
وي با تاکيد بر اينکه کرسي علوم اسلامي دانشگاهها همچون تنگه احد است که نبايد رها شود، ابراز داشت: تعريف انسان در تفکر غرب و اسلام متفاوت است؛ در اسلام برداشت غلطي از علم وجود ندارد.
اين استاد حوزه با اشاره به اينکه دانشگاه دچار خودبزرگبيني و حوزه دچار خودکمبيني شده است که اين موضوع مشکلاتي را ايجاد کرده است، بيان کرد: اما همين دانشگاه در مقابل تفکرات و اساتيد پرمدعاي غرب دچار خودکمبيني ميشود.
وي با اشاره به اينکه حوزه در مفاهيم کاربردي کمتر کار کرده است ،بيان کرد: آيات و روايات صراحت خاصي دارد اما بايد در قالب مفاهيم کاربردي عرضه شود.
حائري شيرازي در ادامه با اشاره به اينکه جهان براي امنيت خود به سلاحهاي بازدارنده متوسل شده است، بيان کرد: ريشه مسابقات تسليحاتي در تهديدات دو طرف بوده است که جهانيان براي عدم تجاوز به يکديگر به آن پناه بردهاند.
وي با بيان اينکه چه کنيم ديگران به ما تجاوز نکنند و چه کنيم تا خود به ديگران تجاوز نکنيم، دو رکن اصلي امنيت است، گفت: کدام علوم آزمايشگاهي است که به چگونگي عدم تجاوز به ديگران اهميت داده باشد و کدام رشته دانشگاهي درجهان در دانشگاههاي جهان وجود دارد که انسان را از تجاوز به غير برحذر دارد.
وي ادامه داد: به دليل توجه به اين نکته که چه کنيم تاديگران به ما تجاوز نکنند و عدم توجه به اينکه چگونه ما به ديگران تجاوز نکنيم، امنيت غرب مانند دري است که تنها يک لنگه دارد و به همين دليل هر کسي وارد اين عرصه ميشود و به همين دليل است که آنها به لائيک روي آوردهاند اما لائيک تنها اختلافات مذهبي را حل ميکند.
استاد حوزه علميه قم در ادامه گفت: کساني که دين تشيع را ندارند تنها و تنها کتاب را قبول دارند نميتوانند مشکلات خود را حل کنند.
وي با تاکيد بر اينکه امامت براي حل اختلاف است، گفت: آنهايي که لائيک ميشوند نميتوانند اختلافات را حل کنند زيرا امام ندارند.
وي با بيان اينکه در زمان غيبت امام زمان چگونه بايد اختلافات را حل کرد، گفت: شما کسي را داريد که وي را به عنوان نائب امام زمان ميدانيد نه ولي فقيه.
حائري شيرازي افزود: به علت اينکه ولي فقيه را به عنوان نائب قرار داريد کسي با ولي فقيه مباحثه نميکند زيرا در اين صورت وي را به چشم يک عالم ميبيند که در صورت مباحثه اختلافاتي ايجاد ميشود.
وي افزود: به محض اينکه شما مساله نيابت را از ولي فقيه بگيرد و نيابت نباشد وي به عنوان عالمي ميشود که با بحث کردن با وي باعث بروز اختلافاتي ميشود.
حائري شيرازي با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفت: اگر در اين فتنه فصل الخطاب رهبري نبود معلوم نيست چه اتفاقي در کشور رخ ميداد و اين فصل الخطاب رهبري بود که جريان را فيصله داد البته فصل الخطاب بودن ايشان به عنوان نايب بودن ايشان بود.
وي ادامه داد: نيابت در عصر حاضر نشان ميدهد که حل اختلافات تنها مربوط به گذشته نبوده و در حال حاضر نيز ميتوان با همين نيابت مسائل و اختلافات را حل کرد.
وي افزود: اينکه ما ميتوانيم لائيک نباشيم در اين است که ما قادر هستيم اختلافات خود را حل کنيم و ما با وجود امامت اختلافي نخواهيم داشت.
حائري شيرازي در ادامه با اشاره به اين نکته که چرا ديگران خواهان اختلاف ما هستند، گفت: دشمن ميخواهد با ايجاد گروه و دسته در جامعه باعث تفرقه در بين يک جامعه شود و سپس اين دسته و گروهها را با هدايت خود در مقابل يکديگر قرار دهد تا موجبات هرج و مرج را فراهم کند.
وي با اشاره به حضور آمريکا در عراق گفت: پول دولت عراق و همچنين نفت اين کشور در اختيار آمريکا است و خود صدام نيز از دستپرودههاي آمريکا بود که اين کشور ميخواست آن را در مقابل ايران قرار دهد اما هنگامي که صدام اسرائيل را تهديد کرد ديگر وي از نظر آمريکا بايد از بين ميرفت.
وي با اشاره به محاصرههاي اقتصادي کشور گفت: اين محاصرههاي اقتصادي براي اين است که ما نتوانيم مسکن، ازدواج، يا کارهاي حلال خود را انجام دهيم و به اين طريق مردم و جوانان ما گرفتار راههاي غير حلال شوند.
وي ادامه داد: اگر ما در گذشته رژيم پهلوي را سرنگون نميکرديم معلوم نبود که اکنون چه سرنوشتي در انتظار ما بود.
حائري شيرازي با اشاره به ورود روحانيت در عرصه تربيت دانشآموزان اظهار داشت: اين احمدينژاد بود که گفت روحانيت بيايد و در مدارس حضور پيدا کند. احمدي نژاد بود که در مدرسه را به روي روحانيت باز کرد وگرنه قبل اينگونه نبود.
وي با اشاره به فرمايشات رهبري مبني بر اينکه علوم انساني بايد از قرآن سرچشمه بگيرند، گفت: بايد بررسي شود که از زمان گفته ايشان تا حال حاضر چقدر در اين زمينه کار شده و چه کنگرهها و چه گردهماييهايي در اين رابطه برگزار شده و گروههايي که براي انجام اين کار معرفي شدهاند چگونه تعريف شدهاند.
استاد حوزه علميه قم ادامه داد: مشکل اين است که برخي حرفها و بحثهاي خارجيها را وارد کرده و يک آيه از قرآن و يا نهجالبلاغه را به آن ميافزايند و سپس ميگويند اين را از قرآن گرفتهايم اين در حالي است که اصل و متن کتاب از خارج است و بايد مواظب باشيم که به اسم دين دروسي را که از خارجيها گرفتهاند را به ما قالب نکنند بلکه بايد تمام متون ما برگرفته از قرآن کريم باشد.
حائري شيرازي با تاکيد بر اينکه براي اقناع شدن خودتان انسان شناس شويد، گفت: علوم انساني را از اسلام بگيريد تا ببينيد غرب چه بر سر ما آورده است.
وي با اشاره به اينکه غرب در انسانشناسي خود راهي اشتباه رفته است، گفت: از طريق همين انسانشناسي غلط خود مجموعهاي را به وجود آورده و در حال کار است و به دليل همين اشتباه در انسانشناسي خود به مشکلاتي برخورد کرده است.
وي در ادامه با تاکيد بر اينکه حدود اسلامي بايد در جامعه اجرا شود؛ مجازات زندان براي براندازي خانواده است، گفت: بايد انسانشناسي را جدي بگيريم در آن صورت خواهيم ديد که تمام احکام جزايي اسلام کاملا علمي است.
وي ادامه داد: انقلاب اسلامي بدحجابي که در زمان شاه رواج داشت را برانداخت اما وقتي تلويزيون کسي را نشان ميدهد که موهاي خود را بيرون ميگذارد از مردم چه انتظاري ميرود.
اين عضو مجلس خبرگان ادامه داد: اگر قرار است چيزي از ماهوارهها ياد بگيريم بايد از بعد کيفيتي باشد و از اين زمينه با آنها رقابت کنيم نه اينکه رقابت ما در زمينه بدحجابي و ترويج بيحجابي باشد.
حائري شيرازي با تاکيد بر اينکه تربيت تنها مربوط به معلم امور تربيتي نيست، گفت:معلم آموزشي شدن بدين معنا نيست که اين معلم بار تربيتي ندارد بلکه همه معلمها بايد در تربيت دانشآموز نقش داشته باشند و همه آنها در اين زمينه مسوولند و اگر معلمي که درسي را ارائه ميدهد از نظر علمي نيز در سطح بالايي باشد ميتواند در تربيت نيز نقش موثرتري داشته باشد.