رئیس مجلس با اشاره به ارائه آثار فاخر توسط هنرمندان کشور در زمینه های مختلف، گفت: علی‌رغم این موارد، ما هنوز نیازمند یک نظریه‌پردازی و سبک مشخص در حوزه کارهای ادبی هستیم.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در سخنانی در آیین پایانی ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد که در محل پژوهشگاه فرهنگ و هنر برگزار شد، اظهار داشت: جلال ‌آل احمد از شخصیت‌های ممتاز در تاریخ ایران بود و شخصیتی فعال در عرصه امور سیاسی جامعه بود و جزو روشنفکرانی بود که تا حد زیادی به صورت قالبی فکر نمی‌کرد و زندگی او فراز و فرود‌های زیادی داشت.

وی افزود: تبلور زندگی روشنفکران را در زندگی جلال می‌توان دید، یک خصوصیت بارز جلال آل احمد این است که در یک قالب نمی‌شود او را محدود کرد، ذهن او قالب‌های مختلفی داشت.

رئیس مجلس بر همین اساس یادآور شد: گرچه جلال به حزب توده پیوست ولی وقتی دید حزب توده دچار مشکلات اساسی شده و گاه منافع ملی کشور را زیر پا می‌گذارد و ویژگی مخالفت و ضدیت با دین در ساختار حزب وجود دارد، به نحوی از این جریان خود را جدا کرد.

لاریجانی ادامه داد: فضای روشنفکری آن زمان و گرایش به شوروی آن زمان، آنها را به یک جریان سوم سوق داد اما تعلق خاطر او به عدالت‌خواهی و آرمان‌هایی که جریان چپ را هدایت می‌کرد، در او بارز بود.

رئیس دستگاه قانون‌گذاری کشورمان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بعد از مدت‌ها از این فراز و فرود‌ها باز هم در این قالب نگنجید و خود را به صورت یک فکر آزاد و خالی از این آزادی‌ها و دلبستگی‌ها نشان می‌داد، کتاب غرب‌زدگی جلال نشان می‌دهد که چه مشکلاتی می‌تواند در مسیر کار روشنفکران وجود داشته باشد، جلال هم ظرفیت نویسندگی قوی داشت و هم حُریتی در انسان نهفته بود که برای افراد روشنفکر جامعه ما بسیار ضروری است.

به گفته وی، شاید شرایط امروز ما سخت‌تر از گذشته نباشد اما گاهی فضا‌سازی‌های رسانه‌ایی و موج‌هایی که ریشه آنها به قدرت‌ها متصل است، فشارهای زیادی را وارد می‌کند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه جلال‌آل احمد در کار نویسندگی حُریتی داشت، گفت: شما که برای افراد فرهیخته جامعه ما در حوزه ادب این الگو را برگرفتید، باید بگویم اقدام پسندیده‌ای است.

رئیس مجلس ادامه داد: تقریبا کشورهایی که صاحب یک فکر بودند و یا انقلابی در آنها انجام شد که صاحب یک فکر شدند، توانستند صاحب یک سبک شوند و سبک‌های خود را به صورت ادبی بیان کنند، ما کاری به ضعف و تئوری فلسفی آنان نداریم، اما آنان تأثیر مبانی فکر خود را نیز توانستند در آثار ادبیشان متجلی کنند.

رئیس مجلس اضافه کرد: هنرمندان ما هم توانستند آثار فاخری را ارائه کنند اما اینکه این موارد تئوری قابل عرضه‌ای در دانشگاه‌ها باشد، نشده است، یک تلاشی در این زمینه نیازمندیم تا زحمتی که هنرمندان و نویسندگان ما متحمل می‌شوند، تبدیل به یک تئوری مشخص شود لذا شاید یک تلاش و همکاری دو وجهی نیاز به توجه بیشتر به تئوری پردازی‌ها در سطح مقاله‌ها دارد.

رئیس مجلس در پایان گفت: اگر بخواهیم این مسئله قوی‌تر شود، ما نیازمند تجمیع این مقالات هستیم. چون می‌تواند به رسیدن به یک نظریه کمک کند، تلاش ما باید مقداری ریز‌تر باشد تا حرف کلی بزنیم، در حوزه کارهای ادبی اگر بخواهیم به سبک‌هایی برسیم، احتیاج به اقدامات ریز‌تر داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس