کد خبر 256063
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۱

وب سایت المانیتور به نقل از منابع غربی می‌گوید ایران با یک پیشنهاد بزرگ به ژنو خواهد رفت.

به گزارش مشرق، باشگاه خبرنگاران نوشت: لورا روزن نویسنده این گزارش که روز 19 مهر 1392(11 اکتبر 2013) منتشر شده، از قول برخي ديپلمات‌هاي كنوني و سابق غربي نوشته است که آنها گمان مي‌كنند ايران قصد دارد در مذاكرات آينده با گروه 1+5 در ژنو مجموعه اي از پيشنهادهاي گسترده و اساسي را ارائه دهد.

يكي از ديپلمات‌هاي غربي كه خواست نامش فاش نشود، روز جمعه به المانيتور گفته است:« انتظار مي‌رود ايران پيشنهادهاي گسترده تر، منسجم تر و سنجيده تري  را نسبت به پيشنهادهاي قبلي روي ميز مذاكرات در ژنو قرار دهد.

برخي مواردي كه گمان مي رود در بسته پيشنهادي تهران مطرح شده باشد شامل توقف غني سازي تا سطح 20 درصد، كاهش ذخاير اورانيوم غني سازي شده 20 درصدي احتمالا از طريق تبديل آن به اکسید، محدود كردن تعداد سانتريفيوژهاي غني سازي(در صورت عدم توقف فعاليت آنها) است».

این دیپلمات ادامه داده است: «ايران هم چنين ممكن است پيشنهاد توقف فعاليت تاسيسات غني سازي فردو يا تبديل ذخاير غني سازي شده تا سطح 20 تا 3 5 درصد در اين تاسيسات را ارائه دهد. بعلاوه اين كشور ممكن است پادمان‌ها يا نظارت بيشتر از سوي آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي (IAEA) را بپذيرد در مقابل انتظار مي‌رود لغو تحريم‌هاي مربوط به بخش‌هاي مربوط به نفت و مالي را خواستار شود».

ويليام لوئرز، ديپلمات سابق آمريكايي و مدير كنوني «پروژه ايران» که در نیویورک با ظریف و روحانی دیدار کرده، روز جمعه این اطلاعات را تایید کرده است.

وی گفته است: «برداشت من اين است كه ظريف طرحي را ارائه دهد كه هدف اصلي آن بيان اين موضوع است كه ايران همه اقدامات لازم را از هم اكنون تا يك دوره يك ساله بكار خواهد بست تا به همه كشورها اطمينان دهد كه تهران به دنبال سلاح هسته‌اي نيست. در گفت و گوي با ظريف و حسن روحاني رئيس جمهوري ايران به اين نتيجه رسیدم كه ايراني‌ها قصد دارند دروازه هاي اقتصاد خود را بار ديگر به روي كشورهاي جهان بگشايند و آماده هستند براي تحقق چنين هدفي همه اقدامات لازم را انجام دهند. آنها در مقابل خواهند گفت مي خواهيم بدانيم شما در رابطه با لغو تحريم ها چه اقدامي بكار خواهيد بست. من گمان می‌کنم ظريف به عنوان گام‌هاي كوتاه مدت اين پيشنهاد را خواهد داد كه ايران آماده است غني سازي 20 درصدي اورانيوم را متوقف يا كاهش دهد، اقدامي جدي درباره فردو بكار بسته و در زمينه جلوگيري از به راه انداختن سانتريفيوژهاي جديد توافق كند. ايران امكان دسترسي بيشتر ناظران آژانس به تاسيسات هسته‌اي اين كشور و اقدامات نامشخصي در رابطه با راكتور آب سنگين اراك را پيشنهاد دهد».

اما رایان کراکر سفیر سابق امریکا در عراق که او هم در نیویورک با روحانی و ظریف ملاقات داشته، می گوید که انتظار ندارد ایران پیشنهاد متفاوتی در ژنو ارائه کند و احتمال به گفتن حرف‌های کلی بسنده خواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرده است که عقیده دارد مذاکرات دو جانبه میان ظریف و کری مفیدتر از مذاکرات ایران 1+5 است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس