مشکلات غرب با ايران، با تغيير رئيس‌جمهور يا تيم مذاکره‌کننده حل نمي‌شود زيرا آنان با اصل دستيابي ايران به فناوري غني‌سازي مشکل دارند اگرچه احتمال پذيرش حق غني‌سازي پنج‌درصدي ايران از سوي غرب وجود دارد.

گروه بين‌الملل مشرق - "مرتضی غرقی" خبرنگار اعزامي واحد مرکزي خبر به مذاکرات ژنو و خبرنگار سابق اين رسانه در آمریکا و آلمان و کارشناس مسائل بین‌المللي، درباره روند مذاکرات هسته‌اي گروه 1+5 با جمهوري اسلامي ایران، معتقد است که آمریکایی‌ها در مذاکرات به دنبال مشروعیت‌بخشی به اقدامات غیرقانونی خود هستند که ایران می‌تواند با پیشگام‌شدن در ارائه پیشنهادها این مذاکرات را مدیریت کند.

غرقی در پاسخ به اين پرسش خبرنگار مشرق که به عنوان يک ناظر و تحليلگر، روند مذاکرات هسته‌ای ژنو را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: اگر بخواهیم واقعیت‌های مذاکرات را موشکافی کنیم می‌بایست ابتدا تاریخچه این نشست‌ها را بررسی کنیم زيرا مشکل غربی‌ها در مذاکرات هیچ‌گاه شخص رئیس جمهور و مسؤول مذاکره‌کننده ایرانی نبوده است که تصور کنیم با تغییر رئیس‌جمهور و یا مسؤول مذاکره‌کننده ایرانی رویکرد آنها در مذاکره با ایران تغيير خواهد کرد. مشکل غربی ها
دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای است که این فناوری می‌تواند باعث اقتدار و تقویت جمهوری اسلامی شود.

وي که تا کنون به بيش از 70 کشور دنيا سفر کرده است، با بيان اينکه در آینده یکی از عوامل تأثیرگذار در معادلات جهانی بحث انرژی است، تأکيد کرد: دسترسی کشورها به منابع ارزان انرژی باعث رشد اقتصادی می‌شود و هر کشوری که اقتصاد قوی‌تری داشته باشد می‌تواند در جهان حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشد؛ کشورهایی مانند چین و هند کمتر از نظر نظامی عرض اندام می کنند ولی به دلیل رشد اقتصادی که دارند در جهان روی حرف آنها حساب می‌کنند.

اين تحليلگر مسائل بين‌المللي ادامه داد: از دلایلی که غرب تلاش می‌کند مانع برنامه هسته‌ای ایران شود و هزینه آن را برای ایران زیاد کند مسأله دستیابی ایران به منابع ارزان انرژی است که به‌واسطه آن بتواند باعث تقویت اقتصاد خود شود.

وي افزود: خوشبختانه ما در حال حاضر در مذاکرات به جایی رسیده‌ایم که غنی‌سازی پنج‌درصدي را به عنوان کف مطالبات‌مان مشخص کنیم و ایران و کشورهای غربی می‌بایست درباره بحث‌های فراتر از غنی‌سازی پنج‌درصدي مذاکره  کنند.

غرقي تصريح کرد: به نظر می‌رسد که در مذاکرات پیش‌رو بحث غربی‌ها این باشد که حق غنی‌سازی 20 درصد را از ایران بگیرند و حتی حق غنی‌سازی پنج‌درصد را هم در شرایطی خواهند پذیرفت.

وي خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در مذاکرات به دنبال نامشروع جلوه‌دادن اقدامات ایران هستند و تلاش می‌کنند پیگیری‌ها و اقدامات و رفتار غیرقانونی خود را مشروع جلوه دهند و این‌گونه نشان دهند که ایران کوتاه نمی‌آید و ماجراجویی می‌کند؛ علت مذاکره ایران هم این است که با این تصویرسازی‌های غرب مقابله کند و نشان دهد که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و به دلیل اینکه بتواند مشروعیت بین‌المللی را حفظ کند ناچار است که در مذاکرات شرکت کند.

غرقي در پاسخ به پرسشي درباره مشکلاتی که ما در مسیر دفاع از عملکرد خود در دنیا داریم، گفت: اغلب مشکلات ما در حوزه رسانه‌ای است زيرا هنوز دولتمردان ما واقعیت رسانه را به‌خوبی درک نکرده‌اند اگرچه بعضاً به زبان می‌آورند که رسانه نقش مؤثری دارد و باید رسانه را تقویت کرد ولی اقدامات عملی و گام‌های اجرايي در این خصوص برنداشتند.

اين خبرنگار حوزه ديپلماسي و روابط بين‌الملل ادامه داد: عدم خروجی مناسب در رسانه‌های ما علل متفاوتی دارد که اولین گام، نزدیک‌ترشدن دولتمردان با رسانه‌های است و در گام دیگر رسانه‌های ما باید خود را به‌روز کنند و علاوه بر داخل کشور در عرصه‌های بین‌المللی نیز مواضع جمهوری اسلامی را بیان کنند.

وي گفت: ایران طی 10 سال گذشته همواره تلاش کرده است تا با شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی در خصوص برنامه هسته‌ای خود نشان دهد که به دنبال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای است ولی غربی‌ها از این حسن نیت ایران سوءاستفاده کرده وبه جای کمک به ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود همواره مانع‌تراشی و تلاش کرده‌اند تا از رویکرد ایران علیه ایران استفاده کنند.

غرقي يادآور شد: ایران به‌منظور حل‌وفصل برنامه هسته‌ای خود همیشه پیش‌قدم بوده است و تیم جدید هسته‌ای می‌تواند با طرح بحث کردن و ارائه پیشنهادهای خود، مذاکرات را مدیریت کند.
وي در پاسخ به سؤالي در خصوص نقش رژيم صهيونيستي در تشديد اقدامات خصمانه غرب عليه جمهوري اسلامي ايران، گفت: درست در زمانی که کشورهای 1+5 و ایران همگی ابراز علاقه کرده‌اند که این مذاکرات به نتیجه برسد ما شاهد مانعی برای موفقیت این مذاکرات هستیم که ایران بارها از آن به عنوان رژیمی شرور در راه صلح جهانی نام برده است. در آستانه مذاکرات هسته‌ای با ایران، نتانیاهو سفرهای دوره‌ای را به راه انداخته است تا مانع از توافق میان کشورهای مذاکره‌کننده با ایران شود.

کشورهای مذاکره‌کننده با ایران اگر در حال حاضر، جو مثبت و نهایت تلاش ایران برای حل و فصل مسأله هسته‌ای را جدی نگیرند و مواضع قبلی خود را در این خصوص تکرار کنند ممکن است ایران تمایلی به "ادامه تعامل حداکثري کنونی" خود در آینده نشان ندهد و در اين راستا رفتار متقابل غرب نسبت به رفتار صادقانه ایران، به‌طور مداوم از سوي مسؤولان ايراني در حال رصد است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    تا زمانی که خود را بدهکار و متهم می دانید و برای گرفتن حق خود چانه می زنید همیشه در جایگاه بدهکار و متهم باقی خواهید ماند.
  • رحمن ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    زحمت کشیدید خدا کند 5+1 این مطلب شما را نبیند با این حرف شما آنها از ایران خواهند خواست که هسته ای باید تعطیل شود.باید به مرگ بگیری تا به تب راضی شود یعنی حداقل 20در صد باید باشد تا ببینیم به کجا استوار می شود
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    ایشون کی باشند که سقف و کف تعیین کنند؟
  • میترا1 ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    چرا ما باید کف خواسته مان غنی سازی 5 درصد باشد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • نصیر ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    باید رئاکتور اراک هر چه زودتر عملیاتی بشه وگرنه شک نکنید یه روزی اسراییل حتی باهمکاری این اعراب مرتجع منطقه اینو بمباران می کنه و بعد منتظر میشن تا یک جمهوری خواه تندرو مثل بوش در امریکا به قدرت برسه و داستان عراق و افغانستان و لیبی این بار دباره ایران تکرار بشه.. پیشنهاد می کنم که پیشنهاد بدین که سوخت اراک از روسیه خریداری بشه و سوخت مصرفی خارج بشه...
  • محمد ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    از امریکا چه خبر!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس