کد خبر 263335
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۳

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه، گفت: باید ثمره مراسم‌های دهه اول محرم را حفظ کنیم و مراقب اعمال و رفتار خود باشیم و هدف همه این مجالس عزاداری این است که انسان به سمت گناه نرود.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی، شامگاه چهارشنبه در جمع عزاداران هیئت رزمندگان اسلام قم در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) اظهار داشت: حیات واقعی در آخرت است و در روایات آمده و یاد آخرت شجاعت می‌آورد و در روز عاشورا نیز گاهی دشمن حمله گروهی می‌کرد که اصحاب سیدالشهدا(ع) با شجاعت تمام در برابر آنان می‌ایستادند.
 
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه، گفت: امام حسین(ع) با عمر سعد مذاکره‌ای داشت که البته همراه با عزت بود و اولین جمله‌ای که امام حسین(ع) به عمر سعد فرمود، این بود که ‌ای عمر سعد آیا از قیامت نمی‌ترسی.
 
روز عاشورا اصحاب از همدیگر سبقیت می‌گرفتند
 
این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: امام حسین(ع) فرمود مرگ برای من همانند گردنبند به گردن دختران زیبا است و در شب عاشورا سیدالشهداء(ع) جایگاه یاران خود را در بهشت نشان داد و به همین خاطر روز عاشورا اصحاب از همدیگر سبقت می‌گرفتند.
 
وی با بیان اینکه معاد باوری، آثار بسیاری در زندگی انسان دارد، اظهار داشت: اگر به این امر اعتقاد داشته باشیم که معاد و آخرتی در کار است و باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو و حساب و کتاب اعمال خود را داشته باشیم.
 
حجت الاسلام رفیعی با اشاره به تعدادی از اثرات معاد باوری در زندگی انسان ابراز داشت: اگر کسی به قیامت ایمان داشته باشد زور گفتن و تکبر و همچنین انجام کارهای فاسد در رفتارش دیده نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: اگر کسی یاد آخرت بود زور نمی‌گوید و زور گویی نیز تنها برای پادشاهان نیست و در همه انسان‌ها می‌تواند وجود داشته باشد و باید به این مسئله توجه داشت که در زمان پیری به یاد معاد افتادن فایده‌ای ندارد.
 
کسی که قیامت را قبول دارد عمل صالح و مخلصانه انجام می‌دهد
 
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه، با بیان اینکه در سوره کهف آمده هرکس قیامت را قبول دارد عمل صالح و مخلصانه برای خدا انجام می‌دهد افزود: امروز متاسفانه دیده می‌شود اگر هیئتی مداح و سخنران دعوت کرد هیئت دیگر برای چشم و هم چشمی کار دیگری انجام می‌دهد تا جمعیت بیشتری جمع شوند که در این صورت مراسم عزاداری ما فایده‌ای ندارد و همانند مسجد ضرار خواهد بود.
 
وی تاکید کرد: خداوند، پیامبر(ص) و ائمه بر اعمال ما ناظر هستند و معاد باوری انگیزه الهی به اعمال انسان می‌بخشد.
 
حجت الاسلام رفیعی، اضافه کرد: در روایتی آمده، اگر زیاد یاد معاد کنید این امر موجب جلوگیری از گناه خواهد شد و ما باید تشییع جنازه دیگران را تشییع جنازه خود بدانیم با این تفاوت که دوباره به دنیا باز می‌گردیم و باید به دنبال جبران اعمال نا‌صواب خود باشیم که در این صورت کمتر به سمت گناه خواهیم رفت.
 
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: قانون باز دارنده نیست چرا که راه فرار زیادی وجود دارد اما آنچه که مانع از گناه و خطا است یاد قیامت و معاد باوری است.
 
اثر دیگر یاد معاد کوشش است
 
وی با بیان اینکه اثر دیگر یاد معاد کوشش است اظهار داشت: اگر یاد معاد در زندگی ما باشد کار‌ها را خوب انجام می‌دهیم و در این مسیر کوشش خواهیم کرد.
 
حجت الاسلام رفیعی گفت: باید ثمره مراسم‌های دهه اول محرم را حفظ کنیم و مراقب اعمال و رفتار خود باشیم و هدف همه این مجالس عزاداری این است که انسان به سمت گناه نرود.
 
وی با بیان اینکه هر کس بخواهد از کوچه گناه به جایی برسد ممکن نخواهد بود افزود: عده‌ای در کربلا برای رسیدن به جایگاه‌ها و اموال به جنگ امام حسین(ع) آمدند اما هیچ کدام موفق نشدند ان‌ها را بدست آورند که این وعده الهی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس