کد خبر 255951
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶

معاون رئیس جمهور با رد عضویت خود در احزاب منحله گفت: من در مورد حقوق زنان در چارچوب پروژه نو اندیشی دینی با کمیسیون زنان احزاب و تشکل‌های سیاسی قانونی کشور در زمان‌های مختلف همکاری داشته‌ام و این را کتمان نمی‌کنم.

به گزارش مشرق، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره مهم‌ترین برنامه‌های خود برای معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت: قاعدتاً باید اولویت برنامه‌های معاونت پیگیری و تحقق برنامه‌ها و شعارهای دولت تدبیر و امید در حوزه زنان باشد. با توجه به برنامه‌های تدوین شده و مفاد و مندرجات این برنامه‌ها و انتظاراتی‌ که در جامعه ایجاد کرده و مورد اقبال بخش بزرگی از رای دهندگان که زنان باشند، قرار گرفته است، زمینه‌های تحقق آن را فراهم خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: من معتقد هستم با این انتخاباتی که برگزار شد به هر شکلی یک تغییر رویکرد و گفتمان در چارچوب اعتدالی که مدنظر دولت تدبیر و امید است باید در دستور کار خود قرار دهیم و تمام برنامه‌ها را با این چارچوب تنظیم خواهیم کرد.

لزوم توجه متوازن و متعادل به نقش‌های چند گانه زنان

مولاوردی در ادامه با اشاره به برنامه‌های خود برای ارتقاء منزلت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... زنان در جامعه گفت: اگر ما اعتدال را در حوزه زنان تعریف کنیم، به نظر من توجه متوازن و متعادل به نقش‌های چند گانه زنان باید مدنظر باشد یعنی ما برای آنکه زنان ایرانی بتوانند، به نحو احسن و به صورت موثر و کارآمد در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، خانوادگی و... نقش آفرین باشند، باید این زمینه فراهم شود که بتوانند در مسیر رشد و توسعه و پیشرفت جامعه به عنوان نیمی از نیروی انسانی و سرمایه انسانی جامعه مثمر ثمر باشند.

زمینه سازی برای مشارکت تمامی زنان ایرانی در تمامی سطوح و عرصه‌ها

وی در ادامه افزود: بنابراین مشارکت تمامی زنان ایرانی در تمامی سطوح و عرصه‌ها را با همکاری و همیاری بازوهای اجرایی خودمان و کسانی که می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند، مد نظر قرار می‌دهیم.

معاون جدید رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه درباره برخی انتقادات و نقل قولهایی که در روزهای اخیر به وی نسبت داده شده است، اظهار داشت: در روزهای نخست تصدی این مسئولیت انتقادات و اتهاماتی را به من نسبت دادند که اغلب ناشی از عدم شناخت یا سوء برداشت رسانه‌ها بوده است. مثلا در چند روز اخیر کدهایی که دادند و مطالبی که به نقل از من آوردند اگر بررسی کنیم، می‌بینیم هیچ منافاتی با آموزه‌های دینی ما و آنچه که ما در کشور خودمان در چارچوب قانون اساسی و قوانین موجود پیگیری می‌کنیم، ندارد.

وی ادامه داد: ما معتقد هستیم که برای احقاق حقوق انسانی زنان، رفع تبعیض و توانمندسازی زنان باید از تمام امکانات و منابع استفاده کنیم تا بتوانیم جایگاه انسانی زنان را در خانواده و جامعه ارتقاء ببخشیم و اگر لازم باشد برای ارتقای جایگاه زنان از خرد جمعی بشری و آنچه که در دنیا به عنوان راهکارهای پیشرفت زنان مطرح است و تجربه شده، بهره می‌گیریم و در کنار آموزه‌های دینی، منابع غنی بومی و ملی خودمان آن دستاورد‌ها را غنی سازی کرده و از آن‌ها کمک خواهیم گرفت.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار داشت: از دیگر اتهاماتی که به بنده زده شده درج یادداشت در برخی از سایت‌ها بوده است. که باید بگویم سایت اختصاصی شبکه ایران زنان که مربوط به ائتلاف اسلامی زنان است اولین منبعی است که مطالب ما در آنجا منتشر می‌شود و سایر منابع و سایت‌ها از این منبع استفاده می‌کنند، حال باید گفت؛ که با داشتن سایت اختصاصی آیا درج مطلب در سایت‌های دیگر موضوعیتی دارد؟ پاسخ به این اتهامات کاملا روشن است. وقتی که بدون هیچگونه دلیل و مدرکی اتهام می‌زنند به عنوان یک حقوقدان فقط می‌توانم این را بگویم که مدعی باید دلیل بیاورد و مدعای خود را ثابت کند و این یک اصل حقوقی است.

مولاوردی همچنین با رد عضویت خود در احزاب منحله افزود: من در مورد حقوق زنان در چارچوب پروژه نو اندیشی دینی با کمیسیون زنان احزاب و تشکلهای سیاسی قانونی کشور در زمان‌های مختلف همکاری داشته‌ام و این را کتمان نمی‌کنم.

پیشتر برخی سایت‌ها در خبری که مربوط به سوابق معاون جدید امور زنان ریاست‌جمهوری اعلام کرده بودند که مولاوردی در حزب منحله مشارکت نیز عضویت داشته است.

آسیب‌شناسی ساختار و تشکیلات حوزه زنان در دستور کار

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه درباره برنامه‌های دولت برای رفع مشکلات حقوقی زنان در حوزه‌های مختلف گفت: زنان ما مثل تمام زنان دنیا با مشکلات و مسائل مختلفی روبرو هستند و اگر مسئله‌ای به نام زن نداشتیم، اصلا چنین تشکیلاتی ایجاد نمی‌شد که به صورت مستقل به حوزه زنان بپردازد. وجود همین تشکیلات نشان دهنده این است که جامعه زنانمان با مسائل مختلفی روبروست و باید یک توجه ویژه به آن صورت گیرد.

وی تصریح کرد: مجموعه‌ای از مشکلات، خلاء‌ها و ضعف‌ها ناشی از قوانین موضوعه و مکتوب است و برخی دیگر هم شامل قوانین نانوشته از جمله عرف، فرهنگ و نگرش‌هاست. یکی از برنامه‌های ما این است که ضمن اینکه آسیب‌شناسی وضع موجود زنان را به عنوان یکی از اولین برنامه‌ها مد نظر قرار دهیم، بتوانیم آسیب‌شناسی ساختار و تشکیلات را هم در دستور کار قرار دهیم.

مولاوردی در ادامه افزود: با این آسیب‌شناسی مرحله به مرحله تا جایی پیش خواهیم رفت که در تعامل با سایر نهادهای حاکمیتی، قوه قضائیه، قوه مقننه و همینطور در تعامل با سایر تشکیلاتی که در این خصوص به مباحث زنان می‌پردازند، مشکلات و مسائل حوزه زنان را رفع کرده و در بخش اصلاح قوانین و وضع قوانین مناسب و موثر گام‌های موثری برداریم.

معاون رئیس جمهور در اموز زنان و خانواده همچنین درباره برنامه‌های خود در بخش بیمه زنان خانه دار نیز گفت: موضوع بیمه سالهاست مطرح بوده و هنوز هم به نتیجه لازم نرسیده است. سعی خواهیم کرد تا جایی که می‌توانیم این موضوع را به نتیجه برسانیم. به طور کلی مباحث و برنامه‌هایی که به نفع زنان هست، حتما پیگیری خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در صدد هستیم تا بخشهایی از برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده موضوع ماده ۲۳۰ قانون برنامه پنجم توسعه، که کمرنگ به آن پرداخته شده را مورد توجه ویژه قرار دهیم تا بتوانیم به صورت جامع هم ماده ۲۳۰ اجرا شود و هم در جنبه‌های مختلف، زنان به حق و حقوق خود دست یابند.

مولاوردی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا با ارتقای مرکز امور زنان به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تغییراتی در ماموریت‌ها ایجاد خواهد شد؟ اظهار داشت: فلسفه چنین تشکیلاتی فعالیت در بخش سیاستگذاری‌های کلان جامعه است و به هیچ وجه نباید وارد حوزه تصدی‌گری و اجرا شود. ما زمان زیادی برای از دست دادن نداریم. متاسفانه در جامعه ما در مورد بحث زنان سلیقه‌ای عمل می‌شود و اصول ثابتی برای حوزه زنان نداریم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم اصول ثابتی را تعریف کنیم تا با جابجایی دولت‌ها تحقق این اصول به صورت ثابت اجرا شود و هر دولتی خود را ملزم بداند تا این اصول را به نتیجه برساند.

نظر رئیس جمهور این است که معاونت امور زنان به صورت ستاد عمل کند

وی اظهار داشت: نظرات شخص رئیس جمهور بر این است که معاونت به صورت یک ستاد عمل کند تا بتواند اهداف، سیاستگذاری، برنامه ریزی و هماهنگ سازی امور را برای پیشرفت زنان که در کل دنیا نیز وجود دارد، تحقق ببخشد و در کلیه برنامه‌های وزارتخانه‌ها، امور و مسائل زنان جاری و ساری شود تا در چارچوب وظایف و اختیارات خود به موضوع زنان بپردازند. ما نیز در این راستا برنامه‌ها و اصول خود را تعریف و اجرایی می‌کنیم.

معاون رئیس جمهور در اموز زنان و خانواده تاکید کرد: نباید ما فکر کنیم تنها با تشکیلات معاونت امور زنان و یا وزارت امور زنان کلیه مسایل این حوزه باید منحصر به این وزارتخانه و یا سازمان و معاونت باشد و سایر وزارتخانه‌ها هیچ وظیفه‌ای احساس نکنند. اصلا به این معنا نیست، همه باید درگیر شوند و همه ملزم باشند که وظایف خود را در خصوص زنان و خانواده به نحو احسن انجام دهند و این تشکیلات نظارت راهبردی بر پیشبرد امور داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس