ویروس استاکس نت در مراکز هسته‌ای، بالا بردن سطح مطالبات از سوی گروه مذاکره کننده و پرهیز از دعواها گروهی و جناحی در مسئله هسته‌ای از اهم سخنان زاکانی در تبریز بود.

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی امروز در جمع اعضای بسیج اساتید دانشگاه پیام‌نور استان آذربایجان‌شرقی، با واکاوی ابعاد مختلف توافق‌نامه ژنو اظهار کرد: این توافق‌نامه دارای متن و حاشیه‌هایی است که هر کدام از آنها در جای خودش مهم هستند، اما واقعیت این است که ما به دنبال استفاده صلح‌آمیز از منابع و موهبت‌های الهی هستیم که در این مسیر، دشمنان نظام اسلامی با سنگ‌اندازی و بهانه‌تراشی‌های واهی، به دنبال ایجاد نزاع و مجادلات هستند.

وی افزود: ما نه یک آرمانگرای محض هستیم که بخواهیم در افکار و آرمان‌های دست نیافتنی صِرف غوطه بخوریم و نه یک واقعگرای محض که هیچ توجهی به آرمان‌های خود نداشته باشیم. بلکه ما یک آرمانگرای واقعی هستیم که در کنار آرمان‌ها و ارزش‌ها به واقعیات هم توجه کرده و با عقل و تدبیر اقدام می‌کنیم.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در ادامه با ذکر تاریخچه اقدامات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و بررسی تیم‌های مختلف مذاکره کننده گفت: مسئولان کشور ما از دهه 60 تصمیم گرفتند که در بحث هسته‌ای ورود پیدا بکنند که، این مسئله به طور رسمی در سال 80-81 به صورت رسمی توسط رئیس وقت دولت اصلاحات، اعلام شد، وقتی دشمنان نظام با این اعلام غیرقابل باور متوجه شدند که دانشمندان ما تا چه حد در این امر پیش رفته‌اند و این علم در کشور بومی شده است، تصمیم گرفتند با انواع ترفندها و توطئه‌ها جلو ایران را بگیرند.

وی افزود: یکی از این اقدامات ارسال ویروس استاکس نت بود که حدود 4 هزار سانتریفیوژ را از مدار خارج کرد، اما بلافاصله دانشمندان جوان ایران توانستند آنها را بازسازی و دوباره در مدار قرار دهند.

زاکانی اضافه کرد: ترور دانشمندان هسته‌ای و تحریم‌های فلج کننده از دیگر اقداماتی بود که کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا صورت دادند، اما در عمل هیچ نتیجه‌ای عاید آنها نشد و در خلال این مدت، کشور ما با استفاده از فرصت به دست آمده، توانست صنعت هسته‌ای را توسعه و به مرز غیرقابل بازگشت برساند.

وی در خصوص مذاکرات صورت گرفته گفت: اولا کشورهای اروپایی از ابتدا، موافق مذاکره نبودند و همواره از موضع برتر ‌و همراه شرط و شروط با ما برخورد می‌کردند و حتی در مذاکرات سعد‌آباد که آن زمان مسئولیت تیم مذاکرات با دکتر روحانی بود با برخورد تحقیرآمیز، سعی می‌کردند ملت ایران را فاقد شایستگی برای داشتن فناوری هسته‌ای اعلام کنند حتی در فیلم مستندی که از بی بی سی و در حضور آقای ظریف پخش شد علنا گفته شد که شما لیاقت حتی یک سانتریفیوز را ندارید.



وی ادامه داد: در مسیر مذاکرات، چهار تیم به ترتیب با مسئولیت دکتر روحانی، دکتر لاریجانی، دکتر جلیلی و دکتر ظریف ،ایفای نقش کردند‌.

زاکانی اظهار کرد: در دوره آقای جلیلی در مذاکرات آلماآتی 1و2، ترکیه، مسکو و بغداد این‌ها تمایلی برای مذاکره جدی نداشتند تا جایی که شرط گذاشتند اولا سایت فردو باید تعطیل شود دوما، سوخت غنی شده 20 درصد هم باید از کشور خارج بشود و سوما،از این پس حق غنی‌سازی 20 درصد را هم ندارید.

وی گفت: اما وقتی به دنبال این درخواست‌ها با 200 کیلو سوخت 20 درصد غنی‌سازی ایران مواجه شدند ‌تقاضای تداوم مذاکرات را دادند.

نماینده مردم تهران گفت: از طرف دیگر، آمریکا هم آشکارا اعلام می‌کرد تا زمانی که به صورت مستقیم در مذاکرات هسته‌ای شرکت نکند این مذاکرات هیچ فایده‌ای برای طرفین نخواهد داشت، بر این اساس دکتر روحانی به همراه آقای ظریف، خدمت رهبر معظم انقلاب رسیده و در این خصوص برای مذاکره مستقیم با آمریکا هم مجوز می‌گیرند که در نهایت منجر به توافق‌نامه ژنو شد.

سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: این بیانیه حاوی فرصت‌ها و تهدیداتی است نه آن قدر شیرین است و نه آن قدر تلخ که بگوییم جام زهر است، کسی می‌تواند در این مسیر موفق شود که بتواند از فرصت‌های فراهم آمده در این توافق‌نامه استفاده لازم را ببرد، برای اینکه ما بتوانیم حقانیت خودمان را ثابت کنیم باید راه و اهداف خودمان را یکی بکنیم. این مسیر هنوز آغاز راه است و باید مشخص کنیم که کجا می‌خواهیم برویم و در کدام نقطه قرار بگیریم، باید افکار عمومی روشن کرد.

وی افزود: نقد کردن ایرادی ندارد اما ایجاد هرگونه شکاف و دو دستگی و اختلاف در این مسیر بسیار خطرناک است، اینجا جای دعواهای گروهی و جناحی نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در موقعیت و شرایط کنونی، باید بلد بود که چگونه حرف زد و چگونه در ادامه مسیر از اهداف کوتاه نیامد، تا در ازای حق طبیعی، فرصتی را به دست آوریم تا با ساخت درونی نظام، به چانه‌زنی بپردازیم (تولید برای توسعه، وارد برای تعادل). اخیرا مقام معظم رهبری به تیم مذاکره‌کننده تذکر داده‌اند که در مذاکرات آتی، سطح مطالبات خودتان را بالا ببرید.

زاکانی گفت: الان کشورهای غربی و آمریکا هم دارند این کار را با ما می‌کنند، درست چند روز بعد از مذاکرات، اروپایی‌ها 17 تحریم جدید را بر ضدجمهوری اسلامی ایران وضع کرد و یا آمریکایی‌ها که با حرف‌ها  و سخنان تند و درشت، ما را تهدید می‌کنند. اگر کوتاه بیاییم آنها ریشه همه چیز را خواهند زد.



فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • x ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    هیچ خبری نخواهد شد آمریکا و اسرائیل خیلی جلوتر هستند و دست ایرانی ها را خوانده اند.. از ایرانی جماعت کاری بر نیاید
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    شما که نمیدونید چه خبره. روحانی و تیمش خودشان میدانند دارند چه کار میکند. اینها مرحمانه است شما و ما نباید بدانیم... البته بعدا می‌فهمیم اما خوب بعدا دیگه....
  • علی ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    این تحریمها مصوبه های قبل از توافقه!
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    کاش به جای طرح این مسائل همه به دولت کمک میکردن دولت محترم برای امثال من وشما داره جون میکنه
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    تبتر خوبی نیست.
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    "اگر کوتاه بیاییم آنها ریشه همه چیز را خواهند زد." این یعنی اونا از ما قدرتمند هستند!!
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    افرین بر مواضع هوشمندانه زاکانی
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    mashala
  • لاری ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    ما که سر خوشیم... مردم ایران هرچه شدند به ما چه
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    خیلی خوشحالی؟
  • ناظر ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    اگر كوتا بيائيم همه چيز را از دست خواهيم داد
  • ضیایی ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    آقای زاکانی یادتان هست در همان روزهای توافق ژنو با تحلیل اشتباه به تیم مذاکره کنند تبریک گفتید!
  • محمد حسین ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    يکي به من بگه، بعد از این همه مقاومت در مسیر هسته ای شدن، شهید دادن در این راه، چرا توافق کردیم که همه چیز را که در این مدت بدست آمد باید از دست بدهیم؟ حالا چه چیز بدست آوردیم؟ اگر قرار بود از اول همه چیز را دو دستی تقدیم کنیم پس چرا خون جوانان کشور را هدر دادیم و از طرفی هم به مردم فشار آوردیم. آیا این به معنی تسلیم شدن در برابر فشارهای تحریم نیست؟
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    نمیدونم چرا اصلا این حس رو ندارم که این دولت داره جون می کنه. فعلا همه کاری که کرده این بوده که بگه دولت قبلی فلان خرابکاری رو کردو من نمی کنم. که اونم باید جوجه رو آخر پاییز شمرد.
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    این یعنی اینکه اگر ما کوتاه بیاییم آنها را از خودمان قدرتمندتر کرده ایم چرا که اراده ما قدرت اصلی ماست که آنها در خواب هم به آن دست نخواهند یافت ...
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    برادر یا خواهر عزیز، شفاف سازی ...
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    کدوم کار، ترکمنچای امضا کردن که جون کندن نمیخواد، دوست من
  • lion2007 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    گوش به فرمان ولیتان باشید. صبرکلیدهمه این سختیهاست. ماهمه دریک تیمیم تیم ملی ولی درباشگاههای مختلف بازی میکنیم. یادمان نرود ماایرانی هستیم نه ... مادوستانمان رانباید مایوس کنیم ولی دشمنانمان باید مایوس باشند
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    جناب زاکانی ! لاقل فرمایش رهبری را گوش کنید ایشان فرمودند ما از این مذاکرات ضرری نمیکنیم حالا شما موش بدوانید آقای ولایتمدار! بنده هم به دشمنان خوشبین نیستم اما اینکه گفتید "مردم دلخوش به توافقنامه ژنو نباشند/‌ آنها 17 تحریم جدید بر ضد جمهوری اسلامی ایران وضع کردند " عده ای از دشمنان قسم خورده خارجی میخواهند از آب گل ماهی بگیرند در مقابل شما باید این فرصت را از آنها بگیرید تا کشتی آنها تو این گل بشیند تا پیروز شوید گذر از این مقطع بدون شک بنفع نظام خواهد بود بشرط اینکه شما قصد گذشتن داشته باشید نه ماندن.
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    کسی که فقط اینقدر سیاست داره که بگه قدرت دفاعی ما در برابر امریکا هیچه در مذاکرات هم ضعیف عمل خواهد کرد
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    قعتنامه ننگین سعد اباد تکرار شد عزیزم
  • امیرتهرانی ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    در این سی و چهار سال نشان دادیم که از ایرانی جماعت هر کاری بر می اید به شرط وحدت و همدلی + پایداری بر آرمانهای امام و انقلاب + تبعیت محض از رهبر عزیز با این سه ویژگی بارها و بارها نشان دادیم که: آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • امیرتهرانی ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    نخیر آقاجون همین الان در کنگره در حال بحث و بررسیه. بیخودی از صهیونیستهای مسیحی درون کنگره و سنای آمریکا و کاخ سفید دفاع نکنید و آنها را تطهیر ننمایید.
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    به دولت برای چه کاری کمک کنیم؟ که انرژی هسته ای رو تعطیل کنه؟ ابدا!!
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    شما از کدوم ایالت دارین کامنت میذارین؟ اونجا هوا سرده یا گرمه؟ احتمالا خیلی درد وطندوستی تون بهتون فشار آورده که دارین هذیون میگین!!!!
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    حالا اگه یکی از این بازیکنا خواست گل به خودی بزنه باید چیکار کنیم؟!!!!!
  • م-ب ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    حماقت بودنت رو نشون میدی
  • امید ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    0 0
    تدبیر شهری یا تدبیر روستایی روزی به روستایی رفته بودیم ، در یکی از روزها که در صحرا مشغول گشت و گذار بودیم ناگهان سگی را دیدیم که پارس کنان به طرف ما می آمد ، ما که غافلگیر شده بودیم از شدت ترس خواستیم پا به فرار بگزاریم که دوست روستایی که همراه ما بود از ما خواست که سرجایمان بایستیم و فرار نکنیم وقتی آن سگ نزدیک ما آمد او روبه آن حیوان ایستادو حالت تهاجمی به خود گرفت مدتی به همین منوال گذشت سپس چند عدد سنگ کوچک برداشت و به اطراف و نزدیک او پرتاپ کرد ، ما با تعجب دیدیم که از شدت پارس آن سگ کم شد و کمی از ما فاصله گرفت بعد آن دوست روستایی به ما گفت با قدمهای آهسته به راه خود ادامه دهید و از دویدن خودداری کنید چون باعث میشود شهامت آن حیوان باز گردد و دوباره به شما حمله کند . او راست میگفت هنگام مقابله با سگی که روبروی شما پارس میکند باید ایستاد نه اینکه فرار کرد چون انگیزه او را برای حمله زیاد می کنیم . چه خوب است مسئولین بویژه دولت جدید تدبیر را به مقاومت معنی کنند ، نه تدبیر را به فرارو سازش. والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس