معاون خزانه‌داری آمریکا و مقام مسئول این کشور در امور تحریم‌ها برای ارائه توضیحاتی درباره توافق هسته‌ای ژنو بین ایران و ۱+۵ مقابل کمیته بانکداری سنا حاضر شد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، دیوید کوهن معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا و مقام مسئول این کشور در امور تحریم‌ها، همراه با وندی شرمن، سرپزست تیم مذاکره کننده آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 برای ارائه توضیحاتی مقابل کمیته امور بانکی سنا حاضر شدند و درباره توافق هسته‌ای ژنو توضیحاتی را ارائه کردند.

آقای کوهن در ابتدای سخنانش گفت: «ما از هنگام آغاز دولت اوباما سیاست دو سویه‌ای که شامل ارائه پیشنهاد به ایران و اجرای تحریم‌های پیشرفته و قدرتمند است را به اجرا درآورده‌ایم.»

وی در ادامه سخنانش گفت: «امروز ایران از نظام بانکداری و مالی بین‌المللی جدا شده و با کاهش درآمدهای نفتی، تخریب زیرساخت‌های تولید انرژی و اقتصاد اضمحلال یافته‌ای روبرو شده است.»

این مقام آمریکایی تأکید کرد که این فشار بر ایران یک شبه حاصل نشده است و حاصل همکاری دولت با کنگره بوده است.

کوهن گفت که هدف دولت آمریکا از وضع این تحریم‌ها خود تحریم‌ها نبوده و قرار بوده این تحریم‌ها زیربنایی برای مذاکرات جدی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور فراهم آورند.

معاون خزانه‌داری امریکا گفت: «راهبرد دو سویه ما ثمر داده است. فشار تحریم‌ها ایران را در ژنو به پای میز مذاکره آورد و به مذاکره‌کنندگان ما قدرت چانه‌زنی داد تا بتوانند در طرح اقدام مشترک محدودیت‌های مهمی بر برنامه هسته‌ای ایران وضع کنند.»

کوهن ادامه داد: «این محدودیت‌ها اولین محدودیت‌های مهمی هستند که ایران طی دهه گذشته درباره برنامه هسته‌ایش آنها را پذیرفته است. اما این توافق تنها ابتدای راه است.»

این مقام مسئول تحریم‌ها همچنین بار دیگر تأکید کرد که آمریکا طی شش ماه آینده با قاطعیت به اعمال این تحریم‌ها ادامه خواهد داد. وی گفت: «ایران تنها در صورتی که گام‌های ملموس و آزمون‌پذیر برای صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ایش بردارد می‌تواند از افزایش تحریم‌ها و انزوای عمیق‌تر جلوگیری کند.»

وی به برخی از مفاد تحریم‌ها از جمله خنثی‌سازی اورانیوم 20 درصدی، تعلیق غنی‌سازی بالای 5 درصدی اورانیوم، محدودسازی تولید و نصب سانتریفیوژها، افزایش بازرسی‌های آژانس اشاره کرد و گفت که کاهش تحریم‌های ایران، «محدود، موقتی و بازگشت‌پذیر» هستند.

وی در توضیح بیشتر درباره محدود بودن این تخفیف‌ها گفت که لغو تحریم‌ها برای ایران تنها 4.2 میلیارد دلار ارزش دارند که آن هم شامل اجازه به ایران برای دسترسی به دارایی‌های خودش است. ضمن اینکه، طبق گفته وی اعمال فشار بر اقتصاد ایران ظرف 6 ماه آینده همچنان ادامه خواهد یافت.

موقتی بودن کاهش تحریم‌ها هم به گفته کوهن به معنای این است که آنها بعد از 6 ماه منقضی می‌شوند، یعنی اینکه پس از 6 ماه هیچ پولی برای ایران در دسترس نخواهد بود و تحریم‌های تعلیق شده به جای قبلی خودشان برمی‌گردند.

بازگشت‌پذیر بودن تحریم‌ها هم به معنای این است که در صورتی که ایران نتواند به هر دلیلی به تعهداتش عمل کند، یا اینکه نخواهد وارد راه حل طولانی مدت و جامع شود، آمریکا می‌تواند تمامی اقدامات قبلی را متوقف کرده و تحریم‌های جدیدتر و پیشرفته‌تری را وضع کند.

معاون خزانه‌داری آمریکا درباره دسترسی ایران به پول‌های محدود شده گفت که این پول‌ها متعلق به خود ایران هستند و پول مالیات‌دهندگان آمریکایی نیست.

وی همچنین افزود که آمریکا موقتاً طرح کاهش فروش نفت خام ایران را متوقف کرده است. به گفته وی باقی ماندن میزان فروش نفت ایران در شطح فعلی به این معنی است که فروش نفت خام ایران نسبت به اوایل سال 2012 نزدیک به 60 درصد کاهش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس