به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، شاید هم خود شما یکی از همانها بودهاید؟! اگر از آن کسانی نیستید که برخلاف ادعایشان در برابری، تعویض چرخ را دور از شأن یک خانم میپندارند، در این نوشتار راه و رسم تعویض چرخ را فرا بگیرید و به اصطلاح منت حاتم طایی یا کمک معدودی افراد غیرمطمئن را نیز نکشید!
در صورتی که حین حرکت در ترافیک و سر و صدا احساس کردید خودرو سنگینتر حرکت میکند یا هدایت آن سختتر شده یا دیگران با اشاراتشان سعی میکنند شما را متوجه عیب و ایرادی کنند، احتمال پنچری چرخ را بدهید.
نباید مسافت زیادی را با لاستیک پنچر طی کنید زیرا به آن لطمه بیشتری وارد میکنید، اما حرکت به سمت راست گذرگاه و پنچرگیری در آن قسمت، خطرات و لطمات کمتری دارد. (بهتر است قبل از پنچری، یکی دو بار در خانه و با آرامش، چرخ خودرو را باز کنید و عمل تعویض چرخ را به صورت تمرینی انجام دهید تا هنگام لزوم مشکل چندانی نداشته باشید.)
اگر کیف یا وسیلهای در خودرو دارید، یادتان باشد حتما آن را از روی صندلی برداشته و کف خودرو بگذارید؛ پنجرهها را بالا دهید، درها را قفل کنید و سپس سراغ صندوق عقب بروید. آچار چرخ معمولا جایی زیر کفی صندوق عقب یا در برخی خودروها مثل پژو 206 درون فضای رینگ لاستیک (زیر صندوق) قرار دارد.
جکهای کنونی بیشتر از نوع لوزوی شکل هستند. بالای آنها یک فضای مربع یا مستطیلی وجود دارد با شیاری روی آن. بهتر است از قبل دفترچه راهنما را خوانده باشید تا بدانید جک را کجای خودرو قرار دهید. با این حال، معمولا در فاصله حدودا یک وجبی از چرخ، جایی که نیمدایره گلگیر به سطح زیر خودرو میرسد، به طور معمول یک فرورفتگی هم وجود دارد. جک را در این قسمت گذاشته، شیار روی جک را طوری تنظیم کنید که با قسمت زیرین خودرو همنشین یا مچ شود.
از آچار به عنوان اهرم یا از دسته مخصوص جک برای بالا بردن خودرو استفاده کنید. (یک سر دسته مخصوص، قلاب مانند است که درون حلقه دایرهای جک قرار میگیرد) اگر لاستیک عقب پنچر است خودرو را در دنده بگذارید و اگر چرخ جلو پنچر شده، ترمز دستی را بکشید. (میتوانید پشت و جلوی یکی از چرخها هم سنگ یا قطعهای بگذارید که از حرکت ناخواسته خودرو جلوگیری کرده باشید)
ابتدا چرخ زاپاس را از صندوق عقب خارج کنید. در صندوق را ببندید و با انتهای پیچگوشتی مانند یا تخت آچار، قالپاق را خارج کنید. این قسمت تخت را پشت درز قالپاق، در محل تماس قالپاق و حلقه رینگ لاستیک قرار دهید و با وارد آوردن فشار کمی قالپاق را به خارج هدایت کنید، سپس محل واردکردن فشار را تغییر داده، آچار را روبهروی این نقطه گذاشته و قالپاق را خارج کنید.
سپس با سر دیگر آچار اندکی پیچهای چرخ را شل کنید. اگر مهرهها خیلی سفت بودند میتوانید آچار را در مهره پیچ جا دهید و با پا روی آن رفته، فشار دهید یا اندکی روغن ترمز روی آنها ریخته چند لحظه بعد دوباره امتحان کنید.
بعد از شلشدن مهرهها جک را زیر قسمت مخصوص (معمولا یک وجبی گلگیر) گذاشته، تا جایی که لاستیک از زمین اندکی فاصله بگیرد جک را بالا ببرید. حالا مهرههای شل شده را کاملا باز و از پیچ و چرخ جدا کنید. لزومی ندارد، اما بهتر است مهرههای باز شده را به ترتیب طوری کنار هم بچینید که بدانید کدام مهره را از کدام پیچ باز کردهاید. (این کار باز و بستن مجدد را راحتتر میکند.)
چرخ را بیرون بکشید و تا زمانی که چرخ زاپاس را جانینداختهاید، آن را به صورت خوابیده در فاصلهای کنار جک، زیر ماشین بگذارید تا در صورت بروز حادثه از سقوط خودرو روی خود یا زمین جلوگیری کرده باشید.
سوراخهای چرخ زاپاس را مطابق با پیچها جای دهید. مهرهها را به ترتیب روی پیچها بپیچانید، سپس به حالت ضربدری یا یک در میان آنها را محکم کنید. لاستیک پنچر را از زیر خودرو بیرون کشیده، در صندوق یا جای چرخ زاپاس بگذارید، جک را با چرخاندن معکوس پایین آورده، به حالت اولیه بازگردانید.
اکنون که لاستیک با زمین تماس پیدا کرده، یک بار دیگر مهرهها را به صورت ضربدری یا یک در میان محکم کنید. وسایل را جمع کرده و در صندوق عقب بگذارید. (اگر از قبل یک گالن یکی دو لیتری آب همراه داشته باشید، حالا میتوانید دستتان را بشویید و در حالی که از حرص خوردن یا منتظر کمک ماندن پیشگیری کردهاید، سوار خودرو شده، با قیافه پر از اعتماد به نفسی صحنه را ترک کنید! خسته هم نباشید!
شاید شما هم دیده باشید خانمهایی را که پس از پنچری لاستیک خودرو، مستأصل و درمانده کنار گذرگاه ایستادهاند و منتظر کمک کسی برای تعویض لاستیک هستند.