از زمان آغاز جنگ چچن، روسيه هدف مورد علاقه مبارزان انتحاري چچني در منطقه قفقاز بوده است. روسيه صحنه درگيري هاي مسلحانه هر روزه، انفجارها و ترور نيروهاي امنيتي است و تنها چيزي كه در اين ميان سخن می‌گوید، سلاح است.

گروه بین الملل مشرق - چچن منطقه اي در جنوب روسيه است كه اكثر ساكنان آن را مسلمانان تشكيل مي دهند. اين منطقه در سال 1991 میلادی يعني اندكي پيش از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي اعلام استقلال كرد. مسكو دو جنگ عليه اين منطقه انجام داد كه اولين مورد در سال 1994 میلادی شروع شد و تا سال 1996 میلادی ادامه داشت. دومين مورد نيز مربوط به سال 1999 میلادی بود. اين دو جنگ با هدف سيطره مجدد بر اين منطقه انجام مي گرفت كه اين موضوع باعث كشته شدن قريب به يك صد هزار شهروند غير نظامي گرديد و بر اساس آمارهاي منتشر شده از سوي منابع روسي در اين دو جنگ همچنين ده هزار سرباز روسي نيز كشته شدند.

دو جريان، نماينده جنبش مسلح چچن هستند يكي از آنها «امارت اسلامي قفقاز» است. اين جنبش در سال 2007 میلادی ايجاد شد و به عنوان چتري بود كه جنبش هاي مسلح در شمال قفقاز را در سايه خود جمع مي كرد. هدف اين جنبش ايجاد يك كشور واحد آن هم در زير لواي اسلام است. جريان دوم يك جريان ملي گرا مي باشد كه در جهت تشديد درگيري ها عليه روس ها در چچن مي كوشد ؛ ولي موضوع بحث ما همان جريان اول است.

يكي از آن ايرادهايي كه بر مبارزات در چچن گرفته مي شود، اين است كه مبارزان چچني در عمليات هاي خود هيچ تفاوتي را ميان نظاميان و غير نظاميان قائل نيستند و همين موضوع باعث خلط بين مقاومت مشروع و تروريسم شده است كه البته اين موضوع تاثير منفي بر هر گونه آرمان عدالت خواهانه دارد.



امارت اسلامي قفقاز يك جنبش اسلامي به رهبري دوكو عمروف مي باشد و برخاسته از جنبش جدايي طلب چچن است كه نظاميان روس موفق به شكست آن شدند.

رهبران اين جنبش اسلامگرا مستمرا بر مشروع بودن كشتار شهروندان و غير نظاميان روس تاكيد مي كنند. جنبش «امارت اسلامي قفقاز» مي كوشد تا تمامي گروه هاي شورشي فعال در جمهوري هاي قفقاز روسيه مانند چچن، انگوش، داغستان، اوستياي شمالي و ... را در زير پرچم خود قرار دهد.

وقتي عمروف خود را به عنوان رهبر «امارت اسلامي قفقاز» از جمله چچن ـ كه همچون ديگر جمهوري هاي موجود در قفقاز روسيه به عنوان يك ايالت تلقي مي شد ـ اعلام كرد، نابساماني هاي امنيتي به تدريج وارد دو جمهوري اينگوش و داغستان گرديد كه در همسايگي چچن قرار داشتند و اكثر ساكنان آن را مسلمانان تشكيل مي دادند. هنوز هم گروه هاي شورشي مستمرا حملاتي عليه نيروهاي امنيتي روسيه و نمايندگان اين كشور در تمامي بخش هاي قفقاز انجام مي دهند.

شايان ذكر است كه جنبش «امارت اسلامي قفقاز» كه يك جنبش شورشي به شمار مي آيد، به عنوان يك جنبش متحد تلقي نمي گردد ؛ زيرا بخشي از شورشيان چچني در سال 2010 میلادی و به دنبال شايعات و اخبار ضد و نقيضي كه درباره استعفاي عمروف وجود داشت، از وي جدا شدند و مسلم و حسين گاكايف يك سازمان جداگانه اسلامگرا تشكيل دادند.



در سال 2011 میلادی شوراي امنيت بين الملل تصميم گرفت تا مجازات هايي را عليه القاعده و گروه هاي مرتبط با آن اعمال كند و به اين ترتيب جنبش «امارت قفقاز» در ليست گروه هايي قرار گرفت كه عليه آنان مجازات انجام مي شد. ايالات متحده نيز نام عمروف را در ليست تروريست هاي تحت تعقيب قرار داد و پنج ميليون دلار براي هر كسي كه اطلاعاتي در خصوص اين جنبش چچني بدهد، تعيين نمود ؛ البته اطلاعاتي كه در نهايت به دستگيري عمروف كمك نمايد.


رهبران برجسته مبارزان چچني

عربي بارايف

وي يكي از فرماندهان برجسته جنگي جنبش «امارت اسلامي قفقاز» بود كه در سال 1999 میلادی توسط روس ها در چچن كشته شد. مسخادوف، رئيس جمهور چچن وي را در سال 1998 میلادی به اتهام ربودن و گردن زدن مهندسان شركت تلكام و مخالفتش با پذيرش دستورات فرماندهان نظامي چچن خلع درجه كرد كه اين امر به درگيري ميان نيروهاي وابسته به بارايف و گارد ملي چچن در شهر جدرميز اين ايالت انجاميد و بعد از شش سال از كشته شدن وي، عمروف دستور بازگرداندن رتبه نظامي عربي بارايف را صادر كرد.


خطاب

نامش «سامر صالح عبدالله السويلم» و تبعه عربستاني بود. به او لقب «خطاب» دادند. خطاب رهبر پيشين مجاهدان عرب در قفقاز بود كه در آپريل سال 2002 میلادی با استفاده از سم كشته شد.



وي كه قرار بود به عنوان نماينده شركت «آرامكو» عربستان راهي آمريكا شود، از روياي اين سفر صرف نظر نمود و به جاي آن در سال 1987 میلادی راهي افغانستان شد تا در صف مجاهدان مسلمان عليه شوروي بجنگند. روسيه مي گويد كه او در جريان جنگ اول مسكو عليه چچن كه در بين سال 1994 تا 1996 میلادی روي داد، پا به منطقه چچن گذارده است.



گفته مي شود كه خطاب به مدت 15 سال عليه نيروهاي روسيه فعاليت داشت كه اين فعاليت از افغانستان آغاز شد و پس از آن به تاجيكستان رسيد. وي همچنين در اثناي مناقشه قره باغ از مبارزان مسلمان حمايت مي كرد.

به نوشته روزنامه هاي روسي، خطاب در بين سال هاي 1979 تا 1989 میلادی در افغانستان عليه شوروي مي جنگيد و روابط گسترده اي با سازمان «افغاني هاي عرب» داشت يعني همان كساني كه در قفقاز و چچن نيز تحت فرمانش مي جنگيدند.



به گفته همين منبع، وي در جريان جنگ داخلي كه در بين سال هاي 1992 تا 1997 میلادی در تاجيكستان روي داد، در كنار مخالفان اسلامگراي دولت جنگيد و در جريان مناقشه قره باغ كه در بين سال هاي 1988 تا 1994 روي داد، به مسلمانان آذربايجاني كمك مي كرد. خطاب در جريان اولين جنگ مسكو عليه چچن كه در بين سال هاي 1994 تا 1996 میلادی به وقوع پيوست، پا به اين منطقه گذاشت و در آگوست 1999 میلادی با همكاري شامل باسايف از فرماندهان جنگي، عمليات هاي مسلحانه اي را در جمهوري داغستان روسيه كه در مجاروت چچن قرار دارد، سكانداري كرد. اين عمليات ها با هدف ايجاد يك كشور اسلامي در قفقاز صورت مي گرفت.


رضوان احمدوف

يكي از رهبران و فرماندهان چچني بود كه در سال 2002 میلادی هنگام فرماندهي يك عمليات نظامي عليه نيروهاي روسي در منطقه ويدنو كشته شد. تيم تحت فرمان رضوان احمدوف چندين انفجار را عليه روس ها در منطقه ويدنو انجام دادند كه اين موضوع به كشته شدن هشت سرباز روس انجاميد. گفتني است كه تيم مذكور در منطقه ويدنو با استفاده از تسليحات سنگين، حمله اي را عليه يك مركز پليس انجام دادند.



ابو الوليد الغامدي

عربستاني تبار با نام كامل «عبدالعزيز بن سعيد بن علي الغامدي» است. وي با لقب «ابوالوليد» شناخته مي شود و آپريل 2004 میلادی در چچن كشته شد. سازمان اطلاعات روسيه وي را رهبر جنگجويان و مبارزان عربي مي دانست كه از سال 2002 میلادی در چچن حضور داشتند و مي جنگيدند. نيروهاي ويژه روسيه، ابو الوليد را جانشين الخطاب و به عنوان فرمانده مبارزان چچني مي دانستند.



ابو عمر السيف

«محمد بن عبد الله السيف» ملقب به «ابو عمر السيف» يك چهره شاخص مذهبي و رهبر مبارزان عرب در چچن به شمار مي رفت. وي در دسامبر 2005 میلادی به همراه همسرش توسط نيروهاي روسي كشته شد. عمر السيف كه در القصيم به دنيال آمده بود، فتواهاي بسياري را در دعوت افراد به جهاد صادر نمود. ضمنا بسياري از پيام هاي صوتي و ويدئويي وي از طريق اينترنت منتشر شد به ويژه مجموعه اي از پيام ها كه عنوان آن «عراق و جنگ هاي صليبي» بود. ابوعمر السيف در كنار الخطاب (سامر السويلم) كه در سال 2002 میلادی به وسيله سم در چچن كشته شد، جنگيد و به مفتي مبارزان چچني مبدل گرديد.



بر اساس گزارش پايگاه هاي اينترنتي وابسته به راديكال ها، السيف به شيوه اي سنتي علم و دانش را فرا گرفت و بعد از آغاز درگيري ها با نيروهاي روسي و در زمان رهبري سامر السويلم (خطاب) به صف مجاهدان عرب در چچن پيوست.

ابوعمر منصب مفتي شرعي مجاهدان چچني را كسب كرد. وي تلاش هاي بسياري را در گسترش علوم ديني در ميان مبارزان صرف نمود و در كاستن از گسترش افكار افراط گرايانه تر و خشونت بارتر در ميان مجاهدان تاثير داشت. به هر حال، او متاثر از علوم ديني سنتي بود كه افراد را از تكفير، غلو و انجام كشتارهاي بي هدف بر حذر مي داشت. شايد وي در برخي از اشتباهاتي كه مبارزان چچني كردند، مقصر باشد ؛ ولي در كل گرايش هاي افراط گرايانه كمتري از او سراغ داريم.



وي تلاش هايي نيز در احياي اجراي شريعت در زندگي روزمره مردم در چچن داشت و اين كار را با آموزش طلاب علوم ديني انجام مي داد. وي آنها را پس از آموزش به مناطق مختلف چچن مي فرستاد تا در راستاي گسترش علوم ديني در آن مناطق فعاليت كنند و مسائل شرعي مردم را حل كنند. آخرين مطالبي كه از شيخ ابو عمر السيف ضبط شده و بين راديكال ها رد و بدل مي شود، يك پيام صوتي تحت عنوان «دموكراسي و انتخابات در عراق» است. وي دموكراسي را كفر نسبت به خداوند توصيف مي كند و از مبارزان مسلمان در عراق مي خواهد تا به حملات خود عليه آمريكايي ها تشديد بخشند.

اتهامي كه نيروهاي روسي به ابوعمر السيف مي زنند، اين است كه وي نماينده القاعده در چچن بوده و تامين اعتبار لازم جهت انجام عمليات گروگان گيري منطقه بيسلان را بر عهده داشته است.


ابو حفص الأردني

نام او «فارس يوسف عميرات» يا «أبو حفص الأردني» است. وي در سال 1973 میلادی در منطقه الزرقا يعني زادگاه ابومصعب الزرقاوي، رهبر پيشين القاعده در عراق به دنيا آمد و در سال 1995 میلادی پا به چچن گذارد. وي تحت فرمان مبارز عربستاني سامر صالح عبدالله السويلم كار مي كرد يعني همان فردي كه به نام خطاب شناخته مي شد و در مه سال 2002 میلادی با سم به قتل رسيد. ابو حفص الاردني پس از قتل خطاب، به عنوان معاون ابوالوليد الغامدي كار خود را ادامه داد.





ابوحفص الأردني كه با لقب ابو حفص الشيشاني (چچني) نيز شناخته مي شد، در مجلس شوراي نظامي عضويت داشت و به عنوان فرمانده مجاهدان در چچن بود. وي معاون ابوالوليد بود و از جمله مجاهداني به شمار مي رفت كه در افغانستان، بوسني و تاجيكستان جنگيده بودند. وي به همراه «خطاب» چندين عمليات بزرگ را ترتيب داد و روابطي صميمي با شامل باسايف، رهبر مشهور چچني داشت و باسايف شخصا در جشن انتصاب وي به منصب فرمانده مجاهدان چچني حضور داشت. ابو حفص در آپريل سال 2004 میلادی و بعد از اعلام خبر كشته شدن عبدالعزيز ملقب به «ابوالوليد الغامدي» اين منصب را عهده دار شد. ابوالويد، همان فردي كه نيروهاي ويژه روسيه وي را به عنوان جانشين «الخطاب» عربستاني در فرماندهي مبارزان چچني مي دانستند.


اصلان مسخادوف

وي در سال 1997 میلادی به عنوان رئيس جمهور چچن انتخاب شد. با وجود آنكه مسكو در بسياري از حملات صورت گرفته عليه نيروهاي روسي مسخادوف را گناهكار مي دانست ؛ ولي وي از ميانه روترين رهبران چچني به شمار مي آمد.



بعد از آنكه شورشيان چچني در سپتامبر 2004 میلادی مدرسه اي را در شهرك بيسلان در آوستياي شمالي مورد حمله قرار دادند و بيش از 300 نفر نيز در آن ماجرا كشته شدند، مقامات روسي ده ميليون دلار جايزه براي كسي كه اطلاعاتي جهت دستگيري مسخادوف و نيز شامل باسايف، فرمانده نظامي چچن ارائه دهد، تعيين كرد.



وي در سال 2005 میلادی و در جريان عملياتي كه نيروهاي ويژه روسيه در نزديكي شهرك تولستوي يورت در حوالي گروزني، پايتخت چچن روي داد، به قتل رسيد.


شامل باسايف

شامل سلمان (سلمانويچ) باسايف، فرمانده مجلس شوراي نظامي چچن و متولد 14 ژانويه 1965 میلادی است. در پي جنگ اول چچن كه در بين سال هاي 1994 تا 1996 میلادی روي داد، به عنوان دشمن اول روسيه معرفي شد. مسئولان روسي او را مسئول دو مورد شورشي مي دانند كه در ماه هاي آگوست و سپتامبر 1999 میلادی در جمهوري داغستان در مجاورت چچن به وقوع پيوست. روس ها همچنين وي را مسئول موج انفجاراتي مي دانند كه در شهرهاي مختلف روسيه انجام گرفت و قرباني آن 239 غير نظامي بودند.





باسايف در فوريه سال 2000 میلادی و در هنگامي كه مشغول هدايت عمليات فرار مبارزان چچني از گروزني، پايتخت چچن بود از روي يك مين رد شد و پاي خود را از دست داد. وي سكانداري گروه هاي مسلحي كه در آگوست سال 1999 میلادی با هدف ايجاد يك جمهوري اسلامي وارد داغستان شدند، بر عهده داشت. نيروهاي روسي به تحركات نظامي باسايف در داغستان خاتمه بخشيند و حمله گسترده اي را براي تعقيب نيروهاي وي در چچن انجام دادند.


مهند

عربستاني تبار بود و در دسته بندي ارائه شده توسط نيروهاي امنيتي روسيه، ‌وي به عنوان نماينده عالي سازمان القاعده در چچن به شمار مي رفت. مهند در سال 1999 میلادی از طريق گرجستان وارد چچن شد و به گروهي پيوست كه رياست آن بر عهده خطاب عربستاني بود. بعد از كشته شدن خطاب و دو تن از اخلافش در سال 2002 میلادی مهند به عنوان هماهنگ كننده اصلي در زمينه تامين هزينه هاي گروه هاي تروريستي در خارج تعيين گرديد.





مهند در واقع رقيب دوكو عمروف در تصدي مقامات رهبري گروهك هاي تروريستي بود. اين چهره مستقيما در برنامه ريزي جهت عمليات هاي تروريستي كه با استفاده از افراد انتحاري در روسيه انجام مي گرفت، مشاركت داشت. سازمان اطلاعات روسيه مهند را در سال 2011 میلادی به قتل رساند.


دوكو عمروف

ملقب به ابوعثمان بود و از زمان جنگ اول استقلال چچن كه در سال هاي 1994 تا 1996 میلادی روي داد، مقابله با نيروهاي روسي را شروع كرد. عمروف در ژوئن 2006 میلادی رئيس جنبش جدايي طلب چچن شد و بعد از آنكه عبدالخالد سعيدولايف در يك عمليات نظامي كشته شد، او سكاندار شورش عليه روسيه گرديد.



اين چهره راديكال در اكتبر سال 2007 میلادی خود را به عنوان رهبر «امارت اسلامي قفقاز» اعلام كرد، قفقازي كه چچن يكي از ايالت هاي آن به شمار مي رفت.



وي نامه هاي بسياري را براي طرفدارانش صادر نمود و از آنها خواست تا كشورهايي همچون ايالات متحده، روسيه، انگلستان و روسيه كه آنان را به عنوان دشمن بر مي شمرد، حمله نمايند.


برجسته ترين عمليات ها (از حمله تا آدمربايي)

از زمان آغاز جنگ چچن، روسيه هدف مورد علاقه مبارزان انتحاري چچني در منطقه قفقاز بوده است. روسيه صحنه درگيري هاي مسلحانه هر روزه، انفجارها و ترور نيروهاي امنيتي مي باشد و تنها چيزي كه در اين ميان حرف مي زند، سلاح است.

در هشتم نوامبر 1991 میلادی چچني ها يك هواپيماي توپولوف 154 روسيه را ربودند. اين هواپيما كه 178 مسافر داشت از مينيرالني فودي (قفقاز) به سمت ايكاتيرين بورگ در حال حركت بود كه چچني ها هواپيما را مجبور به تغيير مسير به سمت آنكارا كردند. هواپيماربايان مسافران را در گروزني، پايتخت چچن پياده كردند. گفتني است كه فرماندهي اين عمليات هواپيماربايي بر عهده شامل باسايف يكي از برجسته ترين فرماندهان جنگي چچن بود.

در 14 ژوئن 1995 میلادی و در جريان عمليات گروگانگيري كه در بودنوسك در جنوب روسيه به وقوع پيوست، 150 نفر كشته شدند. فرماندهي اين عمليات بر عهده شامل باسايف بود. روس ها و چچني ها ـ در پي اين حادثه ـ تصميم به آتش بس گرفتند و تا دسامبر 1995 میلادی پايبند آن بودند.
از 9 تا 24 ژانويه 1996 میلادی گروهي از كوماندوهاي چچني 2000 نفر را در كيزليار (در داغستان در منطقه قفقاز روسيه) و بيرفومايسكا (مرزهاي داغستان با چچن) گروگان گرفتند. به گفته منابع خبري، تعداد كشته شده هاي اين حادثه بين 50 تا 100 نفر بود.

در 16 ژانويه 1996 میلادی يك گروه از كوماندوهاي ترك هوادار چچن، كشتي «افراسيا» كه در بندر تريبيزوند در ساحل تركيه پهلو گرفته بود، به كنترل خود درآوردند و 150 سرنشين اين كشتي كه بيشتر آنها روس بودند و براي حركت به سمت بندر سوچي روسيه آماده مي شدند، گروگان گرفتند. در 19 ژانويه بود كه افراد مذكور گروگان ها را رها كرده و خود را تسليم نمودند. گفتني است كه در 7 مارس 1997 میلادی دادگاه 9 فردي كه در ماجراي كشتي روسي دست داشتند، به تحمل 9 سال حبس محكوم كرد.



در سال 1999 میلادی روسيه سپتامبر سياه را تجربه كرد. سلسله حملات انتحاري اين كشور را تكان داد. اين حملات دست كم سيصد كشته و هزاران زخمي بر جاي گذاشت و در پي آن، مسكو جنگ دوم خود عليه چچن را به راه انداخت.

در سال 2002 میلادی يك گروه از كوماندوها در هنگام اجراي يك نمايش، به تالار محل اجراي آن در چچن هجوم آوردند و هشتصد نفري را كه در آن به سر مي بردند، به گروگان گرفتند. بعد از گذشت سه روز مذاكره، مسكو از گاز استفاده كرد كه نتيجه آن كشته شدن بيش از 129 تن بود كه البته بيشتر آنها را تماشاچي ها تشكيل مي دادند.

چرخ ماشين مرگ توقف نداشت و در سال 2003 میلادی دو بمب در دو قطار در منطقه استافروبوا منفجر شد كه نتيجه آن كشته شدن 61 نفر و زخمي شدن صدها تن بود. رد پاي حضور مبارزان چچني در اين حمله مشهود بود.

در سال 2004 میلادی بود كه موج حملات مبارزان چچني به قلب پايتخت روسيه رسيد. در حمله اين افراد به يكي از ايستگاه هاي مترو در مسكو 21 تن كشته شدند. ضمنا دو عامل انتحاري زن نيز خود را در داخل يك هواپيماي مسافربري منفجر كردند كه نتيجه آن كشته شدن نود نفر بود.



خونبارترين درگيري سال 2004 میلادی مربوط به يك گروگان گيري در يك موسسه آموزشي در آوستياي شمالي بود كه در جريان تلاش براي آزادي گروگان ها، دست كم 330 نفر كشته شدند كه بيش از نيمي از آنها را كودكان تشكيل مي دادند.

در 31 آگوست 2007 میلادی بود كه انفجار يك بمب حركت قطار سريع السير مسكو ـ سن پترزبورگ را متوقف نمود و باعث زخمي شدن 30 تن گرديد.

17 آگوست 2009 میلادی يك فرد انتحاري كاميوني را به سمت مركز اصلي پليس در نازران (بزرگ ترين شهر منطقه اينگوش) هدايت كرد كه در نتيجه آن، 24 تن كشته و دست كم 130 تن زخمي شدند.



در 27 نوامبر 2009 میلادی بود كه انفجار يك بمب باعث انحراف قطار سريع السير نيويسكي با 700 مسافر از خط شد. در اين ماجرا دست كم 26 تن كشته و صد تن ديگر زخمي شدند.

در ششم ژانويه 2010 میلادی دست كم هفت تن از نيروهاي پليس در داغستان كشته شدند. اين ماجرا وقتي صورت گرفت كه يك فرد انتحاري، خودروي بمب گذاري شده را در انبار پليس راه منفجر كرد.

در 29 مارس 2010 میلادی دو انفجار انتحاري در دو ايستگاه مترو مسكو ـ آن هم در ساعت اوج شلوغي ـ روي داد كه منجر به مرگ 40 تن شد.

در 31 مارس 2010 میلادی دو انفجار در كيزليار (واقع در جمهوري داغستان) به وقوع پيوست كه به مرگ 9 تن انجاميد.

در 26 مه 2010 میلادی دو انفجار در جنوب شهر استافرپل به وقوع پيوست كه با كشتار هشت تن همراه شد. اين دو انفجار پيش از آغاز جشني روي داد كه يك شركت وابسته به رمضان قديروف، رئيس جمهور حامي روسيه چچن برگزاري آن را بر عهده داشت.

9 سپتامبر 2010 میلادی يك عامل انتحاري با منفجر كردن خود در اوستياي شمالي جان 18 نفر را گرفت. بيشتر ساكنان محل انفجار را مسيحيان شمال قفقاز تشكيل مي دادند.

در 24 ژانويه سال 2011 میلادی يك عمليات انتحاري در فرودگاه مسكو به وقوع پيوست كه نتيجه آن مرگ 36 تن و زخمي شدن بيش از 150 نفر بود.      

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 99
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 11
  • امير ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    6 4
    خداوند لعنتشان كند
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    6 5
    این عربستانی های تروریست همه جا هستند خدا لعنتشون کنه
  • دئیست ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    14 14
    هر جا نام عقاید اسلامی هست نام تروریستها در آنجا میدرخشد
  • مجید ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    1 0
    عالی بود مشرق واقعا تکی
  • از رامهرمز ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    7 6
    این نتیجیه بیش از 200 سال حاکمیت تزارها و کمونیست ها و جدا شدن از فرهنگ غنی ایران است
  • م ل اراکی ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    7 3
    باسلام. ترکیه، اردن ،عربستان، آمریکا و فرانسه این گروه های به ظاهر اسلامی را بعد از فروپاشی اتحاد شوروی خلق کردند تا روسیه را هم تقسیم کنند. این گروه ها از نظر فکری به القاعده بسیار نزدیک بوده و دشمن اصلی شیعیان هستند. خیلی از اینها در جنگ بر علیه دولت کنونی عراق دخیل هستند و تحت نظر مستقیم شاهزاده سعودی بن سلطان عمل میکنند. در استان سیستان و بلوچستان هم هوادارانی دارند. در درگیریهای سوریه نیز بطور خانوادگی شرکت میکنند. در مساجد مسلمانان در سوئد نیز که از طریق عربستان حمایت مالی میشود نفوذ زیادی دارند. بخاطر اختلافات قدیمی بین سوئد و روسیه بعضی از جناحهای ناسیونالیست سوئد از این گروه حمایت میکنند.
  • lion2007 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    6 4
    هرکس از ولایت جاماند سرنوشتش همین است. 1400واندی سال از حکومت برخی عوامل نادان درصدراسلام می گذردکه باعث بروز شکافی شد که تاظهورمهدی عج موعود برنخواهدشد. خدالعنت کنداولی الی آخرینشان راکه باعث شدند اسلام ناب محمدی صلی الله علیه وآله وسلم بروز وظهور قطعی پیدانکند
  • yaser ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    3 6
    و هرجا سخن از فریب و فساد و ظلم هست نام آتئیست ها در آنجا میدرخشد :)
  • ناشناس 2 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    1 0
    اشتباه منفی دادم
  • عمار ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    مشرق جان سلام تشکر بی پایان از زحماتتون خیلی وقته نظرهای من و منتشر نمی کنی. ولی اگه این یکی هم منتشر نکردی ایرادی نداره.فقط یه پیش نهاد: درمورد تعداد کشته ها ، آوارگان ، وضعیت ارودگاه ها و مصیبت های مردم سوریه هم گزارش مفصلی ارائه بده. بازم تشکر
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    2 0
    ببين يه مشت دلار چه آدم كشائي رو درست كرده...
  • ali ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    3 0
    کاش مناقشه قره باغ رو بیشتر باز می کردی تا می دیدیم مناقشه نبوده یه نسل کشی بوده
  • عباس ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 1
    بهتره روسیه به استعمار قفقاز پایان بده و سه ایالت داغستان وچچن واینگوش تشکیل یک کشور مسلمان دهند تا بهانه ای جهت افراط وتند روی نباشد.
  • رضا ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    اینقدر اعداد کشته ها زیاده ک آدم فکر میکنه قضیه کاملا طبیعیه خدا لعنتشون کنه...
  • جواد ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    قطعا تو در این نظرت، از اعوان و انصار شیطان هستی
  • سهیل بشردوست ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    1 2
    بخاطر این وحشی ها 100 هزار انسان بی گناه مسلمان کشته شدن، خدا لعنتشون کنه
  • نویسنده ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    7 1
    ینی اگه همین ها جلو آمریکا بجنگند میشن ولایتمدار و مجاهد فی سبیل الله ولی چون جلو کشور دوست میچنگند تروریستند و وهابی؟
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    مشرق جان عالی بود. فقط ای کاش....
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    1 1
    با دیدن عکس های این سلفی های آدمخوار احساس میکنم داروین در مورد چگونگی تکامل انسان زیاد هم بد نگفته
  • محمد ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    1 0
    سلام مشرق، دستتان در نکند، همیشه دوست داشتم بدونم تو چچن چه خبره و داستانش چیه؟
  • امير ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    فقط استقلال وقلعه نويي
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    1 0
    متاسفانه حرف این دئیست صد در صد حقیقت دارد. به قول احمدی نژاد کسی که همراه امام نباشد چه فرق دارد در حال نماز باشد یا در کاباره باشد؟ اسلام بدون امام ،همین است.
  • من ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    ببخشید اشتباه مثبت دادم
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    اولا جناب دئیست! حرف شما یک پروپاگاندای ضدمذهبی بود. ما کجا گروه تروریست شیعی داریم؟ تمام تروریست‌ها متعلق به یک گروه هستند و نمی‌توان آن را به عقاید اسلامی نسبت داد. در ضمن، جناب یاسر! مقابله به مثل از طریق ناجوانمردانه در شان یک مسلمان نیست. آتئیست ممکن است دین نداشته باشد، ولی می‌تواند آزاده باشد. این را مولایمان حسین گفت.
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    دعی ابن الدعی
  • سعید محمدی ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    2 0
    در سالهای گذشته ما فکر میکردیم اینها مسلمان واقعی هستن با جنگ در سوریه نقاب از چهره این وهابیهای لعنتی برداشته شد .
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    عجب
  • محسن ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    1 0
    آدم یاد ولادیمیر ماکاروف، شخصیت روسی بازی کال آو دیوتی(جنگ افزار مدرن 2 و 3)، می افته. یک ترس همیشگی در بین مردم روسیه، در نقطه نقطه روسیه... خیلی دردناکه...
  • محسن ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    1 0
    آره ای کاش... منم آره... ای کاش چی راستی؟
  • م ص ر ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    عربستانی نیستن عزیز... وهابیته که مثل ویروس خودش رو تکثیر میکنه....
  • ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    2 0
    هر جای خون ریزی وجود داره اسم عربستان میدرخشه
  • محسن ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 1
    نویسنده، چی چی افاضه میکنی باو؟ توی سوریه، افغانستان و عراق، ببین چه جنایتهایی که نمیکنند اینا. اینا خیلی خشن تشریف دارند، عینهو ماشین مرگ میمونن، هیچی حالیشون نیست. یه داستان یکی از بچه های افغانی از جنگ توی کابل میگفت: چندتا از اینا توی یه زیرزمین گرفتار شده بودند، نیروهای مردمی، و کم و بیش ارتشی، با ملایمت به اینا میگفتند که خودتون رو تسلیم کنید... قبول نمی کردند، میگفتند ما توی این زیرزمین حاضریم بمیریم، اما تسلیم شماها نشیم، بعد، جوانی رو فرستادند برای دادن غذا به اینا. میدونید چه بلایی سر جوان آوردند؟ تکه های دست و پاهاشو فرستادند بیرون... ؟! ! اینا خیلی خشن هستند.
  • محسن ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    بایس حرفای خوب خوب بزنی، که مشرق راضی بشه. ها اوفتاد یا نه؟ باشه، فعلا وقت نداریم، بذار یه نفسی بکشیم.
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    1 0
    اوه اوه، چقد بد... پس اینا الکی تازه نفس نمی مونن...
  • ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 0
    خداییش ناراحتی نداره واقعیت اینه و دلیلشم اینه که این اسلام اینها متاسفانه اسلام بدلی هست. اونهایی که منفی دادند سوریه رو نمی بینند؟ عراق رو؟ افغانستان رو؟ پاکستان؟ چچن؟ یمن؟ مصر؟ هر کشور اسلامی دیگه
  • ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    2 0
    تو دیگه چقدر ساده ای و از تو ساده تر اونایی هستند که بهت "+" دادند. اگه روسیه استقلال بده اون سه تا ایالت پناهگاه امن القاعده و تکفیریها میشه، که به خون شیعه ها تشنه هستند.مطمئن باش بعد از روسیه نوبت ایران و عراق و سوریه است که بخشی از کشورشون رو به تکفیری ها بدند
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    1 0
    وای که چه قدر احمق هستی.اینا دارند با ترور هاشون چهره اسلام رو تخریب میکنند وگرنه روسیه و امریکا هیچ فرقی ندارند
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    0 1
    میخوام بدونم مفتی های تکفیری دقیقا چطوری اینا رو توجیه میکنند که حاضرا این طوری ادم بکشند.اینا واقعا وجدان درد نمی گیرند که این همه زن و بچه رو سلاخی میکنند؟
  • yaser ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    1 0
    منظورش قساوت قلب و وحشی گریهاشونه،چرا باید یک انسان به خاطر طرز فکر یه انسان دیگه رو بکشه؟ حتی اگه کوچکترین ضرری هم ازش ندیده باشه؟ اون رفیقمون درست گفته که این وحشی گری ها میراث اون نادونایی هستن که خوب میشناسیشون :) ما اگه با آمریکا میجنگیم دلیل خوبی داریم مثل اینا فقط به خاطر رعایت نکردن حجاب و تراشیدن ریششون آدم نمیکشیم.
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    1 0
    ایران هم از چچن واینگوش حمایت میکرد البته در سال های نه چندان دور
  • مالک ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    1 0
    من نمیدونم چرا این قوم ریش و پشم عربستانی تبار چرا واسه یه بار هم که شده نمیرن با اسرائیل بجنگن!!!! هی دم از جهاد جهاد میزنن اما جرأت ندارن یه گلوله به طرف اسرائیلیا یا آمریکایها شلیک کنن! از اینجا میشه فهمید که اینها همدست همونها هستن
  • کمیل ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    1 0
    ما هم کم کار کردیم مسلمان تازه ازاد شده از دست کمونیست رو رها کردیم عربستان سودش را برد.
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    1 0
    ازقیافه هاشون معلومه چه کثافتهایی هستن خدانسل این سلفیهای آدمکش وجانی رو ازبین ببره که مثل خوره افتادن به جون اسلام ایکاش سپاه ایران برای ازبین بردن این آدمکشهای ازخدابی خبرتوسطح کل منطقه یه کارقشنگی میکرد
  • ناشناس ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    3 0
    نشد اخوی! ایران چندین سال قبل با اینها سلاح می داد الان شدن تروریست!قبول دارم به دلیل کشته شدن مسخدوف یا(مشهدوف این لقب به دلیل دعوت دولت وقت ایران به ایران اطلاق شد)گروه به انحراف کشیده شد و فجایعی را رقم زد که در تاریخ تک است اما اینها گروهی اسلامی بودند که مرجع تقلیدشان حضرت آیت الله ابوالحسن اصفهانی(ره)بودند.حقایق را بگوئید اگر راستگو هستید.اسلام دین راستی و درستی است.تحقیق کنید برادران.تحقیق را از شما نگرفته اند!
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    ناشناس سوئدی. نظر شما مصداق بارز " کاتولیک تر از پاپ " بودن بود. دئیست مغرض گفته هر جا نام عقاید اسلامی هست، نگفته هر جا ظاهر سازی بدون ایمان و امام هست. این دو تا خیلی با هم فرق میکنه. اینو به مرادتون هم بگو!
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 1
    هر عملی عکس العملی داره ، من کشتار قره باغ رو محکوم میکنم ولی اذری ها هم قبل از این جنگ در زمان شوروی کم ارمنی نکشتن در باکو ، شوشی ، سومقاییت ، ماراقا و ... که من اونها رو هم محکوم میکنم
  • زادهوش ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    خیلی سعی کردم مثبت بدم ولی شرایطی را تصور کن که قرائتی اینچنینی به جای اسلام ناب به شما تلقین شود و با وجود اکثریت مسلمان روسیه کشورت را تسخیر کند و پول و سلاح کافی هم از عربستانی که با سرمایه گذاری کلان مبلغ وهابی فرستاده و خود را خادم الحرمین معرفی کرده به دستت برسد و ... حالا نگاهت به روس ها و حتی غیرنظامیانشان شبیه نگاه الآنت به رژیم صهیونیستی نیست ؟!
  • م ج ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 1
    اشتباه نكن هرجا كه سگ صفتي هست نام آمريكا واسرائيل وامثال تو مي درخشد گوساله
  • محمد قنبری ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    مشرق کجاش تکه !!!!!!!!
  • احمد ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    مشرق جوهر دودايف يادت رفت
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    بندر شیطان هم با اتکا به همین منحرفان بوده که اخیرا پوتین را به کشتار در المپیک زمستانی سوچی تهدید کرده بود
  • حمید ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    به نظر من کسانی که 300 دانش آموز بیگناه و والدین آنها را میکشند ، با هر هدفی که باشه مسلمان نیستند
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    چرا تمام این جریانات در جهان با مسلمانان مرتبط است پیشنهاد میکنم دانشکده های الهیات دانشگاهها و حوزه های علمیه پژوهش هایی انجام دهند حتی در مراکز علمی کشورهای اسلامی دیگر جهان -احتمالا راه حل های غیر درگیری های مسلحانه برای کسب حق و حقوق مسلمانان وجود دارد. بررسی شود علت این نارضایتی ها که گروه های مسلحانه انواع و اقسام ان تحت عنوان گرفتن حق و حقوق اسلامی خود مبارزه های مسلحانه را انتخاب کرد هاند چیست؟ایا از کشورهایی ثالث حمایت میشوند یعنی وابسته به قدرت های بیگانه هستند که نیت ان کشور ها ایجاد نارامی در کشورهای این گرو ه ها هست خیلی از پرسش های دیگر که علمی بررسی شوند.
  • محمد ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    نکنه ترور حجاریان و قتلهای زنجیره ای یادتون رفته. جمله رو اینجوری درست کنید هرجا که ایدئولوژی کورکورانه باشه ترور هم هست. شیعه و سنی و مسیحی هم نداره
  • لواسان بزرگ ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    بعد ایران متهم می شود به حمایت از تروریسم!!!!!
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    ناشناس جان تو چقد ترسو هستی که دائم تئوری توهم سرازیر شدن وهابیان به ایران رو دارید.
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    بهشون روز قیامت بدهکار شدی با اونایی که مثبت دادند.
  • محمد ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    شکل پرچماشون همیشه سیاه با لااله الا الله و یک شمشیر اسلامشون خلاصه در اینه
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    «جريان دوم يك جريان ملي گرا مي باشد كه در جهت تشديد درگيري ها عليه روس ها در چچن مي كوشد ؛ ولي موضوع بحث ما همان جريان اول است.» یک دلیل واضح و ساده دارد. وقتی به مردم عادی اجازه ندهی که به سرنوشت خود مسلط شوند آمادگی سوء استفاده از آنها توسط دیگران را بوچود آورده‌ای و اینچنین است که تندروهای وابسته ظهور می‌کنند. یعنی تلاش برای حذف و تضعیف جریان دوم(به تعبیر شما و به نظر من جریان اول) زمینه ایجاد جریان دیگر شده است.
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    من که میدونم استقلالی نیستی انگیزت چیه؟
  • sasan ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    اسلام ، مسیحیت ، بودا ، یهود یا هر دین و آئینی اگر با خشونت همراه شد در نظر عامه مردم مورد تنفر و از روی اجبار مورد احترام قرار می گیرد و از سوی حاکمان به عنوان ابزار قدرت استفاده می شود
  • جوابیه دئیست ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    اولا آتئیست با دئیست فرق میکنه ، دئیست به خدا معتقده ، ثانیا شما فقط ایران رو دیدید اگه به کشور های دیگه برید معنی حرفهای من رو میفهمید ، اصول فرهنگ و عقاید ما نشات گرفته از فرهنگ اصیل ایرانی و بر پایه عقاید زرتشتی است مطمئن باش اسلامی که ما به آن معتقدیم با دیگر کشور ها تفاوت بارز داره ، من خودم 6 ساله در زمینه ادیان مطالعه میکنم و میتونم حرف خودم رو اثبات کنم ثالثا شما چه زود در خودتان را در مقام خدائی میبینید و در مورد من نظر میدهید ، چه بسا عمل من از عمل شما بهتره باشه ، که در قران هم آمده ملاک ما ادر آن دنیا بر اساس عمل انسان خواهد بود ، در جوابیه آقای یا خانم م.ج هم باید بگم هر چی لایق خودته و از فرهنگ خانواده ات گرفتی بمن میگی ، مشرق خواهشا دموکراسی رو رعایت کن نظرم رو منتشر کن
  • محمد ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    یهودی و نصارا کافرند و رافضیان مشرک ، ( عین آیه قران ) استدلال سلفی ها از این آیه : یهودی و نصارا کلا کافرند و به خدای ما ایمان ندارند و نمیشناسند ، اما رافضیان که ما و دیگر فرقه های اسلامی هستیم به خدای آنها شرک می ورزیم و در این حالت کافر بوده و طبق قران خون و مال و جان و زن و بچه کافر هم حلال است
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    ببین ایران برای کیا تو جعبه گوجه فرنگی نارنجک میفرستاد!
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    به ناشناس 01:23 ظاهر سازی یعنی همین نظر شما!! تا ظاهر یک نظر را می بینید بلافاصله موضع تهاجمی می گیرید. در حالی که انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال واقعیت این است به خودتان مغرورید. آیا باورتان شده که اسلامتان درست است؟ اگر چنین است امام می خواهید چکار؟ بگذارید غیبت ادامه یابد!! اگر فرج حاصل شده بود قطعا تروریسم هم از دنیا حذف می شد. اما تا شیعه ها کشته می شوند و باز به خاطر خاطر حفظ وحدت سکوت کنند قطعا تروریسم ادامه خواهد یافت. من کاری به نیت این دئیست ندارم. اما حرفش حرف حقی است. به جای انکار ، دلیلش را پیدا کنید و ببینید چرا عشق به شهادت و رسیدن به لقاء الله و بهشت و.. به ترور و جنایت منجر می شود.
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    واقعا خوب توضیح دادی جناب زادهوش. احسنت. ولی وقتی باهاشون روبرو بشیم مجبوریم بکشیمشون.
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    جناب نویسنده! اگر برای گسترش اسلام ناب بجنگند میشن مجاهد ولی اگر برای گسترش سلفی گری بجنگند میشن تروریست.
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    دیوانه!!!
  • ali ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    همه فرماندها و سربازا تو عكسا معلوم الحال هستند الا اين يه نفر تو عكس آخري كه ريش هم نداره معلومه از همه فعاليتاش سخت تره ..
  • نویسنده ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    گسترش اسلام ناب؟ حالا پیدا کنید پرتقال فروش رو. خوب هر به خیال خودش اسلامش نابه. شما میگی اسلام ما نابه اونا میگن مال ما.
  • دئیست ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    مشرق جوابیه من رو منتشر نکردی ، اینه آزادی ای که ازش دم میزنی ، اینه دموکراسی!
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    نکنه منظورت زمان استوانه هه هست ناقلا؟
  • امیر تکرو ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    0 0
    صحنه دار زدنش توسط ، پرایس رو یادم نمیره :)
  • اریو برزن ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    0 0
    هر جا تروریسم کور و افراطی اسلامی است رد پای کسیف وهابیان و عربستان هم هست عربستان منشا تروریسم و بنیاد گرایی کور و جاهلانه به اصطلاح اسلامی است .به به چه اسلامی
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    0 0
    برادردئیست این خوبه که اهل مطالعه هستی ولی این مکتبی که انتخاب کردی جای سوال داره؟
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    0 0
    عموجان ساعت خواب!!!! چچنی ها هرگز شیعه نبوده اند که مرجعشان احیانا سید ابوالحسن اصفهانی باشد! ماسخادوف هم یک ملی گرای چچنی بود نه یک اسلامگرا و خودش هم در ابتدا مورد حمایت روسیه بود و مورد حمایت ایران هم بود. اما بعد با افزایش تشنج ها او ترجیح داد ظاهر یک رهبر مردمی را بگیرد! اما رهبری عملا در درست شامل باسایف وهابی بود.
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    0 0
    بله. اشتباه می کردیم.. الان ما می فهمیم که ادعای اسلامگرایی دیگر اعتباری ندارد. ای کاش به افغانستان هم کمک نمی کردیم و نمی گذاشتیم حکومت نجیب الله از هم بپاشد.
  • ناشناس ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    0 0
    در تکمیل کردن حرف به جناب ناشناس باید بگویم اخوی هسته اولیه این گروه شیعیان بودند واز آنجائی که ایران از همه شیعیان در تمام نقاط دنیا حمایت می کنند پس نباید خرده گرفت!در ضمن شما تمام زوایای زندگی این سید بزرگوار را بخوانید متوجه می شود که اینها برای هر کاری از سیدابوالحسن اصفهانی اجازه می گرفتند! ولی بنده نیز اینها را قبول ندارم چون دستشان به خون خیلی ها آلوده است.
  • س م ح ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    0 0
    مطلب خیلی خوبیه نویسنده اش کیه عکسهای جدید و خوبی هم جمع کرده منبع عکسها کجایند؟
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    0 0
    نگران نباش موقش برسه حساب اونم میرسیم
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    0 0
    برو بابا اسگل با این نظر دادنت
  • هرال ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    یادمون نره که همین روسیه کومنیسم دشمن درجه ی یک ملت ایران است
  • بختیاری ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    اشتباه منفی دادم. حقیقت رو گفته برید 2 قرن سکوت را بخونید.
  • علي ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    جدي ميگي ؟ تو يا ميدوني عقايد اسلامي يعني چي يا تروريست. متاسفم براي اون افرادي كه منفي دادن
  • عبدالمجید ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
    0 0
    واقعا به مصداق کل ارض کربلا کل یوم عاشورا اینجاست از مدتها پیش در فکر بودم قیافه کسانی که فرزند رسول خدا را بشهادت رساندند چه شکلی بوده اند امروز شمر وعمرسعد لعنت اله را دیدم
  • رامین ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 1
    مسلمون ها وحشی هستن. در ذاتشان وحشی گری وجود دارد. از این که مسلمان هستم، از خودم متنفرم. ای کاش زرتشتی بودم
  • نيما ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    زادهوش عزيز ما نگاهمان به شهروندان صهيونيست مثبت است و حتي در شعار هي آزادي قدس هم ميگوييم صهيونيسته ها بمانند ما با جنايت مشكل داريم
  • نيما ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    ما بايد در هر حال خدا رو در نظر بگيريم تكفيري ها براي اين تروريستند كه تفكرات ماكياوليستي دارند يعني ميگند هركاري كه باعث پيروزي در جنگ بشه حلاله مثه جهاد نكاه اما ولايتمدار ها هميشه خدا را در نظر ميگيرند مثلا همون طور كه پيامبر در جنگ هاش به زنان و كودكان آسيب نميزد حتي اگر آن ها به پيامبر دشنام ميدادند اما پيامبر سكوت ميكرد مجاهدان في سبيل الله هم همين طورند يعني اگه كسي ادعاي مجاهدي كنه بعدش دستورات اسلام رو زير پا بگذاره به بهونه شرايط مثلا جنگي مثه تكفيري ها تروريست است
  • نيما ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    ايران از غير نظامي ها حمايت ميكرد و كشتار ها و افدامات تلافي جويانه دولت روسيه را كه بر سر مردم چچن مي آورد محكوم ميكرد
  • نيما ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    هر گروهي كه بر خلاف دستورات اسلام عمل كنند چه شيعه و چه سني از نظر جمهوري اسلامي اشتباه هستند ايران زماني به بعضي گروه هاي اسلامگرا سلح ميداد كه اونا هنوز دست كثيفشونو رو نكرده بودند و اين جنايت ها رو نكرده بودند
  • نيما ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    حفت از يه حدودايي درسته اما بعضي از مواقع خشونت لازم است مانند مقاومت غزه و فلسطين زماني كه طرف مقابل فقط زور ا بفهمد
  • نيما ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    ايران آن موقع نميدانست سر نوشت اين گروه ها به انحراف كشيده ميشوند الان حزب الله و حماس هم با حمايت ايران رشد كرده اند اما هيچ جنايتي نميكنند
  • نيما ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    1 0
    اصلش پاي غرب و اسراييلم وسطه
  • نيما ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    دهنتو ببند احمق دين اسلام دين برادري و برابري است اين غرب بوده كه 100 سال پيش با تقويت بهاييت سعي در نابودي اسلام واقعي بوده و اين كشور هاي غربي هستند كه همواره تفكر كوركورانه تكفير رو ترويج ميدند و بازم اين غرب بود كه اصن تكفير رو بر عربستان حاكم كرد
  • علی ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    0 0
    روسیه رو دوبار نوشتید آخرای متن
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    نیما اینجوری که تو جواب دادی منم ازمسلمون بودن خجالت کشیدم خداهدایتت کنه
  • یاسین ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    1 3
    چچنی ها مجبور به مقابله با روس ها هستند چون هنوز هم روس ها در حال حمله به مناطق مختلف چچن هستند برای همین چچنی ها برای دفاع از دین و جان ومالشان باید علیه روس های کافر بجنگند
  • علی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    0 0
    الله رحمت شون کنه در الله شهید شدن و از اسلام دین احمد حمایت کردن درود به غیرت شون جنت فردوس نصیبشان شه الله اکبر ☝☝☝☝☝☝☝
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
    0 0
    روسا چشم به نفت اینا دارن باید تاوانشم بدن استعمار هزینه داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس