برخی ارزیابی ها نشان دهنده آن است که درخواست «کاهش تعداد سانتریفیوژ های فعال در نطنز» مهم ترین درخواست غرب از تیم ایرانی در مذاکرات ژنو است.

به گزارش مشرق، ارزیابی تکنیکی اطلاعات منتشر شده از جانب منابع غربی در یک هفته گذشته نشان می دهد که طرف غربی با وجود گسترش فوق العاده درخواست های خود از ایران، برای 4 مسئله اولویت ویژه قائل است:

1- توقف غنی سازی 20 درصد

2- خروج مواد 5 درصد از کشور

3- اجرای پروتکل الحاقی در نطنز

4- کاهش اساسی تعداد سانتریفیوژهای فعال در نطنز

ارزیابی های فنی در تهران نشان دهنده آن است که از میان این 4 درخواست، درخواست آخر از همه اساسی تر است و امریکایی ها در پی آن هستند که گام اول توافق با ایران را بر این مبنا شکل بدهند.

این ارزیابی ها نشان می دهد اگرچه همچنان توقف غنی سازی 20 درصد جزو اولویت های کلیدی غرب در مذاکرات است اما با توجه به اینکه ایران بیش از یک سال است که به طور منظم بخشی از ذخیره اورانیوم 20 درصد خود را اکسید می کند و احتمالا این روند تا آینده قابل پیش بینی ادامه خواهد داشت، بنابراین نه غنی سازی 20 درصد و نه ذخیره مواد 20 درصد ایران یک تهدید حیاتی برای غرب نیست.

مطابق این ارزیابی ها، حتی مسئله راکتور آب سنگین اراک هم دیگر نباید به اندازه گذشته حساسیت برانگیز باشد چرا که ایران پس از روی کار آمدن دولت جدید در نامه ای به آژانس اعلام کرده است که راه اندزی این راکتور برای زمان نامشخصی به تعویق خواهد افتاد.

این ارزیابی ها حکایت از آن دارد که پس از اعلام عباس عراقچی مبنی بر اینکه خروج مواد از ایران خط قرمز نظام است، طرف های غربی گزینه خارج شدن بخش بزرگی از ذخیره مواد 5 درصد ایران را هم از فهرست اولویت های خود خارج کرده اند.

ایران هم اکنون حدود 10 هزار کیلوگرم اورانیوم 5 درصد در اختیار دارد.

کارشناسان فنی در تهران می گویند اکنون مهم ترین نگرانی غرب غنی سازی 20 درصد نیست چرا که می دانند ایران در مورد متوقف کردن آن منعطف خواهد بود بله مهم ترین نگرانی آنها ترکیب ذخیره چند هزار کیلوگرمی اورانیوم 5 درصد ایران با حدود 19 هزار ماشین سانتریفیوژ در نطنز است که از نظر آنها دقیقا به اندازه غنی سازی 20 درصد در فردو می تواند خطرناک باشد.

به عقیده این کارشناسان که در یک هفته گذشته مشغول ارزیابی فنی ادبیات منابع غربی بوده اند، اکنون امریکایی ها حس می کنند مفید ترین دستاوردی که در گام اول در مذاکرات با ایران می توانند داشته باشند این است که:

اولا ایران بپذیرد ماشین جدیدی در نطنز نصب نکند.

ثانیا ایران تعداد ماشین های فعال در نطنز را که اکنون 60 درصد ماشین های موجود است به طور اساسی کاهش بدهد.

ثالثا، بویژه حدود 1000 دستگاه ماشین سانتریفیوژ نسل دوم در زیر زمین نطنز نصب شده راه اندازی نشود.

کارشناسان می گویند اگر این درخواست امریکا پذیرفته شود دیگر حتی به خروج مواد از ایران هم نیازی نخواهد بود چرا که از دید تحلیل گران اطلاعاتی امریکا وقتی تعداد ماشین های فعال در نطنز از حد معینی کمتر باشد و پروتکل الحاقی هم در نطنز اجرا شود، آن وقت هرگونه تصمیم ایران برای فرار هسته ای در زمان مناسب کشف خواهد شد و سناریوی «فرار هسته ای سریع» منتفی می شود.

کارشناسان راهبردی در تهران برچیدن توان فرار سریع هسته ای در تاسیسات غنی سازی ایران را مهم ترین بهانه ای می دانند که امریکا قصد دارد با تکیه بر آن زیر ساخت غنی سازی صنعتی در ایران را از بین ببرد. ظاهرا این موضوع مهم ترین هدف دور جدید مذاکرات با ایران است.

*ایران هسته ای

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بابک ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    بگو مرگ بر آمریکا بگو مرگ بر اسرائیل بگووووووووووووووووووووووووو!!!
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    این چیزهایی رو که میگن تحویل بدین؛پولشو میدن یا همین جوری مفت و مجانی میخوان؟
  • رضا ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    این ارزیابی ازروی چه اساسی شکل گرفته چرا دارین جو میدین الکی اون بنده خدا بابک هم کلا تو یک فاز دیگه ای سیر میکنه شما بخواب عزیز دل به موقع صدای شماهم میزنن
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    مذاکرات که محرمانه بوده و چیزی درز نکرده. مشرق ما رو سرکار گذاشتی؟
  • مجتبی ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    مشرق جان من فکر میکنم در این دوره به توافقات زیادی رسیدند ولی به خاطر دخالت تندروها از دو طرف و دخالتهای اسراییل قرار گذاشتن اخباری درز نکنه تا نتایج به دست آمده به باد نره
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    آقا رضا و ناشناس عزیز همچینم محرمانه نبود مذاکرات هر چند به طور رسمی اعلام نشد ولی رسانه های غربی تقریبا همیش چیزایی که مشرق منعکس کرده رو تیتر کردن؛ لذا مظمئن باش یه خبرایی هست که همه یه چیز میگن؛ اتفاقی که نیست عزیز دل! اینقد ساده اندیشی هم خوب نیست دیگه والا
  • میترا1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    وقتی دوستان ! ! مرتب اعلام میکردند که غنی سازی در خاک ایران و عدم تحویل اورانیوم غنی شده خط قرمز ماست !!! همان موقع گفتم که کاسه ای زیر نیم کاسه ست ! { در یکی از کامنتها نوشتم } وقتی روی غنی سازی در ایران بدون اعلام در صد ان هیاهو میکنند و قتی میگویند مواد غنی شده را به خارج نمیفرستیم بدون اینکه اعلام کنند با ان میخواهند چه کنند وقتی الان همه ی دوستان غربی !! از مفاد طرح ایران خبر دارند و ملت ایران میشود نامحرم ! وقتی سقف زمانی مذاکرات را 1 سال اعلام میکنند { که این مورد اخری را نمیشود شکافت چون مشرق دیگه کامنتم را تائید نمیکنه } ! باید منتظر اخبارر از این دست باشیم !
  • علی ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    خب چه کاریه؟؟؟؟؟یه پیشنهاد دارم برای غرب+امریکا یکدفعه گزینه ی پنجم هم اینطور اضافه کنین: حرف اخر اینکه خودتون کشور رو تقدیم به ما کنین حالا جواب ما:عمو اوباما شما هم یه نقاشی بکش زیرش بنویس اوبااااااما 4 ساله از خونه ی بابام.
  • سید امیر ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    معنی تدبیر و امید را هم فهمیدیم تدبیر یعنی:وطن فروشی و خیانت امید یعنی: وادادگی در مقابل غرب و ناهلان
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    اول امریکا تحریم وسیفت و طلا و نفتی رو برداره بعد ما گام به گام این موارد رو اجرا می کنیم نه اینکه ایران اول اینکار رو بکنه وبعد امریکا قدمی برنداره اون ها اول باید اعتماد سازی کنند
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    به به!
  • محمدجواد ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند...
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    مفت تر از اون چیزی که فکرشو بکنی من موندم آمریکایی که ده روزه تعطیله چطور می خواد مشکلات اقتصادی ما رو حل بکنه؟
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    برای ملت ایران محرمانست، سریع تو خبرگزاری های غربی ها مخصوصا دبکا که مال رژیم صهیونیستیه منتشر شد. می خوان ما از چیزی با خبر نشیم و آش با جاش ببرن اما کور خوندن
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    0 0
    ترکمنچای بتوان هزار
  • مرتضی ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    0 0
    شما در جریان نیستی ، تنها کسی که نامحرم بوده و مذاکرات برای آنها محرمانه مردم داخلی بودند و الا همین سایت دبکا همه موارد رو افشا کرد که !
  • ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    0 0
    بگو مرگ بر افراطی گری.مرگ بر خشونت و جنگ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس