تیم آمریکایی مذاکره‌کننده با ایران در قالب گروه 1+5، از 6 عضو تشکیل شده که در این گزارش به‌شکل مختصر معرفی می‌شوند.

گروه گزارش ویژه مشرق؛ تیمی که در روزهای 23 و 24 مهرماه از سوی آمریکایی‌ها در برابر تیم ایرانی صف‌آرایی خواهد کرد، متشکل از 6 دیپلمات و مذاکره‌کننده خبره است که در این گزارش قصد داریم به‌طور خلاصه مخاطبان محترم را با بیوگرافی آنها آشنا سازیم. بدیهی است تیم آمریکایی در 1+5 نقش اصلی را برعهده دارد و هیچ توافقی بدون موافقت آن حاصل‌شدنی نیست. شناخت این تیم از این رو مهم است که در واقع «تیم حریف»، همین تیم است.

* وندی شرمن، معاون جان کری در امور سیاسی

وی که معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکاست، در واقع راس هرم مذاکره‌کننده آمریکایی محسوب می‌شود. خانم شرمن را باید دیپلماتی کهنه‌کار دانست که تخصص ویژه‌ای در مذاکرات، بالاخص از نوع هسته‌ای آن دارد. در ادوار پیشین مذاکره 1+5 با کشورمان، وی به صراحت مذاکرات را به یک کتاب تشبیه کرده بود که به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ایران، تنها می‌تواند فصل آخر آن باشد.

وندی شرمن

در این میان، یکی از وظایف مهم شرمن طی ماه‌های گذشته توجیه دیگر کشورها از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در خصوص سیاست‌های ضدایرانی آمریکا و نحوه مواجهه این کشور با تهران بوده است.

یکی از سوابق مهم شرمن که در کارنامه وی ثبت شده است، به سال 1997 و توافق هسته‌ای با کره شمالی اختصاص دارد. وی پس از این توافق به «دربازکن سیاست خارجی آمریکا» شهره شد. توجه به این نکته ضروری است که سوابق شرمن در مواجهه با برنامه هسته‌ای کره شمالی، یقینا در انتصاب وی به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد بی‌تاثیر نبوده است. آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که کسی که با پیونگ‌یانگ به توافق رسید می‌تواند با تهران نیز روندی مشابه را در پیش گیرد.

سخنرانی شرمن در کمیته روابط خارجی سنا ، 3 اکتبر 2013

شرمن از منظر رده‌بندی در وزارت خارجه آمریکا، سومین مقام بلندپایه در این وزارت‌خانه محسوب می‌شود. وی 63 سال دارد و خارج از وزارت خارجه ایالات متحده به صاحبان صنایع و سیاست‌مداران مشاوره نیز ارائه می‌کند.

* «جیم تیمبی»، معاون وندی شرمن

جیم تیمبی، مشاور قدیمی وزارت خارجه ایالات متحده در زمینه «عدم اشاعه تسلیحات» کشتار جمعی است و معاون شرمن در حوزه کنترل برنامه هسته‌ای ایران محسوب می‌شود.

از وی مقالات مختلفی در خصوص کنترل سلاح‌های کشتار جمعی در اینترنت یافت می‌شود. وی در یکی از این مقالات به‌صراحت بر وظیفه غرب برای گسترش استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی بدون توسعه تسلیحات هسته‌ای سخن گفته است. وی از سال 1971 سمت‌های متعددی در حوزه مشاوره به معاونت «کنترل سلاح» وزارت امور خارجه آمریکا داشته و دارای مدرک دکترای فیزیک است.

به باور این مشاور وزارت امور خارجه آمریکا، هدف این وزارت‌خانه در حوزه هسته‌ای باید این باشد که کشورها به‌طور داوطلبانه به سوی تولید سلاح هسته‌ای نروند.در یک کلام باید تیمبی را یک کارشناس کارکشته در حوزه ان‌پی‌تی دانست که عضو فنی تیم مذاکره‌کننده آمریکایی است. بنابراین اوست که به مقامات آمریکایی می‌گوید که از نظر فنی می‌توانند برنامه هسته‌ای ایران را تا چه حد می‌توانند بپذیرند؟

* ریچارد نفیو

«ریچارد نفیو» مشاور وزارت امور خارجه ایالات متحده در حوزه تحریم‌های ایران است. وی را باید در یک جمله کوتاه، «هماهنگ‌کننده تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا» دانست. از آنجا که تحریم یکی از ابزارهای قدرت واشنگتن است، نقش نفیو در واقع همچون یک فرمانده جنگ اقتصادی است که می‌گوید کجا و چگونه و تا چه حد باید از تحریم‌ها بر ضد دیگر کشورها استفاده کرد؟

نفیو پیش از این با شورای امنیت ملی آمریکا نیز همکاری داشته است. بنابراین او را باید شخصیتی امنیتی نیز خواند.اطلاعات زیادی از دیدگاه‌های نفیو در دست نیست اما به‌نظر می‌رسد وی یک عنصر «سناریوساز» در تصمیم‌گیری‌های سیاست خارجی واشنگتن باشد. با توجه به سمتی که وی دارد، اولا تحریم‌هایی که هم‌اکنون در آمریکا علیه ایران وضع شده‌اند، بدون نظر او اجرایی نگشته‌اند و ثانیا نقش وی در تعلیق احتمالی تحریم‌های ضدایرانی به‌سزاست.

* پونیت تالوار

وی معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور سیاسی – نظامی است و از بومی‌های آمریکا (سرخپوستان) محسوب می‌شود. تالوار به مدت 4 سال مشاور اوباما در امور خاورمیانه بوده است. وی در این سال‌ها مشاور ویژه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران، عراق و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس محسوب می‌شده است.

این مقام آمریکایی از سال 1999 تا 2001 در گروه برنامه‌ریز سیاسی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا نیز مشغول به فعالیت بوده است. در سوابق وی مشاور جو بایدن، معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به چشم می‌خورد.

پونیت تالوار

نکته مهم در خصوص تالوار آن است که می‌تواند طراح سیاست‌های خاورمیانه‌ای تیم مذاکره‌کننده آمریکایی نام گیرد. وی این توانایی را دارد که نگرانی‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و همچنین رژیم صهیونیستی را در هر توافقی با ایران لحاظ کند. حضور یک کارشناس منطقه‌ای در تیم مذاکره‌کننده آمریکایی از این رو می‌تواند مهم باشد که نشان می‌دهد تیم آمریکایی مساله برنامه هسته‌ای ایران را فراتر از توافقی با ایران بلکه متغیری تاثیرگذار بر مقدرات منطقه می‌نگرد.

* آدام زوبین

زوبین از مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکاست و مسئولیت کنترل دارایی‌های خارجی را در این وزارت‌خانه عهده‌دار است. عنوان سمت وی، مدیر اداره کنترل و ارزیابی خارجی وزارت خزانه داری آمریکا است و مسئولیت اجرای تحریم‌های ایران به‌نوعی متوجه اوست. اگر نفیو سیاست‌های تحریمی را هماهنگ می‌کند، زوبین در واقع مجری آنهاست. آدام زوبین از سال 2006 در همین سمت است و بارها نسبت به دور زدن تحریم‌ها توسط ایران هشدار داده است.

آدام زوبین

وی در دی‌ماه 91 در این خصوص ابراز داشت: ایرانی‌ها از واحدهای مبادله خصوصی و شرکت‌های مختلف در دیگر کشورها برای انجام دادن مبادلات مالی خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: این معاملات با پوشش‌های جعلی و با اتکا به مبادلات بدون کاغذ که به مبادلات حواله‌ای معروف هستند و در بخشه‌ایی از خاورمیانه و آسیا بسیار رایج است، انجام می‌شود. همچنین این مبادلات به صورت غیررسمی و با پول غیررایج و با استفاده از پیک‌ها و واسطه‌های قابل اعتماد انجام می‌پذیرند. بنابراین، زوبین نه‌تنها مجری تحریم‌هاست بلکه رصدگر شیوه اجرای آنهاست. او مسئول آن است که ایرانی‌ها نتوانند با روش‌های زیرکانه خود از کمند تحریم‌های واشنگتن بگریزند.


* ماری هارف

خانم هارف یکی از چندین سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکاست. او به هر حال یک دیپلمات است اما نمی‌توان به درستی پیش‌بینی کرد که چه نقشی در تیم مذاکره‌کننده به وی سپرده می‌شود.

ماری هارف

اما به هرحال از آنجا که یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های وزارت‌ خارجه موضع‌گیری است، شاید خانم هارف در مذاکرات حاضر است تا بتواند موضع‌گیری‌های آینده وزارت خارجه ایالات متحده را تنظیم و هماهنگ کند.

هارف همان کسی است که جدیدا برای شرکت ایران در مذاکرات ژنو2 که قرار است با هدف حل بحران سوریه برگزار شود، شرط تعیین کرده بود و تلویحا خواسته بود تا ایران ورود سوریه به مرحله دولت انتقالی را بپذیرد.


* تحلیل ساختار هیات مذاکره‌کننده آمریکایی

از مجموع آنچه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که تیم آمریکایی با 2 دیپلمات، 2 کارشناس تحریم، یک کارشناس منطقه و یک کارشناس عدم اشاعه در مذاکرات شرکت می‌کند. بر این اساس احتمالا دو مذاکره‌کننده در کنار 4 کنترل‌کننده در تیم سیاست خارجی آمریکا حضور خواهند داشت. از بین تیم کنترل‌کننده، فقط یک نفر کارشناس امور ان‌پی‌تی است. از همین‌جا می‌توان فهمید که ان‌پی‌تی در شیوه مذاکرات طرف آمریکایی جایگاه چندانی ندارد.

برعکس، ابزار فشار آمریکایی‌ها بر ایران از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار بوده و دو کنترل‌کننده را به‌خود اختصاص داده است. بنابراین می‌توان به‌راحتی حدس زد که طرف آمریکایی با گاردی آهنین در برابر «خواسته لغو تحریم ایرانی‌ها» وارد مذاکره می‌شود.

برخی محافل در ایران ابراز خوشحالی کرده‌اند که حضور کارشناسان تحریم در تیم مذاکره‌کننده آمریکایی بیان‌گر احتمال لغو تحریم‌هاست. این محافل توجه نکرده‌اند که اولا لغو تحریم‌ها تنها در کنگره ممکن است و دولت آمریکا تنها قادر به تعلیق آنهاست و ثانیا، بدیهی است که آمریکایی‌ها به‌راحتی ابزار اعمال فشار خود بر تهران را از دست نمی‌دهند. اگرچه احتمال تعلیق بخشی از تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران وجود دارد اما قطعا بخشی از تحریم‌های سخت طرف غربی علیه ایران حفظ خواهند شد تا ابزار فشار از دست نرود.

از سوی دیگر، مرموزترین عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکایی را باید پونیت تالوار دانست. تالوار بیش از آنکه دیپلمات باشد، احتمالا سیاست‌مدار است. وی کارشناس خبره خاورمیانه است و حضور او در تیم مذاکره‌کننده آمریکایی را می‌توان با دو هدف تفسیر و تعبیر کرد:

1- احتمالا وی اجازه نخواهد داد که در توافق احتمالی، خراشی به صورت منافع متحدین آمریکا در خاورمیانه بیفتد. اسرائیل و عربستان سعودی، دو مخالف جدی هرگونه توافق هسته‌ای مهم‌ترین متحدین آمریکا در خاورمیانه محسوب می‌شوند؛

2- این احتمال وجود دارد که برخی موضوعات منطقه‌ای و بالاخص مساله سوریه با هدایت تالوار در مذاکرات مطرح شوند. این یکی از دام‌هایی است که افتادن در آن می‌تواند برای سیاست خارجی ایران گران تمام شود. ایران تنها باید در حوزه هسته‌ای مناقشه هسته‌ای را حل کند و طبعا نمی‌خواهد و نمی‌تواند در حوزه‌های دیگر امتیاز بدهد. طبعا هر کارتی برای بازی کردن مناسب نیست.

* اولویت‌های تیم آمریکایی چه خواهد بود؟

وندی شرمن، مسئول هیات مذاکره‌کننده آمریکایی قبلا گفته است که کشورش – اگر حاضر به پذیرش حق غنی‌سازی اورانیوم شود – در فصل آخر کتاب مذاکرات آن را خواهد پذیرفت. دلیلی ندارد که تصور شود این موضع اکنون تغییر یافته است.از این رو، مهم‌ترین خواسته ایران در مذاکرات هسته‌ای همچنان در اولویت‌های واشنگتن جایی ندارد. با این حال، ترکیب تیم مذاکره‌کننده نشان می‌دهد که سیاست تحریمی همچنان در اولویت ارزیابی‌های آمریکاست. در درجه دوم احتمالا سیاست خاورمیانه‌ای قرار می‌گیرد و در درجه سوم، مسائل فنی هسته‌ای.

بر این اساس اولویت‌های واشنگتن در مذاکرات 23 و 24 مهر را باید چنین طبقه‌بندی کرد:

اول، حفظ سیاست تحریمی متناسب با شرایط که احتمالا با راهبرد «سوپاپ اطمینان» همراه خواهد بود؛

دوم، حفظ منافع رژیم صهیونیستی و متحدین عرب آمریکا در خلیج فارس و گرفتن امتیازهای منطقه‌ای؛

سوم، مسائل مربوط به ان‌پی‌تی و عدم اشاعه که در راس آنها تعطیلی غنی سازی 20 درصدی ایران قرار دارد.

باید دید تیم «ظریف»، در برابر این تیم حریف، چه تدبیری خواهد اندیشید؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    اسرائيل كه بايد از صحنه روزگار حذف شود
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    در تیم ایرانی فقط ظریف را میشناسیم. لطفا از تیم ایران و رزومه شون هم گزارش تهیه کنید
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    مرگ بر آمریکککککککککککککککککککککککاکا
  • بابک ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    به لطف خدا پیروزی با ماست!
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    مرگ بر آمریکا و طرفداران حذف شعار اصیل و انقلابی مرگ بر آمریکا
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    خواب از چشم لابی های صهیونیستی و متحدان طبیعی آنها در سراسر جهان ربوده شده است.
  • فرشاد ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    خاک تو سر نوکرای امریکایی که واسه پول حاضرن این همه خونی که دادیمو نادیده بگیرن
  • رامين ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    ايران تحت هيچ شرايطي نبايد اورانيوم غني شده را تحويل دهد .تحويل اورانيوم غني شده به مثابه خلع سلاح ايران است دراين خصوص شك نكنيد به محض ارسال اورانيوم غني شده به خارج از ايران امريكا سوريه را خواهد كوبيد دوم كوچكترين تغير در برنامه هسته اي بايد با لغو تحريمها همراه باشد اينو بدانيد كه هيچ كشور ودوستي براي امريكا بهتر از منافع اين كشور نيست
  • عباس ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    مشرق این نظر که هیچ ربطی به مطلب نداره رو منتشر می کنی اونوقت من روزی ده تا نظر می ذارم هیچکدومو نمی ذاری خیلی مغرضی.
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    شرمن چند هفته قبل به کنگره گفت ما تحریم ها را با این هزینه زیاد و تلاش گسترده ایجاد کرده ایم و نمی توانیم شاهد فروپاشی آنها باشیم. وی و همکارانش فکر می کنند تحریم ها ایران را به پای میز کشانده و رفتار و گفتار برخی داخلی ها هم به این برداشت دامن می زند و لذا بعید نیست احساس کنند که نباید به این راحتی این بزرگترین ابزار که بعد از سی و چهار سال ایران را به زانو زدن واداشته از دست بدهند. باید دانست که تحریم شده است خط قرمز آمریکا. آنها یک گام از تحریم ها عقب نخواهند نشست. خیالتان راحت که با شیطان بزرگ دارید مذاکره می کنید. انتظار رحمت داشتن گول زدن خود است.
  • ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسلام آمریکایی. خدا رحمت کند امام را. برای اسلام آمریکایی دیگر نمی شود خاطره تعریف کرد!
  • ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    آمریکا خطری بزرگ برای صلح و امنیت و انسان است و خطر اسلام آمریکایی از آن بیشتر است.
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    همین تحلیل های آبکیه که کار رو به جام زهر و نرمش و این حرفا رسوند ..... چشمتون رو باز کنید اوضاع خرابتر از این حرفاست
  • زهرا خادم سرکپه ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    با سلام تیم مذاکره کننده ایرانی باید بداند که حتی یک پیکسل هم نباید عقب نشینی کند وگرنه به مادرهای شهدا و ملت ایران خیانت کرده است. باید بداند که امسال آخرین سال ابرقدرتی شیطان بزرگ، آمریکا می باشد.
  • ناشناس ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    مرگ بر تو و امثال تو که به غیر از این کار هیچ کار دیگه ای بلد نیستید.
  • مقدم ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    علت اینکه ایران را نمیگذارن هسته ای شود فقط اسلامی بودنشه و ایران را مثل کره شمالی موافقت نمیکنن و تنها راه حل تحریمها و هسته ای شدن نابودی اسرائیل هست چون امریکا زیر نظر لاوی صهیونسته
  • سعيد فكار ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    حرف هاي بالا همه مفت است اقتصاد مملكت ومردم دارند نفس هاي آخر را مي كشند هنوز شما دنبال حذف اسرائيل وشعار مرگ بر آمريكا هستيد از بهاران كي شودسرسبز سنگ خاك شو تا گل برويي رنگ رنگ همه دنيا گناه كارند فقط ما درستيم بريم فكري بحال خودمان بكنيم خيلي كارمان خراب است
  • علي ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    من شخصا به مزاكرات خوشبين نيستم ودوست عزيزي كه دربالا پيام براي خلا سلاح سوريه وايران گذاشته بود حرف كاملا صحيحي بودومن هم باايشان موافقم وتعطيلي وتعليق غني سازي وبازرسي سرزده به پايگاه هسته اي رابزرگترين خيانت به مردم وملت وكشورعزيزمان ميدانم ضرب المثلي هست كه ميگن اگرهم دين نداري آزاده باش
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    یعنی اگر آمریکا به سوریه حمله کنه با اورانیم غنی شده چه می کنیم؟!!! مگه میخواهیم بمب اتمی درست کنیم که میگی اگر خارج بشه خلع صلاح میشیم؟ بهتره بذاریم اونهایی که بهشون رای دادیم بر اساس جمیع مصالح کشور تصمیم بگیرند.
  • ناشناس ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    نه بابا! عجب اطلاعاتی داری! مواظب باش ندزدنت، خیلی حیفی با این مغزی که داری
  • آرش ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    لابی درسته دوست عزیز
  • آرش ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    تحلیل خوبی بود با چندین اشکال یکی از نکات پیشنهادی آمریکا بازدید از سایت فردو بدون هیچ شرطی هست چون اطلاعاتی از این سایت ندارند و برای حمله نظامی احتمالی باید کاملا شناسایی کنند ضمنا100% تعلیق غنی سازی یا لاقل کاهش درصد آن به 5% را ارائه خواهند کرد که اشتباه محضه که پذیرفته بشه اونم طبق تجربیات قدیم البته میشه روی بازدید بازرسان ، نصب دوربین های آزانس در سایت ها ، کنترل و آزمایش میزان رادیو اکتیویته سایت ها مذاکره کرد و این گام عملی ایران میتونه باشه آمریکا قطعا تحریمها رو قطع نمیکنه اما بخشی از آنها رو میتونه حذف کنه جزو مهمترین این تحریم ها که باید از سوی تیم ایرانی پیگیری بشه ، سوئیفت می باشد تا پول های بلوک شده ایران در خارج باز شده و به داخل برگشت داده بشه مبلغ این پول ها گفته میشه به 20 میلیارد دلار میرسه که اگه به داخل تزریق بشه خیلی مشکلات رو میتونه حل کنه تحریم بعدی هم فروش نفت به اروپا میتونه باشه و نیز رفع تحریم شرکت های خودرو سازی و دارو ها در آخر امیدواریم در این شطرنج مشکل تیم ایرانی پیروز خارج شود نه برد - برد که امکان پذیر نیست
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    آقاي فرشاد ، ميشه توضيح بدي واسه چي اين همه خون دادي ؟
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    نکنه تو هم از اقوام احمدی نژاد هستی اون هم میگه 4 سال دیگه امام زمان ظهور میکنه در صورتی که جزء خدا هیچ کس دیگر نمیداند که امام زمان که ظهور خواهد کرد البته پیش بینیهای قبلی احمدی نژاد هم پوچ از آب درآمد
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    احسنت حرف دل اکثریت را زدی
  • ناصر ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    خون شهدارو هم در نظر بگيرين براي مذاكره بد نيست اين جانيا دستشون به خون جوانان ما آغشته هست يادتون نره
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    فعلا اسرائیل عروسی گرفته مسلمانان تند رو را از کشورهای اسلامی استخراج می کنند توسط سلفی هایی که خود بوجود اوردن و به جان خط مقاومت انداختن هر دو دشمنان اسرائیل و در درگیری با هم از بین می روند.
  • ابوفاضل ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    اقتصاد ما داره نفس آخر را می کشه یا اقتصاد آمریکاییها؟؟؟؟؟؟!!!!!! فکر کردید چرا تمایل پیدا کردند با ایران رابطه برقرار کنند؟؟؟؟ حتما فکر کردید عاشق چشم و ابروی پوشیده ما شدند . نخیر آقا ، اونها می دونند که وجب به وجب خاک ایران طلا هست ، نفت است. کشورهای دیگه را تا تونستند خالی کردند ، نوبت ما ست. کفگیرشون بدجوری خورده ته دیگ. امیدواریم که مسولان کشور بدونند که توبه گرگ ، فقط و فقط مرگ هستش و لاغیر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس