و ایرانی در کشور عُمان و دیگرکشورهاي خاورمیانه بوده که از بیش از هشت ماه پيش، در جریان بوده است.

"بوب کراکر"سناتور جمهوری‌خواه آمريکايي که به‌تازگی از کشور عُمان بازدید و با "بوسف بن علوي" وزیر امور خارجه اين کشور در مورد کانال‌های دیپلماتیک، بحث و گفت‌وگو کرده است، از یک مقام آمریکایی که در جریان امور بوده، خواست که در مورد این روند توضیح دهد.


بوب کراکر

"پونیت تالوار" مشاور ارشد اوباما در امور خاورمیانه که نامزد تصدی یک منصب مهم در وزارت امور خارجه بوده است، ادعا کرده که دو بار با یک تیم ایرانی در عُمان در تابستان سال ۲۰۱۲ و مارس ۲۰۱۳ ميلادي، ملاقات کرده است.

او براي ادعاي خود که هرگز از سوي مسؤولان ايراني تأييد نشده است، جزئيات ديگري را هم ذکر کرده است. وي مدعي است که این مذاکرات، تنها پس از روی کارآمدن "رئیس‌جمهور میانه‌رو" ایران، "حسن روحانی" در ماه اوت رو به گرمی گذاشته است.

"تالوار" به کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفت: «ما پس از آن شاهد شتاب‌گرفتن مذاکرات دوجانبه با ایران بودیم.»

وي افزود که این گفت‌وگوها به موازات و در پیوند با مذاکرات عمومی میان ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، بریتانیا و آلمان (گروه موسوم به ۱+۵) بوده است.


پونيت تالوار

مشاور ارشد اوباما می‌گوید: «روشن است که این مذاکرات دوجانبه تنها بر روی موضوع هسته‌اي ایران متمرکز بود و نه هیج چیز دیگر و این مذاکرات سپس با مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی درهم آمیخته شد.»

«گلوب اند میل» در ادامه می‌نویسد که توافق اخیر میان ایران و گروه ۱+۵ که در ژنو به دست آمد، موجب "توقف و بازگشت به عقب برنامه هسته‌ای ایران" می‌شود. این توافق، شامل عدم ذخیره‌سازی بیشتر اورانیوم غنی‌شده توسط ایران و کاهش سطح غنی‌سازی، عدم نصب و فعال‌سازی سانتریفوژهای جدید و محدود کردن فعالیت‌های نیروگاه آب‌سنگین اراک است؛ آمريکا و متحدانش در ازای آن، موافقت کرده‌اند که تنها بخشی از تحریم‌ها علیه ایران کاهش یابد که ارزش تقریبی آن هفت میلیارد دلار است.

"مارک روبیو" سناتور جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا با انتقاد از مذاکرات پنهانی آمریکا با ايران، از "پانیت تالوار" می پرسد که آیا هیچ عضوی از کنگره در جریان بوده است؟ که تالوار در پاسخ می‌گوید: «گمان نمی‌کنم.»

سناتور روبیو از مشاور اوباما می‌پرسد که در این مذاکرات پنهانی، آیا موضوعات دیگر از قبیل حقوق بشر، حمایت ایران از گروه‌های حماس و حزب‌الله در منطقه و اتهام ترور سفیر عربستان در واشنگتن نیز مطرح شد یا خیر که «تالوار» در پاسخ به او می‌گوید: «تنها سرنوشت سه آمریکایی بازداشت‌شده در ایران مورد بحث قرار گرفت.»

"مت سلمون" دیگر سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا نیز وزارت امور خارجه آمریکا را به گمراه‌سازی عمدی افکار عمومی متهم کرد. او گفت: «این فریبکاری می‌تواند پرسش‌هایی را در مورد اطلاعات جاری در مورد ایران مطرح سازد.»

این سناتور جمهوری‌خواه به‌ویژه به سخنگوی سابق وزارت امور خارجه آمریکا اشاره کرد که در ماه فوریه سال جاری با "فریب خبرنگاران"، انجام مذاکرات پنهانی دوجانبه میان آمریکا و ايران را قاطعانه انکار کرد.

"سلمون" سپس این پرسش را از جان کری مطرح می‌سازد که «با توجه به فریب افکار عمومی آمریکا در مورد مذاکرات در پشت درهای بسته با ایران، چگونه اکنون می‌توان به اطلاعاتی که شما می‌دهید اعتماد کرد؟»

"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این انتقادها می‌گوید که با نگاه به نظرات و دیدگاه‌های ۹ ماه پیش، او وعده داده که مسؤولیت خويش را به‌طور کامل بپذيرد.

این گزارش در ادامه فاش مي‌کند که در جلسه‌ای خصوصی که هفته گذشته در ساختمان کنگره برگزار شد، "میشل باخمن" سناتور جمهوری‌خواه که پیش از این در رقابت‌های [داخلی] حزب جمهوری‌خواه برای نامزدی پست ریاست جمهوری آمریکا نیز شرکت داشت، خواستار آگاهی از تمام جزئیات در مورد هرگونه مذاکره میان ایران و آمریکا از سوی «والِری جارِت» مشاور کاخ سفید شده است.

به ادعاي اين گزارش، خانم "والِری جارِت" مشاور ارشد حقوقي اوباما که با پدرش که به عنوان یک کارشناس در ایران کار می‌کرده، در شهر شیراز زندگي مي‌کرده است، از افراد دخيل در مذاکرات دوجانبه آمريکا با ايران بوده است. برخی از وبلاگ های حزبی و رسانه‌های صهيونيستی ار نقش او در "دیپلماسی پشت درهای بسته” خبر می‌دهند اما دولت آمریکا هرگونه دست‌داشتن «جارِت» در چنین مذاکراتي را رد می‌کند.


والري جارت

در این جلسه، "وندی شرمن" معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت که به عنوان کسی که بیش از دو سال در مذاکرات اتمی با ایران شرکت کرده است حتی یک‌بار با "والِری جارِت" مشاور کاخ سفید در آن باره صحبت نکرده است.

اين قبيل گزارش‌ها در شرايطي منتشر مي‌شود که تا اين لحظه، هيچ يک از مقامات رسمي آمريکا و جمهوري اسلامي ايران، درباره صحت و سقم اين قبيل مذاکرات سخني نگفته و موضع رسمي اتخاذ نکرده‌اند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    اوباما اخیرا خبر از این مذاکرات داد ولی افخم ان را رد کرد
  • منو ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    آقا حرف ما این است که این جنایت کاران بودند که برای مذاکره و دیدار با رهران ما بیتابی میکردند .چرا ما از موقعیتمان خو ب استفاده نکردیم .که اوباما بتواند چنین گستاخی هایی علیه ابر قدرتی مثل ایران را با کمال پر رویی و اون جان کری دراز بیعقل حرف بزند .ادامه مذاکره بی مذاکره و ا لسلام .
  • جواد ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    ایران حداقل کاری که پس از تحریم جدید باید انجام دهد اینست که آمریکا را در مذاکرات هسته ای کنار بگذارد و در صورت حضور آمریکا در این جلسات حاضر نشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس