کد خبر 256433
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۸

ایران و 1+5 توافق کردند که دور بعدی مذاکرات را در تاریخ 7 و 8 نوامبر(16 و 17 آبان) در ژنو برگزار کنند.

 به گزارش مشرق به نقل از مهر، ایران و 1+5 توافق کردند که دور بعدی مذاکرات در تاریخ 7. 8 نوامبر در ژنو برگزار شود.

بر اساس این  گزارش مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو از روز سه شنبه آغاز شد. نشست افتتاحیه این دور مذاکرات با حضور محمد جواد ظریف و کاترین اشتون برگزار شد و ظریف ظرح پیشنهادی ایران را به 1+5 ارائه داد.

طرح پیشنهادی ایران در سه بخش به 1+5 ارائه شده است . ایران در این طرح اهداف مشترک را تعریف کرده و هدف نهایی تعیین کرده است. طرح پیشنهادی ایران بر اساس توافق طرفین تا توافق نهایی محرمانه خواهد بود و تنها کلیات آن در اختیار رسانه ها قرار گرفته است.

عنوان طرح  ایران پایانی برای یک بحران غیر ضروری  و اغازی برای افق های جدید است .

عباس عراقچی ، عضو تیم مذاکره کننده ایران درباره کلیات طرح ایران گفت:هدفی که در طرح خود معرفی کردیم عبارت از تضمین حقوق جمهوری اسلامی ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای شامل غنی سازی و اطمینان از ماهیت صلح آمیز این برنامه است.

وی ادامه داد: هم حقوق ایران و هم اطمینان از صلح آمیز بودن آن هدف مشترک تعیین شده که این هدف به اعتقاد ما از راه های زیر می تواند محقق شود.1- اجرای حق ایران برای توسعه ، تحقیق، و تولید و استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز

2- استفاده از راستی آزمایی آژانس

3- همکاری بین المللی در اجرای حقوق ایران

4_ رفع کامل تمام تحریم های یک جانبه و جند جانبه

5- همکاری در زمینه نگرانی های مشترک

هر کدام از این موارد جزئیاتی دارد که ذر جای خود تشریح می شود.

عراقچی درباره اجرای طرح تصریح کرد: ما طرح را به صورت باز مذاکره نمی کنیم . محدوده زمانی دارد . گام ها باید هم زمان باشد و هم زمان اجرا شود.

وی ادامه داد: فضای مثبت باید در طول مذاکرات باشد و از اقداماتی که باعث تشدید اوضاع می شود، خودداری شود. توافق مقدماتی نیز باید در کوتاه ترین زمان در خصوص اهداف مشترک، گام پایانی ، نقشه راه وجدول زمانی صورت گیرد و بعد یک مکانیزم توافقی نیز باید برای اجرای توافقات که می تواند شامل یک کمیته مشترک بین ایران و 1+5 باشد .

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما در طرح مشخصه های گام اول و آخر را تعریف کردیم. گام اول باید مشخص باشد . گام اول باید شامل 1- بازسازی اعتماد دو جانبه و به صورت متقابل ومتعادل، 2- جلوگیری از تشدید اوضاع و اقداماتی که می تواند فضا را تخریب کند3- نگرانی های فوری هر دو طرف 4- حل اختلافات از طریق گفتگو و5-  اجرای فوری توافقات باشد و نهایتا اینکه گام اول برای دوره 6 ماهه خواهد بود ، مگر اینکه زودتر از 6 ماه برای دور بعد بع توافق برسیم.

وی با بیان اینکه گام آخر نیز مشخصاتی دارد که معرفی کردیم ، اظهار داشت: استفاده از فضای مقام معظم رهبری به عنوان مهم ترین اقدام اعتماد ساز، ادامه غنی سازی برای ایران، برخورداری ایران از تأسیسات هسته ای خود شامل رآکتورهای تحقیقاتی ، همکاری صلح آمیز هسته ای بین طرفین، شفافیت و نظارت آژانس ، لغو کامل همه تحریم های شورای امنیت یک جانبه و چند جانبه؛ برخورداری از جدول زمانی کلیات گام آخر هستند که مطرح کردیم.

در مذاکرات ژنو طرف ایرانی طرح مذکور را در چند نشست برای طرف مقابل تشریح کرد. قرار است اعضای 1+5 درباره طرح پیشنهادی ایران در پایتخت های خود مشورت کنند و در نشست آتی در این باره گفتگو کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس