طي روزهاي آينده اولين ناوگروه ارتش جمهوري اسلامي ايران براي اولين بار به درياي سرخ و مديترانه خواهد رفت.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از فارس، امير دريادار غلامرضا خادم بي‌غم جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به نحوه اعزام يگان‌هاي زيرسطحي و سطحي نداجا به آبهاي دوردست، با بيان اينکه اين اقدام در يگان‌هاي زيرسطحي‌ و سطحي به يک صورت انجام مي‌شود، گفت: در ماموريت‌هاي نيروي دريايي هميشه 2 تا 4 فروند ناو شرکت دارند که از اينها يک يا دو ناو، رزمي و يکي ديگر ناو پشتيباني است.

بي‌غم در ادامه تصريح کرد: زيرسطحي‌‌ها هم به عنوان يک يگان رزمي تعريف شده و خودشان اين توانايي را دارند تا در مسافت‌هاي مختلف به صورت مستقل عمل کرده و نياز به پشتيبان رزمي نداشته باشند اما در ماموريت‌هايي که فاصله زياد مي‌شود، نياز است که يگان‌هاي پشتيبان رزمي نيز آنها را همراهي کند.

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اينکه اعزام زيرسطحي به مسافت دور در برنامه کاري نيرو قرار دارد، اظهار داشت: اين اتفاق بزودي رخ خواهد داد و طبيعي است که اگر قرار باشد زيرسطحي‌ها را به مسافت دور بفرستيم حتما يگان پشتيبان رزمي هم اعزام خواهيم کرد.

بي‌غم در خصوص نحوه اعزام زيرسطحي‌ها به ماموريت هاي مختلف گفت: بسته به نياز اطلاعاتي که داريم، اين ماموريت‌ها طراحي و زيرسطحي‌ها را اعزام خواهيم کرد که حتما يگان‌هاي همراه نيز با آنها خواهد بود مگر اينکه ماموريت‌ خاصي باشد.

وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه ماموريت‌هاي نيروي دريايي در منطقه گسترش پيدا کرده است، گفت: يگان‌هاي نيروي دريايي ارتش تا مدار 10 درجه هم در شرق منطقه و هم در غرب که خليج عدن و باب‌المندب است حضور دارند.

بي‌غم با بيان اينکه يک ناوگروه آموزشي-عملياتي نيروي دريايي ارتش طي هفته جاري به اين منطقه اعزام خواهد شد، ادامه داد: اين ناوگروه ماموريت دارد علاوه بر آموزش عملي براي برخي از دانشجويان دانشگاه امام خميني(ره)، بحث اشراف اطلاعاتي را نيز در منطقه دنبال کند و حتي اين ناوگروه در اين ماموريت وارد آب‌هاي درياي سرخ و پس از آن به درياي مديترانه خواهد شد.

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به ويژگي‌هاي مهم اين ماموريت، تصريح کرد: در اين ماموريت با توجه به عبور از کانال سوئز، مسير بسيار خوبي پيش روي ناوگروه اعزامي خواهد بود و از طرف ديگر دانشجويان نيروي دريايي نيز مناطق جديدي را تجربه خواهند کرد.

وي با بيان اينکه در اين ماموريت اشراف اطلاعاتي خوبي نسبت به اين مناطق پيدا خواهيم کرد، افزود: البته اين يک ماموريت طولاني است و ممکن است تا سال آينده نيز به طول بينجامد.

درياي مديترانه بزرگترين درياي داخلي جهان به مساحت 2،966،000 کيلومتر مربع و در منطقه‌ استراتژيک ميان سه قاره آسيا، اروپا و آفريقا قرار گرفته است.

مديترانه که شامل چند درياي کناري و داخلي بوده، در غرب به وسيله تنگه جبل‌الطارق با اقيانوس اطلس ارتباط دارد.

اين دريا همچنين از طريق کانال سوئز به درياي سرخ وصل شده و از آنجا به اقيانوس هند راه پيدا کرده است.

مصر، لبنان، فلسطين، سوريه، تونس، ترکيه، مراکش، الجزاير، ليبي، يونان، آلباني، صربستان و مونتنگرو، بوسني و هرزگووين، کرواسي، اسلووني، ايتاليا، فرانسه و اسپانيا کشورهاي ساحلي مديترانه را تشکيل داده و دو کشور قبرس و مالت نيز به عنوان دو جزيره در داخل درياي مديترانه قرار دارند.

درياي سرخ نيز با مساحت 438000 کيلومتر مربع، به عنوان پانزدهمين درياي جهان، خليجي از اقيانوس هند است که بين شبه‌جزيره عربستان و شمال شرقي قاره آفريقا قرار دارد.

همسايگان اين دريا را کشورهاي فلسطين، مصر، عربستان سعودي، يمن، جيبوتي، اتيوپي، سودان، و اردن تشکيل مي‌دهند.

درياي سرخ از طريق کانال سوئز به درياي مديترانه و از تنگه باب‌المندب با خليج عدن و اقيانوس هند در ارتباط بوده و خليج ايلات نيز در اين دريا واقع شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس