خواننده موسیقی کلاسیک گفت: اثری تازه و ضدآمریکایی را با آهنگ‌سازی و شعری از خودم آماده اجرا دارم که اواخر هفته جاری برای ضبط این اثر به تهران می‌آیم.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق به نقل از تسنیم، اسفندیار قره‌باغی خواننده موسیقی کلاسیک است. او سابقه طولانی در اجرای اپراهای گوناگون را دارد. در مدت هشت سال دفاع مقدس، بیش از هشت‌صد سرود ساخت و در ایفای سلو و گروه کُر آنها نقش مهمی داشت. معروف‌ترین اثر او سرود «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» است.
 
در این روزها که بحث درباره شعارها و مباحث ضدآمریکایی در ایران داغ است به‌سراغ خواننده «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» رفتیم تا از علاوه بر شنیدن نظر وی درباره مسائل ضدآمریکایی، از کارهای تازه او نیز باخبر شویم.
 
اسفندیار قره‌باغی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره فعالیت‌هایی که در حال حاضر در عرصه موسیقی انجام می‌دهد، گفت: اثری تازه و ضدآمریکایی را آهنگ‌سازی کرده‌ام که شعرش را هم خودم سروده‌ام و قرار است اواخر هفته جاری برای ضبط این اثر به تهران بیایم. این قطعه با همکاری آقای فاضل و برخی از اعضای ارکستر سمفونیک تهران ضبط می‌شود.
 
وی در ادامه درباره آثارش در چند سال گذشته می‌گوید: در چند سال اخیر قطعاتی از این قبیل را داشته‌ام که مهمترینشان «تیر نمرود» بود که برای کشته شدگان هواپیمای مسافربری ایران خوانده‌ام و آن را به شهدای این حادثه که از سوی ناو آمریکایی مورد هدف قرار گرفت؛ تقدیم کردم.
 
قره‌باغی با اشاره به این حادثه تلخ اظهار کرد: ناو آمریکایی‌ها در این جنایت با هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران 290 نفر از هموطنان مرد و زن و کودک ما را کشتند و پس از آن نیز به فرمانده این ناو نشان لیاقت دادند.
 
این خواننده موسیقی کلاسیک که زمانی سولیست باس اُپرای تهران بود با اشاره به زمزمه‌های اهالی سیاست درباره سازش با آمریکا گفت: مدتی است که برخی‌ها از سازش با آمریکا سخن می‌گویند، مگر ماجرای هواپیما را فراموش کرده‌اند؟ کشتن بچه‌های انرژی هسته‌ای را چطور؟ نکند افغانستان و عراق و بمب‌های هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی را از یاد برده‌اند؟
 
وی با اشاره به جاسوسی‌های آمریکا در آلمان اظهار کرد: بسیار خوشحالم که آلمان‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که سفارت آمریکا در این کشور همان لانه جاسوسی است. با چنین اتفاق‌هایی است که مشخص می‌شود؛ چرا مقام معظم رهبری می‌گویند؛ آمریکا قابل اعتماد نیست.
 
قره‌باغی گفت: هم‌اکنون یاران آمریکا، خود به این نتیجه رسیده‌اند و اعتراف می‌کنند که آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست. این موضوع را سالها پیش مقام معظم رهبری گفته و اکنون پس از گذشت سالهای زیادی دیگران هم به این نتیجه رسیده‌اند؛ حال پرسش من این است که؛ وقتی آمریکا قابل اعتماد نیست چرا باید شعار «مرگ بر آمریکا» را برداریم؟!
 
متن شعر جدیدترین ساخته اسفندیار قره‌باغی؛
 
در عرصه‌های پیکار با دشمن جهان‌خوار
وین کرکسان مردار، سازش نمی‌پذیریم
تحریم تو، تهدید تو، دیگر اثر ندارد
نفرین مظلومان ما دست از تو برندارد
امپریالیسم و صهیون، آلودگان در خون
ما وارث شهیدیم، سازش نمی‌پذیریم
زهری به جان دشمن، شهدی به کام یاران
آتشفشان قهریم، سازش نمی‌پذیریم
 
هیهات منّا الذلّة‌...
 
کشتار خلق بی‌گناه غزه و فلسطین
جز انتقام مسلمین راهی دگر ندارد
غافل ز دین و ایمان وز خشم هر مسلمان
سوگند ما به قرآن سازش نمی‌پذیریم
 
هیهات منّا الذلّة‌...
 
اسفندیار قره‌باغی زاده 1320 در تبریز و خواننده ایرانی است. ترومپت، ساز تخصصی اوست ولی با پیانو و ویولن نیز آشنایی دارد، به‌طوری که کنار آموزش آواز، سال‌ها به تدریس این سازها نیز پرداخته است. قره‌باغی پس از انقلاب اسلامی، در سازمان صدا و سیما به همکاری با واحد موسیقی سازمان درآمد و در زمینهٔ سرودهایی با مضمون جنگ فعال شد.
 
رهبری گروه کُر تالار وحدت، رهبری گروه کُر صدا و سیما، رئیس مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی، ریاست کمیته آواز کلاسیک خانه موسیقی، مسئول موسیقی رادیو و نایب‌رئیس کانون هنرمندان ایران از جمله سوابق مسئولیتی او محسوب می‌شود.
 
اوّلین اُپرای رادیویی وی در سال 1350 سرود «ای ایران» بود که با همکاری ارکستر بزرگ رادیو تلویزیون ملی ایران با رهبری فرهاد فخرالدینی انجام گرفت. او در سالهای اخیر سمفونی ارس و سمفونی خلیج فارس را ساخت. اما بی‌تردید اثری که بیش از هر کار دیگر او، از صدا و سیمای ایران پخش شده، سرود «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» با صدای اوست که موسیقی آن را احمدعلی راغب ساخته و شعر آن را حمید سبزواری سروده است.


مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس