کد خبر 264618
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۵

وزیر امور خارجه در آستانه مذاکرات جدید ایران با 1+5 در پیامی ویدیویی تاکید کرد: راهی به جلو وجود دارد، مسیری سازنده و حرکتی به سوی پیشرفت برای حفاظت از صلح حرکتی رو به جلو و تنها انتخاب بین تسلیم و یا رو در رو شدن نیست.

گروه بین‌الملل مشرق - محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در آستانه برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو، پیامی برای خطاب به مردم جهان و دولتمردان طرف‌های مذاکره‌کننده از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است که متن و فیلم آن در ادامه آمده است.

وزیر امورخارجه کشورمان در این پیام خطاب به مردم جهان می‌گوید:

عزت چیست احترام چیست ؟ آیا این ها مذاکره می خواهند؟ آیا می توان روی آن ها قیمتی گذاشت؟ تصور کنید کاری را که همه انجام می دهند شما نبایست انجام دهید. کاری را که همه مجاز به انجام آن هستند. آیا شما کوتاه می آیید؟ یا بر موضع خود پافشاری می کنید؟ ما همه در اراده آزاد هستیم. با توانایی تعیین سرنوشت خودمان. این به معنای لجبازی یا قبول نکردن نقطه نظرات دیگران نیست. اراده آزاد در ذات ما است. این ماهیت مطالبات دسته جمعی ما ایرانیان در قرن اخیر بوده است. ما پی در پی دست در دست یکدیگر نهاده ایم تا در برابر استبداد بایستیم و برای آزادی در اراده احترام مطالبه کنیم.

ایرانی ها تفاوتی با دیگر مردم این کره خاکی که همه از آن بهره مندیم ندارند. ما نیز خواستار احترام به عزت خویش هستیم. برای ما ایرانی ها انرژی هسته ای پیوستن به یک باشگاه و یا ایجاد تهدید برای دیگران نیست. انرژی هسته ای یک جهش است. حرکتی به سوی تعیین سرنوشت خویش. به جای این که اجازه دهیم دیگران برای ما تصمیم بگیرند. برای ما انرژی هسته ای به معنای تامین آینده فرزندانمان است. برای ایجاد تنوع در اقتصادمان به جهت جلوگیری از هدر رفتن نفتمان و پیرامون تولید انرژی پاک. این حرکتی است رو به جلو برای ملت ایران همانند دیگران در یک عرصه نوین که با صلح، پیشرفت و کامیابی تعریف شده است.

حال اگر به شما بگویند چنین انتخابی ندارید چه می کنید؟ آیا کوتاه می آیید؟ حقوق اعطا کردنی نیست و چون اعطا نشده پس مصادره نیز نخواهد شد. این به معنای رسیدن به بن بست نیست. راهی به جلو وجود دارد. مسیری سازنده در جهت تعیین سرنوشت خودمان. حرکتی به سوی پیشرفت برای حفاظت از صلح حرکتی رو به جلو تنها انتخاب بین تسلیم و یا رو در رو شدن نیست. تابستان گذشته مردم ما تعامل سازنده را به وسیله صندوق های رای انتخاب کردند و از این راه آن ها به دنیا یک فرصت تاریخی برای تغییر مسیر دادند. استفاده از این فرصت یگانه نیازمند یک موضع برابر و انتخاب یک مسیر بر پایه احترام متقابل و به رسمیت شناختن عزت همه انسان ها و بیش از آن به رسمیت شناختن این واقعیت است که هیچ قدرتی هر چند مقتدر نمی تواند سرنوشت دیگران را تامین کند. این دیگر یک گزینه نیست. ما همه باید سرنوشت مشترکمان چالش های مشترکمان و فرصت های مشترکمان را هوشیارانه درک کنیم. ما همچنین باید باور داشته باشیم که تحمیل پایدار نیست و باور داشته باشیم که با هزینه های دیگران نمی توان پیشرفت کرد و باور داشته باشیم که یا با همدیگر می بریم یا با همدیگر می بازیم، تعادل رمز موفقیت است. گفتگوی صادقانه و اعتماد واقعی همه منوط به موضع برابر احترام مقابل و منافع مشترک است و بیش از هرچیز عزت برای همه ما این را به مردم خود و دنیا قول دادیم و همیشه به قول خود پایبندیم. مردم ایران مصمم به کاوش در این مسیر هستند. بیایید در پایان دادن به یک بحران غیرضروری و آغاز افق های جدید با هم همراه شویم.

من جواد ظریف هستم و این پیام مردم ایران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    0 0
    آقای ظریف دیپلمات خوبی هستند فقط دلیل استفاده اشوم از فیسبوک استفاده میکنند ؟! اگر برای دیپلماسی عمومی و ارتباط و گفتمان با افراد خارجی هست. که.... صفحه فیسبوکشون رو که نگاه کنید فکر کنم 99 درصد افراد بازدیدکننده و نظردهند ایرانی هستند ! اگر هم برای افراد داخل کشور و عزیزان وطن هست که بقیه افراد چطور باید به فیسبوک دسترسی پیدا کنند ؟ ما که دانشجوی پزشکی هستیم با مکافات و کلی دردسر به vpn قانونی دسترسی پیدا کردیم. ولی افراد عادی و عزیزانی که vpn ندارند چطور ؟ آیا بهتر نیست جناب ظریف از یک رسانه که حداقل سایر مسئولین هم قبولش داشته باشند (بحث جاسوسی فیسبوک) و مردم عادی هم بتونند بهش دسترسی داشته باشند ، استفاده کنند ؟؟؟؟
  • ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    0 0
    ای جانم ...
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    0 0
    آقای ظریف بداند که در منطق اسلام یک مجاهد هرگز بازنده نیست. ما چه بکشیم و چه کشته شویم پیروزیم. این ادبیات برد و باخت مال شما دیپلماتها است نه مال مردم شهید پرور ایران.
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    0 0
    ببین عزیز مقیم سوئد(انشاءالله) ما چه روش درست رو پیگیری کنیم چه روش اشتباه رو به صورت یکسان در این دنیا و اون دنیا جواب نمیگیریم! ما اساسا خیلی از این تفکر خودپسند امثال شما تو این سالها ضربه خوردیم، خیلی...
  • Admin ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    0 0
    مزخرف می بافیا !!!
  • Admin ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    0 0
    اواخر کاریزما و کلاسی پروفسور!
  • شیخ ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    0 0
    فوق العاده زیرکانه بود. و البته بسیار بسیار زیبا. ایدکم الله
  • ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    0 0
    زنده باد هاشمی رفسنجانی خاک بر سرت مشرق نیوز متعصب روانی افراطی احمق که نظرات مرا منتشر نمیکنی
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    0 0
    تمام کسانی که منفی دادند و ادبیات " یا با همدیگر می بریم یا با همدیگر می بازیم" را تایید کردند رسما به قرآن منفی دادند: قل هل تربصون بنا الا احدی الحسنین ونحن نتربص بکم أن یصیبکم الله بعذاب من عنده أو بأیدینا فتربصوا انا معکم متربصون
  • اقا الياس ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    0 0
    مردم ما شهيد پرور هستند ولي مستبد و ديوانه و بي منطق پرور نيستند....شماها با اين تفکراتتون کسر خيلي کوچيکي از جامعه هستيد پس به اندازه خودتون حرف بزنيد لطفا
  • mohsen ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    0 0
    درود بر شما سربازان دیپلمات ایران اگر این مذاکرات به نتیجه برسد که ما پیروزیم و اگر نرسد دوباره مثل تسخیر لانه ی جاسوسی، هویت امریکا و متحدانش بیش از پیش برای خرده گیران داخلی که تنها راه برون رفت از مشکلات را ارتباط با امریکا میداند روشن می شود. پس بیایید به جای خرده گیری به سیاست خارجی کشورمان از انها حمایت کنیم تا در مذاکرات پشتوانه ی قوی مردمی و دست بالا را داشته باشند زنده باد ایران اسلامی
  • سعيد ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    0 0
    امان از افراط!
  • سید ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    معلوم است که ما بین مرگ و ذلّت مرگ را انتخاب می‌‌کنیم. ولی‌ هنوز کار به آنجا نرسیده است. بگذارید همانطور که رهبر فرمودند بچه‌های مذاکره کننده کارشان را انجام بدهند.
  • محسن ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    واقعا حرفات خجالت آوره / ناشناس/خیلی نفهمی
  • رضا ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    بس کنید این سیاه و سفیدی رو....یادتون باشه با همه دنیا نمیشه جنگ کرد دوستان
  • ناشناس ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    برای مردم ایران متاسفم که آقای ظریف با ظرافت به فرهنگ و زبان رسمی کشور توهین می کند حال آنکه در برخی کشورها مثل فرانسه که هم پیمان و همراه امریکا و انگلیس است صحبت کردن به زبانی غیر از فرانسوی جرم است. باید از مجلس پرسید که کی برای ارج نهادنب ه زبان ملی صحبت به زبان غیر رسمی را حداقل برای مسئولین ممنوع می کنند. این هم بماند که با زبان رقیب و دشمن صحبت کردن به رسمیت شناختن آقایی و برتری رقیب است !!!!
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    دوستانی که یکسره از مقاومت و جهاد داد سخن می رانید! الدنیا مزرعه الآخره. نمی توان با دنیای پر از التهاب و فقر و ... پیش بینی درستی از آینده داشت و در نهایت برای آخرت برنامه ریزی کرد. شما می خواهید کشور برای فناوری هر چند استراتژیک آینده و زندگی ملت را له کند که شدنی نیست. مومن هم آخرت دارد هم دنیا
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    واقعا موافقم گل گفتی یکی از ویدیو ها هم به زبان فارسی نیود
  • ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    از بس اینقدر مودب هستی!!! نظراتتو منتشر نمی کنن!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس