یکی از شاعران هندو شرکت‌کننده در همایش «باران غدیر» با بیان اینکه حسین(ع) نماینده حق است گفت: محرم تنها برای شیعیان نیست، بلکه برای تمام کسانی است که حق را عزیز می‌دارند؛ خواه هندو؛ خواه مسلمان و خواه مسیحی.

حسینیه مشرق- نشست هم‌اندیشی میان شاعران حاضر در چهارمین همایش «باران غدیر» که با محوریت موضوع از غدیر تا کربلا برپا می‌شود، صبح امروز، 12 آبان ماه، با حضور محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و جمعی از شاعران هندو، مسلمان و مسیحی از کشورهای هندوستان، پاکستان، لبنان، مصر، کویت و روسیه در حوزه هنری برگزار شد.

مؤمنی شریف در ابتدای این مراسم با بیان اینکه مردم دنیا این روزها از نادانی رنج می‌برند، گفت: امروزه نادانی سبب شده تا برخی از انسان‌ها، افراد بی‌گناه را برای رسیدن به قرب خداوند بکشند. پیام امام حسین(ع) در قیام خود، مبارزه با جهل و نفاق است و امروز باید تلاش کرد تا با این پدیده‌ها در جامعه اسلامی مبارزه کرد. می توان با مبارزه با این پدیده‌های شوم به امام(ع) لبیک گفت.

اگر مسلمانان در حول ذات امام علی(ع) بودند، دیگر فاجعه کربلا رخ نمی‌داد

در ادامه این مراسم، جمعی از شاعران حاضر که برای شرکت در این همایش به حوزه هنری آمده‌اند، به سخنرانی در خصوص پیام‌های غدیر در عاشورا و دلیل امتداد این دو رویداد مهم در تاریخ اسلام پرداختند. سیدمحمد سرفراز ظفر، از اساتید زبان و ادب فارسی در پاکستان، به بررسی این مقوله پرداخت و گفت: هر چه بیشتر در مورد امام علی(ع) و مناقب او بگویید، باز هم کم گفته‌اید. ذات امام(ع) بالاتر از این حرف‌ها است و امروز نه تنها جهان اسلام، بلکه همه دنیا نیازمند جست‌وجو در راه هدایتی است که امام(ع) با حرکتش به همه انسان‌ها نشان داده است.

وی ادامه داد: اگر ذات امام علی(ع) را سرمشق رفتارهای خود قرار دهیم، دیگر شاهد اختلافات این‌چنینی در جامعه اسلامی نخواهیم بود. مسلمانان می‌توانند از این طریق بر استعمار پیروز شوند و تمام آنچه را که از دست داده‌اند، دوباره به دست بیاورند. اگر از ابتدا این همدلی میان مسلمانان وجود داشت، دیگر فاجعه کربلا متولد نمی‌شد.

پیام غدیر برای همه انسان‌ها است

دهرمندر نات، از شاعران و پژوهشگران کشور هندوستان که به تازگی تألیف کتاب «هماره رسول» را به اتمام رسانده و مشغول نگارش کتاب دیگری با عنوان «هماره علی» است، به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدا به شخصیت امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: حسین(ع) نماینده حق است؛ «ح» نشانه حق، «سین» نشانه سجده، «ی» نمادی از یقین و «ن» نشانه نماز در این اسم است. همه این‌ها وقتی متحد می‌شوند، نام «حسین» را می‌سازند. فاجعه کربلا از رویارویی دو نیرو صورت گرفت. از یک سو سجده به مالک حقیقی دیده می‌شد و از سویی دیگر احترام به تخت و تاج.

وی سروده‌ای از یکی از شاعران اردوزبان خواند و ادامه داد: حسین(ع) علامت ایمان است. او به وسیله شهادت مرگ را حیات بخشید؛ به همین خاطر باید به واقعه غدیر با تأمل بیشتری نگاه کنیم. پیامبر(ص) در آخرین سفر خود همه کسانی که جلوتر رفته‌اند و همه کسانی که حاضراند و یا عقب‌تر در حال حرکت‌اند را جمع کردند و در آنجا مولا و جانشین پس از خود را معرفی کردند. این جمع کردن جمعیت نشان از سه زمان برای مردم دارد؛ مردمی که در آنجا حاضراند، مردمی که در گذشته‌های دورتر زندگی‌ می‌کردند و انسان‌هایی که قرار است در آینده متولد شوند. پیام غدیر برای همه این انسان‌ها است.

این ارادتمند به خاندان نبوت و امامت(ع) افزود: پیامبر(ص) موضوع غدیر را از جانب خداوند به مردم ابلاغ کرد تا پس از او مردم برای خود راه‌هایی را درست نکنند. به همین خاطر محرم تنها برای شیعیان نیست، بلکه برای تمام کسانی است که حق را عزیز می‌دارند؛ خواه هندو؛ خواه مسلمان و خواه مسیحی.

دهرمندر نات یادآور شد: حسین نامی است که انسان‌ها به وسلیه و با تمسک به آن از ظلم دوری می‌کنند و در برابر بی‌عدالتی مقاوم می‌شوند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس