کد خبر 260462
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۳

با دقت در کلام رهبر انقلاب، "مرجعیت زبان فارسی در دنیای علم" به عنوان شاخص و چشم انداز مطلوب خواسته شده است. یعنی زبان فارسی گسترده ترین و یکه تاز زبان دنیای علم خواهد بود

گروه فرهنگی مشرق - تلاش برای دستیابی به مرجعیت جهانی ایران در دنیای علم و نیز تلاش برای اینکه زبان فارسی اولین زبان علم دنیا شود، چشم اندازی خیره کننده است که بارها مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. این موضوع تا چه میزان مورد توجه مدیران علم و فناوری کشور قرار گرفته است؟ به یک نمونه توجه کنیم:

در ابتدای مهرماه و در اخبار به نقل از دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی سخن ذیل منتشر شد: «نقشه جامع علمي به افق 1404 محدود نیست بلکه باید طبق فرمایش رهبر عزیزمان، در 50 سال آینده زبان فارسی یکی از زبان‌های رایج برای تألیف و نگارش آثار علمی باشد.» (دکتر مخبر دزفولی در جلسه 38 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی؛ 2/7/92) 

این بخش از سخنان دکتر مخبر اشاره به این بخش از بیانات رهبرمعظم انقلاب دارد که «پنجاه‌سال ديگر كشور شما بايد جايى باشد كه هر كس به يك پيشرفت علمى احتياج دارد، ناگزير باشد زبان فارسى ياد بگيرد؛ يعنى كشور شما آن‌قدر اثر علمى و تحقيقاتى توليد كند كه همين‌طور كه امروز زبان انگليسى عمدتاً به بركت پيشرفت فناورى آمريكا و بعضى از كشورهاى ديگر در دنيا رايج شده، شما بتوانيد زبان فارسى را به تبع رشد علمى‌تان در دنيا رايج كنيد» (بيانات‌ رهبر معظم انقلاب در ديدار دانشجويان و نخبگان سراسر كشور، 3/7/1384)

با مقایسه این دو گفته، دو نکته قابل تأمل به نظر می رسد:
1- بنا بر کلام رهبر معظم انقلاب چشم انداز مطلوب مرجعیت علمی ایران در جهان و نیز مرجعیت زبان فارسی در دنیای علم، سال 1434 هجری شمسی خواهد بود؛ یعنی: 1384+50. لذا در صورتی که زمان بندی معکوس بگذاریم، حدوداً 8 سال از این 50 سال گذشته است و 42 سال دیگر ایران اسلامی می بایست مرجع علمی دنیا و زبان فارسی مرجع زبان علم دنیا گردد. ولی دبیر شورای عالی بی توجه به زمان بیانات، همان عدد 50 را مبنا گرفته اند؛ تو گویی برای مرجعیت علمی همیشه 50 سال زمان داریم! 

2- با دقت در کلام رهبر انقلاب، "مرجعیت زبان فارسی در دنیای علم" به عنوان شاخص و چشم انداز مطلوب خواسته شده است. یعنی زبان فارسی گسترده ترین و یکه تاز زبان دنیای علم خواهد بود، مانند زبان انگلیسی در زمان کنونی بلکه گسترده تر. این قله، چشم اندازی جذاب و محرک است. ولی در سخنان دبیر محترم شورای عالی، زبان فارسی "یک" زبان در کنار سایر زبان های علمی دنیا مانند انگلیسی فرانسه و عربی خواهد بود؛ امری که هم اکنون نیز تا حدودی محقق شده است و نیاز به صرف 50 سال زمان ندارد.

توجه کنید که صاحب این نوشته قصد ندارد یک گفته را نقد کند بلکه معقتد است این گفتار برگرفته از یک نگاه و با یک پیشینه است و این نکته سنجی در ابتدای هر حرکت بزرگی لازم است وگرنه تا ثریا می رود دیوار کج... قضاوت با شما. اما به نظرم بیان و بنان آیت الله خامنه ای تراز مناسبی برای سنجش مدیران جمهوری اسلامی است تا "موجود"ی خود را به "مطلوب"وی مبدل کنند.


ارسالی از خبرنگار افتخاری مشرق: احسان الف

مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    من زبان فارسی رو با هیچ زبانی عوض نمی کنم زبان انسانی و خوش بیان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس