اگر حضرت علی (ع) جانشین پیامبر (ص) است، چرا نامی از ایشان در قرآن نیامده است؟
این
سوال زیاد پرسیده می شود اما باید گفت فرض این سوال از اساس صحیح نبوده و
نمی توان گفت که نام ایشان در قرآن نیامده است بلکه طبق راویت حفص از عاصم
که قرآن مکتوب مطابق آن نگاشته شده، اندیشمندان شیعه و اهل تسنن یک آیه را
روایت کردند که نام حضرت (ع) در آن عنوان شده است و سوای آن، روایات،
روایات متعددی از بزرگانی مانند شیخ صدوق، ابن شهر آشوب و عده کثیر دیگری
موجود است که در مقام نظر حکم به این موضوع می کنند.
کدام آیه است که نام حضرت علی (ع) در آن ذکر شده است؟
آیه
50 سوره مبارکه مریم:" وَوَهَبْنَا لَهُم مِّن رَّحْمَتِنَا وَجَعَلْنَا
لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیًّا؛ و به آنان از رحمت خود [چیزها] بخشیدیم و
بر ایشان نامی نیک و آوازه ای بلند بر جای گذاشتیم."
اما ماجرا در این
آیه به این ترتیب است که حضرت ابراهیم (ع) از خداوند لسان صدقی را می خواهد
که در آیه 84 سوره شعرا به آن اشاره شده است" وَ اجْعَلْ لِی لِسانَ
صِدْقٍ فِی الْآخِرِینَ" و استجابت آن در آیه 50 سوره مریم ذکر می شود.
استجابت این دعا نه تنها برای ابراهیم(ع) بلکه برای اسحاق(ع) و یعقوب(ع) و
البته به نظر می رسد تمام پیامبران صورت گرفت. اما روایت در این زمینه
بسیار است و در منابع شیعه، چهارده روایت، در منابع اهل تسنن یک روایت و در
منابع زیدیه یک یا دو روایت پیرموان این موضوع به چشم می خورد.
روایت صحیح السند شیخ صدوق در کمال الدین
حدثنی
أبی و محمدُ بن الحسن (رضی الله عنهما) قالا: حدثنا سعدُ بن عبد الله، عن
یعقوبَ بن یزید، عن محمدِ بن أبی عُمَیر، عن هِشام بن سالم، عن أبی بصیر،
عن أبی عبد الله (علیه السلام)، قال: ... ثم غاب إبراهیم علیه السلام
الغیبة الثانیة حین نفاه الطاغوت عن مصر فقال: (وأعتزلکم وما تدعون من دون
الله وأدعوا ربی عسى ألّا أکون بدعاء ربی شقیا) فقال الله تقدس ذکره بعد
ذلک - (فلما اعتزلهم وما یعبدون من دون الله وهبنا له إسحق ویعقوب وکلا
جعلنا نبیا ووهبنا لهم من رحمتنا وجعلنا لهم لسان صدق علیا[مریم/49و50]) -
یعنی به علی ابن أبی طالب علیه السلام لأن إبراهیم علیه السلام کان قد دعا
الله عز وجل أن یجعل له (لسان صدق فی الآخرین[الشعراء/84]) فجعل الله عز
وجل له ولإسحاق ویعقوب (لسان صدق علیا) یعنی به علیا علیه السلام.
ترجمه:
پس از آنکه ابراهیم(ع) برای دومین بار از مصر خارج شد و غیبت نمود، گفت:«و
از شما و [از] آنچه غیر از خدا مىخوانید، کناره مىگیرم و پروردگارم را
مىخوانم. امیدوارم که در خواندن پروردگارم ناامید نباشم.» (مریم/48) پس
خداوند بعد از این دعای ابراهیم(ع) فرمود: «و چون از آنان و [از] آنچه به
جاى خدا مىپرستیدند، کناره گرفت، اسحاق و یعقوب را به او عطا کردیم و هر
کدام را پیامبر گردانیدیم. (مریم/49) و از جانب رحمتان بدانها بخشیدیم و
برای ایشان لسان صدقی قراردادیم که علی(ع) است.» [حضرت صادق(ع) پس از عبارت
(وجعلنا لهم لسان صدق علیّاً) فرمودند:«یعنی به علیاً علیه السلام.» [و
این جمله بدین معناست که] یعنی خداوند از آن لفظِ (علیّاً) علی(ع) را قصد
کرده است. زیرا ابراهیم(ع) از خداوند خواسته بود که برای او در میان
آیندگان زبان راستینی قرار دهد. پس خداوند عزوجل برای او و اسحاق و یعقوب
لسان صدقی را قرار داد که «علی» است، یعنی علی بن ابیطالب علیه السلام است.
روایت صحیح السندِ علی بن ابراهیم در تفسیر قمی
علی
بن ابراهیم قمی در تفسیر «القمی» روایتی را از امام حسن عسگری(ع) نقل می
کند:"وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِیًّا یعنی أمیرالمؤمنین
علیهالسلام. حدّثنی بذلک أبی عن الحسن بن علی العسکری علیهالسلام( تفسیر
القمی، ج2 ص 51، ذیل آیه 50 از سوره مریم)
در اهل تسنن:
حاکم حسکانی
از مفسران به نام اهل تسنن در کتاب «شواهد التنزیل لقواعد التفضیل» حدیثی
را ذکر می کند که به نوعی به شأن نزول این آیه اشاره دارد:
پیامبر (ص)
فرمودند: آن شب که مرا به معراج بردند، جبرئیل مرا با بال راست خود حمل کرد
به من گفته شد که چه کسى را جانشین خود براى اهل زمین قرار دادى؟ گفتم:
بهترین اهل آن على بن ابى طالب (ع) برادرم و دوستم و دامادم و پسر عمویم
را. گفته شد: اى محمد (ص)! آیا او را دوست دارى؟ گفتم: آرى اى پروردگار
جهانیان. به من گفته شد: او را دوست بدار و امت خود را به دوست داشتن او
امر کن، همانا من على اعلى هستم و نام او را از نامهاى خود مشتق کردم و او
را على نامیدم، پس جبرئیل فرود آمد و گفت: خداوند بر تو سلام مىرساند و
به تو مىگوید: بخوان. گفتم: چه بخوانم؟ گفت: « وَ وَهَبْنا لَهُمْ مِنْ
رَحْمَتِنا، وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِیًّا؛ و بخشیدیم به
ایشان از جانب رحمتان و قرار دادیم برای ایشان لسان صدق که علی(ع)
است».(الحافظ الحاکم الحسکانی ، شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، ج1، ص:
463)
هم چنین علامه شهاب الدین شافعی نیز چنین روایتی را نقل می کند:
العلامة
شهاب الدین أحمد الشیرازی الحسینی الشافعی(من علماء المخالفین) قال: و عن
علاء بن فضیل قال: سألت أبا عبد الله جعفر بن محمد علیه السلام عن هذه
الآیة (وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِیًّا). قال : هو(بی شک «هو»
در این عبارت به اقربِ مراجع یعنی «علیا» باز می گردد.) علی بن أبی طالب
علیه السّلام(توضیح الدلائل ص 164)
با این توصیف حتی اما اگر فرض را بر این بگذاریم که نام آن حضرت (ع) به طور کلی در قرآن نیامده یا واضح ذکر نشده یا چرا تصریح به خلافت ایشان نشده، باید گفت آیات فراوانی برای اثبات امامت ایشان موجود است، اما اینکه نام ایشان و حتی سایر ائمه معصومین (ع) در قرآن ذکر نشده به این دلیل است که اگر این اتفاق می افتاد، انگیزه ای برای منافقان و مخالفان به وجود می آمد تا دست به تحریف قرآن بزنند و در نتیجه قرآن امروز از آن اعتبار خود بی بهره باشد یا اساسا قرآن را از ریشه انکار کنند!
صحت این ادعا موضوعی است که بخاری آن را شش تا هفت نوبت در
کتاب صحیح خود ذکر کرده و اشاره می کند که زمانی که پیامبر(ص) در بستر
بیماری بودند در روز پنجشنبه کاغذ و قلمی طلب کردند تا وصیت نامه ای
بنویسند، خلیفه دوم مقابل این کار پیامبر(ص) می ایستد و ایشان را به هذیان
گویی متهم می کند!
بنابراین این افرادی که حاضر شدند برای رسیدن به مقصد
خود، سخن پیامبر(ص) را بی اعتبار جلوه دهند، اگر پیامبر وصیت نامه ای
مرقوم می کردند باز در معرض اتهام هذیان قرار می گرفتند و این کار فایده ای
نداشت، بلکه می توان گفت اگر وصیت نامه با آن شرایط اتهام نوشته می شد،
زائده و آسیبی به وجود می آمد و آن عبارت بود از اینکه همان افراد چه بسا
بخش های دیگری از سخنان و روایات پیامبر(ص) را با این بهانه که مثلا فلان
روز پیامبر (ص) عصبانی بوده و این حرف را زده یا روز دیگر ایشان حال خوبی
نداشته و بیمار بوده، از اعتبار می انداختند. بنابراین یکی از دلایلی که
پیامبر(ص) از نوشتن وصیت نامه منصرف شد، این بود که باب تهمت به سخنانشان
باز نشود و این وصیت نامه نه تنها فایده نداشت، بلکه در آن شرایط آسیب می
رساند که می توانست حتی تا پای بی اعتبار کردن قرآن و تحریف آن پیش رفته و
امروز ما به غیر از مساله امامت، باید بر سر موضوع عدن تحریف قرآن هم بحث
می کردیم.
در این که خدا اراده کرده است تا قرآن تحریف نشود، شکی نیست اما ذات اقدس الهی برای تحقق اراده خود اسباب و عللی می چیند و مجرای اراده خدا برای اینکه تخریف تحقق پیدا نکند، این است که آیات حساسی که مخالفان و منافقان را تحریک می کند، به طور مستقیم در قرآن ذکر نکند؛ در واقع استراتژی و اسباب خدا همین است. از طرفی چون تحریف هزینه بردار است و منافقان قطعا در این زمینه با مخالفت امت روبه رو می شوند و تا مجبور به این کار نشوند دست به تحریف نمی زنند، اگر آیه ای نازل می شد که مجبور به تحریف می شدند، این کار را می کردند. اما خدا دست مردم را نمی بندد و از سوی دیگر به گونه ای آیه نازل نمی کند که انگیزه ای برای تحریف به وجود آید.