کد خبر 256478
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۴

گري سيك ديپلمات ارشد آمريكايي در يادداشتي با عنوان روابط ايران و آمريكا؛ منافع مشترك و تاثير آن بر خاورميانه نوشت: تهديد هسته‎اي ايران فراتر از واقعيت و بيش از حد و اندازه بزرگنمايي شده است.

به گزارش مشرق، ايرنا به نقل از رسانه هاي غربي نوشت: عضو پيشين شوراي امنيت ملي آمريكا در دوران رياست جمهوري جرالد فورد، جيمي كارتر و رونالد ريگان در يادداشت خود آورده است: ناتواني ايالات متحده آمريكا و ايران در ايجاد گفت‌ و گويي معنادار در طول بيش از ثلث قرن گذشته مانعي جدي بر سر راه ثبات در خاورميانه بوده است.

جنگ سردي كه طي ساليان به صورت مداوم در ميان اين دو كشور در جريان بوده، تمامي مشكلات موجود را شدت بخشيده و جوي از خصومت و ستيزه را در منطقه دامن زده ، جوي كه با كمترين تحريك يا لغزشي امكان تبديل شدن به يك رويارويي مسلحانه تمام عيار را داشته است.
وي نوشت : دقيقا تحولات اخير - در روابط ايران و آمريكا - را بايد نقطه آغازين حصول توافقي براي حل مسائل اساسي ميان دو كشور دانست.

گشايش كنوني بهترين فرصتي است كه در طول تمامي سي و چهار سال گذشته براي حل و فصل موارد اساسي اين مناقشه به وجود آمده است، هر چند كه كماكان تا رسيدن به راه حلي جامع راه درازي در پيش است.

براي اعتمادسازي در راستاي انجام گفت‌وگويي منطقي درباره ديگر مسائل موجود، بايستي نشان داد كه قابليت كنترل شوندگي برنامه هسته‌اي ايران با سطحي از ريسك‌پذيري نازل تا نزديك به صفر قابل حصول است.

وي افزود: جريان‌ها و افراد بدبين و مخالفين سرسخت سرگيري روابط ايالات متحده و ايران- در هر دو كشور- يا بايد متقاعد شوند و يا از طريق ارائه مدارك متقن و غير قابل ترديد از پيشرفت محسوس در مسئله هسته‌اي تلاش‌هايشان خنثي شود.

كاهش دشمني ميان ايالات متحده و ايران مي‌تواند به طور بالقوه تاثيري سازنده بر تمامي مسائل اساسي منطقه بگذارد، نخستين و واضح‌ترين اين مسائل سوريه است.

** مخالفت جدي ايران با مالكيت و استفاده از سلاح شيميايي
گري سيگ در ادامه نوشت كه ايران به دليل تجربه خاص‌ خود در تاريخ معاصر با مالكيت يا استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در هر نقطه‌اي از جهان مخالف است.

ايران به عنوان يكي از هم‌پيمانان سوريه در جايگاهي است كه مي‌تواند به همراه روسيه، دولت دمشق را در مسير همكاري با سازمان منع جنگ‌افزارهاي شيميايي و امحاي جنگ‌ افزارها و تاسيسات شيميايي آن كشور قرار دهد.

از منافع مشترك ايالات متحده و ايران كنترل قاچاق مواد مخدر، وجود دولت‌هايي با ثبات در افغانستان و عراق و تغيير ماهيت ايران به يك بازيگر سازنده در جامعه بين‌المللي و در منطقه است.
اين تحليلگر مسائل خاورميانه در پايان اين يادداشت نوشت: رابطه‌اي تجاري‌ ميان اين دو قدرت متخاصم (آمريكا و ايران) به گشايش مسيرهايي براي حل مجموعه‌اي از مشكلات منطقه‌اي خواهد انجاميد كه هم اينك لاينحل به نظر مي‌رسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کربلا ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    کاهش دشمنی ها!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس