محمدجواد ظريف با بيان اينکه ما به طرف مقابل اعتماد نداریم اما نگران نیستیم؛ گفت: فرمایش مقام معظم رهبری همواره در گوش ما هست که به غرب و آمریکا اعتماد نکنیم و ما هم به آنها گفتیم که به شما اعتماد نداریم و باید اقداماتی برای جلب اعتماد مردم ایران و رهبر معظم انقلاب انجام دهند.

به گزارش مشرق؛ "محمد جواد ظریف" در برنامه زنده "دو نیم ساعت" شبکه خبر درباره مذاکرات اخير ژنو که منجر به توافق بين جمهوري اسلامي ايران و اعضاي گروه 1+5 شد، گفت: وظیفه رسانه این است که سوال جدی بپرسد و وظیفه مسئولان پاسخگویی به آنهاست.

وی افزود: در مذاکرات دشوار همه طرفها سعی می کنند کامیابی و ناکامیابی های خود را در رسانه ها به روش های مستقیم و حتی  غیرمستقیم دیدگاه های خود را بیان و القا کنند که چه گرایشی دارند.

وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: برخی اوقات دوستان ما پیچش خبری و یا چرخش خبری و یا تلاش برای مهندسی خبر با واقعیت قاطی می کنند و تصویر دیگری ایجاد می کنند.

ظریف با بیان اینکه مذاکرات دشوار و نفس گیری را پشت سر گذاشتیم، اظهار داشت: مذاکره فی نفسه کار دشواری است و هیچ کس در مذاکره به تمام خواسته های خود نمی رسد.اگر طرفی به تمام خواسته ها برسد دیگر مذاکره نیست، در این صورت می توان بیانیه ای صادر تا طرفین مقابل آن را امضاء کنند.
 
وی ادامه داد: مذاکره برای رسیدن به یک نگاه مشترک و برای گفتن یا نگارش مواضع متقابل به شکلی که طرفین نسبت به آن احساس راحتی داشته باشند، است.


متن موافقت نامه حاصل چندصد ساعت مذاکره است

 
وزیر امور خارجه تصریح کرد: نگارش متن بسیار وقت گیر و دشوار است آنچه که امروز به عنوان نتیجه مذاکرات هسته ای مشاهده می کنیم حاصل چندصد ساعت مذاکره است.مذاکراتی که گاه روی یک کلمه، عبارت یا محل قرارگرفتن یک جمله صورت گرفته است.
 
ظریف ادامه داد: اگر فردی به دنبال اظهار نظر و یا تحلیل است، باید خود را در برابر این واقعیت قرار دهد که این جلسات برای مذاکره بود نه اعلام موضع و باید در فضای مذاکره قرار گرفت. این سند موضع آمریکا نیست به همین دلیل آمریکایی ها بالاجبار قسمت های مختلف را از دیدگاه خود تشریح می کنند چرا که همه نظرات خود را در این متن نتوانستند پیاده کنند.

ظریف با تشکر از اصحاب رسانه برای پوشش اخبار مذاکرات و همچنین تشکر از مردم ، مقام معظم رهبری و حمایت های رئیس جمهور، دبیر شورای امنیت ملی و ریاست و اعضای مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یاد و خاطره شهدای هسته ای، دفاع مقدس و انقلاب را گرامی می داریم، اگر دستاوردی نصیب ما شد، نتیجه مقاومت و قدرت مردم بود. همه باهم دست به دست هم دادیم تا به این موقعیت برسیم، البته این گام اول است.


از نقدهای سازنده استفاده کنیم 


وزیر امور خارجه افزود: بهتر است که دوستان ما هم اجازه بدهند تا این شیرینی و نشاط بین مردم باقی بماند. به طور قطع کار ما بی عیب نیست و ما می توانیم از نقدهای سازنده استفاده کنیم. توقع داریم که در نقدها جانب انصاف و منافع ملی در نظر گرفته شود.
 
وی ادامه داد: فراموش نشود که برنامه اقدام مشترک سندی است که نتانیاهو آن را پیروزی قرن معرفی می کند و مخالفین ما به دنبال مانع سازی و سنگ اندازی برای اجرای آن هستند. این موضوع نشان دهنده اقدام مثبتی است که صورت گرفته و باید با همفکری، همدلی و همبستگی کامل کار را به پیش ببریم.
 
ظریف با بیان اینکه مقاومت مردم و سخت کوشی آنان با تحمل فشارهای اقتصادی به ما عزت داد، اظهار داشت: مقاومت مردم به ما عزت داد تا بتوانیم در برابر دیگران بایستیم و از منافع آنان دفاع کنیم و کار را پیش ببریم، اکنون زمان بحث های جناحی و سلیقه ای نیست، اکنون زمان حراست از منافع ملی است.
 
ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گام بعدی اقدام مشترک از چه زمانی آغاز می شود، اظهار داشت: نام برنامه اقدام مشترک با توجه به ماهیت آن نامگذاری شده است، در این برنامه رشته اقدامات ۶ ماهه را پیش بینی کردیم تا طرفین انجام دهند، البته مدتی طول می کشد تا طرفین خود را آماده کنند، چرا که اقدامات قابل توجهی برای رفع تحریم ها باید صورت گیرد. به طور مثال اتحادیه اروپا باید تعدادی از تحریم ها را لغو کند و برای این کار باید جلسه اتحادیه تشکیل شود و یا آمریکایی ها اقداماتی را که جهت جلوگیری از فروش نفت ایران و معاملات بانکی صورت دادند باید رفع کنند و این اقدامات نیاز به زمان دارد. 


اوایل دی ماه رفع تحریم های مورد توافق عملیاتی می شود

 
وی ادامه داد: دو سه هفته ای زمان می برد تا اوایل دیماه که آمادگی ها فراهم شود البته ما هم باید آمادگی ها را فراهم کنیم تا به مرحله اول که اجرای گام اول است، برسیم.
 
وزیرامور خارجه با بیان اینکه توافق کردیم تا بحث در مورد توافق نهایی را آغاز کنیم، تصریح کرد: بنده در اجلاس نیویورک و پس در اولین اجلاس ژنو پیشنهاد یک برنامه سه مرحله ای را ارائه دادم که شامل توافق در مورد اهداف، اقدامات گام اول و مرحله نهایی بود تا تصویری که در نهایت قرار است به آن برسیم، مشخص شود، حال باید وارد جزئیات شویم تا به توافق برسیم که به طور قطع کار سخت و دشواری خواهد بود.
 
وزیر امور خارجه با بیان اینکه بناست تا کار را بلافاصله شروع کنیم، خاطرنشان کرد: اوایل یا اواسط دیماه وارد مذاکره خواهیم شد و ۶ ماه برای مذاکره فرصت داریم، قرار است این مذاکرات ظرف یکسال به مرحله اجرایی برسد که همانطور که در سند مشاهده می کنید مرحله نهایی رفع کلیه تحریم هاست چه تحریم های شورای امنیت، چه آمریکا و اتحادیه اروپا و یا سایر کشورها که به طور غیرقانونی و غیر عادلانه تحریم های ظالمانه ای راعلیه مردم جمهوری اسلامی ایران وضع کردند.


اظهارنظرات دیروز و امروز "ویلیام هیگ" هم خیلی منفی نبود

 
ظریف با اشاره به مخالفت های فابیوس و هیگ در طول مذاکرات اظهار داشت: البته من در خود جلسات اقدام ویژه ای از ویلیام هیگ ندیده ام و اظهارنظرات دیروز و امروز او هم خیلی منفی نبوده، اما نمی توان با قاطعیت اعلام کرد که در پس پرده تقسیم کار و یا تفاهمی صورت نرگفته باشد
 
وی ادامه داد: آنچه که مسلم است در این مذاکرات ابتکار عمل دست جمهوری اسلامی ایران بوده و ما چهارچوب تعیین کردیم که کجا ، چگونه و با چه روشی مذاکره کنیم و ما مراحل مختلف را تعیین کردیم و تصمیم گرفتیم.
 
ظریف ادامه داد: به همین دلیل برای برخی از بازیگران اتفاقی افتاد که انتظار نداشتند، آنان انتظار نداشتند که جمهوری اسلامی ایران با این هجمه دیپلماتیک وارد مذاکرات شود و تصور نمی کردند که به این زودی ها به مرحله مذاکره برای متن برسند و آمادگی آن را نداشتند.
 
ظریف افزود: هرچند کشورهای ۱+۵ به عنوان یک هیئت در این مذاکره شرکت کردند، ولی آنان ۶ کشور بزرگ با منافع متفاوت هستند به طور مثال کاترین اشتون نماینده ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپاست و مجموعه پیچیده ای را تشکیل می دهد برای اینکه بتوانیم این مجموعه را مدیریت کنیم نیاز به فکر برنامه ریزی و طراحی داریم و با کمال تواضع اعلام می کنم که خدمتگزاران شما در سیاست خارجی این کار را انجام داده اند.


5+1 تصور نمی‌کرد جمهوری اسلامی بتواند کار را تا این حد پیش ببرد


وزیر امور خارجه افزود: کشورهای ۱+۵ تصور می کردند که قرار است خود سند را بنویسند و فکر نمیکردند که جمهوری اسلامی با استفاده از ابزارهای مختلف توانسته باشد کار را تااین حد پیش ببرد.
 
وی ادامه داد: درکنار نگاه بدبینانه ای که باید داشته باشیم، این موضوع را در نظر بگیرید که هیئت ۱+۵ در برابر وضعیتی قرار گرفت که پیش بینی نمی کرد و نمی دانست چطور باید عمل کند.
 
ظریف با بیان اینکه منافع ملی این کشورها در داشتن روابط خوب با ایران است اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران کشوری بزرگ، با اهمیت و دارای مردمی بافرهنگ است که نیروهای انسانی آن در منطقه بی نظیر است و با مردم جدی، هوشیار و بیداری روبرو هستند.
 
ظریف ادامه داد: احترام به جمهوری اسلامی و مردم ایران را باید خود ایجاد کنیم تا بقیه را ناگزیر کنیم که از موضع احترام و برابر با ما صحبت کنند که فکر می کنم به این توفیق دست پیدا کردیم.


عنوان دوسویه بودن یعنی باید اقدامات متوازن باشد

 
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دوسویه بودن و گام به گام بودن از لحاظ حقوقی به چه معناست، تصریح کرد: دوسویه بودن یعنی باید اقدامات متوازن باشد و گام به گام بودن به معنی داشتن رشته اقداماتی در مرحله اول و سپس پیش بینی مراحل دیگری تا رسیدن به مرحله آخر است. در نظر داریم که بعد از این رشته اقدامات به عنوان گام اول به سمت تفاهم برای گام نهایی برویم چرا که این نگرانی وجود دارد که اقدامات کوتاه و مقطعی به جای تفاهم به سوء تفاهم تبدیل شود و به جای اعتمادسازی آن را از بین ببرد.
 
ظریف ادامه داد: منافع جمهوری اسلامی ایران در این است که دنیا بداند ما برنامه ای صلح آمیز داریم، جمهوری اسلامی هیچ گاه قدرت خود را از طریق کشتار و سلاح های کشتار به دست نیاورد، البته زمانی که به ما حمله کردند مردانه از حیثیت و هویت خود دفاع کردیم.
 
وی ادامه داد: آنانی که ایران هراسی و پاشیدن بذر نگرانی را وسیله ای برای پیشبرد اهداف خود قرار دادند که در راس آنها رژیم صهیونیستی است می بینند که پروژه ایران هراسی دارد شکست می خورد و دنیا با یک نگاه واقع بینانه به مردم ایران می نگرد، چرا که مردم ایران دنبال سلاح نیستند بلکه به دنبال احترام و برخورد از موضع برابر هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه سخنان خود با اشاره به تحریم های اعمال شده از سوی کشورهای غربی گفت: دستاورد این تحریم ها فعال کردن ۱۹ هزار سانتریفیوژ در کشور و از دست رفتن اعتماد مردم نسبت به این کشورها بود.


اقدامات داوطلبانه ایران قابل بازگشت است

 
وی در ادامه سخنان خود درباره اقدامات داوطلبانه ای که ایران و کشورهای ۱+۵ نسبت به ارجای آن علام آمادگی کردند، گفت: در این زمینه تعهد حقوقی ایجاد نمی شود و تمامی این اقدامات قابل بازگشت است و پس از ۶ ماه اگر هر یک از طرفین احساس کند طرف مقابل پایبند به اصول و اقدامات خود نیست، می تواند نسبت به اجرای این برنامه تجدید نظر کند.
 
ظریف تاکید کرد: ما با حسن نیت وارد این موضوع شده ایم و نمی خواهیم عهد خود را بشکنیم و این اقدامات به صورت داوطلبانه و کوتاه مدت است، همچنین این اقدامات برای طرف مقابل بسیار گسترده خواهد بود.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه اقدامات در نظر گرفته شده برای دوطرف متوازن است، گفت: مطمئنا ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و تحریم های یکجانبه که در گذشته انجام شده بود، کاملا غیرقانونی بوده و مانیز بر آن تاکید داشته ایم و در ادامه نیز باید تمام این موارد رفع شود.
 
وی همچنین در ادامه درباره سخنان وزیر خارجه آمریکا در خصوص حق غنی سازی در ایران تصریح کرد: آنچه که در این برنامه به آن اشاره شده غنی سازی در ایران است و با ما نیز آن را ادامه می دهیم، همچنین با آمریکا نیز صحبت می کنیم، لذا می خواهیم تمام دنیا به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ما برسند.
 

غنی سازی در خاک ایران انجام می شود و متوقف نخواهد شد

ظریف تاکید کرد: غنی سازی در خاک ایران انجام می شود و متوقف نخواهد شد و همچنین غنی سازی ۲۰ درصد که در فردو انجام می شد به ۵ درصد کاهش و ادامه پیدا می کند.
 
وی در ادامه با اشاره به ماده ۴ ان پی تی گفت: دو سه کشور نیز با حق غنی سازی مخالفند در حالی که طبق ان پی تی این حق برای ایران و سایر کشورها وجود دارد و در این میان نیز برای اولین بار ۶ کشور (۱+۵) پذیرفتند که حق غنی سازی باید و حتما بخشی از هر راه حل باشد. بخشی از راه حلی که قسمتی از آن شامل برداشتن تحریم ها و در آخر به رفع کلیه تحریم ها منجر شود.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه سخنان خود در واکنش به سخنان مجری برنامه مبنی بر اینکه اعلام شد این توافقنامه نوعی شناسایی دو فاکتو عنوان شده است گفت: دو فاکتو وقتی عنوان می شود که یک چیزی نیاز به شناسایی داشته باشد، زیرا حق شناساندنی نیست، این حق موجود است و باید به آن احترام گذاشته شود.
 
وی افزود: حق آن حقی است که در ان پی تی اعلام شده و طبق این معاهده هیچ کشوری را نمی توان از حق قابل انتزاعش محروم کرد و باید به حق آن احترام گذاشت.
 
ظریف همچنین با اشاره به این توافقنامه گفت آمریکایی ها به مدت دو هفته تلاش کردند که دو عبارت in practice و if agreed را به متن این تواقنامه اضافه کردنند که ما آن را برداشتیم.
 
ظریف همچنین در ادامه عنوان کرد: کسانی که در داخل مطالبی می نویسند تقاضا دارم که  از دولت آمریکا به خاطر مشکلات و فشارهای داخلی حرفهایی را به زیان می آورد، آنان نیز این سخنان را تکرار نکنند.  
 
وی تاکید کرد: آنچه که در مذاکرات با ۱+۵ بدست آمده یک دستاورد تاریخ بوده و ما نیز توانستیم این امتیاز را بدست بیاوریم و این برنامه یک اقدام عملی ۶ ماهه به شمار می رود و نباید بیش از آنچه که هست به آن بدمند. این معاهده نیست تنها یک توافقنامه است که به زبان انگلیسی نوشته شده است.
 
ظریف خاطرنشان کرد: اقداماتی که در این برنامه ذکر شده قابلاجراست و به هیچ عنوان پیچیده نیست و در صورت اراده سیاسی تمام این اقدامات انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: این توافق نیز به ما تحمیل نشده است و ما بودیم که دنیا را به جای تحریم و تهدید وادار کردیم که دست از کار خود بردارد و این توافقنامه نشان داد که آنها پس از گذشت چندین سال از موضع برابر با این مردم صحبت کردند و این موضوع موجب به نتیجه رسیدن مذاکرات شد.
 
وی در ادامه درباره عدم اعتماد مردم به آمریکا و انگلیس گفت: بنده این موضوع را بارها گفته ام که مردم ما به شما اعتماد ندارند و تکرار می کنم که آنه باید اعتماد این ملت بزرگ را جلب و بازسازی کنند و با زبان تهدید سخن نگویند، زیرا در این هنگام همواره یک قدم دیگر بر بی اعتمادی مردم کشور می افزاید.
 
وی افزود: ما با کمال خودباوری وارد مذاکرات شدیم و خدا را شکر به نتیجه رسیدیم و در این میان بدخواهان این نظام زاری کردند و امروزه تلاش می کنند که این توافق را برهم بزنند و چون فهمیده اند مردم ما و نمایندگانشان از موضع اعتماد به نفس وارد شده اند می توانند منافع خود را تامین کنند.
 
وی با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل قدرت های پوشالی هستند گفت: هر لحظه که تصمیم بگیریم می توانیم این توافق را کنار بگذاریم. ما همواره به تعهدات خود پایبند هستیم ولی از طرف مقابل نیز نسبت به نقض تعهد مجبور نخواهیم بود که یک طرف قرار را ادامه دهیم ما وارد این حوزه شده ایم تا منافع کشور را پیش ببریم و فشارهای ظالمانه بر مردم را رفع کنیم.
 
وی درباره حضور وزرای خارجه ۱+۵ در ژنو گفت: ما برنامه های خود را به گونه ای ترتیب دادیم که این وزرا به نتیجه رسیده اند که اگر حضور پیدا نکنند از کارها عقب خواهند ماند.
 
وی درباره چشم انداز این توافق گفت: مانیز خدا را قادر مطلق می دانیم و با نیت رسیدن به راه حل برای رفع فشار برمردم و حفظ حقوقشان وارد این حوزه شده ایم  و اگر طرف مقابل درس خود را از چندین سال گذشته آموخته باشد، مطمئنا این موضوع حل خواهد شد، زیرا این موضوع یک مشکل ساختگی است
 
وی تصریح کرد: زمانی که برخی از دوستان حرف هایی بر مخالفت با اقدامات ما می زدند، مقام معظم رهبری دخالت کردند و گفتند این افراد فرزندان خودمان و فرزندان انقلاب هستند و همچنین پس از تواق نیز رهبری با بزرگ منشی و نگاه وسیع مبتنی بر منافع ملی از روند مراکرات حمایت کردند.
 
ظریف گفت: ما همواره آماده پذیرش نقد هستیم اما از این افراد خواهش دارم که ابتدا انصاف را رعایت کرده و بدانند تفاهم با اعلام موضع فرق می کند و خدای ناکرده بدین وسیله آب را به آسیاب دشمن نریزند.




منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 90
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • Majid ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    منطق قدرتمند و مستدل فامیل دور فامیل دور با تیم کلاه قرمزی فوتبال بازی کرده و ۲۹ گل خورده‌ و یک گل زده‌اند. با این حال در تعیین برنده بازی اختلاف نظر وجود دارد! فامیل دور: آقای مجری اینا جر می‌زنن! مجری: چطور مگه؟! فامیل دور: آخه آقای مجری ما ۲۹ گل خوردیم و اونا فقط یه گل خوردن! با اینکه ما بیشتر گل خوردیم ولی اونا میگن ما برنده‌ایم. حالا من از شما یه سوال دارم و بعدش دیگه هیچ صحبتی ندارم! مجری: خوب بگو! فامیل دور: آقای مجری ۲۹ بیشتره یا یک؟! مجری: خوب معلومه ۲۹. فامیل دور: من دیگه حرفی ندارم!
  • لیلا ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    از همون گام نهاییت می ترسم ظریف ! این گام اولیه ات بود گام نهاییت چیه !؟ معلومه که اونا باورشون نمی شد آخه این همه امتیازو چطوری دادین !؟ یکی به من بگه ما چقدر هزینه کردیم برا عنی سازی بیس درصد که حالا باید به راحتی اکسیدش کنیم !؟ غربیا چی از دس دادن !؟ هیچی ! یه کم از اموال خودمونو پس میدن ینی این موفقیت بزرگیه !؟ ینی ما باید خوشحال باشیم !؟ مشرق دیروز با من لج افتادی !؟ آخه نظراتمو منتشر نکردی لطفا این یکیو منتشر کن !
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    انقدر لفاظی نکن اقای ظریف . خون همه ما را به جوش اورده اید .
  • علی ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    قرار داد ترکمنچای 2 مبارک باد روحانی مچکریم
  • صائب ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم یعنی واقعاً آقای ظریف و آقای روحانی ما را اینقدر ساده فرض کرده اند ؟؟ فکر کرده اند که اگر مرتب در صدا و سیما از خودشان تشکر کنند و به یکدیگر تبریک بگویند و تبریک سران دیگر کشورها را پخش کنند، ما باورمان میشود که در مذاکره پیروز شده ایم و چیزی به دست آورده ایم؟ البته از تفکر آقای روحانی جز این هم انتظاری نبود. گفتند: داریم روی کلمات و واژه ها دقت میکنیم که حقوق ملت ایران یک وقت آسیب نبیند!! دیشب متن توافقنامه را خواندم. جز ذلت و پذیرش تحقیر چیزی ندیدم. خشک باد دستانی که چنین سیاهه ای را امضا کردند. امشب از دریافت یارانه انصراف دادم؛ یارانه ای که به بهای فروش خون شهدا به حسابم واریز شود را چطور قبول کنم؟؟ می خواستند منافع ملی کشور انقلابی را با گدایی از دشمن و التماس بدست آورند. اکنون می بینیم که چه بدست آورده اند؟ ننگ بر شما ! شرایط اکنون را با قبل از توافقنامه مقایسه کنید. چه بدست آورده اید؟ بزرگترین حرفتان این است که شش کشور حق غنی سازی ما را به رسمیت شناخته شناخته اند!! میخواهم که تا صد سال به رسمیت نشناسند؛ بشناسند یا نشناسند چه ارزشی برای ما دارد؟ نظر دشمن خشن بیرحم که میخواهد شما نباشید چه ارزشی دارد؟ غنی سازی خود را محدود و معلق کرده اید که چه؟ که آنها به رسمیت بشناسند؟ به چه حقی تعهد داده اید که غنی سازی را محدود کنید؟ به چه حقی تعهد داده اید که در جا بزنیم؟ این است پاسداری از خون شهدای هسته ای؟ شرم بر شما! به چه حقی کفار را بر ما مسلط کرده اید که اینقدر اشراف اطلاعاتی بر مراکز هسته ای و حتی معادن ما داشته باشند؟ شما که میگفتید میخواهیم منطق مان را نشان بدهیم و با دنیا اتمام حجت کنیم؛ این بود اتمام حجت؟! شما که گفتید میخواهیم با منطق قوی، تحریم های ظالمانه را برداریم؛ چه تحریمی را برداشتید؟ مثل عراق برای ما نفت در برابر غذا تصویب کردید؟؟ ای لعنت بر اینقدر بی غیرتی ! از کسی که حق خود را از دشمن گدایی میکند جز این انتظاری نیست. از کسی که هیمنه دشمن او را گرفته و ترسانده است جز این بر نمی آید. هر چه رهبر عزیزمان فرمود که نترسید؛ از هارت و هورت دشمن نترسید؛ نتوانستید. بله شجاعت و غیرت ذاتی است و به هر کسی هم ارزانی نشده است. رفتید حق را بگیرید؟ کدام حق را گرفتید؟ شما که فقط تعهد دادید. چرا باید همه چیز را تعلیق کنیم؟؟ چرا باید جلوی پیشرفت مان را بگیریم؟؟ رفته اید به دنیا قول داده اید که از این به بعد کشور خوبی میشویم و کسی را اذیت نمی کنیم؟؟ سراسر توافقنامه همین است که ایران قول داد و مهار شد. اشکال شما این است که قبول ندارید فرمایش مولای مان اباعبدالله الحسین را که : « مرگ با عزت بهتر است از زندگی با ذلت » آیه 51 و 52 سوره مائده را بخوانید و از خدا بترسید. سوره آل عمران، آیات 172 تا 177 را بخوانید و از خودتان خجالت بکشید. آیات 15 تا 18 سوره انفال را بخوانید و در روش مواجهه تان با دشمن تجدیدنظر کنید. من نمیخواهم جزو کسانی باشم که در برابر این رفتار ذلیلانه شما سکوت میکنند و با این سکوت، زمینه را برای ادامه ندانم کاری هایتان فراهم می نمایند. کسانی که شما را در این مسیر مشایعت کنند یا تبعیت نمایند جزو شما هستند و مستحق همان چیزی خواهند بود که شما مستحق آن هستید. ای کاش در ماه دیگری غیر از محرم مرتکب این خیانت می شدید. محمد حسن صائب 5/9/92
  • ali ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    نمکدون
  • ali ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    خیلی دوست داشتید میتونستید مستدل و با کمک مجری و صد تا از عوامل پشت صحنه ، دکتر ظریف رو میپیچوندید ؟! خیلی دوست داشتی ظریف این اندازه تحقیرتون نمیکرد ؟ چقدر علاقه مند بودید گافی می داد ! چقدر مشتاق بودید حرفی از بیانیه خون به اصطلاح مذاکره کنندتون نمیزد و نمیگفت منم بلد بودم برم بیانیه بخونم و ساعت 8 شب بر گردم خونم ! اصلا از خونم بیانیه می خوندم البته به لودگی 8 سال عادت کردید . طول می کشه لودگی از یادتون بره . بد نیست یک بار دیگه بسته پیشنهادی جلیلی در سال 88 و عکس توافق با ترکیه و برزیل رو برای انبساط خاطر ببینید
  • کریم ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    جناب آقای ظریف خته نباشید خدا قوت مجید بیرون گود نشستی و می گی لنگش کن همین که دنیا دید ایران کشوریه که روی پای خودش ایستاد و پیشرفت کرد بزرگترین دستاورد هستش خواهش میکنم انصاف رو همیشه رعایت کنید مثال بالا در حد قیاس مع الفارق بود.
  • ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    مجید جان ! دلبندم خودتم فهمیدی هدفت از این حرفا چیه؟ این حرکات پانتومیمی به درد حسین خان کیهانی میخوره که بازبان کیهانی حرف میزنه!
  • ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    خيلي كلاه قرمزي رو خوب اومدي
  • محمد ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    آقاي ظريف! آقاي ظريف! مردم رشد كرده‌اند. ديگر چشم و گوش بسته نيستيم كه تا صدا و سيما گفت موفقيت ديپلماسي، ما هم بگيم چشم. آقاي ظريف! هر بار متن را ميخوانيم، بدتر مي‌شود. شما قرار بود شفاف‌سازي كنيد تا بهانه‌ها از بين برود. ما هم گفتيم چشم. بهانه را از دشمن بگيريم. اما قرار نبود حقوق حقه‌مان را بدهيم تا پول بگيريم. اين‌ها حقوق مسلم ما بود. اين چه ربطي به شفاف‌سازي دارد؟! حتي در اين به اصطلاح توافق نيامده كه اين اقدامات مثلاً داوطلبانه پس از 6 ماه، لغو شده و پرونده ايران عادي مي‌شود. اسمش توافق 6 ماه است، اما مفادش به اين معناست كه اين تعهدات موقتي نيست، بلكه كف خواسته غرب است. كجا غني‌سازي در خاك ايران رو پذيرفته؟! متن فقط همه چيز رو به آينده حواله داده است، آن هم هم آينده‌اي كه در متن مي‌گويد: "محل غني‌سازي، محل ذخيره‌سازي و انبار، سطح غني‌سازي و ... بايد مورد توافق طرفين باشد" اين طرفين چه كاره هستند؟! مگر ما سوريه هستيم كه آمريكا برايمان تعيين كند چه كسي حق دارد رئيس جمهور شود و چه كسي حق ندارد؟! آقاي ظريف! ما 2 تا حق داشتيم: اول حق توسعه علمي از جمله توسعه هسته‌اي و ...، دوم حق معامله و خريد و فروش با ساير كشورها. بعد اين غرب نجس حق دوم را گرفته و مي‌گويد از حق اولتان كمي بدهيد تا كمي از حق دومتان بدهم. دوباره بدهيد، ما هم از حق ديگرتان كمي مي‌دهيم. اين اسمش برد-برد است؟! خدايي اين اسمش برد است؟! دوستان؛ هم ميهنان؛ هم وطنان؛ مسلمانان؛ جوانان؛ مردان؛ زنان؛ ديوار؛ گلدان؛ من از روي غرض و مرض حرف نمي‌زنم. حزبي نيستم. گور پدر هر چي حزب بازي و كثافت‌كاري سياسي. حزب فقط حزب علي، رهبر فقط سيد علي. موفقيت نظام هدف من است. با هر دولتي كه ميخواهد باشد. اما درخواست رهبر چيز ديگري بود در صبح چهارشنبه اخير. ايشان گفتند مسئولان يك قدم عقب نشيني نكنند. من ذهنم در سال 1500 هجري شمسي است كه در كتاب‌هاي مدارس نوشته‌اند: "در سال 1392، دولتي در ايران بر سر كار آمد كه به دليل خزانه خالي دولت، بخشي از حقوق ايران را براي 6 ماه دريافت پول، براي هميشه فروخت و حتي اطلاعات محرمانه معادن، سايت‌هاي غني‌سازي و كارگاه‌هاي مونتاژ را در اختيار دشمنش قرار داد." فقط فحش و نفرين آيندگان ميرسه به قبر ما. متن توافق با اظهارات مسئولان آمريكايي و انگليسي مطابقت دارد، نه اظهارات دولتمردان ايراني.حتماً بايد كلاهي كه سرمون رفته، تا زانو برسه كه آقاي ظريف قبول كنه غرب كلاه سرمون گذاشته؟! خدايا كمك.
  • ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    آقا مجید دیدیم چطوری جلیلی در مذاکره برنده شد!!اخه ادم تو مذاکره بگه حرف حرفه منه،اینکه نشد مذاکره!!!بله قبول دارم حقه ایرانه که غنی سازی 20درصد انجام بده ولی دنیا دنیای قدرته ما با واقعیتها داریم زندگی میکنیم،مردم تحمل فشارهای اقتصادی بیشتر از اینو ندارن،احتمالا شماوامثال شما صدات از جای گرم درمیاد،خیالت راحته،اینه که هی میگین مقاومت مقاومت...
  • ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    خيلي زيبا و با مسما بود. تشكر از شما. منفي دهندگان؛ ميهن پرستي كه مي‌گفتيد اين بود؟!
  • واقع بین باشیم ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    با سلام یکی نیست بگه اگه آمریکایی ها نقض پیمان کردن چطور شما می تونید برگردید. شما که تمام اورانیم 20 در صدتونو ازبین بردید. میشه بگید چطور میشه انو برگردونید. حالا آبروی رفته به جای خود
  • سيد ساداتي ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    چه نقض عهدي !شما كه درتمام مصاحبه هاي خبري گفتيد ما تمام فعاليتهاي هسته اي راداريم ادامه مي دهيم حتي تعليق هم نشده پس نگران چي هستيد.مگر اظهارات تيم آمريكائي صحيح است تاسيسات آب سنگين اراك تاشش ماه راكت شود.
  • اسکندرخان ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    سلام بر مشرق نشینان عزیز چون جناب ظریف فرموده اند از نقدهای سازنده حمایت می کنیم یک سوال از ایشان بپرسید تا جواب ما بدهند و ما را از این پریشانی رها کنند:: با توجه به اینکه گفتید اگر نقض عهد کردند ما هم بلا فاصله بر میگردیم؛ میشه بگید وقتی ما 200 کیلو اورانیوم 20 درصد را به اکسید و غیره تبدیل کردیم بلا فاصله به کجا بر می گردیم؟؟؟ به قولی وقتی طلا را به مفرق تبدیل کردیم چه خواهیم کرد؟
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    منطق شما رو هم 8 سال دیدیم!
  • سید محمد ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    فقط بامزه بود، اما از روش انگلیسی هم زدن و گل آلود کردن استفاده کردی... پس می خواستی کنترل کاخ سفیدم بدن به ما؟
  • محمد ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    آدم تندرو خونش همیشه داره میجوشه... این شما بودین که هشت سال خون مردم عادی رو تو شیشه کردین...
  • محمد ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    پس 19هزار تا سانتیفیوژ چیکاره اند اون موقع؟ یا میدن یا روشنشون میکنیم.
  • sara ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    خبرت هست که مرغان سحر می گویند ای خفته سر از خواب جهالت بردار هوچی گری برازنده نظریه که دادی.
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    برنده شدن همیشه به این معنی نیست که اولین باشی ..
  • میترا1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    عاااااااالی !20
  • وحید ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    جالبه رهبری تشکر کردن و تایید ولی شماها که مثلا خیلی ولایتی دو آتیشه خودتون و میدونید{نیستید}دور بر داشتید حالا میفهمم چرا امام حسین رو کسایی شهید کردن که مثل شما تندرو بودن.جایی تو ملت ندارید شماها
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    آبو بريز ....
  • عليرضا ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    فاميل دور به مجري ؟ آقاي مجري تكليف 8 سال گل به دروازه خودمون زديم چي ميشه !؟ اونارو چه جوري حساب كنيم ؟! آخه اونا خيلي سوزش بيشتره !
  • میترا1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    ما هم به آنها گفتیم که به شما اعتماد نداریم و باید اقداماتی برای جلب اعتماد مردم............................................!!!!!!!!!!!!!!!1 یعنی اونا اومده بودن واسه التماس که تورا خدا به ما اعتماد کنین ؟؟ و ما هم هی ناز میکردیم که نه ! ما به شما اعتماد نداریم !! بس کنید و اینقدر ملت را ......فرض نکنید ! اقایان راستگو !
  • منتظر ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    آقا مجيد تمثيل به جا و خوبي آورده اي, درستي اين مثال در ماههاي آينده ثابت خواهدشد.
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    الهي كه قطعنامه دونشون پاره شه !!!
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    سلام ضمن تائید متن باید اشاره کنم تو بازی اشاره شده نتیجه 35-1 شده بود که اشتباها 29 درج شده
  • عليرضا ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    مجري به فاميل دور : شما اول برو گلهايي كه 8 سال گذشته به خودتون زديد رو بشمار !
  • احسان ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    تبریک قالیباف به دولت روحانی کوثری: فعالیت تیم هسته‌ای عین دفاع مقدس است. حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد:دستاورد ژنو ريشه در مقاومت بسيج دارد‬
  • شفق ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    اینقدر که این برادر ظریف دیشب از خدا و پیغمبر و دعا و رهبری گفت جلیلی مجموعا تو این 6 سال نگفت. حالا کی حزب اللهی تره؟ دیشب خدا رو شکر کردم، ایشون کل دوران جنگ رو مشغول تحصیل بودن و یه روز هم در جنگ نبودن! وگر نه یه دورر هم نوحه و مداحی میکردن از رشادتهاشون!
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    آقای صائب تو هم مثل من بیکاری؟ تو هم مثل من به هر دری میزنی برای 800 هزار حقوق ماهیانه و هر جا میری بهت میگن به خاطر تحریمها پروژه ها خوابیدن؟ به کی بگم درد دلمو؟ مسلمونی؟
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    کی گفته این دولت راستگو هست ؟ راستگو اونیکه اول می گفت تحریم ورق پاره است و بعدش که گیر کرد گفت مشکلات همه از تحریم هاست !!
  • عزیز ویسی ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    از کسی که کلاه قرمزی نگاه میکنه بیشتر از این هم انتظار نمیره ! شما خاله بازیم بلدی ؟
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    آخه وقتی بی منطق حرف بزنی مشرق هم منتشر نمیکنه با انصاف باشید مث من تا همه نظراتتون نمایش داده بشه
  • محب جواد ظریف ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    شما بیشتر از 30000 نفر نیستید پس لطفا سکوت ظریف نماینده 75 میلیون نفره نه یه عده خاص
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    مدافعان حرم پوتین ع چطورن؟
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    نظر شما برای خودتان محترم است
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    میخوامت که هنوز مثل بعضیها انصاف و شرفتو نفروختی بزن زنگو
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    شماها چن سالتونه ؟
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    دیگر چشم و گوش بسته نیستند که محمود و سعید رای بدهند مردم عاقل شده اند جناب محمد خان
  • sara ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    اگر جلیلی این حرفا رو میزد بهش میگفتن ریاکار!
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    مسئله اون 200 کیلو هست که پرپر میشه میدونی چقد هزینه شده زحمت کشیده شده تا تهیه بشه
  • آرش ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    تمام اين بازي براي يك چيز بود: ايران قانونا مي توانست مطابق NPT غني سازي كند، حالا قانونا تعهد داده اند كه غني سازي نكنند همين....!
  • مهران ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    آقا من یه سوالی دارم ممنون می شم جوابمو بدید اومدیمو بعد از 6 ماه اونا زدن زیر حرفشون. اونا یه تعداد تحریمو کم کردن که بلافاصله با یه تلفن دوباره برش می گردونن و شایدم بیشترش کنن. اما ما چی؟ نقشه های تاسیات، فیلمهای دوربین ها مدار بسته، عدم تجهیز تاسیات و هزار کار کرده دیگه مون و می تونیم برگردونیم؟ این وسط کی ضرر می کنه؟ می ریم تاسیات جدید می سازیم یک شبه؟
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    راکت و موشک نه عزیز جان،راکد- رکود
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    اسکندر خان،مفرغ است نه مفرق. وقتی از روی غلط املایی ات 100 بار نوشتی فرآیند بازگشت را هم برای تان توضیح داده می شود
  • شناس ناشناس ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    عزیز دل اگه همین 8 سال نبود و با ایستادگی مردم و مذاکره کنندگان و خون پاک شهیدان ما به غنای 20 درصد نمی رسیدیم ... آقای ظریف سر چی مذاکره می کردند..اگر به سخنان ظریف رجوع کنی می فهمی چی به چی ...شاید تنها گزینه مثل چندین سال قبل تعلیق فعالیت های هسته ای بود دل بندم....یا شاید دادن پول به فرانسه برای غنی سازی و عدم تحویل سوخت بود...گرچه این موفقیت بزرگی نیست و باید بدانید پروتکل الحاقی به تصویب مجلس برسد که اگه به تصویب نرسد باز هم معلوم نیست چه می شود
  • مهدی ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    من فط تعجب میکنم اگر قرار بود سرانجام هسته ایی ما این باشد خوب میشد سال ها پیش تسلیم شد که دیگه تحریم هم نشیم..........یاعلی
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    جليلي اگه ميخواست حقوق ايران رو دو دستي تقديم كنه، كار 2 ساعت بود نه 3 ماه! مشكل اينه كه شماها فرق باخت با برد رو يا نمي‌دونيد، يا خودتون رو مي زنيد به كوچه اونوري!
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    دردوبلای حاج حسین بخوره توسردشمناش
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    مگه 8 سال گذشته معياره؟! چرا خودت رو زدي به كوري و كري؟! محمود رفت، امروز رو درياب كه ايران رو فروختند رفت. لابد تا 80 سال ميخوايد كشور رو چوب حراج بزنيد و با اولين سؤال مردم بگوييد پس 8 سال چي ميشه؟! 8 سال چلو ميشه! بنابراين اينا از اونا بدتر. دفاع نداره كه!
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    اينا رو بريز دور. متن رو بخون. متن رو بخون. مردم كور نيستند. متن يعني ژنوچاي. مگه تا ديروز نمي گفتيد اينا محافظه كارند؟! اصل حرف رو ول كردي، 4 تا تأييده مياري! مسخره است اين عالم!
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    حزب اللهي بودن به ادا و اطوار نيست، به عمل است. برو جونم!
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    گیریم که نقض عهد کردند و ما هم برگشتیم.تکلیف زمان از دست رفته چه می شود؟
  • شما ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    من حرف آقای ظریف رو تکرار میکنم . این همه ترس نشان دهنده ضعف بعضیاست برخلاف اون چیزی که میگن! ما ضعفی نداریم . یه کم اعتماد به نفس داشته باشید . یکی از بهترین دیپلماتهای دنیا رو فرستادیم رفته اونجا ، همون دانشاهی که اونا درس خوندن ، اینم درس خونده ، با قدرت و تسلط و هوش بسیار به توافقی بر اساس نظر آقا رسیده . حالا یه عده میخوان از آقا و ظریف و دولت و مجلس و ... رد بشن . این میشه انحراف نترسید دوستان . مگه دفعه پیش که غنی سازی تعلیق شد ، دیگه نتونستیم کاری انجام بدیم ؟؟!! دیگه سانتریفیوژ نچرخید ؟!!
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    عملکرد تیم مذاکره کننده خیلی ضعیف بود...
  • دانیال ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    به خاطر ندانم کاری های دولت قبل باز به 10 سال پیش برگشتیم و باید از پله اول شروع کنیم در حالیکه اگر دولت قبل مذاکرات را منطقی به دور از تهدید و جنگ طلبی جلو می بردند نیازی به این همه تلاش برای متقاعد ساختن جامعه جهانی برای برنامه صلح آمیز هسته ای ایران نبود این را بدانید که تمام مشکلات ما از بی تدبیری دولت قبل است و الان ما مردم چوب آن را میخوریم.
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    دقیقا این منطق منطق دولت قبله که علنا در برنامه ی زنده ی تلویزیونی آمار تورم رو 10 درصد اعلام میکرد.
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    جناب شناس ناشناس برطرف کردن خرابیهای اون 8 سال کار هر کسی نیست 8 سال فقط خرابی بار اومد واقعا آخرالزمان شده علنا از خرابی دفاع میکنید.
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    طرفداران مکتب بگم بگم و ... رو لولو برد و آب رو بریز .... در همین حدن.
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    پس ببین اون 8 سال که دروغهای شاخدار تو تلویزیون میگفتید مردم چه حالی داشتن!!
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    دوباره اورانیوم 20 درصد غنی میکنیم.یه جوری صحبت میکنی انگار برنامه ی هسته ای ما لنگ اورانیوم 20 درصدیه.نه عزیز من اورانیوم 20 درصدی مورد نیاز نیست و دلیل عدم غنی سازی بالای 5 درصد هم اینه که نیازی به این درصد غنی سازی نیست. اورانیوم 20 درصد نداشته باشیم لنگ میمونیم؟؟؟
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    وحید جان گل گفتی میخوامت.
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    ناشناس جان شلوغش نکن اون 8 سال که کشور رو دو دستی نابود کردن کجا بودی؟؟؟؟ مطمئن باش هر اتفاقی هم پیش بیاد بدتر از خرابی های اون 8 سال اتفاق نمی افته
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    جناب ناشناس لابد شما اطلاعاتتون از مقامات کشور بالاتره؟؟؟!!! لابد شما درک و فهمتون از اوضاع کشور و جهان بیشتر از مقامات کشوریه؟؟؟؟
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    چنین تعهدی وجود نداره.برای انرژی صلح آمیز غنی سازی بالای 5 درصد نیازی نیست و در برنامه ی صلح آمیز کاریی ای نداره
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    رفیق با دادن فیلم تاسیساتمون برنامه ی هسته ایمون از بین میره؟ لازمه بدونی که همین الان هم تمام نقشه ها رو سازمان انرژی اتمی داره شما خودتو بزار جای امریکاییها و این سوال رو بپرس که با داشتن چند تا فیلم و نقشه چی گیرمون میاد و از کجا معلوم ایران نزنه زیر حرفش؟؟ از کجا معلوم ایران تو این مدت که تحریمها لغو شدن صنعت خودشو راه نندازه و راه های جدیدی برای دور زدن تحریمها پیدا نکنه و به محض برطرف شدن این مشکلات زیر وعده اش نزنه؟؟؟ مگه فیلم تاسیسات هسته ایش به چه درد ما میخوره؟؟؟
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    شما کلا در جریان نیستی یا خودتو میزنی به در جریان نبودن. سالها پیش میتونستیم تسلیم بشیم همین الان هم میتونیم تسلیم بشیم ولی ما تسلیم نشدیم برنامه ی هسته ای ما در سطحی قبول کردن که سالها پیش فکرش هم برامون پیروزی بود.
  • مجید ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    نه عزیزمن بیخودی قیاس نکن .رهبرمون گفت که عقب نشینی نکنید وباسیاست حق ملتو روبگیرید.ضمناًامام حسین وقتی شهید شد که مردمی که مدعیش بودن ولی قلباً بخاطرمنافع دنیوی شون میخواستن تنهاش گذاشتن
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    اینا هم محافظه کارند.چندوقت دیگه معلوم میشه که چه دسته گلی به آب دادیم
  • مجید ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    یعنی من سه روزه موندم که چطوری این توافق نامه رو امضاکرده اند وحالا هم ادعای پیروزی دارند.اومدیم بعداز6ماه یاکمتر که مااورانیوم20درصدو که باهزارزحمت تواین چندساله به این وزن رسوندیم یه بامبول ازایران دراوردندوگفتن ایران نقض تعهدکرده اونوقت چه جوابی داریم بهشون بدیم دوباره روز ازنو روززی ازنو وحتی تحریمهای شدیدتر.این فقط یه نمونشه.بحث سانتریفیوژها واراک ونظنز وفردو هم که عملاًدرهمین حد میمونه وچندوقت دیگه باید جمعش کنیم بره.هسته ای پر،سوخت برای نیروگاههای جدید پر،سوخت برای مصارف پزشکی پر،تولید سانترفیوژهای جدید وسریعتر پر.مطمئناً باید خودمون رو درمقابل سوالات بیشماری که غربیهاوآژانس درخصوص نحوه اجرای توافقنامه واستفاده ازانرژی هسته ای داریم قراربدیم واونها هم هیچوقت قانع نشند چون نمیخوان کشورهایی مثل ایران پیشرفت داشته باشن
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    دقیقا این متن آدم رو یاد استدلالت احمدی نژاد میندازه
  • علی ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    اکثر رآکتورها نیروگاه‌های هسته‌ای از اورانیوم با درصد غنی‌سازی بین ۳٪ تا ۴٪ استفاده می‌کنند
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    محب جواد ظريف! گم شو از مملكت اسلامي ما برو بيرون. سريع.
  • ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    با اقای صائب کاملا موافقم
  • ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    دردوبلای حاج حسین بخوره توسردشمناش
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    کاملا با اقا محمد حوافقم
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    دردوبلای جلیلی بخوره تو سر شما بد خواهان نظام
  • داد ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    احمدی نژاد 8 سال زحمت بی وقفه کشیدتا بر نامه هسته ای به این پیشرفت رسید و حالا این اقایون اهل ادعا 4 روزه به بادش دادن !!!!!!!!!!!!!!! عجب تدبیری !!!!!!! عجب درایتی !!!!!!!!!! عجب خدمتی !!!!!!!!!!!!!
  • جوال دوز ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    0 0
    ایول ژنو چای رو خیلی با حال اومدی. کلی خندیدم. دمت گرم.
  • خسن ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    اینکه کسی بتواند دوبار وزرای خارجه 1+5 را به ژنود بکشد و حالا وزیر خارجه آمریکا هی داد بزند که حق غنی ساری را به رسمیت نشناخته ایم خودش فی نفسه موفقیت است اما اصل موضوع کداممان می دانیم که اهداف برنامه هسته ای کشور چیست؟ خوب از کدام بخشش صرف نظر کرده ایم؟ بفرمایید تا مشخص شود "چند گل" خورده ایم؟ هرکسی از ظن خود شد یار من فقط همین! در ضمن درباره صلخ هدیبیه تحقیق کنیم و بند های آنرا بخاطر داشته باشیم انشالله صبح نزدیک است
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    اگر احمدی نژاد 8سال زحمت کشید و مظلومانه نقش پلیس بد را بازی کرد تا ما به دانش هستهای دست پیدا کردیم و این خود جای تحسین دارد.آمریکا هرچه را از ما بگیرد دانش هسته ای را نمی تواند از ما بگیرد. این دانش نسل به نسل به فرزندان ن اقلاب آموزش داده خواهد شد. برای همین اسرائیل همواره دنبال براندازی نظام می باشد. آنها به هر بهانه ای ماراتحریم خواهند کرد. اما راستی تکلیف سوخت نیروگاه اتمی چه می شود؟ 50 سال دیگر ذخایر نفت ما تمام می شود ما از کجا باید برق بیاوریم آقای ظریف؟ آقای ظریف ایکاش به جای اینهمه اظهار به اینکه دولت قبل اشتباه کرده است و ما تاوان اشتباه اورا پس می دهیم یکبار از دولت قبل به خاطر مقاومت 8ساله اش تشکر می کردی که شما را دست پر به ژنو فرستاد.
  • محمد ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    هر شخصي لياقتي داشت ..بعضي از دوستان مثل اينكه هنوز سيب زميني هايشان تمام نشده و انبار دارن...چطو رموقع احمدي نژاد چيزي نميگفتند و او را معصوم ميپنداشتند...فقط پشت پرده بيعت مختار با آل زبير يادتان باشد.
  • شهرام ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    آقای ظریف: اقدامات داوطلبانه ایران قابل بازگشت است برادر من اطلاعاتی که قرار است در رابطه با تمام مکانهای هسته ای، کارخانه های تولید سانتریفیوژ، معادن اورانیم، فیلمهای آرشیوی مربوط به فعالیتهای هسته ای بدهید(اطلاعات فوقالعاده ارزشمندی که آنها نمی توانستند بدست بیاورند و یا هزینه بسیار زیادی باید می دادند تا بدست بیاورند و ما با این توافق نامه مفت و مسلم به آنها دادیم) چگونه برگشت پذیر است؟
  • محمدرضا ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    صائب درود!
  • محمدرضا ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    ضعیف؟!!!ببینم برادرمگر افتضاح،ننگین،خفت بار، ذلت بار،نکبت بارو....از فرهنگ لغت شما حذف شده؟100سال دیگه جای ترکمنچای معاهده ننگین ژنو آقایون تو کتابای تاریخ میاد!
  • آدمیزاد ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    0 0
    آفرین آقای صائب واقعا درست میگویید، برخی از سالها پیش (از زمان...) برنامه وطنفروشی را داشتند اما در زمان احمدینژاد برنامه شان 8 سال به عقب افتاد قبله واقعی اینها در غرب است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس