کد خبر 261372
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹

تردیدی نیست که یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال "پله" است. از او به عنوان اسطوره فوتبال جهان یاد می‌کنند. با نزدیک شدن جام‌جهانی 2014 چه کسی بهتر از او که سه بار جام‌جهانی را کسب کرده و 12 گل در تاریخ این رقابت‌ها به ثبت رسانده، می‌تواند راجع به این رقابت‌ها صحبت کند؟

به گزارش مشرق، ادسون آرانتس دوناسیمنتو در گفت‌وگویی ویژه با "اسکای اسپورت نیوز" شرکت کرد و به پرسش‌های زیادی پاسخ داد که متن آن به ترجمه ایسنا در زیر می‌آید. پله همچنین داستان‌های جالبی از زندگی خود در داخل و خارج از فوتبال تعریف کرد.

چرا جام‌جهانی 2014 برای پله اهمیت دارد؟

این جام برای ما اهمیت زیادی دارد. ما با فوتبال زندگی می‌کنیم و این جام برای من بسیار مهم و باارزش است چون همه مرا می‌شناسند. در دهه پنجاه که برزیل در جام‌جهانی بازی می‌کرد، هشت یا نه ساله بودم و آن زمان چون تلویزیون نداشتیم با پدرم مسابقه را از طریق رادیو دنبال می‌کردیم. با دقت به گزارش بازی گوش می‌کردم که برزیل شکست خورد. اکنون زمان آن رسیده که آن شکست را جبران کنیم.

و برای برزیل؟

به نظر من این موقعیت باعث رشد برزیل می‌شود و زمان مناسبی برای جذب جهانگردان است. هم‌اکنون برزیل سه موقعیت عالی را پیش‌رو داشته و دارد: جام کنفدراسیون‌ها،‌ جام‌جهانی و المپیک. این موقعیت برای کشور حائز اهمیت است. با شرایطی که داریم می‌توانیم باعث رشد و ترقی برزیل شویم و کشورمان را به همگان نشان دهیم. نباید این موقعیت را از دست دهیم. متاسفانه قبل از جام کنفدراسیون‌ها کمی با مشکلات سیاسی مواجه شدیم اما امیدوارم که جام‌جهانی و المپیک بدون هیچ مشکلی برگزار شوند.

شانس برزیل برای قهرمانی در جام‌جهانی چه اندازه است؟

شکی نیست که قلب من برای بردن برزیل می‌تپد. ما ثابت کردیم که بازیکنان قدرتمندی در سراسر دنیا داریم چیزی که اکنون به آن نیاز داریم، یک تیم قوی است. برزیل در سراسر دنیا بازیکنان قدرتمندی دارد ولی امیدواریم که یک تیم قدرتمند داشته باشیم.

بیشترین احتمال برد جام برای چه تیم‌هایی است؟

فکر می‌کنم در حال حاضر بهترین تیم‌ها اسپانیا و آلمان هستند که البته ممکن است تا جام‌جهانی عوض شوند. این دو تیمی هستند که من بازی‌هایشان را دیده‌ و می‌پسندم و به نظرم تیم‌هایی قوی در جام‌جهانی خواهند بود.

شانس انگلیس و سایر تیم‌ها برای قهرمانی چه اندازه است؟

قطعا نمی‌توان آرژانتین را نادیده گرفت. همچنین انگلیس و ایتالیا را هم نمی‌توان فراموش کرد. وقتی تمام این تیم‌های مشهور به جام جهانی می‌روند، فرصتی برای برنده شدن دارند. گاهی از این که بهترین تیم‌ها به فینال راه پیدا نمی‌کنند، شگفت‌زده می‌شوید. مثلا برزیل در سال 1982 با داشتن بازیکنی مثل زیکو و فالکائو به ایتالیا باخت. فوتبال مثل یک جعبه شگفت‌انگیز است.

آیا جام‌جهانی باید گسترش یابد؟

فرقی نمی‌کند، چون چیزی که مهم است بازی خوب و مسابقه خوب است. مردم برای دیدن مسابقه‌ها به استادیوم می‌روند، پول می‌دهند و می‌خواهند که بازی خوب تماشا کنند. مطمئنا دیدن 20 بازی خیلی خوب بهتر از 14 بازی است اما فکر نمی‌کنم تفاوتی ایجاد کند.

هم‌اکنون بهترین بازیکن جهان کیست؟

فقط یک بازیکن خوب نداریم. چندین بازیکن خوب داریم و شکی نیست که لیونل مسی یکی از آنهاست. نیمار هم بازیکن خوبی است که اکنون به بارسلونا رفته و امیدوارم در آن تیم هم بازی‌های خوبی داشته باشد و موفق شود. کریستیانو رونالدو سبک متفاوتی دارد. روبینیو را هم تا سه سال پیش دوست داشتم اما حالا بازیکنان دیگری را داریم که خیلی خوب بازی می‌کنند.

چرا‌ پله، وین رونی را تحسین می‌کند؟

قطعا وین رونی را می‌شناسم و فکر می‌کنم او الگویی برای تمام بازیکنان است. او یک بازیکن حرفه‌ای است. شاید نتوان او را از لحاظ تکنیکی با کرویف، بکن‌باوئر یا بابی چارلتون مقایسه کرد اما شکی نیست که او یکی از اسطوره‌های من است.

چگونه تو را "پله" نامیدند؟

در شهر کوچکی به نام "تری کوراکس" زاده شدم. دقیقا در همان زمان لامپ برق اختراع شد و پدرم به خاطر توماس ادیسون مرا را ادسون نامید. سپس با پدرم به شهر دیگری رفتیم چون پدرم هم بازیکن فوتبال بود، من هم در آنجا بازی می‌کردم. در زبان پرتغالی به شوت زدن توپ "په" می‌گویند. شاید من در شوت زدن اشتباهی داشتم و بنابراین اسمم شد "په له". فریاد می‌زدم که "نه، اسم من ادسون است" اما هیچ کس توجهی نمی‌کرد اما حالا خودم عاشق این اسم هستم. این نام برایم بزرگ و مهم است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس