کد خبر 262410
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در تشریح برنامه های خود گفت: ورزش قهرمانی در کشور ما زیرساخت های لازم را ندارد و ما با سیستم گلخانه ای در این ورزش حرکت کرده ایم لذا ورزش قهرمانی باید با برنامه جلو برود.

 به گزارش مشرق به نقل از خانه ملت، نصرالله سجادی در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 آبان‌ماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه پیشنهادی خود، گفت: خداوند را شاکرم که در دوران حماسه‌آفرینی سیاسی و اقتصادی مردم شریف ایران، با اعتماد ریاست محترم جمهوری، این خدمتگزار کوچک را به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزیر ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرد.

وی با اشاره به اینکه در فرصت چندروزه اخیر در چند کمیسیون و فراکسیون حضور یافتم و در ارتباط با برنامه‌های خود صحبت کردم، به سوابق کاری خود اشاره کرد و گفت: بنده به‌عنوان یک معلم در سال 58 در آموزش و پرورش استخدام شدم و در سال 1360 با دستور شهید باهنر افتخار خدمتگزاری در سمت مدیرکلی تربیت بدنی آموزش و پرورش را پیدا کردم و در طول 52 ماه در این سمت توفیق خدمت داشتم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تاکید کرد: تلاش این بود که با توجه به ارزش‌های تربیت اسلام، نگاه جدیدی که موردنظر انقلاب اسلامی بود در تربیت بدنی، آموزش و پرورش پیدا کنیم و تلاش کردیم نشریه‌هایی که اساس و نام آن ورزش و ارزش بود با تاکید بر مسائل ارزشی منتشر شود.

سجادی با بیان اینکه در سال 64 تا 65 در سمت ریاست فدراسیون فوتبال، در سال 66 معاون حقوقی و امور مجلس، طی سال‌های 66 تا 68 قائم‌مقام سازمان تربیت بدنی، سال‌های 71 تا 75 دبیرکل کمیته ملی المپیک و از سال 80 تا 84 در معاونت تربیت بدنی و تندرستی آموزش و پرورش مشغول به کار بوده‌ام.

وی افزود: از سال 59 تا 87 هم به جز یک دور 4 ساله در هیات رئیسه کمیته ملی المپیک فعالیت داشتم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با بیان اینکه در طول این سال‌ها به جوانان نیز خدمت کرده‌ام، ادامه داد: از سال 72 تا 92 در سمت معلم در دانشگاه به‌عنوان عضو هیات علمی دانشگاه تهران با جوانان در ارتباط بودم و توفیق داشتم در 6 دوره بازی‌های آسیایی که هر 4 سال یکبار برگزار می‌شود، به‌عنوان سرپرست کاروان ایران حدود 400 تا 450 جوان را در طول 21 روز هدایت کنم.

سجادی تاکید کرد: همچنین در 5 دوره از المپیک این توفیق را داشتم که در خدمت جوانان و قهرمانان تیم‌های ملی باشم.

وی گفت: طی چند روزی که در کمیسیون‌ها و فراکسیو‌ن‌های مجلس حضور داشتم دغدغه اصلی نمایندگان، ورزش و به ویژه تاکید بر موضوع مغفول مانده یعنی جوانان بود.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به اینکه براساس مصوبه مجلس در اواخر سال 89 وزارت ورزش و جوانان تاسیس شد، گفت: اما در طی 2 سال گذشته فقط عنوان تغییر کرده و اتفاق خاصی رخ نداده است و اکنون قانون سال 1350 را در وزارتخانه دنبال می‌کنیم؛ یعنی 42 سال از تصویب قانون می‌گذرد ضمن اینکه جوانان به‌عنوان ظرفیت خیلی بزرگ به وظایف این وزارتخانه اضافه شده که در این جهت پیش‌بینی‌های خاصی به جز یک منشور جوانان مشتمل بر 98 اصل و سند راهبردی در قانون برنامه چهارم توسعه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت وزارت ورزش چه در زمینه ورزش و چه در زمینه جوانان ظرفیتی نیست که پاسخگوی توسعه جمعیت و ساختاری کشور باشد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تصریح کرد: امیدوارم با کمک مجلس قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان را تدوین و همین امسال آن را به مجلس تقدیم کنیم.

نصرالله سجادی، در تشریح برنامه های خود، گفت: اهل شعار نیستم کار مدیریتی و اجرایی را می شناسم به مدت 32 سال کار مدیریتی داشته و در این نظام پیشرفت کرده ام و توانسته ام یاد بگیرم و این افتخاری برای من محسوب می شود.

وی افزود: در برنامه من 6 راهبرد وجود دارد و در ذیل آن 50 عنوان راهکار و برنامه عملیاتی وجود دارد که قطعا با همفکری و همکاری مجلس و دولت می توانیم براساس این راهبردها برنامه ای را تدوین کنیم و در همین سال آن را تصویب کرده تا در 4 سال آینده بتوانیم برنامه محور عمل کنیم لذا اساس تخصیص منابع ما باید براساس برنامه و عملکرد باشد چرا که دغدغه شما نمایندگان مجلس دغدغه دولت نیز هست چرا که امروز ورزش در مسیر خود حرکت نمی کند.

سجادی با اشاره به 6 محور در برنامه های خود تصریح کرد: در این برنامه ها 20 راهبرد و یا استراتژی مربوط به جوانان است که ذیل آن 17 عنوان برنامه عملیاتی نوشته شده که یکی از آنها تأکید بر ورزش همگانی دیگری تاکید بر ورزش قهرمانی و حرفه ای و همچنین محیط حقوقی و قانونی ورزش راهبرد دیگری است که در برنامه های من به آن اشاره شده است.

 وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان عنوان کرد: بحث ورزش همگانی بسیار مهم است که متأسفانه این ورزش تحت تأثیر ورزش قهرمانی و حرفه ای قرار گرفته است اما باید این امر را مورد توجه قرار داد که سلامت نسل و جذب جوانان در ورزش همگانی وجود دارد چرا که در ورزش قهرمانی یک عده ای خاص به ورزش می پردازند اما اصل کار در ورزش همگانی است.

وی گفت: تا کنون در همه ادوار چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن در مورد ورزش همگانی مانورها و همایش های متعددی برگزار شده است اما اگر خواهان مردم ورزشکار هستیم باید همه دستگاه ها با هم تعامل داشته باشند که از آن میان می توان وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم و سایر حوزه ها را نام برد که می تواند به ورزش همگانی بسیار کمک کند.

سجادی ادامه داد: اگر بخش های صنعتی در ورزش حرفه ای نبودند بسیاری از ورزش های قهرمانی نیز امروز تعطیل می شدند موضوع ورزش قهرمانی،  از جمله مواردی است که بسیار مهم بوده چرا که اگر خوب هدایت شود کشور ما می تواندهم در داخل و هم در عرصه بین المللی دستاوردهای خوبی کسب کند.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: رعایت نکردن اخلاق در ورزش و موضوع رانتخواری و غیره در ورزش وجود دارد که امیدواریم بتوانیم اینگونه مشکلات را حل و فصل کنیم.

وی افزود: ما ورزشکاران و الگوهای بسیار خوبی داریم و می توانیم با تلاشمان نقاط مثبت آنها را نشان دهیم که این کار رسانه های همگانی محسوب می شود.

سجادی ادامه داد:‌ورزش قهرمانی در کشور ما زیرساخت های لازم را ندارد ما با سیستم گلخانه ای حرکت می کنیم در صورتی که ورزش قهرمانی باید با برنامه جلو برود.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تصریح کرد: ما چون امکانات بسیار کمی داریم منابع مالی خودرا محدود به ورزش قهرمانی کردیم لذا مناطق محروم، محروم تر مانده است البته ساخت و سازهای بسیار خوبی تا کنون انجام شده امااین کارها اندک و ناچیز بودند چرا که استقبال جوانان نسبت به ورزش افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: آمادگی داریم از طریق مسیرهای قانونی مردم را به مشارکت در ورزش تشویق کنیم اما این کار به مصوبات قانونی نیاز دارد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: جوانان به اوقات فراغت نیاز مبرمی دارد این وظیفه امروز به عهده وزارت ورزش و جوانان گذاشته شده است اما باید عنوان کرد این وزارتخانه به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد.

سجادی در جریان رأی اعتماد در دفاع از برنامه‌های خود گفت: شورای عالی جوانان می‌تواند برای تخصیص منابع و نیز برای برنامه‌ریزی‌های واحد و هماهنگ که کارهایی که هم‌پوشانی داشته باشد و دوباره‌کاری منظور شود، اثرات مثبتی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت چندان خوبی ما در فدارسیون‌های ورزشی نداریم، افزود: با رانت عده‌ای خود را جزو اعضای فدراسیون قرار داده‌اند و برخی نیز با مناسب سیاسی که دارند خود را عضو این فدراسیون لحاظ کرده‌اند.

سجادی با بیان اینکه در حال حاضر 50 فدراسیون در کشور وجود دارد که 14 عدد از آنها با سرپرست در حال اداره کردن است، تصریح کرد: سرپرستان بین 7 تا 8 ماه مسئولیت در فدراسیون را برعهده می‌گیرند که براساس اساسنامه مصوبی که از سوی دولت تنظیم شده اینگونه سرپرستی‌ها غیرقانونی بوده و در 4 فدراسیون به قدری اقدامات نامناسب بوده که در شرایط بین‌المللی وضعیت خوبی را برای کشور رقم نزده است.

گزینه پیشنهادی ورزش و جوانان با یادآوری شناختی که بنده و همکارانم نسبت به مشکلات و معضلات موجود در فدراسیون‌های کشور داریم، به زودی تمامی این معضلات مرتفع می‌شود، گفت: قبل از اینکه من به عنوان موفق به رأی اعتماد از مجلس شوم، در سمت معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای در 14 فدراسیون حضور داشتم که این نشان از تجربه من در حوزه ورزش است.

وی با بیان اینکه اگر فدراسیون مربوط به ورزش‌های قهرمانی مراحل خود را به درستی طی کند، حداکثر تا 20 آذرماه برابر با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده انتخابات آنها انجام شده و از این به بعد نیز به شما قول می‌دهم دوره 4 ساله هر رئیس فدراسیونی که به اتمام برسد، به طور حتم انتخابات را در همان روز برگزار کند که موارد اینچنینی تکرار نشود.

سجادی ادامه داد: ما تلاش خواهیم کرد که نیروهای متعهد، متخصص و باتجربه و تحصیل‌کرده و در یک کلام دلسوختگان انقلاب اسلامی را در بدنه وزارت ورزش و جوانان به کار بگیریم و به توصیه نمایندگان که هم امروز تاکید داشتید و هم در کمیسیون ما سعی خواهیم کرد از مسائل سیاسی به طور حتم دوری کنیم و مدیران مجرب و باتجربه برای فدراسیون‌های ورزشی انتخاب کنیم.

گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: ورزش فقط محدود به تهران و ساختمان خیابان سئول نیست و هدف ما ارتقای دو تیم مذکوری که نمایندگان نام بردند، نخواهد بود.

وی ادامه داد: همه کشور و در همه مناطق رشد و گسترش ورزش مدنظر ما قرار دارد. متاسفانه باید بگویم که ما در طی سال‌های گذشته به استان‌های خود چندان توجهی که باید بکنیم را نداشته‌ایم، از این‌رو امیدوارم با ارزیابی که صورت می‌گیرد در تمامی استان‌ها راه‌های رشد ورزش‌ها را مدنظر قرار دهیم.

سجادی با بیان اینکه توجه به ورزش منطقه و استانی نیازمند مدیران توانمند است، گفت: با توجه به یافته‌های علمی که بسیار زیاد نیز است، امروزه ما در بحث مسائل علمی در ورزش مشکلی نداریم اما یک حلقه مفقوده در این میان وجود دارد و آن در بیشتر دستگاه‌های اجرایی نیز دیده می‌شود. آنچه که ما در دانشگاه‌ها تحقیق و پژوهش می‌کنیم، با آنچه که نیاز بازار و دستگاه‌های اجرایی است، تفاوت دارد.

گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: ما باید به سمت استقبال از دانشگاه‌ها حرکت کنیم و سفارش‌دهنده علم در این مراکز باشیم تا تحقیقات به سمت پژوهش‌هایی برود تا بتواند نیازهای ما را مرتفع کند.

وی ادامه داد: امید است با نزدیکی که بین دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی وجود دارد مسئله مذکور مرتفع شود.

سجادی با بیان اینکه بخش اعظمی از جانبازان و معلولان در کشور وجود دارند که به ورزش مشغول هستند و افتخارآفرینی بسیاری نیز در عرصه‌های مختلف به همراه داشته‌اند، افزود: متاسفانه افتخارآفرینی معلولان و جانبازان در سایه ورزشکاران دیگر قرار گرفته است، چه در بازی‌های پاراآسیایی و یا المپیک.

گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: بی‌شک به ورزش جانبازان و معلولان توجه ویژه‌ای خواهیم داشت چه در بُعد همگانی و چه در بُعد قهرمانی. به ویژه در بُعد همگانی که منجر به تامین سلامتی، تندرستی، نشاط و شادابی جامعه خواهد بود.

وی ادامه داد: ما فرصت بسیار کمی برای حضور در چند رویداد بزرگ بین‌المللی داریم که یکی از آنها بازی‌های آسیایی است که در کره جنوبی در 29 شهریور سال آینده برگزار می‌شود، از این‌رو نیاز است هر چه سریع‌تر برنامه‌هایی که به بهبود وضعیت کشور کمک می‌کند اجرایی شود.

سجادی گفت: برای اینکه بتوانیم حضور پررنگی در عرصه‌های بین‌المللی داشته باشیم به طور حتم برنامه‌های خوبی داریم.

گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان درخصوص سوال برخی از نمایندگان مبنی بر چرایی استعفای بنده در سال 1382 افزود: من به‌عنوان مدیری که حرفه‌ای و نه چندان سیاسی 32 سال در کشور خدمت کرده‌ام و افتخار می‌کنم که بگویم به‌عنوان سرباز انقلاب در کشور فعالیت کرده‌ام.

وی ادامه داد: من در هیچ جناح سیاسی فعالیت نداشته‌ام و نخواهم داشت، من به‌عنوان یک مدیریت حرفه‌ای در ورزش فعالیت کرده‌ام و بسته به شرایط زمانی استعفا داده‌ام و به هیچ وجه نیز از کار خود دفاع نکرده و نخواهم کرد.

سجادی تاکید کرد: من در کمیسیون‌ها نیز گفتم درخصوص استعفای خود هیچ دفاعی نخواهم کرد و این موضوع مسئله‌ای بوده که در آن زمان رخ داده است.

گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: من تلاش خواهم کرد تا با پشتیبانی و حمایت نمایندگان مجلس و همدلی دولت به اهداف خود در وزارت ورزش و جوانان برسم که لازمه رسیدن به این اهداف کسب رأی اعتماد از نمایندگان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس