کد خبر 269619
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹

اين فقيه برجسته اواحر فروردين ماه سال گذشته به دليل ناراحتي قلبي در بيمارستان ميلاد كاشان بستري شده بود و بعد از بهبود مرخص شد.

گروه فرهنگی مشرق- فقيه برجسته كاشاني آيت الله سيد محمد باقر مصطفوي کاشاني امروز دعوت حق را لبيك گفت و به ملکوت اعلی پیوست.

اين فقيه برجسته اواحر فروردين ماه سال گذشته به دليل ناراحتي قلبي در بيمارستان ميلاد كاشان بستري شده بود و بعد از بهبود مرخص شد.

متن زیر بخشی از زندگینامه پر از خیر و برکت این عالم ربانی است که تقدیم مخاطبان می شود.

زندگينامه حضرت آيت الله مصطفوي:

در روز اول اسفند ماه سال1310 كودكي سرشار از نبوغ و استعداد در دل كوير مركزي ايران و خانواده اي مومن و سرشناس در تاريخ اين سرزمين، در محله 'سر پله' شهرستان كاشان متولد شد.

پدر بزرگوارش آيت الله 'سيد احمد مصطفوي ' از علماي بزرگ شهر و داماد 'سيدمصطفي كاشاني'، پدر آيت الله 'ابوالقاسم كاشاني' بود.

سيد باقر مصطفوي حسيني، از همان كودكي هوشي سرشار داشت و پس از تحصيل در بهترين مدرسه شهر راهي كسب علوم ديني شد.

7 ساله بود كه از نعمت حضور پدر محروم شد و در دامان پاك مادر و دايي خود تحصيلات ابتدايي و علوم مقدماتي حوزه هاي علميه را در شهرستان كاشان و زير نظر آيت الله العظمي 'مير سيد علي يثربي' گذراند.

اما پس از سه سال مطالعه علوم حوزوي در كاشان، عطش بي انتهاي اين جوان باهوش و مستعد ، او را به سمت افق هاي والاتري سوق مي داد، به طوري كه با شوقي تمام راهي قم شد.


قم نيز با همه وسعت و علمش اين يگانه را راضي نمي كرد و دستي او را با تقدير نجف گره زده و پس از گذشت حدود دو سال رهسپار نجف شد تا 23 سال از سال هاي جواني را وقف كسب علوم ديني در آن ديار كند.

سيد باقر جوان ، خود را در نجف ميان درياي موّاج فقاهت و اصول ، شناور يافت و 23 سال از محضر آيات عظام ، 'سيد ابوالقاسم موسوي خويي' ، ' مجتبي لنكراني'، ' جمال بلاغي' ، 'سيد عبدالاعلي سبزواري' ، ' مير حسين يزدي' ، 'عباس قوچاني' ، علامه 'عبدالحسين اميني'و ديگر بزرگان حوزه علميه نجف در فقه ، اصول ، تفسير و اخلاق بهره ها برد.

در عظمت استادان او همين بس كه علم كلام را نزد صاحب كتاب الغدير، علامه اميني و فلسفه را تزد وصي و جانشين آيت الله 'سيد علي قاضي طباطبايي' ، شيخ عباس قوچاني تلمذ كرد.

سيد باقر، در ابتداي ورودش به نجف وارد مدرسه 'سيد كاظم يزدي' و در حجره نوه ايشان ساكن شد اما پس از مدت كوتاهي با مشاهده مضيقه جا و مكان براي نوه سيد كاظم يزدي راضي به مشقت او نشده ، آنجا را به قصد مدرسه 'بخارايي' ترك كرد.

وي در شرايط سخت و مشقت بار دوري از شهرو ديار به كسن علم پرداخت اما اوضاع نامساعد اقتصادي هيچ گاه مانعي بر سر راه عاشقان علم اهل بيت نبوده ، عالمان نجف نيز از اين مساله مستثني نبودند.



آيت الله مصطفوي در خاطرات خود از 'سيد رضا تبتي' طلبه هندي الاصل ساكن نجف ياد مي كند كه سال ها به دور از هيچ گونه كمك مالي خانواده در مجاورت اميرالمومنين(ع) و با عنايات ويژه آن حضرت به تحصيل علوم ديني مشغول بود.

وي در اين باره مي گويد: در آن روزگار وضع اقتصادي طلاب نجف بسيار نامناسب بود و علاوه بر اين مساله ، خانواده سيد رضا هم كه درگير جنگ چين و تبت و محاصره بودند ، امكان ارسال هزينه هاي تحصيلي به نجف را نداشتند.

آيت الله مصطفوي اما از وضعيت مطلوب زندگي اين طلبه جوان در طول 13 سال سخن گفته، مي افزايد: اميرالمومنين با عنايات ويژه خود متعلمان مخلص علوم ديني را در كنف حمايت خود دارد و آنها را در اين راه خطير ياري مي كند.

وي در حجره اي محقر اما گرم و صميمي در كنار ياراني همچون آيت الله 'سيد علي سيستاني' ، 'ناصر مكارم شيرازي '، 'وحيد خراساني' ، 'جعفر سبحاني' و ديگر نوادر علمي روزگار پله هاي فقاهت و بينش را طي مي كرد.

طي اين سال ها با تدريس و تحصيل علم و اخلاق و درك محضر استادان بزرگ عالم تشيع همراه بود كه اين امر ذوق و شوق اين عالم عاشق حقيقت را دوچندان مي كرد.



روح والا و جان جوياي حقيقت وي سبب شد كه پس از رفع حكم تحريم از خواندن فلسفه ، به آموختن اين علم روي آورد ؛ چراكه سال ها به فتواي اولين مرجع شيعه يعني آيت الله' سيد ابوالحسن اصفهاني' مطالعه فلسفه در حوزه هاي علوم ديني تحريم شده بود.

علت تحريم فلسفه، نبود ظرفيت و درك لازم در همه افراد و امكان گمراه شدن آنها اعلام و با گذشت زمان و شرايط روزگار، اين حكم ملغي شد و آيت الله سيد باقر مصطفوي نزد حاج شيخ عباس قوچاني فلسفه آموخت.

آنچنان درس و بحث و مطالعه ، سيد باقر 40 ساله را در درياي عميق علم فرو برده بود كه وضعيت نامناسب جسماني را مانعي بر سر راه تحصيل و تعليم نمي ديد و همواره به دنبال شناخت حقيقت ، پله هاي كمال را مي پيمود.

اما وضعيت نامناسب جسماني او را به جايي رساند كه استاد بزرگوارش آيت الله العظمي خويي بر او خرده گرفته، بازگشت او را تكليفي ديني دانست و اين عالم حقيقت جو را راهي شهر و ديار زادگاهش كرد.

بازگشتي كه براي او نه ، ولي براي مردم كاشان ، شادي و بركت به همراه داشت و هر روز سيل مردم مشتاق ، در آرزوي آموختن كلمه اي و ديدار با عالمي فرزانه به سوي او مي شتافتند.



در همين سال ها بود كه 'صدام حسين' حدود دو هزار نفر از طلاب ايراني علوم ديني را از عراق اخراج كرد و به اين ترتيب مهاجرت علما از نجف به قم آغاز شد.

بازگشت ناخواسته آيت الله سيد باقر مصطفوي به ايران و حضور او در شهر كاشان ، منشا خيرات و بركات زيادي براي شهر بود كه هم اكنون نيز وجود ايشان ملجا و پناه سائلين و ايتام امت پيامبر (ص) است

وي از سال 1351 با حضور در شهر كاشان، به اقامه جماعت و تفسير و خطابه پرداخت كه حاصل فعاليت هاي علمي ايشان در اين سال ها مجموعه هاي دست نويسي در زمينه 'تفسير'، 'طهارات ثلاث' و'كتاب صلوه' است.

هم اكنون عمر با بركت اين عالم فرزانه قريب به 80 سال است و ايشان همه روزه درمنزل شخصي خود واقع در ميدان'كمال الملك' شهر كاشان با روي گشاده و خلق خوش پذيراي مردم و مسوولان وگره گشاي مشكلات علمي و ديني همگان است.

گفتنی این عالم با تقوا و فاضل شهر کاشان مدتی است در بستر بیماری قرار گرفته است. از همه مخاطبان عزیز استدعا داریم برای شفای این عالم متقي دعا نمایند.

سایت مشرق ضمن تسليت اين مصيبت به محضر ملت بزرگ ايران ، آيت الله نمازي نماينده ولي فقيه و امام جمعه كاشان ، علماء و حوزه‌های علميه كاشان ، مردم شريف شهرستان كاشان ، برای آن مرحوم از خداوند منان غفران و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و اجر جميل مسئلت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس