یک کارشناس مسایل هسته ای اظهار کرد: اگر ما می خواهیم دست گشاده تری در برابر غرب داشته باشیم، باید سعی کنیم در اقتصاد خود به گونه ای عمل کنیم که هر سال درصدی از اتکای کشور را به فروش نفت و درآمدهای حاصله از آن کمتر کنیم تا قدرت چانه زنی خود را در برابر غربی ها بالا ببریم.

به گزارش مشرق، حسن بهشتی پور در گفتگو با بسیج در خصوص ورود 2 تن از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از کارخانه تولید آب سنگین اراک گفت: البته بازدید از این کارخانه جزو توافقنامه انجام شده در ژنو نیست و اجازه بازدید از کارخانه آب سنگین اراک براساس توافقنامه ای شش بندی است که بین آقای صالحی و یوکیو آمانو در تهران نوشته شد.

این کارشناس هسته ای با توجه به مواضع ضد ایرانی تندی که برخی چهره های سیاسی آمریکایی علیه ایران ابراز می کنند علی رغم همراهی ایران با آژانس - بازرسی کارخانه آب سنگین اراک- گفت: این گونه اظهارات مغرضانه به روند تفاهمی که قرار است بین گروه 1 5 و ایران نوشته شود، ضربه می زند.

وی گفت: اما می توان این گونه تعبیر کرد که این اظهارت بیشتر برخاسته از مسایل داخلی این کشور است و گمان می رود علت آن ساکت نگه داشتن صهیونیست های داخل باشد که فشار زیادی به دولت آورده اند تا قانون جدید را جهت اعمال تحریم های فزاینده تصویب کنند.

بهشتی پور اظهار کرد: اظهارات و اقدامات مغرضانه سوء تفاهم ها و بی اعتمادی های موجود را دامن می زند اما مخل توافقنامه نیست و تاکنون نیز در چاچوب توافقنامه اقدام ضد ایرانی صورت نگرفته است. این اظهارات تنها به آلوده شدن فضا کمک می کند و بدبینی ها را افزایش می دهد.

این کارشناس هسته ای درخصوص تاثیر توافقنامه ژنو بر قدرت ایران در بازار جهانی نفت گفت: عده ای معتقد هستند که ما نباید سهم خود را در بازار جهانی نفت از دست بدهیم و کسانی که براین باورند را دارند می گویند برداشته شدن تحریم ها یعنی به دست آوردن فرصت در بازار جهانی نفت و ما نیز باید سهم خود را به هر شکل ممکن در این بازار حفظ کنیم.

وی با انتقاد از این باور تصریح کرد: "اگر ما می خواهیم دست گشاده تری در برابر غرب داشته باشیم؛ باید سعی کنیم در اقتصاد خود به گونه ای عمل کنیم که هر سال درصدی از اتکا کشور را به فروش نفت و درآمدهای حاصله از آن کمتر کنیم. یعنی دست از خام فروشی برداشته و به طور کلی از سهم خود در بازار جهانی چشم پوشی کنیم و کشور را به سوی تولید فرآورده های نفتی ببریم."

بهشتی پور تبیین کرد: شاید از دست دادن سهم کشور در بازارهای جهانی نفت در کوتاه مدت به زیان کشور اما در بلند مدت به سود ما خواهد بود. لذا باید اقتصاد را از صادرات نفت جدا کرده و قید شصت میلیارد دلار درآمد به دست آمده از صادرات نفتی را بزنیم تا قدرت خود را در چانه زنی در برابر غرب بالا ببریم.

وی در پایان گفت: "غرب اتکای ایران به درآمدهای نفتی را نقطه ضعف کشورمان تلقی کرده و اگر در این باره بخواهیم خردمندانه عمل کنیم می بایست نفت خام را در کشور تبدیل به فرآورده های نفتی کرده و صادر کنیم."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس