اینکه وزیر امور خارجه یک کشور، در مقام سخن گفتن از «دشمن»، بگوید دشمن ما «با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد»، هیچ معنایی ندارد جز اینکه، چنین وزیری هنوز سیاستمدار نشده است.


گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


برای مشاهده تصاویر روزنامه های امروز کشور اینجا را کلیک کنید
    
    

ادامه مذاکرات ژنو به پذیرش ایران هسته‌ای نخواهد انجامید

مدیر تحقیقات در مرکز بلفر دانشگاه‌ هاروارد سرنوشت توافق ژنو را نامعلوم توصیف کرد و احتمال داد به سرنوشت توافق‌های هسته‌ای قبلی دچار شود.
بر اساس گزارش روزنامه کیهان، گری سیمور با تشبیه بیانیه ژنو به یک آتش‌بس موقت نوشت: اوباما به هنگام اعلام خبر توافقنامه موقت گفت؛ در توافقنامه نهایی، ایران باید محدودیت‌های شدیدی را بر برنامه هسته‌ای بپذیرد در واقع دولت آمریکا پیشاپیش پیام خود را ارسال کرد. به نوشته ایکناتیوس در واشنگتن‌پست ایران باید بخش مهمی از سانتریفیوژهای موجود و ذخایر اورانیوم با غنای پایین خود را برچیند، فردو و راکتور آب سنگین اراک را تعطیل، درباره مسائل و موضوعات تسلیحاتی شفاف‌سازی و با بازرسی‌ها و نظارت‌های بیشتر موافقت کند.
سیمور در این مقاله که از سوی وبسایت اندیشکده انگلیسی موسسه مطالعات امنیتی منتشر شده خاطرنشان می‌کند: این اقدامات، ایران را از توان فیزیکی تولید مقادیر قابل توجه مواد غنی‌سازی‌شده قبل از شناسایی و امکان از بین بردن آنها، محروم می‌کند و باعث تقویت تدابیر راست‌آزمایی می‌شود اما، تنها شمار کمی از صاحبنظران و کارشناسان معتقدند که ایران با این شروط موافقت می‌کند. همانگونه که «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران گفت، این کشور هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای موجود خود را تعطیل نمی‌کند و بر توسعه تاسیسات غنی‌سازی در مقیاس صنعتی پافشاری می‌کند.


توهم جديد اماراتی‌ها در باره جزاير سه‌گانه

به گزارش روزنامه وطن امروز، در رسانه‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس چه خبر است؟ رسانه‌ها و دیپلمات‌های اماراتی از چه سخن می‌گویند؟ به‌رغم آنکه خانم مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ادعای پر سر و صدای رسانه‌های عربی مبنی بر موافقت ایران برای گفت‌وگو درباره جزایر سه‌گانه بویژه ابوموسی را تکذیب کرد؛ اما گویا آنچه اعراب، خاصه اماراتی‌ها می‌بینند؛ فراتر از این ادعاها و تکذیبیه‌ها باشد. روز گذشته پایگاه آمریکایی (Defence News) که از شرکای تجاری شبکه CBS آمریکا است، مدعی شد؛ ایران و امارات عربی متحده مقدمات لازم برای انعقاد توافقی درباره جزایر ایرانی مورد ادعای شیخ‌نشین امارات را فراهم کرده‌اند. براساس ادعای این سایت آمریکایی، منابع نزدیک به مذاکرات بین ایران و امارات عربی متحده اعلام کردند توافق بین ایران و امارات درباره انتقال مالکیت جزایر استراتژیک به شیخ‌نشین حوزه خلیج‌فارس در دیدار اخیر شیخ عبدالله بن‌زاید‌آل‌نهیان از تهران مطرح شده است.

به گفته همین منابع، پاسخ به این درخواست در دیدار هفته گذشته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از امارات عربی متحده ارائه شده است اما پیامی که ظریف حامل آن بوده، چیست؟ تسنیم به نقل از تئودور کاراسیک، مدیر تحقیقات و توسعه در مؤسسه تحلیل‌های نظامی خاور نزدیک و خلیج [فارس] نوشت که دو کشور در آستانه دستیابی به توافقی درباره این مساله هستند. وی مدعی شد: «دیدار شیخ عبدالله از تهران بر مساله جزایر متمرکز شده بود و طرف ایرانی واکنش مثبتی نشان داد. وزیر امور خارجه ایران سریعا به ابوظبی آمد تا با شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان و سایر رهبران ارشد دیدار کند و یک توافق قابل اجرا را برای انتقال جزایر به امارات در کنار حفظ حقوق ایران در بستر دریا فراهم آورد.»


نخستين چالش بودجه‌اي دولت و مجلس

روزنامه تهران امروز نوشت: دو روز پس از آنكه حسن روحاني، رئيس‌جمهور لايحه بودجه سال 93 را تقديم مجلس كرد، نخستين چالش‌هاي بودجه‌اي بين نمايندگان و دولت هم شكل گرفت به‌گونه‌اي كه به استعفاي دسته جمعي نمايندگان استان خوزستان هم منجر شد. از يكسو تعدادي از نمايندگان حجم بودجه عمومي كشور را غيرواقع‌گرايانه دانسته‌ و خواستار كوچك‌تر شدن آن شده‌اند و در سوي ديگر هم مجامع چند استان پيراموني كشور از كاهش بودجه استاني خود به‌شدت ناراضي شده و خواستار توزيع مناسب‌تر بودجه عمراني در مناطق مختلف كشور شده‌اند. گفتني است حجم بودجه عمومي كشور 195 هزار ميليارد تومان است و دولت درباره بودجه عمراني فرمول خاصي در نظر گرفته مبني بر اينكه به 240 پروژه كه پيشرفت فيزيكي بالاي 70 درصد داشته‌اند، بودجه كامل تخصيص داده شود. چنين فرمولي مورد اعتراض نمايندگان استان‌‌هاي محروم قرار گرفته و گفته‌اند که به مردم شهرهاي محروم اجحاف مي‌شود چرا كه تمام پروژه‌هاي اين مناطق پيشرفت فيزيكي پاييني داشته است. متقابلا محمدرضا نوبخت، سخنگوي دولت هم كوچك‌تر كردن حجم بودجه را غيرممكن دانسته است.


چرا سرهنگ ها؟!

روزنامه وطن امروز نوشت: آقای روحانی قبل از آنکه رئیس‌جمهور باشند؛ یک روحانی است. با کمی اغماض می‌توان او را امنیتی‌ترین روحانی در سیستم جمهوری اسلامی دانست. به او شیخ دیپلمات هم می‌گویند. حقوق‌خوانده دانشگاه گلاسکو 16 سال در کسوت دبیری شورایعالی امنیت ملی هم آداب و پروتکل‌های دیپلماتیک را دیده و هم در جریان مذاکرات هسته‌ای آب‌دیده شده و تجربه‌ای دیپلماتیک اندوخته است. اگرچه محمدجواد ظریف اکنون مجری مذاکرات هسته‌ای است اما کیست که نداند شیخ دیپلمات چه نقشی در توافق شب 99‌ام دولت یازدهم داشته است. آقای روحانی سوابق طولانی مدت نظامی نیز دارند.

7 سال در دوران جنگ عضو شورایعالی دفاع بوده است. او 3 سال عضو شورایعالی پشتیبانی جنگ و ریاست بر کمیسیون اجرایی آن را در کارنامه دارد. از سال ۶۲ تا ۶۴ نیز معاون فرمانده جنگ و از سال ۶۴ تا ۶۶ رئیس ستاد قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا بود. آقای رئیس‌جمهور مدتی نیز فرمانده پدافند هوایی کل کشور بود. سوابق تقنینی آقای رئیس‌جمهور هم نیازی به توضیح ندارد. 5 دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده که در دوره‌های چهارم و پنجم در کسوت نایب‌رئیسی، عبا به عبای آقای ناطق‌نوری بوده‌اند. به این سوابق اشاره شد تا نهایتا این واقعیت گفته شود که آقای رئیس‌جمهور، یک فرد مطلع و باتجربه است. لذا می‌توان انتظار رفتاری سنجیده از وی و دولت او داشت و به همین نسبت اگر خطایی صورت گرفت و استمرار داشت، نمی‌توان آن را تنها در قالب یک اشتباه تفسیر کرد.

آن جمله تبلیغاتی آقای روحانی خطاب به محمدباقر قالیباف فراموش شدنی نیست. «من سرهنگ نیستم»؛ «من پادگانی نیستم». اینها جملات آقای روحانی بود. از یک روحانی انقلابی باسابقه طولاني امنیتی و نظامی انتظار نمی‌رفت برای کسب رای چنین عباراتی را بر زبان بیاورد اما به هر حال انتخابات تمام و روحانی «حقوقدان» رئیس‌جمهور شد.


ماندلا به کشور خود خیانت نکرد اما شما چی؟!

بر اساس گزارش روزنامه کیهان، چند روزنامه زنجیره‌ای به همراه شماری از سرشکستگان فتنه سال 88، مرگ نلسون ماندلا را همزمان به بهانه‌ای برای مرده‌خوری و احیای اموات سیاسی تبدیل کردند.
روزنامه‌های اجاره‌ای - زنجیره‌ای اعتماد و شرق دیروز در اقدامی مشترک عکس خاتمی را در صفحه اول خود منتشر کردند که درگذشت ماندلا را بهانه کرده و به سفارت آفریقای جنوبی رفته بود تا دفتر یادبود مربوط را امضا کند. اعتماد علاوه بر اقدام مشترک با شرق، نامه برخی افراطیون مدعی اصلاحات (از جمله الیاس حضرتی، نعمت احمدی، سعید لیلاز، جواد حق‌شناس، فیاض‌زاده و...) را خطاب به روحانی منتشر کرد که با وجود سپری شدن مراسم تدفین ماندلا، می‌خواستند مقدمه سفر خاتمی به آفریقای جنوبی را فراهم کند. به بهانه همین موضوع تاریخ گذشته، نویسندگان نامه، فتنه سال 88 را «سوءتفاهم»خوانده و از روحانی خواسته بودند «به سوءتفاهم 88 پایان دهد». اعتماد این عبارت غلط‌انداز را تیتر اول خود کرد.


زد و بندهاي فاميلي در پرونده بيمه ايران

تهران امروز نوشت: دومين روز از رسيدگي به پرونده اختلاس از بيمه ايران در دادگاه كيفري روز گذشته برگزار شد. در اين جلسه كه از ساعت 10:30 شروع شده بود به ويژه «و.غ»، «ع.ن»، «ه.ن»، «م.ف»، «م.ب.ح» و «س.ن» رسيدگي شد.باز هم متهمان ضمن دفاع از خود اتهامات منتسب به خودشان را رد كرده و نپذيرفتند.اما نكته جالب در اين جلسه دادگاه نسبت‌هاي اعلام شده توسط متهمان با متهمان اصلي پرونده بود. يكي از متهمان كه خود را بي‌گناه مي‌دانست عنوان كرده است كه به برادرزن ‌دايي خود«ح.ن» اعتماد كرده و چك‌ها را نقد كرده است. از سوي ديگر آقاي «ف» نيز سبب شده است تا پاي پدر زنش به اتهام معاونت در اختلاس و پولشويي به دادگاه باز شود.

در ادامه، نوبت به رسيدگي به اتهامات يك مرد 75 ساله رسيد. اين فرد پدرزن يكي ديگر از متهمان به نام «ف» است كه به اتهام معاونت و پولشويي از سوي دادسراي تهران مجرم شناخته شده است. وي در دفاع از خود مدعي شد: 3 فقره چك از آقاي «ف» كه دامادم بود گرفتم كه طي سال‌هاي متوالي بوده و پول‌هاي ناشي از آن را هم دادم به خود آقاي «ف».وقتي چك‌ها را از آقاي «ف» مي‌گرفتم مي‌ديدم كه پشت نويسي شده و از من خواستند با مدارك شناسايي خودم فقط آن را به بانك بدهم. «م-ق» مرد ميانسالي كه آبدارچي شهرداري تهران بوده نيز در دفاع از خود گفت: تمامي چك‌ها پيش از آنكه به من داده شود پشت نويسي شده بود و زماني كه از يكي از متهمان پرسيدم چك‌ها براي چه كسي است گفتند براي خسارت افراد مختلف است. وكيل «س.ن» زن ميانسالي كه در اين پرنده به معاونت در اختلاس و همچنين پولشويي متهم است، گفت: بنا به اظهارات موكلم همسرش با شخصي به نام «ب.ي» آشنا شده كه به آنها وعده استخدام در شركت بيمه را داده است. موكلم تنها چك‌هايي كه همسرش به او داده را نقد كرده و شوهرش هم پول حاصل از چك‌ها را به آقاي «ب.ك» داده است.


 تلفن نمایندگان مجلس شنود می‌شود

آرمان روابط عمومی نوشت: علي مطهري دوشنبه‌شب به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشكي مازندران حاضر شد و در اين نشست به پرسش‌هاي دانشجويان پاسخ داد. نماينده تهران در مجلس همانند هميشه صراحت را چاشني سخنراني خود كرد و از آنچه به تعبير برخي اصولگرايان خط قرمز است، عبور كرد. شايد سخنراني مطهري در جمع دانشجويان آنچنان به مذاق ساكنان اصولگرايي خوش نيايد اما او با خود عهد كرده كه جز واقعيت سخني با مردم نگويد به‌ويژه زماني كه مخاطبان او دانشجويان هستند. مطهري در اين مراسم خبرهاي جديدي هم داد كه يك نمونه آن شناسايي مسببان شنودگذاري در دفتر كارش بود.

علي مطهري با اعلام اينكه درست است نسبت به بي‌انضباطي‌هاي مالي احمدي‌نژاد انتقاداتي به وي وارد است ولي عملكردش در بحث هسته‌اي قابل تقدير است، گفت: اراده احمدي‌نژاد در انرژي هسته‌اي براي كشور موثر بود.


 چرخش دوباره «حماس» به سوی «تهران»

شرق نوشت: روز گذشته یکی از مقام‌های ارشد جنبش «حماس» از بهبود روابط این گروه فلسطینی با ایران خبر داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «محمود الزهار» در نشستی خبری در «غزه»، با اشاره به اینکه «رابطه حماس با ایران تحت تاثیر وضعیت سوریه قرار داشته»، گفت: «روابط دو طرف احیا شده است.» محمود الزهار «خروج نیروهای سیاسی این گروه از سوریه را نشانه بی‌طرفی جنبش «حماس» در درگیری‌های سوریه دانست» و گفت: «ما تاکید کرده‌ایم که در امور داخلی سوریه یا کشورهای عرب دیگر دخالت نمی‌کنیم.» الزهار با تاکید بر اینکه روابط حماس با ایران و مصر قطع نشده است، گفت: «تماس‌ها و ارتباطات این جنبش با هیچ‌یک از طرف‌ها قطع نشده است.»گفتنی است روابط ایران و «حماس» در پی شدت‌گرفتن ناآرامی‌های سوریه کاهش یافت. تا آنجا که در پی شدت‌گرفتن بحران در سوریه «حماس» ابتدا با سکوت و پس از آن با حمایت تمام‌قد از مخالفان «بشار اسد»، با «ترکیه»، «قطر» و «عربستان» همراه شد تا آنجا که «خالد مشعل» در سفر سال گذشته‌اش به استانبول، خطاب به «اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه گفت: «تو نه‌تنها رهبر ترکیه هستی، بلکه رهبر جهان اسلام هستی.» در همین حال «حماس» در اولین اقدام عملی خود، دفتر این جنبش را از «دمشق» به پایتخت یکی از حامیان مخالفان اسد یعنی دوحه قطر منتقل کرد. گفتنی است «حماس» از یکی از زیرمجموعه‌های متعلق به «اخوان‌المسلمین» به شمار می‌رود و نزدیکی بسیاری با اخوان مصر دارد.


اظهارات شما نپخته بود آقای ظریف/ در مقام دشمن سخن گفتید

کیهان نوشت: «جناب ظریف حال که وزیر شده‌اند بهتر است در قالب یک سیاستمدار باقی بمانند و مانند سیاستمداری پخته و سنجیده‌گو سخن بگویند».
سایت عصر ایران که از سایت‌های حامی دولت و نزدیک به اصلاح‌طلبان به شمار می‌رود، ضمن نقد اظهارات وزیر خارجه و تردید در پخته بودن وی نوشت: اینکه وزیر امور خارجه یک کشور، در مقام سخن گفتن از «دشمن»، بگوید دشمن ما «با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد»، هیچ معنایی ندارد جز اینکه، چنین وزیری هنوز سیاستمدار نشده است... کدام عاقلی است که با شنیدن این جمله، دچار تعجب نشود و آن وزیر را به ناپختگی و بی‌تدبیری متهم نکند؟
در ادامه این نقد آمده است: تدبیر به یک معنا، علم عاقبت‌شناسی است و نگریستن به آخرالامر. آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه لابد بهتر از همه می‌داند که ایران، آمریکا را نه دوست بلکه دشمن می‌داند. بنابراین، بیان سخنانی که موجب تقویت روحیه «دشمن» و افزایش تنش در داخل کشور شود، ناشی از تدبیر و تأمل در عاقبت سخن نیست. حتی خواجه حافظ شیرازی هم می‌دانست کار ملک است آنکه تدبیر و تأمل بایدش!

در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس، 54 نماینده به وزیر امور خارجه در خصوص وادادگی در برابر دشمن شماره یک ملت ایران و کوچک پنداشتن قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران تذکر دادند.
روز گذشته محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در جلسه غیرعلنی پارلمان گزارشی از جزئیات لایحه بودجه سال 1393 کل کشور را ارائه داد و سپس محمد قاسمی معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس و حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به سخنرانی درباره جزئیات لایحه بودجه 93 پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    "با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد" اگر می توانست دریغ نمی کرد. چرا در جنگ 8ساله نتوانست؟ چرا در جنگ بین لبنان و حزب الله نتوانست؟ چرا در جنگ غزه نتوانست جلوی موشکهای حماس رابگیرد؟
  • کامران ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    خیلی مشخصه که منظور آقای ظریف بمب اتم بوده و در واقع داره به خبرنگار سوال کننده میفهمونه این آمریکاست که با داشتن بمب اتم برای کشورهای دنیا خطرناک محسوب میشه و سابقه این کار شوم رو در ژاپن هم داشته، اگر کمی انصاف داشته باشیم نباید این جمله رو تعبیر به ضعف در مقابل دشمن بدونیم بلکه یه متلک سیاسی به دشمنه.
  • یحیی ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    اگر یک سانتیمتر از ایران بخواد جدا بشه ، باعث و بانی و مذاکره کننده و توافق کنندش رو .... !
  • هاشم ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    کامران جون کارمن بتن ریزیه شما هم ماله کشه خوبی هستی می خوامت!!!!
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    عجب موجی بود !
  • مهمان ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    ماشاء ا... تدبیر از سر تا پای کابینه راستگویان میباره!!!
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    چه متلک ذلیلانه ای!
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    یک وجب از خاک ایران را با تمام طلاهای دنیا نباید عوض کرد.
  • ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    کا دمت گرم مهندس عمران نمیخوای؟
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    fبر اساس جفنگیات روزنامه....ک...ان
  • علی اصغر ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    0 0
    "با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد" عجب چه قدرتی که ما تا به حال خبر نداشتیم، لابد در لبنان و غزه و سوریه این قدرت را داشتن و به کار نگرفتن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    ولشون کن کیهان چرند زیاد میگه اینا ازیه جا دیگه می سوزن
  • حسین ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    مردم گول تبلیغات تجهیزات نظامی امریکا رونخورید.امریکا اگه این همه قدرت داشت هر روز تو افغانستان بوی لاشه سربازاش اگند نمی زدبه افغانستان.هر تجهیزات نظامی چند ضعف داره.این گاوچرانها مال این صحبت ها نیستن وگر نه تا حالا صد بار به ایران حمله میکردن. در ضمن ما قرار نیست بخاطر ارام بودن فضای منطقه اجازه بدیم اعراب حاشیه خلیج همیشه فارس در مورد حضور در مذاکرات وجزایر بیشتر از کوپن شون حرف بزنن
  • مهدی90085 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    با ارزش تر از خاک جوانهایی هستند که هر روز دارند از این مملکت میرند . . . بگذارید اون اماراتیها هرچی دلشون میخواهد بگن دریا که نج ............. ولی بجای همایش های میلیاردی خلیج فارس پولش رو خرج جوانهاش کنید که به اون طرف جذب نشن
  • حسین ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    لعنت به این محافظه کارا و اصولگرایانی که نمیزان این بچه های انقلاب کارشونو بکنن. مچکریم ظریف مچکریم روحانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس