کد خبر 262220
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۲

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در تشریح علت بروز آلودگی هوا در اهواز و بروز علایم تنگی نفس بین هزاران اهوازی، گفت: آتش زدن چندین هزار تن ضایعات صنعتی و پسماندهای شهری در حریم دو کانون اصلی شهر اهواز، علت اصلی آلودگی هوا و بروز حادثه برای بیش از 7هزار شهروند خوزستانی بود.

به گزارش مشرق، محمدحسین سرمست در گفت وگو با خانه ملت، تصریح کرد: مشاهدات و گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که حجم زیادی پسماند صنعتی که شامل هزاران حلقه لاستیک نیز می‌شود، در حریم اهواز و در کنار دو کریدور اصلی هوای شهر آتش زده شدند که سوزاندن چندین تن پسماند تا اواخر هفته گذشته نیز ادامه داشته و منجر به تشدید حجم آلاینده های هوای اهواز در یک هفته گذشته شده است.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های بازرسان سازمان حفاظت محیط زیست اهواز، در اولین بارش باران پاییزی که به دلیل وجود حجم زیادی آلاینده و ذرات معلق به شکل اسیدی بر فراز شهر ریزش کرد، ذراتی همچون اسید سولفوریک و مفتیک مشاهده که به شکل گاز در هوای شهرها پخش شد و جمع زیادی از شهروندان خوزستانی به ویژه در مرکز استان را با علایم تنگی نفس راهی بیمارستان‌ها کرد.

وی افزایش رطوبت که منجر به شکل گیری پدیده رعد و برق شده را عامل اصلی شکل گیری باران اسیدی خواند و تصریح کرد: با آغاز پدیده رعد و برق در میان ابرهای باران زا، آلاینده های ناشی از آتش زدن پسماندهای شهری به ترکیبات شیمیایی و سمی بدل شده اند که در مجاورت رطوبت به شکل باران اسیدی بر سطح شهر ریزش کرده و همچون گازی سمی مانع تنفس راحت و آسان شهروندان شده اند.

سرمست با یادآوری اینکه استان خوزستان و به ویژه شهر اهواز به دلیل جایگیری حلقه‌های چاه نفت به یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا بدل شده، تاکید کرد: مشعل های نفت خوزستان به صورت شبانه روزی حجم زیادی آلاینده به هوای اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان تزریق می کنند اما در هفته گذشته دود ناشی از سوزاندن پسماندهای صنعتی علت اصلی بروز و تشدید بیماری آسم در بین هزاران شهروند بوده است.

وی بروز عارضه آسم را علت اصلی مراجعه شهروندان اهوازی به بیمارستان‌ها خواند و تاکید کرد: بسیاری از مراجعه کنندگان سابقه بیماری آسم داشتند که با اولین باران پاییزی و فرود آلاینده‌ها به سطح زمین، بیماری شان شدت گرفته و با حالت تنگی نفس راهی بخش اورژانس شده اند.

تشکیل 7هزار پرونده پزشکی

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه بیمارستان های اهواز در یک هفته گذشته به بیش از 7 هزار بیمار خدمات بهداشتی و درمانی ارائه کردند، ادامه داد: 11 آبان ماه بیش از یک هزار شهروند در استان خوزستان به ویژه در مرکز استان با علائم شدید تنگی نفس، آسم و فشار خون بالا به نزدیک ترین مراکز درمانی مراجعه کردند که این روند تا امروز ادامه داشته و تاکنون بیش از 7 هزار پرونده پزشکی تشکیل شده است.

سرمست افزود: گزارش ها حاکی از آن است که حدود 2 هزار شهروند یعنی حدود 30درصد حجم کل مراجعه کنندگان به بیمارستان های اهواز نیز به صورت خود درمان در منازل یا با مراجعه به مطب پزشکان شهر، به رفع مشکلات تنفسی شان اقدام کرده اند. اگر این آمار را به حجم کل بیماران بیمارستان های اهواز اضافه کنیم، آمار بروز پدیده عارضه تنگی نفس هفته گذشته استان خوزستان به بیش از 9 هزار تن می رسد.

تنها 10 درصد بیماران بستری شدند

وی با بیان اینکه 90درصد بیماران اهوازی به صورت سرپایی درمان شده اند، گفت: بیش از 5هزار بیمار در بیمارستان های اهواز به صورت سرپایی معاینه و خدمات درمانی دریافت کردند، 10درصد نیز به دلیل شدت بیماری در بیمارستان ها بستری و در صورت لزوم به بخش مراقبت های ویژه ارجاع داده شدند.

سرمست از روند رو به بهبود وضعیت جسمی سه شهروندی که در اخبار وخیم گزارش شده بود نیز خبر داد و گفت: در روزهای اول پدیده آلودگی هوای اهواز، یک خانم باردار و دو کودک به دلیل شدت بیماری آسم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند که هم اکنون وضعیت جسمی این خانم باردار رو به بهبود بوده و دو کودک نیز پس از سپری کردن 48 ساعت زیر چادر اکسیژن، حال جسمی شان بهبود یافته است.

وی بروز عارضه تنگی تنفس شهر اهواز را در بین کودکان و افراد مسن شایع تر خواند و ادامه داد: بر اساس آمارها بیشترین پذیرش بیمارستان ها مربوط به گروه های حساس جامعه بوده به طوریکه کودکان و افراد مسن، بیشترین آمار پذیرش و بستری را به خود اختصاص داده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید بر اینکه هم اکنون در شهر اهواز آرامش نسبی برقرار شده است، تصریح کرد: با ورود جبهه هوای ناپایدار به آسمان اهواز و وزش باد، آلاینده ها از حالت ایستایی خارج و وضعیت هوا به شرایط سالم بازگشته است، به طور همزمان نیز آمار بروز بیماری تنگی نفس بین شهروندان اهوازی به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    0 0
    ضیعف ترین مدیران جهان در شهر اهواز
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    خوبه آلودترين شهر دنيا اهوازه اونوقت مدارس تهران تعطيل ميشه اداراتم ميشه تا ساعت 30/2

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس